Wat vinden de juffen nu zelf van juffen bedankjes?

28-06-2020 23:43 410 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Wat geef jij als juffen bedankje?'
Vandaag werd me de vraag gesteld.
Ik zag op instagram wat bekenden foto's plaatsen van hun ideeën.

Ik weet gewoon niet wat ik ervan vind.
Oké, ik vind het denk ik overdreven.
Maar ja.
Het schijnt erbij te horen.
Je kind dan niets laten geven?
Dat is voor het kind ook niet leuk.
En de juffen?
Wat moet je ermee denk ik dan. Al die zelf geknutseld toestandjes.
Maar misschien vinden de juffen het juist enig. En vinden ze dat veel leuker dan de snoeppotjes van de Action of een reep chocolade.

Het lijkt alsof het steeds gekker wordt.
Of lijkt dat alleen maar zo?

Ik weet het niet.

Ik heb nog twee weken.

In de tussentijd vraag ik me af, wat vinden de juffen zelf?
DTEEZ!
En oprechte uitgesproken bedankjes vind ik trouwens ook altijd enorm leuk. Soms zelfs leuker dan een, door een kind, in je handen geduwde attentie.

Vorige week gingen bij ons de rapporten al mee en door Corona zijn niet alle vakken ingevuld. Als leerkrachtondersteuner heb ik, voor de kinderen waar ik veel mee had gewerkt, iets liefs op hun rapport geschreven. Van een ouder kreeg ik daarvoor per mail een bedankje. Voor mij veel meer waard dan de zoveelste reep chocolade.
Ik ben zelf leidster geweest en vond altijd alles leuk.
Maargoed, ik was toen nog niet zo verwend als al die lui hier met hun: wat moet je ermee. Chocola at ik op, rare cd's luisterde ik, boeken las ik en kaarsjes brandde ik op. De mokken gebruikte ik. Ik neem ze nu nog mee naar mijn werk, ik kreeg van 1 ouder altijd hele fijne grote uit een ander land.
Nu ik docente ben was er iets grappigs aan de hand: ik kreeg letterlijk nooit iets.
Collega's wel, ik niet en ook niet van studenten met wie ik een speciale band had en die dan wel voor de vaagste collega's wel iets kochten.
Dit was een paar jaar zo aan de hand, wat bleek: ik geef een vak waarbij duurzaamheid aan de orde komt, ben nogal van het opruimen (op werk, thuis niet) dus juf houdt van het milieu en niet van verspilling 😭😭😭.
'als ik u iets geef, geeft u het vast door aan een goed doel juf' 😭😭😭
NEE IK WIL OOK DIE RITUALS SET OF DIE SET VAN ICI PARIS GEEEEEEEEFFFFF!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder stond voor de klas en was altijd het meest blij met dingen die ‘op gaan’ zoals badspullen of iets eetbaars. Zoiets doe ik dus ook altijd voor de juf/meester van mijn kinderen.
Niet echt helemaal juf maar wel pedagogisch medewerker. Alles wordt gewaardeerd, maar het is echt absoluut niet nodig. Chocola heeft hier nooit een lang leven, mijn man wordt er altijd erg blij van ;-)

In ons eerste basisschooljaar kreeg onze kleuter veel op zijn bordje; verhuizing, komst van een nieuwe baby en hij kwam net middenin de Sintdrukte op school. Ik zat volop in de zwangerschapshormonen en vond het erg lastig om hem naar de nieuwe school te brengen. Groep 1 Juf heeft dit zo goed ingeschat en opgevangen allemaal dat we ons binnen notime thuis voelden op deze school. Haar heb ik op de laatste schooldag een persoonlijk (handgeschreven) brief gegeven met daarin onze gevoelens over dit jaar en hoe blij we met haar waren. Op de eerste schooldag van het nieuwe jaar sprak ze me gelijk aan, ze had de brief gelezen en had er een traantje bij weg moeten pinken. Je oprechte 'dankjewel' uitspreken kan dus een goed cadeau zijn.
Lente19251003 schreef:
29-06-2020 07:23
Mijn moeder stond voor de klas en was altijd het meest blij met dingen die ‘op gaan’ zoals badspullen of iets eetbaars. Zoiets doe ik dus ook altijd voor de juf/meester van mijn kinderen.

Een bon voor de ijssalon of banketbakker vond ik ook heel leuk. En van de dochter van de slager kreeg ik een keer een rookworst. Vond ik ook heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op het mbo, ik krijg dus helemaal niks.

Behalve na de overgangsvergadering een appje van een van mijn leerlingen dat hij over was. Hij zag 6 weken geleden het licht en heeft toen alles op alles gezet om overal voldoendes voor te halen. Hij was helemaal gelukkig, want hij was erachter gekomen dat hij deze opleiding toch echt helemaal geweldig vond.

Liever dat soort dingen, eventueel in een kaartje oid dan een doos chocolade of een mok.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit nog op de kinderopvang maar toen hij van de ene naar de andere groep ging heb ik de leidsters (2) een vvv bon van 50 euro gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef bijna nooit wat aan de juffen. Een keer een kaartje van zoon voor de juf die hij 3 jaar lang had en die hem heel goed door had waardoor hij echt gezien werd. Het jaar daarop had zoon een juf die voor een hele goede sfeer in de klas zorgde waardoor zoon een fijn schooljaar heeft gehad. Zij had een hond waar ze veel en enthousiast over vertelde, dus zij kreeg een kaartje met een bot voor de hond.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen vindt het fijn om bedankt te worden. Dat wil zeggen dat je naar tevredenheid functioneert en dat bepaalt een groot deel van je maatschappelijk welbevinden. Zegt mijn boerenverstand. Niks zo dodelijk als een onopgemerkte werknemer. Een handje is genoeg. En als sommigen er nog wat snoepjes bijdoen dan kan het feest niet meer stuk.

Weet niks van onderwijs overigens. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vooral een kaart met een persoonlijke tekst, compliment, wordt gewaardeerd of een cadeau waar echt over is nagedacht. In het speciaal onderwijs krijg ik zelden iets. Mijn familieleden in het basisonderwijs wel.
Ook leuk wordt gevonden:
Thee
Speciaal biertje
Zo'n klein flesje wijn (met een tekening van het kind, als etiket)
Chocola e.d. al zijn er natuurlijk veel juffen op dieet.
Tijdschrift
Boekenbon (Met de klas gegeven)

Zelf heb ik het altijd gedaan bij mijn kinderen en nu in het VO ook, als kind het wil. Zo wil jongste leuke docenten ook wat voor hunverjaardag geven, prima.

Niets geven vind ik na een heel jaar wel herl saai. De pizzabezorger en de taxichauffeur krijgt al een fooi na een dienst van 15 minuten. De leerkracht zorgt het hele jaar voor je dierbaarste bezit en dan is wat aandacht leuk.
Alle reacties Link kopieren
Wij geven niet jaarlijks iets aan leidsters van kdv. Met de verjaardag van de jongens doe ik wel los iets voor de leidsters. Komend jaar gaat peuter naar basisschool dus ben van plan dan kaartje per leidster te doen en iets van cadeaubon die ze bij volgende teamuitje kunnen gebruiken voor een rondje.
Alle reacties Link kopieren
De juf van mijn zoon krijgt een Bol. Com bon. Hij mag haar voor geen meter maar ze heeft enorm goed voor hem gezorgd ( diabetes type 1) dit jaar. Ze is geen type voor douche producten oid en ze volgt een dieet voor haar darmen dus iets eetbaars wordt het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf geen juf, maar wij kregen van de klassenouder opdracht om een knutsel in te leveren, waar ze dan een groot 'kunstwerk' voor de juffen van maken. ;-D
Mijn kleuter knutselt normaal graag, maar nu moest ik natuurlijk flink aansporen ;-D

Maar zelf hou ik dus ook niet zo van het verplichte karakter, TO dus ik snap je 'bezwaren'.
happyapple wijzigde dit bericht op 29-06-2020 08:09
24.68% gewijzigd
Due-scimmie schreef:
29-06-2020 07:43
Wij geven niet jaarlijks iets aan leidsters van kdv. Met de verjaardag van de jongens doe ik wel los iets voor de leidsters. Komend jaar gaat peuter naar basisschool dus ben van plan dan kaartje per leidster te doen en iets van cadeaubon die ze bij volgende teamuitje kunnen gebruiken voor een rondje.
Ik heb op een kdv gewerkt en mijn ervaring is dat er bijna nooit iets werd gegeven. Ook niet als een kind wegging. En het wordt echt gewaardeerd als ouders dat wel doen!
Het gebaar alleen al is gewoon leuk.
Alle reacties Link kopieren
Deze juf vindt het écht niet nodig, maar als ik iets krijg, vind ik het wel erg leuk. Een handgeschreven kaart (door het kind) vind ik altijd bijzonder. Het moet wel uit een oprecht hart komen. Op het schoolplein hoor je ouders (vooral moeders) vaak het hele jaar klagen over ons.

---> Wij doen vanaf dag één alles fout, wij halen het slechtste uit de kinderen naar boven. We zien de kinderen niet en belemmeren hun ontwikkeling. We zijn lui en hebben altijd vakantie. We worden altijd onterecht boos op prinsje of prinsesje en het is ook nog eens onze schuld dat er een gat in een broek zit.

Als diezelfde ouders dan op de laatste schooldag met een gieter en zaadjes komen.... 'Je liet mij groeien'; ja, daar heb ik moeite mee. Cadeautjes van die ouders blijven toch snel op school/gaan de prullenbak in/neemt een collega mee, schijnheilige cadeaus worden hier niet gewaardeerd. Ooit heb ik een reep chocolade van zo'n ouder aan de collega van het volgende leerjaar gegeven. Boodschap: sterkte alvast.

Kortom: waardering gedurende het schooljaar, daar bedank je mij mee. Ga in tegen die moeders op het plein en neem het voor ons op tijdens een visite.
Koffieliefhebster schreef:
29-06-2020 07:56
Deze juf vindt het écht niet nodig, maar als ik iets krijg, vind ik het wel erg leuk. Een handgeschreven kaart (door het kind) vind ik altijd bijzonder. Het moet wel uit een oprecht hart komen. Op het schoolplein hoor je ouders (vooral moeders) vaak het hele jaar klagen over ons.

---> Wij doen vanaf dag één alles fout, wij halen het slechtste uit de kinderen naar boven. We zien de kinderen niet en belemmeren hun ontwikkeling. We zijn lui en hebben altijd vakantie. We worden altijd onterecht boos op prinsje of prinsesje en het is ook nog eens onze schuld dat er een gat in een broek zit.

Als diezelfde ouders dan op de laatste schooldag met een gieter en zaadjes komen.... 'Je liet mij groeien'; ja, daar heb ik moeite mee. Cadeautjes van die ouders blijven toch snel op school/gaan de prullenbak in/neemt een collega mee, schijnheilige cadeaus worden hier niet gewaardeerd. Ooit heb ik een reep chocolade van zo'n ouder aan de collega van het volgende leerjaar gegeven. Boodschap: sterkte alvast.

Kortom: waardering gedurende het schooljaar, daar bedank je mij mee. Ga in tegen die moeders op het plein en neem het voor ons op tijdens een visite.
En welk, niet hypocriete, reactie geef je dan aan die ouders?
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoger de groep, hoe minder cadeaus. Mijn collega's in groep 1, 2 en 3 komen standaard met de auto. Op het vo gaat het gros met dezelfde tasinhoud weer richting huis.
Alle reacties Link kopieren
Hier getrouwd met een meester. Hij vind een blijk van waardering wel leuk, maar het is voor hem niet per se nodig. En heel eerlijk: vaak krijg je 15 douchegels, 10 doosjes chocola, 3x hetzelfde "voor de liefste meester" zeepje of een mok. Dus meestal staan wij het weer uit te delen of beland een deel bij de kringloop, want mijn kast puilt uit van de mokken en de komende 10 jaar hoeft man geen douchegels te kopen. Soms zit er iets bij waar echt over is nagedacht, zoals een favoriet tijdschrift en een pilsje. En dit keer hadden ze geld bij elkaar gedaan voor een prachtig boeket. Een tekening of handgeschreven briefje doet het ook altijd goed. En geef je niks, is het ook net zo prima.
BlaZoo schreef:
29-06-2020 07:59
En welk, niet hypocriete, reactie geef je dan aan die ouders?

Dat is vaak niet nodig denk ik. De schijnheilige cadeautjes worden vaak niet in het bijzijn van de ouders gegeven is mijn ervaring. Dus dan kun je prima het kind oprecht bedanken en het achteraf bedanken van de ouders overslaan.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
29-06-2020 07:55
Ik heb op een kdv gewerkt en mijn ervaring is dat er bijna nooit iets werd gegeven. Ook niet als een kind wegging. En het wordt echt gewaardeerd als ouders dat wel doen!
Het gebaar alleen al is gewoon leuk.
Misschien scheelt het dat mijn kinderen in 0-4 groep zitten en ze sommige leidsters dan al 3 jaar hebben.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
29-06-2020 07:59
En welk, niet hypocriete, reactie geef je dan aan die ouders?
Ouders laten het eigenlijk altijd door de kinderen geven. Die ene keer dat zo'n moeder het gaf, heb ik inderdaad gezegd dat ik het absoluut niet had verwacht omdat ik gedurende het schooljaar niet altijd heb gemerkt en gehoord dat mijn werk wél degelijk gewaardeerd wordt.

Ongemakkelijke situaties hoor, zeker weten. Zeker ook omdat het kind er bij staat. Maar ik zeg het wel, hypocrisie ben ik niet van. En eerlijk is eerlijk: sommige ouders vreten heel erg veel energie, maar er is een grens binnen het professionele antwoord. Chagrijnen gebeurt in de koffiekamer.
Alle reacties Link kopieren
Koffieliefhebster schreef:
29-06-2020 07:56
Deze juf vindt het écht niet nodig, maar als ik iets krijg, vind ik het wel erg leuk. Een handgeschreven kaart (door het kind) vind ik altijd bijzonder. Het moet wel uit een oprecht hart komen. Op het schoolplein hoor je ouders (vooral moeders) vaak het hele jaar klagen over ons.

---> Wij doen vanaf dag één alles fout, wij halen het slechtste uit de kinderen naar boven. We zien de kinderen niet en belemmeren hun ontwikkeling. We zijn lui en hebben altijd vakantie. We worden altijd onterecht boos op prinsje of prinsesje en het is ook nog eens onze schuld dat er een gat in een broek zit.

Als diezelfde ouders dan op de laatste schooldag met een gieter en zaadjes komen.... 'Je liet mij groeien'; ja, daar heb ik moeite mee. Cadeautjes van die ouders blijven toch snel op school/gaan de prullenbak in/neemt een collega mee, schijnheilige cadeaus worden hier niet gewaardeerd. Ooit heb ik een reep chocolade van zo'n ouder aan de collega van het volgende leerjaar gegeven. Boodschap: sterkte alvast.

Kortom: waardering gedurende het schooljaar, daar bedank je mij mee. Ga in tegen die moeders op het plein en neem het voor ons op tijdens een visite.
Sta jij zo vaak op het schoolplein dan?
Misschien tijd voor een andere baan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Koffieliefhebster schreef:
29-06-2020 08:13
Ouders laten het eigenlijk altijd door de kinderen geven. Die ene keer dat zo'n moeder het gaf, heb ik inderdaad gezegd dat ik het absoluut niet had verwacht omdat ik gedurende het schooljaar niet altijd heb gemerkt en gehoord dat mijn werk wél degelijk gewaardeerd wordt.

Ongemakkelijke situaties hoor, zeker weten. Zeker ook omdat het kind er bij staat. Maar ik zeg het wel, hypocrisie ben ik niet van. En eerlijk is eerlijk: sommige ouders vreten heel erg veel energie, maar er is een grens binnen het professionele antwoord. Chagrijnen gebeurt in de koffiekamer.
Bizar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu al een aantal keer dat het prima is als je niks geeft. Maar op de scholen van mijn kinderen was het echter wel de gewoonte. Mijn kinderen wilden dus niet met lege handen aankomen. Ook niet bij die ene leerkracht die ze eigenlijk helemaal niet leuk vonden.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
29-06-2020 08:16
Sta jij zo vaak op het schoolplein dan?
Misschien tijd voor een andere baan?
Wat is er precies zo bizar?

Wij hebben ramen en oren.... En hoe je mijn aanvullingen ook interpreteert, mijn baan is de geweldigste baan die er is! Dat daar af en toe een sneer bij komt kijken, soit. Dat zijn we wel gewend. Onderwijsland is tegenwoordig algemeen ergfoed, iedereen vindt er iets van.

Cadeautjes uit een mooi hart: zeker doen. Als je geen cadeautje geeft omdat het hoort of omdat je je verplicht voelt: wij vinden daar niks van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven