Wat betekent voor jullie balans tussen werk en gezin?

21-11-2020 14:44 403 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de serie 'Waarom werken vrouwen niet? wordt aangekaart dat een groot deel van de vrouwen in Nederland parttime werkt, terwijl dat in andere landen helemaal niet zo gebruikelijk is.

Mede naar aanleiding hiervan, maar ook door onze eigen zoektocht naar balans, ben ik benieuwd wat balans nou bij andere gezinnen inhoudt?
Heb je die gevonden? Blijft het een eeuwige zoektocht?
Alle reacties Link kopieren
Valia_1 schreef:
25-11-2020 22:22
Het hangt er vanaf hoe je het ouderschap invult. Ben je perse een slechtere ouder omdat je chaotischer bent en daardoor dingen niet of pas op het laatste moment gebeuren?
Is het zo erg dat er 20 minuten later gegeten wordt dan gepland? Ja, dan heeft het kind honger en kliert het maar is dat zo erg? Misschien dat het een volgende keer weer anders gaat. Is een haastig gekocht cadeautje op 4 December nou echt erg?

Ik snap best wat je bedoeld en zelf ben ik ook redelijk georganiseerd maar ik ken ook gezinnen waar het super chaotisch aan toegaat en waar dingen regelmatig vergeten worden of op het laatste moment gebeuren. Die ouders zijn echter ook dol op hun kinderen en linksom of rechtsom komt het meestal ook wel goed.

Het probleem is natuurlijk als je hier beiden heel anders instaat. Dat is stressvol. `Dat weet ik uit mijn eerste huwelijk waarin mijn man en ik ook echt enorm anders over dat soort zaken dachten & dat heeft toen behoorlijk wat ruzie opgeleverd.
Nou, het is redelijk makkelijk als jijzelf daar makkelijk instaat omdat je lekker op je gemakje in de keuken staat te hobby-en en je kind zijn geklier en chagrijn op de andere ouder botviert.

Ik heb dit mechaniek ook weleens zo proberen uit te leggen, dat dat heel onaardig richting mij was, maar dat werkte ook niet (maar hij vond het dan wel belachelijk dat ik kind een snack voor het eten gaf).
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
25-11-2020 20:57
Je man komt over alsof het hem totaal niet interesseert. Dat koken klinkt bij hem als het moet maar.

Die cadeautjes voor sinterklaas is gewoon sneu. Hij wil toch ook dat sinterklaas cadeautjes geeft aan zn kinderen? Of niet? Het interesseert hem blijkbaar niet.

Dat kind met te lang haar rondloopt interesseert hem ook niet.

Doet hij wel iets met de kinderen?
Ik denk dat hier een paar lakse mannen door elkaar gehaald worden, waaronder de mijne :)

Het is volgens mij niet echt een kwestie van desinteresse. Ik vind mijn man een hele goede vader, maar in de regeldingen is hij veel lakser dan ik en met name ik heb daar last van, de kinderen niet/minder. Wij zitten op dat gebied gewoon heel verschillend in elkaar. Hadden we dan niet aan kinderen moeten beginnen samen en had ik dat kunnen weten? Toen wij nog geen kinderen hadden, had ik er veel minder last van omdat de gevolgen van zijn laksheid vaak vooral voor hem waren. Nu zijn de gevolgen vaak voor de kinderen, of voor mij als ik toch de gaten ga dichtlopen.

Maar er worden hier wel goede tips gegeven door de forummers die het al wat beter geregeld hebben. Dank daarvoor!
Mevrouw75 schreef:
26-11-2020 07:32
Nou, het is redelijk makkelijk als jijzelf daar makkelijk instaat omdat je lekker op je gemakje in de keuken staat te hobby-en en je kind zijn geklier en chagrijn op de andere ouder botviert.

Ik heb dit mechaniek ook weleens zo proberen uit te leggen, dat dat heel onaardig richting mij was, maar dat werkte ook niet (maar hij vond het dan wel belachelijk dat ik kind een snack voor het eten gaf).
Ik zou daar ook niet gecharmeerd van zijn.

Maar zoals ik al zei, ik had dan ook man volledig voor de situatie op laten draaien, want ik was al lang een rondje gaan lopen oid en om acht uur teruggekeerd.

You break it, you fix it.

(Waarmee ik niet bedoel dat jij dat moet doen hoor, ik vind het heel lief dat jij hem nog geholpen hebt.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven