Wat vinden de juffen nu zelf van juffen bedankjes?

28-06-2020 23:43 410 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Wat geef jij als juffen bedankje?'
Vandaag werd me de vraag gesteld.
Ik zag op instagram wat bekenden foto's plaatsen van hun ideeën.

Ik weet gewoon niet wat ik ervan vind.
Oké, ik vind het denk ik overdreven.
Maar ja.
Het schijnt erbij te horen.
Je kind dan niets laten geven?
Dat is voor het kind ook niet leuk.
En de juffen?
Wat moet je ermee denk ik dan. Al die zelf geknutseld toestandjes.
Maar misschien vinden de juffen het juist enig. En vinden ze dat veel leuker dan de snoeppotjes van de Action of een reep chocolade.

Het lijkt alsof het steeds gekker wordt.
Of lijkt dat alleen maar zo?

Ik weet het niet.

Ik heb nog twee weken.

In de tussentijd vraag ik me af, wat vinden de juffen zelf?
DTEEZ!
Djoels schreef:
29-06-2020 00:15
Overigens ook heel veel reclame voor juffen bedankjes. 'heb jij al iets voor je juf?'
Het lijkt dus ook commercieel ingezet te worden.
En dat gaat het denk ik mis bij mij.
Ik haat dat.

Toen mijn kinderen in de kleuterklas zaten was het volgens mij nog niet zo erg als nu, die reclame etc.

Of vergis ik me daar in en valt het dit jaar extra op?
Nee hoor, zat ik me vanavond nog over te verbazen. Hele sites met bedankjesmeuk.
rumforviva schreef:
29-06-2020 00:30
Helemaal prima hoor, maar wat heeft de juf hier aan?

Een vriendin van me is juf en die zegt altijd dat mensen denken dat je in je vrije tijd ook kinderdingen doet. Ze krijgt ook vaak kinderboeken bijvoorbeeld.
Juist leuk voor in je klas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de leerkracht van 1 van mijn kinderen een mooi voorleesboek gegeven , dankzij die leerkracht is mijn zoon op juiste plek gekomen.
Boek kon hij thuis ook gebruiken want hij zou in die periode ook een kindje krijgen (althans zijn vrouw ;-) ) En ook was het geschikt voor in de klas.

Verder geef ik zelden badschuim achtig spul, geen snoepgoed.

ik heb gegeven (wat ik me kan herinneren)

plantje met leuke pot die versierd was door kind
Mooie poster voor in de klas
Foto collage van schoolreis
Dat mooie voorleesboek
Is dit echt zo nieuw trouwens? Kregen leraren niet altijd al aardigheidjes en bedankjes van hun leerlingen en ouders? Een appel voor de juf/meester etc. Volgens mij is het juist in de loop der jaren minder geworden. Dat het tegelijkertijd wel commerciëler geworden is, wil ik best geloven, maar we krijgen ook nooit meer appels. :cry:

(Wel heel regelmatig snoep trouwens - de lieverds proberen mij regelmatig om te kopen).
Nemain• schreef:
29-06-2020 00:39
Juist leuk voor in je klas.
Oh, dan heb ik de insteek van de cadeautjes misschien niet goed begrepen. Op mij komt het over alsof je van collega’s een rekenmachine krijgt om op je werk te gebruiken.

Maar goed, van wat ik begrijp nemen de meesten de gekregen cadeaus überhaupt niet mee naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
29-06-2020 00:30
Ik doe niet mee aan het einde van het jaar cadeaugedoe. Alleen in groep 8.
Wat doet de juf/meester van groep 8 meer of beter dan de rest dan?

Ik hoef als leerkracht echt geen grote cadeaus, maar soms ben ik echt geraakt door iets liefs persoonlijks of lieve tekst op een kaart. Maar ook het stralende koppie van zo”n kleintje dat jou een potje drop overhandig is me veel waard. Gelukkig hou ik van snoepen. Die chocolaatjes, dropjes etc komen hier dus goed terecht.

Zo’n samengestelde bos bloemen vind ik ook leuk. Alleen niet als laatste schooldag attentie. Vaak is het dan bloedheet. Zo’n bloem wordt 3x versjouwd (winkel~huis, huis-school en school-mijn huis) dus wel bloemen komen al verlept aan en met een beetje pech ga ik een dag later op vakantie. Dan veel liever op een ander moment.
Ben overigens ook wel eens thuis gekomen met een fietsmand vol gesmolten chocolade. Zo zonde!

Hier in huis heb ik van alles staan dat ik van kinderen gekregen heb. Een klein glazen vaasje voor een klein bloemetje, een koektrommel, een klein Boedabeeldje, een mooi handzeeppompje, een plateau met kaarsjes en natuurlijk een kast vol bekers.
Allemaal echt leuke/handige/mooie/ontroerende cadeautjes.
Het enige waar ik echt niet zoveel mee kan zijn grote canvasdoeken waar een kind iets op geschilderd heeft. Tekeningen hang ik nog wel een tijd op, maar voor die canvassen heb ik geen plek.
Stefke Oh, jij neemt het wel allemaal mee naar huis? Ik hoor van vriendin en collega’s dat zij alles op school laten, ook het snoepspul. Nu moet ik wel zeggen dat vriendin een strak en minimalistisch huis heeft en absoluut niet van allerlei spulletjes houdt. Zij zet die dingen op een plank ofzo op school.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
29-06-2020 01:04
Stefke Oh, jij neemt het wel allemaal mee naar huis? Ik hoor van vriendin en collega’s dat zij alles op school laten, ook het snoepspul. Nu moet ik wel zeggen dat vriendin een strak en minimalistisch huis heeft en absoluut niet van allerlei spulletjes houdt. Zij zet die dingen op een plank ofzo op school.
Veel dingen neem ik mee. Soms is het iets dat leuk is voor in de klas en dat laat ik dan daar. Na de vakantie heb ik dan overigens weer een andere groep, de gever ziet dus niet dat ik het neergezet heb.
En het na een paar weken weer opruimen gaat ook makkelijker als het thuis staat ;)

Mijn kinderen duiken thuis overigens meteen mijn tas in om de boel te bekijken (en natuurlijk meteen een potje drop open te trekken!)
Alle reacties Link kopieren
De lieverds op kdv krijgen altijd een bon van H&M / Hönkenmoller / Fashioncheck ofzo. Ze werken lange pittige dagen en krijgen veel te weinig betaald.

De juf kreeg een voorleesboek (voor de klas) en een door zoon getekend kaartje. Reep Tony is natuurlijk ook nooit weg.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen ze ook wat. Is elk jaar wat anders. Nu een bloemen kaart(deze moet je in de aarde leggen en dan komen we bloemen uit) en een fles rosé. Nu heeft mijn oudste kind TOS met hoge dan gemiddelde iq en dat is voor de leerkrachten niet altijd makkelijk. Wij zijn ook niet altijd de gemakkelijkste ouders. Mijn kind is het eerste kind met TOS op school met waarbij hij ook nog eens afwijkt van een gemiddeld TOS kind. Ons kind vraagt gewoon meer van school en leerkracht. Daarnaast vinden onze kinderen het leuk om iets te geven. Hier krijgen ook naast de leerkrachten de iber en de begeleider van Auris ook hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders en broer zitten in het onderwijs en die kunnen ook altijd die cadeautjes waarderen. Al delen sommige dingen wel uit en dat maakt toch ook niet uit. Maar dat maakt toch niets uit. Het gaat om de waardering
Alle reacties Link kopieren
Vooral de door de leerling geschreven bedankjes/tekening kan ik erg waarderen.

Snoep, badschuim, chocola is ook erg fijn. Omdat het op gaat, heb je niet van alles wat je moet bewaren. Badschuim vind ik leuk, omdat je weer eens een andere geur krijgt dan je eigen standaard keuze.

Bekers komen vaak in de lerarenkamer terecht voor de thee en/of soep. Die ene beker met de foto van een klas waar we veel mee hebben beleefd staat thuis en daar drink ik regelmatig thee uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik word niet blij als ik de zoveelste, lief bedoelde mok (bosje bloemen, badschuim, chocola, noem maar op) krijg.
Ik hoef geen spullen, een 'dank je wel' is leuk, een 'fijne vakantie' ook.
Alle reacties Link kopieren
Wij maken geld over op een rekening en de klassenouder gaat flessen wijn en bloemen halen namens iedereen.
Dit fenomeen is echt nieuw voor mij. Kan me niet herinneren dat iemand uit mijn klas vroeger iets gaf aan een juf/meester. Mijn kind start dit jaar op de basisschool, geen idee wat daar gebruikelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Eerste reactie: alles is goed!
Tweede reactie: tja.. ik mag geen gluten, dus iets wat gluten bevat, daar heb ik niets aan. Ik schreeuw niet van de daken dat ik coeliakie heb, dus ik kan me voorstellen dat ouders dit niet weten. Ik leg dit eten dan meestal in de lerarenkamer.

Verder vind ik het leuk als kinderen zelf iets maken of uitkiezen in de winkel.

Wat niet zo handig is: juf het cadeau zelf in elkaar laten zetten ( dit is een schort en stiften, kan je zelf even alle kinderen de namen op laten zetten??)
Of bijv de ene juf wel iets geven en de andere niet. Stagiaires worden vaak vergeten, maar voor hen is het juist extra leuk om iets te krijgen. Zij zetten zich dagen en weken in zonder salaris. Een reep chocola of badschuim is dan wel het minste!

Leuke dingen die ik ooit heb gehad: een dropblik met de klassenfoto erop, een beker met klassenfoto, bloemen, canvas tas met tijdschriften, bloemenbon, kaartje met persoonlijke woorden van ouders.

Dingen waar ik niet blij van werd: boedha (ik ben christen, werk op een christelijke school), tekening met een paar krassen (terwijl t kind echt beter kan, gewoon 5 min voor tijd nog ff gemaakt).

Succes! En maak je niet te druk. Wat je met je hart geeft wordt vast goed ontvangen!
Tiana_76 schreef:
29-06-2020 00:16
Ik bedenk net wel nog een voorbeeld van een leuke attentie. Ik kreeg van elk kind een losse bloem met een tekening of kaartje eraan. In totaal had ik toen een mooi boeket. Dit was ook voor iedereen in te vullen hoe ze dat wilden, dus voor elk budget. (Al plukte het kind een madeliefje buiten, was ook helemaal prima.)

Dit was wel geregeld door de klassenouder.
Dit gebeurde bij ons in het buitenland altijd. Iedereen bloem uit de tuin mee (of een bloem kopen of uit de berm plukken).
Ik vind het altijd superlief als ik iets krijg van kinderen! Ik gebruik thuis al het hele jaar een roze stoffen en blik met juf-tekst erop. Op school drink ik uit de mok met foto met kind. Ik heb meerdere pennen met mijn naam (vinden de kinderen leuk als ze die mogen lenen). En ik hoef bijna nooit douchegel te kopen. De knutselen fotografeer ik, ik kan niet alles bewaren natuurlijk.
Ik vind alles heel attent en ben er oprecht blij mee. Maar ik verwacht niks van de kinderen. En krijg ook zeker niet van alle kinderen iets. Dat is niet de cultuur op deze school. Hooguit 5 kinderen geven iets.
Op mijn vorige school was het vooral de gewoonte de leerkracht van groep 8 cadeautjes te geven. Als bedankje na 8 jaar onderwijs. Boekenbonnen, wijn, dinerbonnen. Dat vond ik altijd zo raar! Doe dan iets naar het hele team.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik doe daar aan mee. Ik heb geen kinderen die overal doorheen fietsen. Ik heb kinderen die wat extra begeleiding nodig hebben. Een juf die meedenkt. En ook al wordt zij ervoor betaald, ik kan dit heel erg waarderen omdat dit om de toekomst van mijn kind gaat. En dus vertrekt mijn kind over een paar weken met een kadootje. Namens mij. Omdat ik blij ben met alle moeite. Overigens is het bij ons zo dat de kinderen drie jaar dezelfde leerkracht hebben (montessori-onderwijs). Dus je bouwt ook echt wel een band op.
Het geven van iets voelt voor mij niet als moetje. Ik vind het een mooi gebaar. (Tenzij een leerkracht er gedurende het jaar een potje van maakt).

Wat ik dan weer niet snap is de keuze die ouders soms maken. Wat gaat er in je hoofd om als je denkt dat een juf/meester het leuk vindt om een mok te krijgen met het hoofd van jouw kind? Of zo’n houten plankje (“in deze klas...). Of zoals iemand hier schreef: een canvas kunstwerk door jouw kind.
Ik geef meestal een kaart met iets geschreven erop. Waarom ik blij was met de leerkracht in het afgelopen jaar. Kinderen zetten er soms zelf ook iets op (een mop omdat de betreffende leerkracht altijd van die leuke moppen vertelde o.i.d.).
Alle reacties Link kopieren
Djoels schreef:
29-06-2020 00:15
Overigens ook heel veel reclame voor juffen bedankjes. 'heb jij al iets voor je juf?'
Het lijkt dus ook commercieel ingezet te worden.
En dat gaat het denk ik mis bij mij.
Ik haat dat.

Toen mijn kinderen in de kleuterklas zaten was het volgens mij nog niet zo erg als nu, die reclame etc.

Of vergis ik me daar in en valt het dit jaar extra op?
10 jaar geleden zaten mijn fietstassen vol met cadeautjes en aan mijn stuur nog een tas. Ieder jaar is het minder, dit jaar paste het in een klein tasje. Ik vind alles best hoor, maar hier wordt het in iig dus steeds minder ipv meer.

Trouwens dat overdreven bedank en gedoe bij groep 8, dat voelt voor mij echt raar. Alsof de leerkrachten van groep 8 meer voor het kind gedaan hebben dan de andere leerkrachten. Een paar jaar geleden kregen we allemaal een roos van groep 8. Dat is fijn, de boodschap was: jullie hebben als team ervoor gezorgd dat wij een fijne schooltijd hebben gehad.
Ik vind alles leuk om te krijgen. In eerdere posts las ik dat het vooral uit het kind moet komen maar een kaartje met lieve woorden van een ouder ben ik zeker zo blij mee.

En knutsel vind ik best leuk, maar ik vind het minder leuk als ouders iets kopen dat ze door een kind vol laten kladderen. Een beschilderd windlicht van je eigen kind is iets anders dan van een kind uit je klas. Toch ben ik altijd blij met alles, vind het heel bijzonder dat ouders de moeite hebben genomen.

Miijn tip voor ouders die nog iets willen geven: zet wat je wil zeggen op een begeleidend kaartje en niet op het cadeau zelf, dan wordt het cadeau misschien nog jaren gebruikt.
Op veel scholen wordt de verjaardag van de juf gevierd als 'juffendag'. Op verschillende scholen heel veel verschillende invulling hiervan meegemaakt. Soms vragen de ouders wat je zou willen krijgen. Op de ene school is het de gewoonte iets voor de klas of het lokaal te vragen op de andere school is dat zeker niet de bedoeling.

Zelf vind ik het het leukst om iets voor school te vragen dus dat deed ik vorig jaar. Materiaal dat ik niet zomaar mocht aanschaffen maar wat me wel heel leuk/fijn/handig leek. Het werd geregeld door twee ouders die geld inzamelden, dus ik vroeg acrylverf van Action. Geen over voor hoeveel geld ik mocht/kon vragen dus de kleuren opgeschreven die ik het liefst wilde. We vierden 'juffendag' in de laatste week, zeiden de ouders dat ze graag een persoonlijk cadeau hadden gegeven dus hadden ze voor het hele bedrag bloemen gekocht. 30 euro, en wij gingen twee/drie dagen later op vakantie, zo zonde.
Alle reacties Link kopieren
Als pm-er op een voorschool krijg ik ook aan het einde van het schooljaar vaak een aardigheidje. Veel peuters worden 4 jaar en nemen dan ook afscheid. Ik heb er jaren tussen zitten dat ik alleen maar chocola krijg. Heel eerlijk...... soms geef ik dat ook weer door.
Maar ik zit ook niet op grote dingen te wachten zoals een canvas. Zeep ben ik vaak allergisch voor en gaat naar mijn dochter.
Wat ik wel heel leuk vind: een tijdschrift, een plantje voor in de tuin, een kaarsje, een kaartje, sleutelhanger (heb ik al meerdere van versleten).
Zelf liet ik mijn kinderen op de basisschool altijd beslissen. Ze hebben niet zo'n geweldige basisschooltijd gehad. De ene juf wilden ze wel wat geven, de andere niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven