Wat deed jij wel en wil je niet dat je kinderen gaan doen?

18-07-2020 22:33 106 berichten
Zijn er dingen die jij vroeger deed waarvan je toch echt hoopt dat je kinderen dat niet gaan doen?

Ik trap maar even af.

Op mijn 12e heb ik zelf een vuurpijl gemaakt met een heleboel oud vuurwerk en die met een vriendje afgestoken. We hadden wel het benul om een lange lont te gebruiken. Er kwam niet echt een ontploffing maar meer een kleine vuurbal. Achteraf toch vrij riskant.

Op mijn 17e reed ik best vaak zwart met de trein, naar vrienden een dorp verderop. Ik ben nooit betrapt. Het was maar een klein stukje en er werd weinig gecontroleerd. Ik heb liever niet dat mijn kinderen dat gaan doen, hoewel het ook niet het einde van de wereld zou zijn.

Toen ik een jaar of 20 was en studeerde, hadden we in ons studentenhuis een weddenschap over de mogelijkheid om in de Efteling te overnachten door na sluitingstijd ons ergens te verstoppen. Dit bleek nog best lastig maar uiteindelijk heb ik met 2 huisgenoten een weinig ontspannen nacht doorgebracht in het lavendorp, met nog een korte wandeling door het verlaten nachtelijke park. Toen de eerste gasten weer kwamen, kropen we rustig het lavenhuisje weer uit; missie geslaagd. We hebben toen 100 gulden gekregen voor de gewonnen weddenschap. Helaas waren we ook 93 gulden kwijt aan entree dus per saldo was het vrij zinloos. Mijn kinderen geloven dit verhaal maar half en vinden het een gemiste kans dat ik toen (1995...) geen beelden heb gemaakt om alsnog ‘youtube famous’ te worden. Ik denk niet dat ze zoiets gaan proberen en ik vermoed dat de beveiliging inmiddels ook wat strakker is.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een ontzettend brave puber die der eigen gevoel wegstopte en zichzelf onzichtbaar maakte.

Ik hoop dat mijn kinderen de grenzen op gaan zoeken en zichzelf durven te zijn.

Ik hoop dat ze minder braaf zijn dan ik, en braver dan hun ooms en zonder strafblad hun jeugd doorkomen :facepalm:
due-scimmie wijzigde dit bericht op 19-07-2020 06:47
10.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat onze zoons de middenweg zullen bewandelen van hoe man en ik waren in onze jeugd.

Ik heb echt niks kwaads gedaan, altijd alles onder controle en op een keer of 2 net iets te veel drinken heb ik geen gekke dingen gedaan.
Nooit gerookt, nooit geen drugs geprobeerd, altijd op school aanwezig.
Man daarentegen heeft bijna alle drugs geprobeerd en/Of langer gebruikt, gerookt, nachtelijke omzwervingen gemaakt, buitensporig gedronken, afspraken met thuis aan zn laars gelapt...

Dus ik hoop dat onze zoons wel wat meer zullen ontdekken dan ik heb gedaan maar liever wel wat milder dan dat hun vader heeft gedaan :A:
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
silent-witness schreef:
18-07-2020 23:48
Dit. Scheelt mij typen :D

Maar mijn ouders waren zo streng dat ik wel stiekem als ik bij mijn beste vriendin ging logeren samen met haar naar de stad ging fietsen (25min) en daar ging stappen en weer op de fiets terug. 3 avonden in de week :cheers:
Ik dronk niet, alleen een colaatje.
Maar ik denk dat ik nooit meer buiten was gekomen als mijn ouders dat wisten :mrgreen: . Ze waren nog al van het ophalen en brengen enzo. :)
Ik snap wel dat je het stiekem gaat doen als ouders zo streng zijn.Ik hoorde dit in mijn jeugd ook heel vaak, strenge ouders, logeren bij vriendinnen en dan gaan stappen en ouders hebben niets door. Maar ik snap dat echt niet, dat ouders daar instinken. 1 keertje oke maar structureel... Sorry maar als ik iets verbied dan ga ik echt wel checken, wat heeft verbieden (waar je mi een goede reden voor hebt, waarom verbied je anders) anders voor zin? Tuurlijk dat ze een keertje tussendoor piepen, maar dat hoort en dan wel weer bij vind ik. Ik krijg bij dergelijke ouders altijd een beetje het gevoel: zolang we het maar niet zien dan bestaat het niet. Oftewel ze kijken eigenlijk de andere kant op omdat ze het niet goed willen vinden ('goede verantwoorde ouders') maar het teveel gedoe vinden om hun eigen regels te handhaven (dus controleren). Ik kan natuurlijk ook helemaal fout zitten hoor en dat ze het bijvoorbeeld niet kunnen geloven dat hun kinderen ongehoorzaam zijn. Mijn moeder was niet heel erg moeilijk maar de regels die er wel waren die handhaafde ze consequent. En daar had ik als kind al begrip voor. Ik denk omdat ik wel vrijheid kreeg maar ook duidelijke kaders die vervolgens strikt gehandhaafd werden. Ik zou wel graag wat meer in gesprek gaan met mijn kind, meer uitleggen waarom die kaders er zijn. Mijn moeder was alleenstaande en heel erg hardwerkend met een ex (mijn vader) die erg vervelend was. Zij had geen tijd voor die uitgebreide uitleg. Wel ging ze door roeien en ruiten voor ons, dus respect had ik absoluut dus dat woog wel zwaar mee voor mij, ik wilde niet dat ze het moeilijker kreeg. Maar goed ook ik brak wel eens de regels en kreeg daarvoor de consequenties, niets heftigs maar leuk was anders (geen straf maar mijn moeder was niet bepaald blij).
whateffa wijzigde dit bericht op 19-07-2020 07:14
17.03% gewijzigd
Ik hoop dat ze niet zulke binnenvetters worden als ik en bij mij en/of mijn man durven komen met dingen waar ze mee zitten. Stiekem hoop ik ook dat ze de liefde gewoon hier in het land vinden i.p.v. net als ik te emigreren. ;-D

Verder was ik eigenlijk heel braaf, ze mogen best wat losser zijn dan ik was. Ach, ik hoop vooral dat ze gelukkig worden zonder al te veel kleerscheuren.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn eigen kind ben ik erg duidelijk, ze krijgt best wel ruimte maar dus ook duidelijke kaders. En die kaders die controleer ik. Ze gaat regelmatig in discussie en dan luisteren ik naar haar. Regelmatig stel ik bij simpelweg omdat ze een goed punt heeft. Ik leg ook uit waarom ze iets niet mag. Ik probeer haar bij te brengen dat als je meer wilt je ook meer verantwoordelijkheden hebt en dat je aangesproken kan worden op die afspraken. Kom je je afspraken na dan kunnen we weer een stapje verder. Lukt dat niet, geen man over boord, dan gaan we een stapje terug. Mijn moeder zette best wel veel emotionele druk en dat begrijp ik (gezien haar omstandigheden toen) maar vind ik nog steeds lastig, dat wil ik dus anders doen.
whateffa wijzigde dit bericht op 19-07-2020 07:20
Reden: pr ongeluk mijzelf gequote
56.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze moeten gewoon hun eigen leven leven, en dan alleen die fouten maken die niet hun toekomst definitief verpesten. Bijvoorbeeld door van grote hoogte te duiken in een poel die maar dertig centimeter diep blijkt te zijn. Of uit jaloezie om een vriendje in een vlaag van woede een mes te grijpen en die precies tussen twee ribben weten te steken. Of om ergens bij te horen zich bij een straatbende aansluiten en daar niet meer uitkomen.

Er zijn tal van dingen die fataal zijn voor je toekomst. Ik heb overigens die dingen niet gedaan en ik kom echt nergens op wat ik anders had kunnen doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ze wat werk en toekomst betreft kiezen voor waar hun droom ligt. Ik heb me daar vroeger teveel door ouders in laten beïnvloeden, lekker veilig kiezen. Nu op mijn 40ste ga ik pas doen wat ik echt leuk vind. En ik hoop dat ze mogen ervaren wat echte oprechte vriendschap is.
Alle reacties Link kopieren
karzou schreef:
18-07-2020 22:37
Een heleboel illegale feestjes en drugs gebruiken ;) Tsja was wel leuke tijd, maar toch liever niet voor m'n kids geloof ik :-D
Nu wil ik geen kinderen, maar ik zou hopen dat mijn kinderen niet deze dingen zouden doen. Het was leuk en ik heb een fantastische tijd gehad, maar het heel vaak heel erg mis kunnen gaan.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
D’r benen scheren! Heb haar al verteld dat ze daar gewoon niet aan moet beginnen zolang ze van die lichte, fijne haartjes heeft :mrgreen: had iemand mij dat maar aangeraden destijds. Nu is er geen weg meer terug.

Verder was ik erg braaf. Wel gerookt, maar niet super lang. Nooit drugs gebruikt, veel lol gehad op feestjes en met uit gaan en sinds mijn 18e al samen met mijn man. Nu bijna 18 jaar :) als ze het ook zo zou doen vind ik het prima!
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
19-07-2020 07:20
Mijn moeder zette best wel veel emotionele druk en dat begrijp ik (gezien haar omstandigheden toen) maar vind ik nog steeds lastig, dat wil ik dus anders doen.
Exact dit bij mij. Inderdaad, ik heb begrip, maar dit heeft zeker wel invloed gehad op mij.

Ik was behoorlijk braaf. Ging wel uit (vanaf mijn 15e) maar heb nooit echt gekke dingen gedaan. Ik ben 2x bij iemand ingestapt die ik niet kende (samen met een vriendin, zo slim was ik dan wel), 1x ging het prima, 1x hoorde ik dat (toen we al in de auto zaten) dat de chauffeur helemaal onder de drugs zat, gelukkig zonder kleerscheuren thuisgekomen. Ik hoop dat mijn kinderen dit niet opzoeken.

Daarnaast hoop ik dat mijn kinderen op kamers gaan als ze gaan studeren en misschien een buitenlandstage. Ik heb me daarin laten tegenhouden.
En ik hoop dat mijn kinderen iets minder aantrekken van wat anderen van ze denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ze wat later beginnen met uitgaan en drinken (dat moet ook wel, nu kom je met 14 jaar nergens binnen volgens mij). Dat ze wat beter nadenken en niet zomaar met vreemde mannen meegaan in een auto of speedboot.
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik ook denken dat een zwangerschap op je vijftiende niet zo'n goed idee is, of trouwen met iemand die een vrouwonvriendelijk geloof heeft, of totaal stoppen met je opleiding en alleen simpele baantjes aannemen. Maar over het algemeen weet iemand die in zijn jeugd een dergelijke fout maakt daar tenslotte goed mee om te gaan en daar zelfs een zekere kracht uit te halen.

Je kan dus niet meer doen dan tevoren dergelijke keuzes af te raden maar dan later "ik zei je nog wel" toch maar achterwege te laten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mag ik even?
Deze huidige 20 jarige generatie is al vrij preuts en kijk mij eens goed gezond bezig zijn vergeleken met de ouders en de opa's en oma's.
Wat wij vroeger hadden krijgen deze huidige tieners en 20 jarige niet voor elkaar meer.

Kijk maar eens op het strand hoe ze er nu bij lopen vergeleken met 20 jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
Niets en ik heb best rare dingen gedaan.

Standaard gezegde als ze b.v. op vakantie gaan is:” Doe geen dingen die ik ook niet zou doen... en dat is niet veel.”

Gewoon lekker zelf laten ontdekken, met mij is het ook goed gekomen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-07-2020 07:32
Ze moeten gewoon hun eigen leven leven, en dan alleen die fouten maken die niet hun toekomst definitief verpesten. Bijvoorbeeld door van grote hoogte te duiken in een poel die maar dertig centimeter diep blijkt te zijn. Of uit jaloezie om een vriendje in een vlaag van woede een mes te grijpen en die precies tussen twee ribben weten te steken. Of om ergens bij te horen zich bij een straatbende aansluiten en daar niet meer uitkomen.

Er zijn tal van dingen die fataal zijn voor je toekomst. Ik heb overigens die dingen niet gedaan en ik kom echt nergens op wat ik anders had kunnen doen.
Hé, manophetprikbord vroeg niet alleen dingen waarvan u hoopt dat uw kinderen ze niet doen, maar die u zelf wel gedaan heeft!
Als u geen TBS gekregen heeft wegens het vermoorden van een rivaal, telt het niet hè.

(zo, nu is iedereen weer bij de les).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
(verder ben ik het wel eens met retrostar)
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Oja, en in mijn ogen heeft manophetprikbord zich behoorlijk gerehabiliteerd, omdat hij zelfs wil dat zijn kinderen niet zwart rijden.
Bij zijn vorige topicje (rijden op een scooter terwijl zijn zoon nog niet 16 is) leek hij zijn kinderen toch wel veel toe te staan.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ze zelf geen kinderen krijgen. Het zag er vijfentwintig jaar geleden al niet goed uit voor wie ogen en oren had en een beetje in staat was te denken op systemisch niveau. Desondanks ben ik toch aan kinderen beginnen. Vandaag is het zoveel erger, en het wordt allen maar erger.
Alle reacties Link kopieren
Roken, veel drinken, drugs.
Vele keuzes betreft jongens. Maargoed ik heb geen spijt en heerlijk geleefd. Dat gun ik ze ook.
Alle reacties Link kopieren
Netel schreef:
19-07-2020 09:08
Ik hoop dat ze zelf geen kinderen krijgen. Het zag er vijfentwintig jaar geleden al niet goed uit voor wie ogen en oren had en een beetje in staat was te denken op systemisch niveau. Desondanks ben ik toch aan kinderen beginnen. Vandaag is het zoveel erger, en het wordt allen maar erger.
Poe, ik dacht dat ik soms een zwartkijker was, maar jij bent echt een rasoptimist. :roll:

Ik hoop dat mijn kinderen wel kinderen krijgen. Ondanks dat mijn zoon nog geen jaar is, vind ik het nu al een grote aanvulling op mijn leven. Dat gun ik hem ook.
Niet echt veel stomme dingen gedaan. Hoop dat ze zich niet te jong op relaties storten. Of daarin blijven hangen terwijl het (allang) helemaal niet meer leuk is. Ik was er niet eens heel vroeg/jong bij (18 bij de eerste) maar wát een tijdverspilling hebben de twaalf jaar daarna me opgeleverd en mezelf laten beperken in wat ik vervolgens liet... hoop dat zij dat echt niet doen.
docotrandus schreef:
19-07-2020 08:53
Oja, en in mijn ogen heeft manophetprikbord zich behoorlijk gerehabiliteerd, omdat hij zelfs wil dat zijn kinderen niet zwart rijden.
Bij zijn vorige topicje (rijden op een scooter terwijl zijn zoon nog niet 16 is) leek hij zijn kinderen toch wel veel toe te staan.
Mijn kinderen zijn best braaf en serieus, misschien speelt dat mee in mijn milde houding wanneer ze een keer wat verkeerd doen.
NYC schreef:
19-07-2020 10:21
Niet echt veel stomme dingen gedaan. Hoop dat ze zich niet te jong op relaties storten. Of daarin blijven hangen terwijl het (allang) helemaal niet meer leuk is. Ik was er niet eens heel vroeg/jong bij (18 bij de eerste) maar wát een tijdverspilling hebben de twaalf jaar daarna me opgeleverd en mezelf laten beperken in wat ik vervolgens liet... hoop dat zij dat echt niet doen.
Dat kan meerdere kanten op. Een vriend van mij kreeg op zijn 17e verkering met een meisje en ze zijn, allebei in de 40, nog steeds volmaakt gelukkig met elkaar. Maar dat is wel een hele gelijkwaardige relatie natuurlijk.
dubbel
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 19-07-2020 11:17
Reden: post verscheen dubbel
99.22% gewijzigd
ManOpHetPrikbord schreef:
19-07-2020 10:54
Dat kan meerdere kanten op. Een vriend van mij kreeg op zijn 17e verkering met een meisje en ze zijn, allebei in de 40, nog steeds volmaakt gelukkig met elkaar. Maar dat is wel een hele gelijkwaardige relatie natuurlijk.
Dat is zeker mogelijk, maar mijn "verkeringen" tussen 18 en 30 kwamen en gingen. Wat op zich ook een natuurlijk verloop is, zeker op die leeftijd, maar ik vind het achteraf zooo een ontzettende tijdsverspilling. Zeker omdat het (meestal) niet eens echt leuk en gezellig was. Veel dingen die ik "voor hen" liet. Veel gezeik, veel gedoe, enorm vermoeiend. Discussies. Gejank. Het hoort gewoon een beetje leuk en vrij te zijn.

Dat je in een huwelijk veel praat, discussies hebt en af en toe moet schikken omdat je allebei andere wensen of behoeften hebt snap ik, maar ik (en die anderen ook, maar laat ik het effe bij mijzelf houden) had gewoon moeten zeggen: "Joh, wij passen toch helemaal niet bij elkaar. We gaan lekker weer onze eigen weg!" terwijl het maar maanden of jaren doorsukkelt en je weet dat je allebei niet blij bent.

Je hebt natuurlijk weinig invloed nog op je twintiger-kind maar zou toch wel hopen dat ze wat meer aan hun eigen geluk en vrijheid denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven