Wanneer kinderen alleen met de trein?

29-04-2019 10:13 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar dagen gaan de kinderen (10 en 12) logeren bij oma; ik wilde ze gewoon brengen en halen maar nu wil oudste graag met de trein (1 uur enkele reis)
Jongste heb ik nog niet gesproken hier over. Vinden jullie dit verantwoord op deze leeftijd? Ze zijn heel verantwoordelijk maar ik twijfel toch; stel de trein krijgt pech en ze zitten uren vast? Ze hebben allebei een telefoon dus aan de ene kant denk ik; wat is het probleem. Aan de andere kant merk ik toch dat ik het een dingetje vind ;-)

Aan de andere kant; ooit moet je ze beginnen los te laten. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
29-04-2019 16:33
Nee, Ik zie juist meer vrijheid.

De wereld is groter voor mijn kinderen nu dan mijn wereld was en de mijne mogen veel meer/dingen eerder dan ik vroeger. En hun vriendjes en vriendinnetjes ook. Juist door de mobiel en tracking apps. ;-)
Grappig, ik zie dat dus echt andersom in mijn omgeving. Mooi dat het bij jullie zo uitpakt
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/binnenland/5871354/gr ... trein.html

Moest ik toch aan dit topic denken en aan dat iemand schreef dat er bij storingen heel snel online informatie beschikbaar is.
Valt erg tegen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
En bussen ook ;-D
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
01-05-2019 22:26
En bussen ook ;-D
O ja, bussen ook.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-05-2019 22:25
https://www.nu.nl/binnenland/5871354/gr ... trein.html

Moest ik toch aan dit topic denken en aan dat iemand schreef dat er bij storingen heel snel online informatie beschikbaar is.
Valt erg tegen.
Ik weet niet waar je op doelt. Nergens in het artikel gaat het over hoe snel online info beschikbaar was.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
02-05-2019 09:11
Ik weet niet waar je op doelt. Nergens in het artikel gaat het over hoe snel online info beschikbaar was.
Klopt, maar gisteren stond er wel in dat de informatievoorziening slecht was, dat is er nu uit. Er stond alleen niet expliciet dat de online informatievoorziening slecht was, dat heb ik zelf ingevuld. In theorie zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat op het station op de informatieborden en bij het personeel de informatie niet duidelijk was, maar dat het online allemaal tot in de puntjes terug te vinden was. Maar op de een of andere manier geloof ik dat niet.
Er stond ook dat de NS nog geen idee had hoe lang de storing ging duren, dus al zou de online informatie vlug adequaat zijn geweest, dan nog wist niemand waar ie aan toe was.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd met de kinderen afspreken dat ze bellen in geval van een onverwachte gebeurtenis, zoals zo'n storing. Zelf stand-by staan en zorgen dat je ze te allen tijde ergens op de route kunt ophalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heeft dit nog steeds te maken met wanneer je kinderen wel of niet alleen met de trein laat gaan?

Als eerste lijkt me van belang dat kind het zelf ziet zitten. Of dat nu met 10 is of 15. Als ze het zelf (te) spannend vinden dan is het natuurlijk geen verplichting.

Daarnaast denk je als ouder nog een stukje verder. Hoe denk ik dat mijn kind reageert in een onverwachte situatie, zoals in Zwolle gisteravond.
Daarbij hoeft mijn kind niet in staat te zijn om zelf op internet of via borden uit te zoeken hoe hij dan op plaats van bestemming komt.
Ik heb er vertrouwen in dat hij niet in paniek raakt. Ik vertrouw erop dat hij mij belt. En dan overleggen we samen hoe we het oplossen. Bijvoorbeeld dat ik hem op kom halen, en dat hij ondertussen even in een koffietentje gaat zitten met een warme choco en een gevulde koek.
Dat is voor mij voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-05-2019 22:25
https://www.nu.nl/binnenland/5871354/gr ... trein.html

Moest ik toch aan dit topic denken en aan dat iemand schreef dat er bij storingen heel snel online informatie beschikbaar is.
Valt erg tegen.
Ik schreef dat, omdat iemand schreef dat je zelf als achterwacht houden onzinnig is omdat op de borden meer staat dan online, dat online achterloopt. Mijn ervaring is dat online dezelfde info geeft als de borden en de omroeper.

Als het op het station chaos is omdat niemand nog iets weet word je online ook niet veel wijzer nee.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
02-05-2019 10:38
Ik schreef dat, omdat iemand schreef dat je zelf als achterwacht houden onzinnig is omdat op de borden meer staat dan online, dat online achterloopt. Mijn ervaring is dat online dezelfde info geeft als de borden en de omroeper.

Als het op het station chaos is omdat niemand nog iets weet word je online ook niet veel wijzer nee.
En dat heeft gisteren op station Zwolle dus behoorlijk lang geduurd. Stond althans gisteren in dat artikel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-05-2019 12:04
En dat heeft gisteren op station Zwolle dus behoorlijk lang geduurd. Stond althans gisteren in dat artikel.
Dat kan heel goed.
Die storingen zijn toch tegenwoordig veel makkelijker? Een kind kan naar huis bellen om te overleggen, kan online opzoeken of er ander vervoer mogelijk is e.d. Ik vond dat vroeger (reisde vanaf een jaar of 12 zelfstandig met de trein) veel lastiger.
Dat was dus het tijdperk van telefooncellen, kwartje om te bellen enzovoorts.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd vroeger alleen op de bus gezet alwaar ik werd opgewacht. Een uur en naar Amsterdam en alleen in Amsterdam een paar haltes. En ja het is wel eens misgegaan en als de mobiel er was geweest had dat stukken minder stress opgeleverd :)
Nu zijn de tijden toch anders. Omgeving is veel onverschilliger dan vroeger, er zijn meer mensen in omloop met een kronkel in hun hoofd en meer pubers zonder opvoeding en een hele andere culturele achtergrond die botst met de westerse....
De trein vind ik dan wel een van de veiliger vervoersmiddelen trouwens en een waar geheid een conducteur aanwezig is.
Ik zou wel een keer met ze mee gaan met de trein. Verder ook alleen als ze het al gewend zijn om alleen te reizen.
Alle reacties Link kopieren
'als de trein uren vast staat' hahahahahaha sjonge jonge zeg.
Alle reacties Link kopieren
maledive schreef:
02-05-2019 10:01
Heeft dit nog steeds te maken met wanneer je kinderen wel of niet alleen met de trein laat gaan?

Als eerste lijkt me van belang dat kind het zelf ziet zitten. Of dat nu met 10 is of 15. Als ze het zelf (te) spannend vinden dan is het natuurlijk geen verplichting.

Daarnaast denk je als ouder nog een stukje verder. Hoe denk ik dat mijn kind reageert in een onverwachte situatie, zoals in Zwolle gisteravond.
Daarbij hoeft mijn kind niet in staat te zijn om zelf op internet of via borden uit te zoeken hoe hij dan op plaats van bestemming komt.
Ik heb er vertrouwen in dat hij niet in paniek raakt. Ik vertrouw erop dat hij mij belt. En dan overleggen we samen hoe we het oplossen. Bijvoorbeeld dat ik hem op kom halen, en dat hij ondertussen even in een koffietentje gaat zitten met een warme choco en een gevulde koek.
Dat is voor mij voldoende.
Haha, exact dat deed mijn kind ooit bij een mega storing. Hij was elf en strandde een uurtje treinen van ons vandaan. Uiteraard was de telefoon ook nog op, dus hij belde met een ander zijn telefoon en ik sprong in de auto. Zat ie daar superrelaxt aan de chocomel met een koek, de tweede al.

Ik gaf als ze alleen reisden altijd een envelopje met onze nulzesnummers en 20 euro mee. Altijd hetzelfde envelopje, want nooit nodig, tot die ene keer.

En ach, ook zonder zoiets komen ze op een gegeven moment wel weer thuis hoor. Reizen is superveilig.
Alle reacties Link kopieren
Marie-Antoinettexx schreef:
02-05-2019 14:34
'als de trein uren vast staat' hahahahahaha sjonge jonge zeg.
En dan nog hè.. heeft zo'n kind een oersaaie middag. So what.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
03-05-2019 09:13
En dan nog hè.. heeft zo'n kind een oersaaie middag. So what.
Nog nooit een kind in paniek gezien zeker?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-05-2019 09:21
Nog nooit een kind in paniek gezien zeker?
Jawel hoor. Van een saaie tijd in een trein raakten ze hier niet in paniek, van andere dingen wel eens.

Als je OV paniekerds hebt zou ik afwegen hoe erg dat eigenlijk is, met aan de andere kant op de weegschaal het goede gevoel van zelfstandigheid en ruimte.

En het leren dat het uiteindelijk heus wel goed komt en dat paniek een volgende keer echt volstrekt onnodig is. Ook goed om achter te komen in het leven.

Maar jouw kinderen hebben een stoornis toch? Dan is het toch zinloos ervaringen uit te wisselen, appels met peren vergelijken. Dan maak je hele andere afwegingen natuurlijk.
Solomio schreef:
03-05-2019 09:21
Nog nooit een kind in paniek gezien zeker?
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wil zeggen.

Natuurlijk heb ik wel eens een kind, en ook mijn kind, in paniek gezien.
Dat is heel naar, en dan wil je niet dat ze ergens alleen op een station staan een uur bij je vandaan.

Maar dat is toch precies de afweging die je als ouder maakt?
Als ik denk dat de kans bestaat dat mijn kind in paniek raakt dan zou ik het nog een jaartje of wat afhouden.
Maar als ik er vertrouwen in heb dat hij niet in paniek raakt in een onverwachte situatie; dan is dat toch ook een prima afweging?

Alle kinderen (net als volwassenen) zijn anders.
Als je een kind hebt dat het spannend vind om met het OV te gaan dan is daar niks mee.
Andersom bestaat natuurlijk ook. Er zijn kinderen die juist energie en zelfvertrouwen krijgen van zo'n 'avontuur'. En daar is ook niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-05-2019 09:21
Nog nooit een kind in paniek gezien zeker?
Als je denkt dat je kind daarvan in paniek raakt dan doe je dat niet natuurlijk. Maar normale kinderen raken niet in paniek van verveling. Het is niet te vergelijken.

Over het algemeen zal een kind dat aangeeft ergens klaar voor te zijn niet in paniek raken als hij datgene gaat doen. Ook niet als hij even een uur uit zn neus moet peuteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd TO, hebben ze het gedaan en hoe ging het?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
03-05-2019 09:49
Jawel hoor. Van een saaie tijd in een trein raakten ze hier niet in paniek, van andere dingen wel eens.

Als je OV paniekerds hebt zou ik afwegen hoe erg dat eigenlijk is, met aan de andere kant op de weegschaal het goede gevoel van zelfstandigheid en ruimte.

En het leren dat het uiteindelijk heus wel goed komt en dat paniek een volgende keer echt volstrekt onnodig is. Ook goed om achter te komen in het leven.

Maar jouw kinderen hebben een stoornis toch? Dan is het toch zinloos ervaringen uit te wisselen, appels met peren vergelijken. Dan maak je hele andere afwegingen natuurlijk.
Altijd jammer, dat de ervaringen van mijn kinderen niet mee mogen tellen, omdat zij een stoornis hebben.
Net zoals niet alle kinderen met een stoornis hetzelfde reagere, reageren ook niet alle kinderen zonder stoornis hetzelfde.
De ene zal groeien van zo'n ervaring, de ander juist niet.
Daarbij: mijn kinderen hebben allebei dezelfde stoornis: de ene kon op zijn 10e overal alleen naar toe, ook als er verstoringen waren, de ander kan dat nu, op zijn 20e nog steeds niet.
Als er dus iemand in staat is beide kanten te belichten ben ik het wel.

Als ouder moet je dat inschatten en dat staat volgens mij los van leeftijd.

Het enige wat ik hier doe is degenen die er erg nonchalant over doen ook de andere kant proberen te laten zien.

Stoornis heeft daar weinig mee ts maken, karakter veel meer.

En veel ouders hebben nogal makkelijk een mening over andere ouders. Als je dan al twijfelt, zoals TO, kan het erg goed zijn om te lezen dat je je kinderen best wat meer los kunt laten.
Maar het kan ook heel prima zijn om te lezen dat je je kinderen nog even niet zo los moet laten.

Jij benadrukt de ene kant, ik de andere.
solomio wijzigde dit bericht op 03-05-2019 10:44
7.76% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als de algemene strekking van de reacties hier geweest was dat 12 te jong is om alleen met de trein te gaan had ik daar een tegengeluid tegen gegeven.
Niet omdat ik altijd overal tegenin wil gaan, maar omdat ik het belangrijk vind dat er meerdere kanten belicht worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
03-05-2019 10:29
Ik ben wel benieuwd TO, hebben ze het gedaan en hoe ging het?
Jongste wilde niet dus ik heb ze gebracht. Oudste gaat over een paar weken in zijn eentje naar oma met de trein. Ik vond het nu zonde een treinkaart te kopen van bijna 18 euro terwijl ik toch moest rijden voor jongste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven