Wat betekent voor jullie balans tussen werk en gezin?

21-11-2020 14:44 403 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de serie 'Waarom werken vrouwen niet? wordt aangekaart dat een groot deel van de vrouwen in Nederland parttime werkt, terwijl dat in andere landen helemaal niet zo gebruikelijk is.

Mede naar aanleiding hiervan, maar ook door onze eigen zoektocht naar balans, ben ik benieuwd wat balans nou bij andere gezinnen inhoudt?
Heb je die gevonden? Blijft het een eeuwige zoektocht?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-11-2020 19:22
Precies zo, mijn moeder. Ze vraagt zich nu regelmatig af waarom een van wie dat allemaal zo moest. Haar huis is nu nooit vuil, dus hoeveel nutteloos werk deed zij destijds.

Mijn schoonmoeder poetst nog steeds 7 uur per dag in haar huis. Die poetst letterlijk de verf van de kozijnen, de lak van de tafel en het glazuur uit de wasbak. Hoe nutteloos om elke dag de wasbak op de badkamer met Vim te schuren terwijl je er maar met twee gebruik van maakt. Dagelijks na het tandenpoetsen even controleren of alles weggespoeld is, zou voor mij genoeg moeten zijn.
Jup, hier ook. Nu was er vroegah met 2 jonge koters echt wel meer sneller vies hoor dan nu met zijn 2, maar toch.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
pejeka schreef:
22-11-2020 19:03
Oh, je mag best weten hoe wij het zelf doen. Ja, er komt een werkster, en op zaterdag pakken we zelf nog even wat dingen aan. Alle ramen zemen bijvoorbeeld, strijken, de keuken een goede beurt geven, de tuin aanpakken, alle tegels in de badkamer een keer grondig doen met het stoomapparaat, luxaflexen schoonmaken, dat soort dingen. De werkster doet het reguliere werk dat sowieso elke week gedaan moet worden, maar uiteraard blijven dan altijd dingen over die ook moeten gebeuren.
En waarom zou dat voor het gemiddelde tweeverdieners gezin met kinderen anders zijn en werken? Die hebben geen schoonmaakster?
AeonOfWinter schreef:
22-11-2020 19:27
Van wie?
Hier geen werkster hoor. Wel een man die ook de helft doet maar eveneens een drukke baan heeft met gekke uren. Ik houd echt het regime wat ik van mijn ma ken niet aan hoor, heb wel wat beters te doen. Toch is het hier niet smerig. Maar ook niet zo klinisch en steriel schoon als ik ben opgegroeid, vind ik dikke prima.

Misschien wel sterieler. Mijn schoonmoeder is altijd aan het poetsen maar erg hygiënisch is ze niet aangelegd.

Doekje over de vloer en terug op het aanrecht, heeft zij geen moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
22-11-2020 19:33
En waarom zou dat voor het gemiddelde tweeverdieners gezin met kinderen anders zijn en werken? Die hebben geen schoonmaakster?
Weet ik niet of ze een werkster hebben of niet. Sommigen wel, sommigen niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb werkelijk geen idee wat mijn schoonmaakster doet. Ik heb niet alleen het werk uitbesteed, ik heb het gevoel van eigenaarschap uitbesteed. Heerlijk rustig.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 16:52
En andere standaarden betekent: dan maar een niet zo schoon huis? Lekker fris.
En hoe zie jij dat voor je met een alleenstaande ouder? Van jou mag niemand parttime werken op kosten van de overheid/belastingbetaler, dus moet schat ik in 85% van die doelgroep 40 uur per week werken. Als ze jouw standaarden qua schoon huis aanhouden kosten ze alsnog geld want dan zitten ze binnen de kortste keren met n burn-out thuis. En nee, niet iedereen kan een schoonmaakster betalen. Als ze (boven) modaal verdienen krijgen ze weer geen huurtoeslag of überhaupt een sociale huurwoning.
Lafae schreef:
22-11-2020 19:41
Ik heb werkelijk geen idee wat mijn schoonmaakster doet. Ik heb niet alleen het werk uitbesteed, ik heb het gevoel van eigenaarschap uitbesteed. Heerlijk rustig.

Dat klinkt echt heerlijk, zo ver ben ik nog niet. De schoonmaakster maakt hier schoon wat ik vraag en de rest doen we zelf.

Dat voelt al heel luxe.
pejeka schreef:
22-11-2020 19:35
Weet ik niet of ze een werkster hebben of niet. Sommigen wel, sommigen niet.
Ik gok dat het gros van de mensen die beiden 32 uur of meer werken een schoonmaakster heeft. Maar zo niet, zo’n werkster komt max 4 uur per week vaak. En heeft dan hier het hele huis schoon, ene week het accent op boven en het andere week op beneden. Als zo’n vrouw dat in vier uur kan dan is dat 2x 2 uur. Dus als je het samen doet kost je dat niet elke avond van 17:00 tot 23:00 hoor.

Daarbij vind ik jouw standaarden absurd, ik ken niemand, inclusief mijn ouders en opa en oma, die zo wonen en zo schoonmaken. Ja in de jaren 50 zonder hulpmiddelen. Toen de was nog een hele dag kostte. Nu is een wasje per dag 10 minuten werk.

Elke dag ff een stofzuiger door de kamer, doekje door de plee, vaatwasser, doekje door de wastafels en een wasje draaien en vouwen.
Kost misschien 30 minuten bij elkaar.

Keer per week dweilen. Keuken na het koken even een doekje over kastdeuren en handgrepen. Op weg naar de wc met een schoonmaakdoekje even langs de deurklinken en over grote oppervlakken en klaar ben je.

Ik heb nu geen schoonmaakster wegens Corona en ziekte maar het is hier heus schoon. We soppen alleen niet elke week alle ramen, luxaflex en alle tegels in de badkamer en ik wil ook niet dat mijn schoonmaakster dat doet. Beetje zonde van de tijd en het geld.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
22-11-2020 19:44
Ik gok dat het gros van de mensen die beiden 32 uur of meer werken een schoonmaakster heeft. Maar zo niet, zo’n werkster komt max 4 uur per week vaak. En heeft dan hier het hele huis schoon, ene week het accent op boven en het andere week op beneden. Als zo’n vrouw dat in vier uur kan dan is dat 2x 2 uur. Dus als je het samen doet kost je dat niet elke avond van 17:00 tot 23:00 hoor.

Daarbij vind ik jouw standaarden absurd, ik ken niemand, inclusief mijn ouders en opa en oma, die zo wonen en zo schoonmaken. Ja in de jaren 50 zonder hulpmiddelen. Toen de was nog een hele dag kostte. Nu is een wasje per dag 10 minuten werk.

Elke dag ff een stofzuiger door de kamer, doekje door de plee, vaatwasser, doekje door de wastafels en een wasje draaien en vouwen.
Kost misschien 30 minuten bij elkaar.

Keer per week dweilen. Keuken na het koken even een doekje over kastdeuren en handgrepen. Op weg naar de wc met een schoonmaakdoekje even langs de deurklinken en over grote oppervlakken en klaar ben je.

Ik heb nu geen schoonmaakster wegens Corona en ziekte maar het is hier heus schoon. We soppen alleen niet elke week alle ramen, luxaflex en alle tegels in de badkamer en ik wil ook niet dat mijn schoonmaakster dat doet. Beetje zonde van de tijd en het geld.
De ramen moeten een keer gezeemd (van binnen en van buiten), de keukenkastjes moeten een keer goed van binnen schoongemaakt worden, dus uitruimen, schoonmaken en weer inruimen, de koelkast zal toch regelmatig even uitgesopt moeten worden, deuren en deurposten even afgenomen (niet alleen de klinken), alle tegels in de badkamer een goede beurt, kastdeurtjes in de keuken moeten niet alleen even aan de buitenkant worden afgeveegd, maar ook over de kopse kanten en de binnenkanten, kasten moeten bovenop worden schoongemaakt, enz. Tuurlijk ben je in een half uur klaar als je even door het huis rent met een doekje en de klinken afneemt. Maar dan zijn alleen de klinken schoon. De rest niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-11-2020 19:49
De ramen moeten een keer gezeemd (van binnen en van buiten), de keukenkastjes moeten een keer goed van binnen schoongemaakt worden, dus uitruimen, schoonmaken en weer inruimen, de koelkast zal toch regelmatig even uitgesopt moeten worden, deuren en deurposten even afgenomen (niet alleen de klinken), alle tegels in de badkamer een goede beurt, kastdeurtjes in de keuken moeten niet alleen even aan de buitenkant worden afgeveegd, maar ook over de kopse kanten en de binnenkanten, kasten moeten bovenop worden schoongemaakt, enz.
Het goede nieuws is: dat moet allemaal niet. :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-11-2020 19:33
Misschien wel sterieler. Mijn schoonmoeder is altijd aan het poetsen maar erg hygiënisch is ze niet aangelegd.

Doekje over de vloer en terug op het aanrecht, heeft zij geen moeite mee.
Ieuw.
Bij mijn ma is het er in geramd door de huishoudschool, zo blij dat die in mijn tijd niet meer bestond.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
22-11-2020 19:54
Het goede nieuws is: dat moet allemaal niet. :cheer2:
Dat kan. Ik vind het echter prettig als het wél schoon is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
22-11-2020 19:54
Het goede nieuws is: dat moet allemaal niet. :cheer2:
Inderdaad. Ik doe van bovenstaande alleen heel af en toe de koelkast, en ik denk dat ik de afgelopen 5 jaar een keer een raam gezeemd heb (beneden, boven niet).

Kan zijn dat vriend nog dingen doet die ik niet zie. Ik vertelde hem een keer dat ik op het viva forum had gelezen dat er mensen zijn die de bovenkant van de plinten schoonmaken. Plinten! Die zijn toch niet vies?

Vriend: "Nee Elein, dat komt omdat ik ze schoomaak. Muts."

Maar hij houdt van me :$
pejeka schreef:
22-11-2020 19:49
De ramen moeten een keer gezeemd (van binnen en van buiten), de keukenkastjes moeten een keer goed van binnen schoongemaakt worden, dus uitruimen, schoonmaken en weer inruimen, de koelkast zal toch regelmatig even uitgesopt moeten worden, deuren en deurposten even afgenomen (niet alleen de klinken), alle tegels in de badkamer een goede beurt, kastdeurtjes in de keuken moeten niet alleen even aan de buitenkant worden afgeveegd, maar ook over de kopse kanten en de binnenkanten, kasten moeten bovenop worden schoongemaakt, enz. Tuurlijk ben je in een half uur klaar als je even door het huis rent met een doekje en de klinken afneemt. Maar dan zijn alleen de klinken schoon. De rest niet.
Van wie moet dat?
Ik krijg toch niks van ramen die niet brandschoon zijn? Ik heb niet eens een zeem. En de keer dat ik wel de ramen wil lappen heb ik in 15 minuten binnen en buiten gedaan beneden met mijn ramendoekjes. Ik denk dat het boven misschien 2x gedaan is in 8 jaar. Beneden als ik of man ons ergeren. Soms om de 2 weken, soms om de 2 maanden.

Keukenkastjes maak ik schoon als er etenswaren in staan die weleens knoeien, en ik een vlek of kruimels zie. Maar echt niet elke week. En andere kastjes sop ik echt niet uit. Misschien eens per jaar?


We zijn gezond, blij en hebben een fijn huis. Dat er ergens in een kastje misschien achterin een plekje is wat niet schoon is doet daar weinig aan af. Vind ik niet interessant
pejeka schreef:
22-11-2020 19:57
Dat kan. Ik vind het echter prettig als het wél schoon is.
Dan moet je het zo doen. Maar doen alsof het zo hóórt is een beetje mal.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 18:52
Het is geen onmogelijke taak, maar het moet wel allemaal gebeuren. Of je je stofzuiger nou 10 cm bóven de vloer houdt of je houdt hem óp de vloer, je zal hem toch moeten pakken en hanteren en de boel doen. Tegels en sanitair zijn ook nog steeds niet zelfreinigend. Bedden maken zichzelf echt niet op tegenwoordig. Ramen wassen zichzelf ook niet. En keukenkastjes worden net als vroeger gewoon vies. Net als koelkasten van binnen, die maken zichzelf ook niet schoon. En kasten met handjes eraan die automatisch stof afnemen heb ik ook nog niet gezien. Dus het moet wel allemaal gebeuren.

Bed opmaken schijnt helemaal niet goed te zijn. Wij maken met een simpele beweging een rol van onze dekbedden en die ligt dat op het voeteneind. Kan de matras lekker luchten :)

Bed verschonen gebeurt hier één keer in de week. Stofzuigen gebeurt hier te weinig, eens in de twee weken, als de schoonmaker er is ( hoe hip, een man) dan worden ook de natte groepen diep gereinigd. In de tijd daartussen gaat er weleens een lapje overheen als het vies is natuurlijk. De inloopdouche wordt altijd droog gemaakt na het douchen. Wij vegen wel regelmatig bij de bank en de eettafel voorbeeld.

Ik weet eerlijk waar niet hoe de binnenkant van keukenkastjes vies moet worden... Er komt daar geen stof, dankzij die handige deurtjes....;) Vandaar dat we ook alleen dichte kasten hebben. Er staat dan bovenop wel iets en daar komt ook stof op, maar dat maak ik regelmatig schoon, ook omdat ik dan mijn ' tablescape' wil veranderen. Dit geldt voor de brede vensterbank en voor de schouw boven de openhaard. Voor ramen voor hebben we de glazenwasser. Hij doet de voordeur niet, want is bang dat hij per ongeluk het antieke glas in lood kapot maakt dat om de voordeur zit. Dat soort dingen doe ik of de schoonmaker. Ik help de schoonmaker ook altijd. Man doet vooral was en kookt elke dag en doet bijna elke dag boodschappen. Ook stofzuigt hij als hij die behoefte voelt.

Binnenkort moeten we in de tuin veel doen, wat struiken eruit en wat struiken verplaatsen, zodat we een moestuin kunnen maken. Dit komt op ons beiden neer.

Kind: ik werk alleen tijdens schooltijd, behalve op dinsdag, dus vier dagen per week haal ik zoon uit school. Ik regel dan de speel afspraakjes die meestal bbij ons thuis plaatsvinden. De andere ouders zijn dan aan het werk en blij dat kind bij ons kan. Ik vind dat prima want heb er meestal geen kind aan. Op dinsdag heeft mijn man dienst, maar die heeft zijn moeder gevraagd om dat te regelen. Brengen en ontbijten met kind doet man elke schooldag. Het in bed leggen van kind doen wij om de beurt. Dit is een langdurig, maar gezellig, ritueel met pijama aan, tandenpoetsen, plassen, voorlezen, zelf lezen.

Nu met corona verschuiven er soms dingen. Man werkt thuis, op zolder. Ik moet echt naar mijn werk toe, dus ben nu veel meer van huis dan man. Nu haalt hij kind soms uit school, maar verwacht mij dan wel binnen afzienbare tijd thuis zodat hij weer verder kan met werk.

Ik vind het prima zo...
Alle reacties Link kopieren
Maar al met al is het wel duidelijk dat behalve Pejeka iedereen de jaren 50 achter zich heeft gelaten qua huishoudelijke standaard.

Ik ben wel benieuwd of iemand nog tips heeft om die derde shift weer meer bij mijn vent te krijgen.
Nee, geen tips. Hier werkt niks. Behalve er een vrouw bijnemen die het van jou kan overnemen, scheelt net weer een beetje mental load.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-11-2020 21:45
Maar al met al is het wel duidelijk dat behalve Pejeka iedereen de jaren 50 achter zich heeft gelaten qua huishoudelijke standaard.

Ik ben wel benieuwd of iemand nog tips heeft om die derde shift weer meer bij mijn vent te krijgen.
Uitleggen wat de derde shift is. Jezelf uit alle app en mailgroepen halen en hem erin en het vervolgens loslaten. En een parallel met zijn werk trekken in die uitleg. Want als hij bepaalde dingen op zijn werk kan, kan hij het equivalent daarvan thuis ook. En anders verzint hij maar een truukje zoals dingen in zijn agenda zetten. Hij heeft hersens toch? Dus dan kan hij dit ook. Het niet doen is ook gewoon onacceptabel en hier, toen ik de 3e shift bij man parkeerde, ook voer geweest voor grote ruzies. Wij hebben nooit ruzie, behalve als de ander de kinderen verwaarloost. Die 3e shift niet doen is verwaarlozing (een partijtje missen doordat papa het is vergeten, is hier 1x voorgekomen en onze grootste ruzie ooit geweest).

Heeft hier erg geholpen, die aanpak. Ik heb ook gewoon benoemd dat ik twijfelde aan mijn man's IQ als hij blijkbaar echt niet in staat was de dingen die hij wel voor zichzelf kan bedenken, niet voor de kinderen kan bedenken.

Enfin, het was snel over, die zogenaamde hulpeloosheid. Hielp ook dat ik destijds 60 uur per week werkte en er echt niet was. En daarmee ook die echt de hele derde shift bij hem parkeerde. Na 9 maanden wel weer een deel teruggepakt en besloten nooit meer zoveel te werken, want ik werd er geen leuker mens van en raakte echt de connectie met kind kwijt. Waar man in die periode juist een veel betere band met zijn kinderen kreeg, juist door het doen van die derde shift. Was voor hem ook wel een eye opener.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-11-2020 21:45
Ik ben wel benieuwd of iemand nog tips heeft om die derde shift weer meer bij mijn vent te krijgen.
Als jij gebeld wordt voor dingen niet alsnog antwoord geven, maar ook echt zeggen: Sorry ik zit middenin een vergadering, wil je Henk even bellen? of: Geen idee! Bel Henk!
dannas schreef:
22-11-2020 22:13
Uitleggen wat de derde shift is. Jezelf uit alle app en mailgroepen halen en hem erin en het vervolgens loslaten. En een parallel met zijn werk trekken in die uitleg. Want als hij bepaalde dingen op zijn werk kan, kan hij het equivalent daarvan thuis ook. En anders verzint hij maar een truukje zoals dingen in zijn agenda zetten. Hij heeft hersens toch? Dus dan kan hij dit ook. Het niet doen is ook gewoon onacceptabel en hier, toen ik de 3e shift bij man parkeerde, ook voer geweest voor grote ruzies. Wij hebben nooit ruzie, behalve als de ander de kinderen verwaarloost. Die 3e shift niet doen is verwaarlozing (een partijtje missen doordat papa het is vergeten, is hier 1x voorgekomen en onze grootste ruzie ooit geweest).

Heeft hier erg geholpen, die aanpak. Ik heb ook gewoon benoemd dat ik twijfelde aan mijn man's IQ als hij blijkbaar echt niet in staat was de dingen die hij wel voor zichzelf kan bedenken, niet voor de kinderen kan bedenken.

Enfin, het was snel over, die zogenaamde hulpeloosheid.
Precies dit.


En je schrap zetten voor een tijd met soms heftige discussies en bij mij ook nog gezeik van zijn kant van de familie als ik dingen niet meer deed of openlijk naar hem schoof. En nog af en toe sneren. Maar die krijgen ze gewoon terug.

Want vaak zijn mensen niet voor niks zo. Iets met voorbeelden en opvoeding of gebrek aan op dat vlak. ;-)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 18:52
Het is geen onmogelijke taak, maar het moet wel allemaal gebeuren. Of je je stofzuiger nou 10 cm bóven de vloer houdt of je houdt hem óp de vloer, je zal hem toch moeten pakken en hanteren en de boel doen. Tegels en sanitair zijn ook nog steeds niet zelfreinigend. Bedden maken zichzelf echt niet op tegenwoordig. Ramen wassen zichzelf ook niet. En keukenkastjes worden net als vroeger gewoon vies. Net als koelkasten van binnen, die maken zichzelf ook niet schoon. En kasten met handjes eraan die automatisch stof afnemen heb ik ook nog niet gezien. Dus het moet wel allemaal gebeuren.
Bedden verschonen elke week, kinderen halen hun eigen bed af, stoppen het in de wasmachine daarna in de droger, en dan maken ze hun bed weer op. Wasmachine draait elke ochtend en elke avond, daarna volgt de droger. Kinderen houden hun eigen kamer bij. 1x in de week een werkster stofzuigen elke dag, op zaterdag alle boodschappen, man doet de toiletten en de vloeren dweilen, ik de keuken en de woon kamer. 1x in de week de strijk. 2x per jaar komt een hoveniersbedrijf om de tuin te snoeien winter en zomer klaar te maken. Onderhoudsvriendelijk aan gelegd. En ja ons huis is ook poetsvriendelijk ingericht, gladde vloeren, kasten zonder richels en randjes, leren banken, makkelijk afneembare meubels. Weinig prullaria. Planten die weinig verzorging nodig hebben.

Is ons huis schoon? Ik vind van wel, jouw moeder scoort misschien 9 ik een 7 en dat is goed genoeg.

Dat mijn kinderen kunnen studeren zonder studieschuld vind ik belangrijk net als dat wij hun rijbewijs hebben betaald.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 18:52
Het is geen onmogelijke taak, maar het moet wel allemaal gebeuren. Of je je stofzuiger nou 10 cm bóven de vloer houdt of je houdt hem óp de vloer, je zal hem toch moeten pakken en hanteren en de boel doen. Tegels en sanitair zijn ook nog steeds niet zelfreinigend. Bedden maken zichzelf echt niet op tegenwoordig. Ramen wassen zichzelf ook niet. En keukenkastjes worden net als vroeger gewoon vies. Net als koelkasten van binnen, die maken zichzelf ook niet schoon. En kasten met handjes eraan die automatisch stof afnemen heb ik ook nog niet gezien. Dus het moet wel allemaal gebeuren.
Bedden verschonen elke week, kinderen halen hun eigen bed af, stoppen het in de wasmachine daarna in de droger, en dan maken ze hun bed weer op. Wasmachine draait elke ochtend en elke avond, daarna volgt de droger. Kinderen houden hun eigen kamer bij. 1x in de week een werkster stofzuigen elke dag, op zaterdag alle boodschappen, man doet de toiletten en de vloeren dweilen, ik de keuken en de woon kamer. 1x in de week de strijk. 2x per jaar komt een hoveniersbedrijf om de tuin te snoeien winter en zomer klaar te maken. Onderhoudsvriendelijk aan gelegd. En ja ons huis is ook poetsvriendelijk ingericht, gladde vloeren, kasten zonder richels en randjes, leren banken, makkelijk afneembare meubels. Weinig prullaria. Planten die weinig verzorging nodig hebben.

Is ons huis schoon? Ik vind van wel, jouw moeder scoort misschien 9 ik een 7 en dat is goed genoeg.

Dat mijn kinderen kunnen studeren zonder studieschuld vind ik belangrijk net als dat wij hun rijbewijs hebben betaald.
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic. Hier een goede balans onderling qua wi wat / hoeveel doet met zorgen en huishouden. Maar ik zou wel graag minder willen werken, als je het hebt over balans tussen werken en ontspannen / tijd voor jezelf of kind of elkaar / leuke dingen / etc. elke dag 2 uurtjes ofzo doordeweeks en dan de weekenden vrij (en de mogelijkheid om 3 of 4 maanden op reis te gaan en dan helemaal niet te werken) dat lijkt me wel wat. Ik droom ondertussen nog even verder en ga morgen vrolijk weer mijn 36-urige werkweek in, net als mijn man.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-11-2020 21:45
Ik ben wel benieuwd of iemand nog tips heeft om die derde shift weer meer bij mijn vent te krijgen.
2 concrete tips die ik heb gekregen en ook op het forum vaker gelezen:

1. Zorg dat je man de woensdagmiddag doet.

2. Verdeel in gebieden. Dus de een doet alles rondom sport, de ander medisch, de eerste weer kleding, etc etc. Zo voorkom je dat zaken automatisch bij jou komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven