Wat is de concentratie boog van een 7/8 jarige

12-01-2021 17:32 36 berichten
Ik doe sinds kort als vrijwilligerswerk het begeleiden van een kindje van 7 (bijna 8) met wat 'huiswerk', omdat hij vanwege de lockdown niet naar school gaat en zijn ouders niet goed de Nederlandse taal beheersen.
Echter heb ik zelf weinig ervaring met kinderen, daarom even opzoek naar advies.
Ik merk namelijk dat dit jongetje vrij snel afgeleid is bij het maken van lees/schrijf opdrachtjes en ik vraag me af wat een gebruikelijke tijd is om met opdrachten bezig te zijn.
Bijvoorbeeld een half uur aan een stuk door opdrachtjes doen en daarna even een korte pauze of kunnen kinderen van deze leeftijd dit langer/korter. (hij zit in groep 4)
Ik weet dat hij mij heel erg uittest, omdat hij tussendoor steeds spelletjes wil doen op zijn laptop (veel opdrachtjes moet hij ook op de laptop doen, vandaar) en ik wil eerst even inschatten of het reëel is om een half uur lang aandacht van hem te 'eisen' om erbij te blijven of dat dit te lang is.
Alle reacties Link kopieren
En ga onderzoeken hoe je hem wel kunt boeien. Dat hoeft zeker niet te zijn door 'leuke' dingen in het vooruitzicht te stellen, maar door aan te haken bij wat hij interessant vindt. Door interessant te zijn.
Dankjullie wel, heb echt 0 ervaring met kinderen dus heb zeker wat aan alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al contact gehad met zijn leerkracht? Lijkt me helemaal niet gek als je je daar even meldt en om wat tips vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien bewegend leren? Ik zag de website wieblie.nl toevallig van de week. Daar staan diverse oefeningen op. Bijvoorbeeld de mogelijke uitkomsten van sommen op de trap leggen, jij zegt de vraag en kind moet naar het juiste antwoord lopen.
Ik zie op school ook dat de juf van groep 3/4 ook vaak naar buiten gaat. Antwoord van sommen stoepkrijten op de grond bijvoorbeeld, aan de kinderen te zien vinden ze dat heel leuk.
Mijn oudste (groep2) had vandaag van de juf opdrachten om youtube filmpjes te doen waarbij hij moest bewegen (joggen, springen etc) en tegelijk getallen en letters oplezen. Kind vond het erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet belonen per aantal minuten dat hij gewerkt heeft maar per aantal items dat hij (goed) gemaakt heeft. Dit stimuleert hem misschien om door te werken. Hij heeft dan zelf in de hand wanneer hij even mag pauzeren.

Je zou hem ook kunnen belonen door na een dagje goed werken jij bijv een gelpen meeneemt waar hij mee mag schrijven. Of dat jij een leuk spel van thuis meeneemt om met hem te spelen (welk spel blijft uiteraard een verrassing. Dat ziet hij pas nadat hij hard gewerkt heeft).
Alle reacties Link kopieren
mayolijn28 schreef:
12-01-2021 19:33
Mijn oudste (groep2) had vandaag van de juf opdrachten om youtube filmpjes te doen waarbij hij moest bewegen (joggen, springen etc) en tegelijk getallen en letters oplezen. Kind vond het erg leuk.
Was dat toevallig meester sander? Vindt mijn groep 1- kind ook erg leuk! Misschien weet iemand hier of er een leuke variant van is voor iets oudere kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Kiwi2017 schreef:
12-01-2021 19:54
Was dat toevallig meester sander? Vindt mijn groep 1- kind ook erg leuk! Misschien weet iemand hier of er een leuke variant van is voor iets oudere kinderen?
Ja klopt, meester Sander! Kleuter vond het best ingewikkeld om te blijven bewegen en lezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat klinkt dat leuk, die beweegopdrachten waarbij ze tegelijk lezen. Mijn ongeconcentreerde 7 jarige kan dat vast waarderen als pauze momentje. Dank!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens overlegd met school om te kijken wat zij aanraden van aanpak?

Misschien is er één ‘kindproblematiek’ en dan is het niet ‘standaard’.

Indien het wel ‘standaard’ is maar moeizaam verloopt, kunt je eens experimenteren met:

- al wandelend de les opzeggen of vragen stellen
- auditief geheugen stimuleren dmv luidop opzeggen
- visueel geheugen stimuleren dmv met kleuren werken bv.

Ik zou als tussendoortje ook altijd iets van beweging aanraden. Zeker indien hij dat leuk vindt. Drie keer jumping Jacks bv.
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag in een mail van school dat kinderen op die leeftijd 15 minuten achter elkaar geconcentreerd kunnen werken. Gemiddeld.
Verder al goede tips hier en dikke complimenten voor jou, super dat je dit doet!
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
12-01-2021 18:52
Mhaw. Ik er meer die dat niet 'makkelijk' kunnen, dan wel. En ik ken er best wat op moment. ;-)


Langzaam opbouwen TO.
Mijn kinderen (7 en 9) werken zo 1,5 uur aan een stuk. Wel afwisseling, dus uiteraard geen 1,5 uur sommen.
Maar gewoon wat de juf als huiswerk opgeeft. Dus misschien 15min voor rekenen. Boek weg, taalboek pakken en daarmee aan de slag. Daarna lezen. Schrijven. Etc. Ik ben dus 1.5 uur met hem bezig (de oudste doet het grotendeels zelf) zonder echte pauzes tussendoor. En dan zijn we klaar en mag ie spelen. Is hier eigenlijk geen probleem.
Ik vond het eerlijk gezegd kort, slechts 1.5 uur per dag bezig zijn met school. Maar als ik natuurlijk na elk vak even pauze ga nemen dan zijn wij ook de hele ochtend bezig. Snap dat dat bij andere kinderen misschien wel nodig is hoor, maar hier gaat het goed zo, alles achter elkaar afwerken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven