Wat trek je een baby aan van ziekenhuis naar huis?

22-09-2019 11:05 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, oke, ik heb nog even de tijd (als alles goed gaat tot eerste helft december), maar mijn nesteldrang-hormonen beginnen op te komen en ik vraag me dit nu al een tijdje af.

Wat doe ik ons kindje aan als we, na de ziekenhuisbevalling, naar huis gaan?

Uiteraard natuurlijk een rompertje, broekje, vestje/truitje en een mutsje, maar moet ik ook een heel skipak meenemen? Wij zijn nogal van het “nuchter inkopen” (dus niet te veel en geen overdreven dingen die we nooit gebruiken. Vriend is na bevalling een paar weken vrij en als we wat missen gaat hij het diezelfde dag nog aanschaffen). We hopen veel te dragen in een draagdoek. Doek en draagjas (unisex, we kunnen m beide gebruiken) is al binnen. Heb ik een winterjas nodig voor een pasgeboren baby? Een skipak? Of volstaat een extra laagje kleding en een lekkere warme deken in de maxi cosi? (Rit van ziekenhuis naar huis is 10 minuten met de auto, of minder als we makkelijk kunnen doorrijden)

Met dank voor jullie begrip voor mijn onnavolgbare “prangende vragen door hormonen” :proud:
Alle reacties Link kopieren
Zo klein zijn ze nog heel erg vatbaar, ik zou zeker een iso-pak aanschaffen om hem/haar naar huis te brengen.
Niet geschoten is altijd mis
CallieB schreef:
22-09-2019 11:26
Stop van alles in je tas. Als je het ziekenhuis verlaat kan de verpleegkundige je op dat moment helpen met inschatten wat de baby die dag buiten aan moet. Zij doen niet anders!

Voetenzak is inderdaad heel makkelijk, de rest wijst zich vanzelf!
Ik heb nog nooit dat soort advies van een vpk gehad...en ook niet nodig eigenlijk.
Bitje93 schreef:
22-09-2019 11:27
Zo klein zijn ze nog heel erg vatbaar, ik zou zeker een iso-pak aanschaffen om hem/haar naar huis te brengen.
En meteen zo'n opblaasbare bubbel erbij?
Alle reacties Link kopieren
CallieB schreef:
22-09-2019 11:26
Stop van alles in je tas. Als je het ziekenhuis verlaat kan de verpleegkundige je op dat moment helpen met inschatten wat de baby die dag buiten aan moet. Zij doen niet anders!

Voetenzak is inderdaad heel makkelijk, de rest wijst zich vanzelf!

Ik wil inderdaad van alles meenemen, maar ik schaf liever niet iets aan wat ik nooit meer gebruik. Ik twijfelde bij “winterjas” en “skipak”, en zoals ik het nu zie ga ik die niet kopen. Ik haal een paar lekkere warme vesten en een voetenzak. En voor de rest komt het vast goed :)
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
22-09-2019 11:27
Zo klein zijn ze nog heel erg vatbaar, ik zou zeker een iso-pak aanschaffen om hem/haar naar huis te brengen.

Nouja, ik ben wel hormonaal, maar ik ben wel zo realistisch dat ik niet de eerste ben die in december een kindje mee naar huis neemt. Ik beval niet in een stal met hooi, en thuis staat ook geen Os als verwarming. Wel een prima CV installatie en in de auto hebben we ook verearming. Daarbij: kou maakt niet ziek, bacteriën en virussen wel. Dat zal voor zo’n hummel niet anders zijn?
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
22-09-2019 11:14
Een dekentje of een wikkeldoek speciaal gemaakt voor de autostoel. Sowieso is het niet veilig om kinderen en babys met skipakken of winterjassen in de autostoel te zetten. Ten eerste wordt het in de auto snel te warm ( al zal dat met 10 minuten wel meevallen). Ten tweede kan je door de dikke stof de gordels niet strak genoeg aantrekken. Bij een ongeluk zit je kind dan net goed vast en vliegt het door de auto.
Dit dus! En dit geldt niet alleen voor baby’s, maar ook voor je oudere kinderen. Winterjas uit in de auto, eventueel een dekentje.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-09-2019 11:32
Nouja, ik ben wel hormonaal, maar ik ben wel zo realistisch dat ik niet de eerste ben die in december een kindje mee naar huis neemt. Ik beval niet in een stal met hooi, en thuis staat ook geen Os als verwarming. Wel een prima CV installatie en in de auto hebben we ook verearming. Daarbij: kou maakt niet ziek, bacteriën en virussen wel. Dat zal voor zo’n hummel niet anders zijn?
Inderdaad :lol:
Bovendien is té warm worden voor zo'n babytje wél gevaarlijk. Zolang je niet je baby naakt mee naar buiten neemt in de winter, en door de sneeuw heen rolt, moet het goed komen :heart: Inderdaad nog een lekker vestje mee voor eventueel over het pakje (en dus die voetenzak).
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook winterbaby's en hadden een lekker warm maar toch soepel vestje aan, lekker mytsje en voor de rest een voetenzak idd. Als je maxicosi uit de kou komt kan je hem heel even voorverwarmen met een kruik en dan voetenzak dan even dicht doen. Is het koude er even vanaf. Kindje erin en de kruik er weer uit natuurlijk. In de auto zou ik de voetenzak een beetje loshalen weer (iig niet tot kin dichtlaten...

Bij jongste hadden we een slaapzakje van noppies die in maxicosi kon. Erg ideaal met sneeuw en vorst!! Ook veel gebruikt in de kinderwagen!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle nuchtere reacties! Ik ga nu even weg, wat leuks doen met vriend, later weer terug!
Alle reacties Link kopieren
Mocht er een gurige ijzige wind staan, dan zou ik voor het stukje buiten lopen heel even een doekie ervoor hangen. Xxl hydrofielluier volstaat ook
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een lekker vestje en dan in de voetenzak.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij naar huis gingen hebben ze de Maxi Cosi + voetenzak eerst opgewarmd met kruiken.Zo kon ze in een lekker warm bakje mee naar huis.
Pergamon schreef:
22-09-2019 11:32
Nouja, ik ben wel hormonaal, maar ik ben wel zo realistisch dat ik niet de eerste ben die in december een kindje mee naar huis neemt. Ik beval niet in een stal met hooi, en thuis staat ook geen Os als verwarming. Wel een prima CV installatie en in de auto hebben we ook verearming. Daarbij: kou maakt niet ziek, bacteriën en virussen wel. Dat zal voor zo’n hummel niet anders zijn?
Door de kou verlaagt wel de weerstand waardoor de baby vatbaarder is en een baby kan zich nog niet zo goed op temperatuur houden. Maar te heet is inderdaad ook zeker niet goed!
Alle reacties Link kopieren
Die maxicosi voetenzakken zijn top! Kindje daar lekker in eventueel nog een dekentje erbovenop. Maar geen gedoe met jasjes aan en uitdoen.
Pergamon schreef:
22-09-2019 11:32
Nouja, ik ben wel hormonaal, maar ik ben wel zo realistisch dat ik niet de eerste ben die in december een kindje mee naar huis neemt. Ik beval niet in een stal met hooi, en thuis staat ook geen Os als verwarming. Wel een prima CV installatie en in de auto hebben we ook verearming. Daarbij: kou maakt niet ziek, bacteriën en virussen wel. Dat zal voor zo’n hummel niet anders zijn?
Mijn jongste heeft de autorit in het skipakje overleefd, en kwam daarna in een huis met alleen een gaskachel in de woonkamer, waar haar bedje een kinderwagenbak was in een onverwarmde slaapkamer. Oh ja, en het was toen buiten -20 en op die slaapkamer 14 graden. In december is het waarschijnlijk net herfst :-)
Alle reacties Link kopieren
Hoe raar ook, babies zijn eerste pas dagen helemaal niet zo vreselijk vatbaar, omdat ze nog heel veel antistoffen van moeder hebben.

Ik heb een decemberkindje van vorig jaar, en had wel een jasje (niet gekocht, tweedehands van iemand gekregen). Daar hebben we haar die eerste rit in gewurmd, en daarna nooit meer. Wat een onhandig gedoe is dat zeg! En kind vond het ook helemaal niet fijn.
Als ik nog een keer een winterbaby zou krijgen, zou ik zeker weten voor zo’n maxi cosi voetenzak gaan (niet per se van dat merk, maar voor in de maxi cosi bedoel ik). Veel makkelijker, en veel langer te gebruiken dan zo’n jasje wat of meteen te klein is, of eerst veel te groot.

Overigens had ik ook zo’n berenpak gekregen (in dezelfde lading als het jasje). Dat vond ik ook altijd belachelijk, maar die heb ik echt enorm veel gebruikt. 1000x handiger dan een jas, want het kruipt niet op. Daardoor is de maat minder kritisch, dus ook langer bruikbaar (evt mouwen omslaan). En er zitten meteen voetjes aan, dus ook warme beentjes en voetjes (mijn kind had niks met slofjes). Je hoeft er niet nu meteen een te kopen, maar mocht iemand je er een aanbieden, zou ik zeker geen nee zeggen. Dat was zo ongeveer mijn grootste ‘nooit gedacht dat ik dit zou gebruiken, maar wat is het handig!’ ding.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-09-2019 11:32
Nouja, ik ben wel hormonaal, maar ik ben wel zo realistisch dat ik niet de eerste ben die in december een kindje mee naar huis neemt. Ik beval niet in een stal met hooi, en thuis staat ook geen Os als verwarming. Wel een prima CV installatie en in de auto hebben we ook verearming. Daarbij: kou maakt niet ziek, bacteriën en virussen wel. Dat zal voor zo’n hummel niet anders zijn?
Jawel. Pasgeboren baby's kunnen zichzelf niet warm houden. Te koud en te warm kunnen ze flink last van hebben.

Maar verder wat de rest zegt; Voetenzak en indien echt koud of kleintje met een moeilijke start; voorverwarmen met kruikje.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik was ook fan van de voetenzak. Wij hadden er een van Koeka. Ook heel goed te gebruiken in de kinderwagen, die eerste maanden (oudste was een winterbaby). Fijn vond ik dat je hem makkelijk open kan ‘flappen’ (als je een winkel inloopt bijv) en ook weer makkelijk eroverheen kan gooien bij het naar buiten gaan. En goed wasbaar ook.

Echte jasjes had ik de eerste tijd niet, vond ik veel te stug en te klein. Had wel wat warme vestjes, die gaan wat makkelijker aan.
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
22-09-2019 11:15
Ik zou voor een voetenzak gaan, daar heb je de hele winter en lente profijt van. In onze maxicosi hadden we eentje van dat merk, maar er zijn meer merken. De baby zit dan helemaal in zo’n zak (niet alleen de voeten dus): lekker warm en heel handig. Kind erin en dichtritsen. De gordels zitten er dus doorheen (en aan de buitenkant van de zak vast).
dit had ik ook. is ook veel makkelijker in de auto want dan klap je de bovenkant eraf om oververhitting te voorkomen. jasjes moeten in de auto eigenlijk uit ivm veiligheid en dus om oververhitting te voorkomen
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik had zo’n zacht berenpakje voor mijn dochter en een skipak. Skipak was veel te dik, ze kon zich amper bewegen in dat ding. Het berenpakje was veel handiger. Makkelijk aan te trekken en wel warm maar niet dik.
Alle reacties Link kopieren
De verpleegster warmde hier de voetenzak even voor met een kruik. Baby erin en gaan.
Tipje, eerst kind in de maxicosi, dan jasje achterstevoren aan (dus achterkant op het buikje, dan armen erdoor). Warm zat en scheelt een hoop geklooi.

Jasje zonder capuchon heeft dan wel de voorkeur.
Nu zijn de winters niet zo koud meer, maar mijn zoon is ook van december en hij had kleren aan, een wikkeldeken ik zich heen en een dekentje er over. Volstond prima in de sneeuw :)
Alle reacties Link kopieren
Ik had zo’n afritsbare ‘zak’ voor in de maxicosi van Wallaboo. Daar kon je met drukknoppen de bovenkant van vastmaken tot een soort capuchon. Het voetenzakgedeelte kon je nog verder naar boven vastmaken (met fast snaps) of naar onder vastmaken (dekje tot aan hun middel). Of het hele bovendekje afritsen.

Ik zou dus zo’n wikkeldoek-te-vermeubelen-tot-voetenzak kopen. Die kun je ook gebruiken in de kinderwagen. De speciale van maxicosi kun je alleen gebruiken voor de maxicosi.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Sowieso geen gevoerde jas of skipak aan in de autostoel! Ook niet bij grotere kinderen! Dan kun je de riempjes niet strak genoeg aantrekken en wordt je kind gelanceerd bij een aanrijding. Gewoon met normale kleren in de maxicosi en dan een deken er overheen voor buiten.

In de draagdoek hoef je ook geen jas aan te doen, zeker niet als je een draagjas hebt. Ik merk dat het al vrij snel warm is zo lekker tegen je aan. In de wandelwagen kun je ook een deken gebruiken. Ik denk dat ik pas een jas ga gebruiken als ik kan gaan fietsen met de kleine in een stoeltje, en dat duurt nog wel even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven