Wat heb jij he-le-maal fout gedaan in de opvoeding?

27-09-2021 20:19 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een luchtig topic zo op de maandagavond. Waar heb jij je kind(eren) totaal mee verpest?

TO trapt af:
- onze oudste (autisme) is een moeilijke eter en krijgt regelmatig iets anders dan dat wij eten. We gaan hem maar alvast opgeven voor “bizarre eters”. :lol:
- onze kinderen hoeven niet altijd te wachten met eten tot iedereen heeft opgeschept. Asociale lui worden het.
- als onze dreumes meeloopt en het op een gillen zet omdat ze gedragen wil worden, geef ik daar wel eens aan toe als ik een beetje haast heb.

Nou, kom maar op. :P
Met bij ons in bed slapen, ze blijven dit vast doen tot ver na hun 18e.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh de ‘hoogsensitieve’ kleuter hier eet ook maar 2 gezonde gerechten! Het zou wel slijten, dachten we, maar nu is ze al 5. Dit komt NOOIT meer goed :nooo: :sigh:
Ik strik de veters van mijn zeventienjarige zoon nog wel eens. Okee, het is nu een soort van tongue in cheek, maar het is zeker tot zijn dertiende echt nodig geweest. En diezelfde zoon heeft pas op zijn veertiende leren fietsen. Van een vriend, want ik had het al lang opgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is nu vijftien, maar was als baby een moeilijke slaper. Omdat we wel zagen dat het arme kind gewoon oververmoeid was, hebben we advies gevraagd bij het consultatiebureau. Daar hebben ze ons als het ware een gebruiksaanwijzing gegeven. Slaperig maar wakker in bed leggen, wakker worden, verschonen, eten, spelen, en opnieuw. In het begin echt even laten huilen als dat nodig is.
Het werkte letterlijk binnen een dag. Het huilen was alleen de eerste dag een paar keer, daarna kwam dat nauwelijks voor. Het strakke ritme werkte zó goed dat we het moeilijk weer wat losser konden laten en daardoor zelf wel erg aan huis gebonden waren, hij sliep immers alleen in zijn eigen bedje.

Het laten huilen is tegenwoordig een behoorlijk taboe, en ik ben blij dat dat in die tijd nog niet zo was, omdat deze manier zo ontzettend goed bleek te werken.
Mijn kind heeft dus nooit in een draagdoek gelegen, nooit bij ons in bed geslapen (nou ja, misschien een doodenkele keer wanneer hij ziek was), we hebben hem nooit hele dagen rondgedragen en we hebben hem af en toe laten huilen.
Alle reacties Link kopieren
Oh zoveel. Oudste van 11 is in materieel opzicht totaal verpest. Ze heeft alles en wil alleen maar meer, meer,meer. Jongste van 8 (autistisch) was zon moeilijke slaper dat we na allerlei onderzoeken en coaching helemaal klaar ermee waren. En nu slaapt ze dus elke avond op de bank tot wij naar bed gaan. Want ze wil niet alleen zijn :hamer:
Mijn man smeert brood voor iedereen die dat morgen mee wenst te nemen.

Eén kruisje zetten achter hun naam op de 'broodplank' is alles wat ze hoeven doen.

En ze zijn allemaal 18+.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 27-09-2021 20:48
7.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arena89 schreef:
27-09-2021 20:21
Met bij ons in bed slapen, ze blijven dit vast doen tot ver na hun 18e.
Mijn jongste heeft tot 11 jaar bij mij in bed geslapen. Ik was gescheiden en hij miste mij (co-ouderschap) Hij ging gewoon lief slapen en het stoorde mij niet. Als ik kookte zat hij gezellig naast mij op het aanrecht. Het is/was gewoon een kind dat mijn nabijheid nodig had.
Toen hij naar de middelbare school ging heb ik een goed gesprek met hem gehad. Hij ging zonder problemen in zijn eigen bed slapen.
Komt goeoeoed... :lol:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hekel aan fietsen en dus breng ik kind altijd met de auto naar school. Hij is nu 10 en denkt dat ik dat blijf doen tot hij zelf zijn rijbewijs heeft :bonk:
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Oh, en hij mocht ook joggingbroeken dragen naar school. Voor veel moeders nogal frowned upon.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn moeilijke eters. Dus zij krijgen vaak iets anders dan ons. Ik ga er nog steeds van uit dat het ooit goedkomt.

In algemene zin denk ik dat ik consequenter moet zijn soms. Ik ben makkelijk om te lullen als er tranen tevoorschijn komen. Of gewoon om de lieve vrede te bewaren. Man is daarin strenger.

En even bij je kind gaan liggen als ie naar bed moet. Nooit aan beginnen want je komt er nooit meer af.
piepp schreef:
27-09-2021 20:52
Mijn kinderen zijn moeilijke eters. Dus zij krijgen vaak iets anders dan ons. Ik ga er nog steeds van uit dat het ooit goedkomt.

In algemene zin denk ik dat ik consequenter moet zijn soms. Ik ben makkelijk om te lullen als er tranen tevoorschijn komen. Of gewoon om de lieve vrede te bewaren. Man is daarin strenger.

En even bij je kind gaan liggen als ie naar bed moet. Nooit aan beginnen want je komt er nooit meer af.

Tuurlijk wel, als ze 18+ zijn lig je er echt niet meer naast.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-09-2021 20:54
Tuurlijk wel, als ze 18+ zijn lig je er echt niet meer naast.
Nee, klopt, maar een kennis heeft jarenlang elke avond een uur of meer op een matras naast het kinderbed doorgebracht. Waar je maar zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
we ontbijten nooit aan tafel, maar altijd voor de tv

ze mogen aan wat ze willen, als het maar bij het weer past. in joggingbroek mag, in prinsessenjurk mag en als zoon nagellak op wil mag dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Ze hoefden nooit mee te helpen in huis en ik maakte hun broodtrommels. Was die op de grond lag, raapte ik op en deed ik in de wasmand. Lus je iets niet? Mama kookt wel wat anders voor je.
Ik maakte hun kamers schoon. En toch, doen ze het nu heel goed als volwassenen, hun huizen zijn netjes en schoon, ze smeren hun eigen brood en ik zie nooit kleding op de grond liggen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
27-09-2021 20:52


En even bij je kind gaan liggen als ie naar bed moet. Nooit aan beginnen want je komt er nooit meer af.
Lukt prima. Ik liet hem in mijn bed of op de bank in slaap vallen. Toen ik hem niet meer kon overtillen, heb ik dat gewoon gezegd. Nu niet meer, ik kan je niet meer dragen. En klaar.

Ik zou nu denken: helemaal goed gedaan.
Toen ik er midden in zat misschien: fout gedaan, maar het werkt zo goed....
quincy2 wijzigde dit bericht op 27-09-2021 20:59
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
o ja en je kind bij je in bed moest je ook nooit aan beginnen, want dan verwen je ze.
Jongste sliep tot ie 5 jaar was regelmatig bij ons, daarna nooit meer, of hooguit 1 x per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-09-2021 20:46
Mijn man smeert brood voor iedereen die dat morgen mee wenst te nemen.

Eén kruisje zetten achter hun naam op de 'broodplank' is alles wat ze hoeven doen.

En ze zijn allemaal 18+.
Ah wat lief. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Kleuter van 5 hier heeft al zeker 3 jaar geen warme maaltijd meer gegeten. Na 2 jaar strijd in alle vormen hebben we dat opgegeven, vooral omdat zijn groei behoorlijk afboog. We laten t even totdat hij lichamelijk een beetje bijgetrokken is.

@joggingbroek naar school, zo'n moeder had ik ook wel willen hebben!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-09-2021 20:46
Mijn man smeert brood voor iedereen die dat morgen mee wenst te nemen.

Eén kruisje zetten achter hun naam op de 'broodplank' is alles wat ze hoeven doen.

En ze zijn allemaal 18+.
Helemaal fout, maar wel heel lief
VGM1980 schreef:
27-09-2021 20:59
o ja en je kind bij je in bed moest je ook nooit aan beginnen, want dan verwen je ze.
Jongste sliep tot ie 5 jaar was regelmatig bij ons, daarna nooit meer, of hooguit 1 x per jaar.
Die van mij tot zijn 11de dagelijks. Eenmaal in de brugklas niet meer en nooit meer. Zo ongezellig :(
piepp schreef:
27-09-2021 20:52

En even bij je kind gaan liggen als ie naar bed moet. Nooit aan beginnen want je komt er nooit meer af.
Klopt. Ik sliep meestal eerder als kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit echt stomme topics. Sorry.
Het gaat gewoon over ofwel lieve dingen voor je kind doen, of lief voor jezelf zijn door ergens makkelijk mee te zijn. Goed toch? Waarom dan doen alsof dat allemaal zo not done is?
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
27-09-2021 20:52
Mijn kinderen zijn moeilijke eters. Dus zij krijgen vaak iets anders dan ons. Ik ga er nog steeds van uit dat het ooit goedkomt.

In algemene zin denk ik dat ik consequenter moet zijn soms. Ik ben makkelijk om te lullen als er tranen tevoorschijn komen. Of gewoon om de lieve vrede te bewaren. Man is daarin strenger.

En even bij je kind gaan liggen als ie naar bed moet. Nooit aan beginnen want je komt er nooit meer af.
Dit was bij ons uiteindelijk de oplossing na heeeel veel gedonder. Inmiddels al lang geleden dat t voor t laatst nodig was, bijna jammer :love: .
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
27-09-2021 21:08
Ik vind dit echt stomme topics. Sorry.
Het gaat gewoon over ofwel lieve dingen voor je kind doen, of lief voor jezelf zijn door ergens makkelijk mee te zijn. Goed toch? Waarom dan doen alsof dat allemaal zo not done is?
Het zijn typisch dingen waar anderen ALTIJD een mening over hebben. En dan is het weleens lekker om te lezen dat andere ouders het soms ook zo oplossen. Ik vind het iig wel fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven