Wanneer met baby op de fiets????

19-06-2008 19:37 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu bijna 8 maanden en ik wil zo graag met haar fietsen. Het stoeltje (bobike mini) staat al klaar en ik kan niet wachten om met haar te gaan fietsen.



In het begin zal ik alleen maar hele kleine stukjes kunnen rijden en dat langzaam opbouwen, maar dan ben ik tenminste niet meer afhankelijk van de auto.



Nu weet ik alleen niet of het te vroeg is en of haar ruggewervel en haar nekje de schokken van het fietsen al aan kunnen. De meeste informatie die ik heb gevonden is nogal vaag en zegt dat indien ze goed kunnen zitten en tussen de 6 - 9 maanden zijn, dat ze het dan aankunnen. Maar wat is goed zitten?



Ze kan in de kinderstoel heel goed rechtop zitten en heeft er echt lol in, maar helemaal los zitten kan ze nog niet. Ze valt dan wel niet meteen om maar wel indien ze ineens onverwachte bewegingen met haar armpjes maakt (om bijv wat te pakken)



Wat zijn jullie ervaringen en wanneer zijn jullie met jullie baby gaan fietsen?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gaan fietsen toen mijn dochter kon zitten. En dus niet zelf kon gaan zitten, zoals sommigen ook wel aanraden (dan had ik nog maaaanden langer moeten wachten). Ik vond het ook heerlijk (en dochter trouwens ook). Je hebt dan weer een veel grotere actieradius!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je zo lang fietsen als dat ze zelf kan blijven zitten. Ik denk dat je het best nog even kunt wachten.

Mijn zoontje was overigens 9 maanden toen we voor het eerst gingen fietsen. Hij zat toen al stevig, maar ik heb in het begin alleen korte stukjes gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel trouwens niet zelf gaan zitten, maar blijven zitten; als je haar neerzet valt ze niet om.
Alle reacties Link kopieren
Het algemeen geldende advies is om pas te gaan fietsen als je kindje zelf kan gaan zitten. Dat duurt nog wel even dus.



Wij hebben voor onze jongste zoon fysiotherapie gehad. Volgens de peut konden we best beginnen met kleine stukjes fietsen toen zoon zelf kon blijven zitten. (dus nog niet zelf ging zitten).



Er bestaat ook een baby-mee. Daarmee kun je de maxi-cosi op een veilige manier bevestigen op je bagagedrager. Deze zijn ook te huur (babyrent) of te vinden op marktplaats, misschien dat dat een oplossing voor je is?



Fietsen is heerlijk, dus ik snap je wens...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, wachten tot je baby zelf gaat zitten. Kreeg dat advies van meerdere deskundigen en heb dat ook opgevolgd. Al was het soms lang wachten, want fietsen met een kind is inderdaad erg leuk en makkelijk. Maar het kan nog lang genoeg, ik zou echt nog even geduld oefenen.
Alle reacties Link kopieren
En als je echt niet langer kunt of wilt wachten, kun je ook nog een fietskar of bakfiets overwegen. Met een schelp waarin de maxi cosi kan.
Alle reacties Link kopieren
Het beste is zelf gaan zitten en dan fietsen. Echter toen onze kleine meid 1 was kon ze wel goed zitten, maar nog niet zelf. Van de fysio mochten we toen wel fietsen. Onze dochter kon toen echt goed zitten, viel niet om en haar nekje was ook goed stevig.



Beter even wachten en verantwoord op de fiets dan het nekje van je kind zwaar belasten. Ik ben er helemaal voorzichtig mee. Bij ons in de straat is iemand te vroeg gaan fietsen met haar kindje... nek gebroken en helaas is dit geen broodje aap, maar de keiharde werkelijkheid.
Mijn dochtertje, zondag 8 weken, gaat gezellig in haar MaxiCosi mee in mijn bakfiets. Kan ze lekker slapen, ligt evt. droog onder de bakfietstent. Ik heb er gordels voor de MaxiCosi in laten maken, superhandig.



Als ze zelf gaat zitten dan kan ook een ander stoeltje erin, en als ze een jaartje of 3 is kan ze op de bankjes in de gordel.



Voorlopig geen fietsstoeltje nodig.
sosofie schreef op 19 juni 2008 @ 19:41:

Er bestaat ook een baby-mee. Daarmee kun je de maxi-cosi op een veilige manier bevestigen op je bagagedrager. Deze zijn ook te huur (babyrent) of te vinden op marktplaats, misschien dat dat een oplossing voor je is?
Wij hebben een babymee en die is ideaal. Vanaf drie maanden gaat mijn dochter mee achterop de fiets. Ik zou er niet te hard mee over verkeerdrempels rijden, maar dat doe je met een kind in een stoeltje ook niet. Mij is verteld dat de babymee door TNO getest en veilig bevonden is.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor jullie snelle reactie en tips. Een baby-mee heb ik van gehoord maar vind dat zelf een beetje eng zo achterop terwijl ik haar niet kan zien (is mijn eigen angst hoor)



En een bakfiets is zooo ontzettend duur en heb ik geen ruimte voor (durf hem hier in de stad ook niet echt buiten te zetten)



Ik ken dat verhaal van dat nekje ook en daarom twijfel ik zo, moet er echt niet aan denken dat dat gebeurd. Vreselijk.



Fietsen jullie ook wel eens met de baby bjorn? Ik zie dat zo vaak hier in de stad maar volgens mij mag dat helemaal niet en is ook gevaarlijk toch?



Twijfel dus over een hoop :)
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
Fietsen met een babybjorn wordt al helemaal afgeraden. Als jij omvalt met je fiets, knal je bovenop je kind. Geen kant kan het dan nog uit. Dan zou ik het nog eerder in een fietsstoeltje zetten als het zo nodig moest. Maar als dat niet het geval is en je het verhaal over gebroken nek (waarvan ik inderdaad altijd had begrepen dat het een broodje aap was, maar des te erger als het echt is gebeurd) kent en serieus neemt, dan zou ik niet weten waarom je nog zou twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet twijfelen, maar gewoon wachten tot je kindje echt stevig zit/zelf gaat zitten.



Met een babybjorn gaan fietsen moet je zeker niet doen, is erg gevaarlijk.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Fietsen met de babybjorn zou ik echt niet doen. Ik ben helemaal aan het einde van mijn zwangerschap een keer gevallen (zonder fiets), op een hele knullige manier, bovenop mijn buik, doordat mijn balans door die dikke buik toch wel verstoord was, en daar ben ik erg voorzichtig door geworden. Inmiddels is je kind nog veel zwaarder dan toen het in de buik zat, in zo'n babybjorn bungelt het nog meer aan de buitenkant, en als je valt, zijn de gevolgen veel ernstiger dan wanneer een kind beschermd in je buik zit - en mijn kind had ondanks die bescherming van mijn buik toch nog een bloedinkje opgelopen, bleek.

Ik loop dus al maanden braaf met kind in de babybjorn en fiets aan de hand van het KDV naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Chica,



Ook wij wonen in de stad en moeten de bakfiets buiten laten staan. Duur zijn ze inderdaad maar nu heeft Gazelle er eentje op de markt waarvan je de bak kunt afhalen.



Zie: www.gazellecabby.nl



Verder hebben we altijd met een babymee gefietst, ideaal. Voor het zitje voorop zou ik gewoon nog even geduldig zijn hoor,..van de zomer zitten jullie op de fiets samen!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik wist helemaal niet dat het zo gevaarlijk was om met een draagzak te fietsen.. Wat een ontaarde moeder wordt ik dan ...

Maar even over het vallen als je valt met een babymee lijkt mij dat ook niet al te prettig even als vallen met een kinderstoeltje. Op het moment dat je valt heb je volgens mij altijd een probleem met kinderen op de fiets. Wat maakt de draagzak dan zoveel gevaarlijker? (Misschien kan die losschieten ofzo?)
Alle reacties Link kopieren
Twijfel eigenlijk niet over de baby bjorn, dat ga ik echt niet doen want het lijkt me ook erg gevaarlijk. Maar vind het zo apart dat je het zo vaak ziet.



Twijfel over het nu al fietsen of toch nog wachten. Of toch een babymee of een bakfiets.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewacht tot Zwiepje anderhalf was. Dit omdat ik het echt niet zag zitten om een kinderstoeltje op mijn stuur te hebben want ik had het idee dat ik dan zo om zou kunnen kukelen (zegt meer over mijn fietstalent dan over wat anders hoor). Dus ik heb gewacht tot hij lekker achterop kon.



Overigens, met 8 maanden kunnen babies toch al lang zitten?
Alle reacties Link kopieren
@zwieber: hihi mijn dochter is niet de snelste (genen????)



Nee serieus, volgens mij kunnen de meeste babies van 8 mnd nog niet helemaal los zitten zoals mijn dochter, maar misschien is die van mij echt langzaam ofzo?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
volgens mij pas vanaf 9 maanden, daarvoor kunnen de ruggetjes het geschok en gewiebel van het fietsen nog niet aan...
Alle reacties Link kopieren
mararoulette schreef op 19 juni 2008 @ 20:31:

Oh ik wist helemaal niet dat het zo gevaarlijk was om met een draagzak te fietsen.. Wat een ontaarde moeder wordt ik dan ...

Maar even over het vallen als je valt met een babymee lijkt mij dat ook niet al te prettig even als vallen met een kinderstoeltje. Op het moment dat je valt heb je volgens mij altijd een probleem met kinderen op de fiets. Wat maakt de draagzak dan zoveel gevaarlijker? (Misschien kan die losschieten ofzo?)




De draagzak hangt aan jezelf en dat maakt je in eerste instantie instabieler. Daarnaast val je bovenop je kind. Indien je kind in een maxi cosy in de baby mee zit dan stoot dat uiteraard hard op de straat maar de maxi cosy vangt de klap dan op. Ik mag hopen dat je een klein helmpje opdoet zodra zo in het stoeltje voorop meegaan?



Ik zou het een beetje zo zien als je met je kind in de baby bjorn achter het stuur van een auto gaat zitten. Of je kind in een maxi cosy in de auto. Dat verschil lijkt me toch niet zo moeilijk,..
Alle reacties Link kopieren
Oei, ik heb nog geen helmpje en dat is een goeie tip. Maar neem aan dat ik die bij de fietsenhandel wel kan halen ofzo?



Hihi schattig gezicht volgens mij, zon kleine pop met een helmpje op. Nu heb ik nog meer zin om te gaan fietsen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
en La India thanks voor de site, ga meteen even kijken.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
lara1978 schreef op 19 juni 2008 @ 19:40:

Volgens mij kun je zo lang fietsen als dat ze zelf kan blijven zitten.




Ik dacht ook dat bovenstaande de "regel' is. Ik heb gewacht tot zoonlief goed zelf kon blijven zitten, hij was toen bijna 9 maanden. En idd kleine stukjes opbouwen, niet meteen uren gaan fietsen.



Succes en veel plezier als je gaat! Bij ons was het een hele happening! Zoon vond het geweldig!
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin... :-D
Alle reacties Link kopieren
Chica34 schreef op 19 juni 2008 @ 20:43:

@zwieber: hihi mijn dochter is niet de snelste (genen????)



Nee serieus, volgens mij kunnen de meeste babies van 8 mnd nog niet helemaal los zitten zoals mijn dochter, maar misschien is die van mij echt langzaam ofzo?
Of die van mij is gewoon weer eens belachelijk snel. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven