Wat werd jou vroeger voorgelezen of wat lees je zelf voor?

27-01-2010 20:21 124 berichten
Mijn dochter is vijf en ik lees haar nu Pluk v/d Petteflat voor.

Heel erg leuk. We lezen wel drie hoofdstukken op een avond, zó gezellig is het samen op de bank.



Maar ja, het is bijna uit en wat dan? We hebben boeken zat hoor, Pippi Langkous en hele boeken vol sprookjes e.d. maar ik merk dat mijn dochter het heerlijk vind om een vervolgverhaal voorgelezen te krijgen.



Ik wil graag wat inspiratie opdoen met de boeken die jullie vroeger voorgelezen werden of de boeken die jullie je kinderen voorlezen.



Heel graag je mooiste boeken voor gezellige uurtjes op de bank!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen vonden 'De mooiste vis van de zee' geweldig!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Wat klinkt dat trouwens gezellig, Leo. Mag ik erbij komen zitten?

(Ik werd vroeger nooooooit voorgelezen, zielig hé.)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
mijn moeder verzon zelf een vervolgverhaal. In mijn herinnering hingen we elke avond voor het slapengaan aan haar lippen om de nieuwste avonturen van -ik-weet-niet meer-hoe-ze-heten mee te maken. Volgens mij was het wel een jaar of 2 (natuurlijk veel korten, maar die herinnering maakt het natuurlijk veel langer)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat zelf bedenken wel erg veel energie van jou gaat vergen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees Muizensoep van Arnold Lobel aan mijn dochter van 2,5 voor. Mijn ouders moesten dit tot in den treure aan mij voorlezen, net zoals ik nu bij mijn meisje



Oh, en wanneer het boekje uit is wilt ze het zelf voorlezen. Ze kan me dan precies en woordelijk vertellen welke zinnen bij welke pagina (en vooral plaatjes natuurlijk) staan! *trots*
Ja, dat vind ik echt.
Mijn dochter van 4 lees ik nu voor uit haar sprookjesboek, dat vindt ze nu helemaal geweldig.

Ik weet nog wel dat mijn vader veel Pinkeltje boeken heeft voorgelezen.
Ik ben nu bezig in de verzamelde verhalen van Jip en Janneke. Vinden beide kinderen (4 en 2) heerlijk. Ook floddertje en pluk waren een succes bij dochter.



Een land hier ver vandaan is ook een heel leuk boek. Mooie verhalen over allerlei landen/culturen echt op kleuterniveau. Dochter vind dat geweldig. Het spreekt ook erg tot de verbeelding.



De boekenreeks van Hennie de Heks is hier ook heel erg in trek.
Zelf werd ik heel veel voorgelezen uit boekjes van de disneyclub. Frank en Frij was echt mijn lievelingsboek (en laatst was hij op tv. Ik heb heerlijk zitten kijken!) Ook Pinkeltje was favoriet.



Dochter is 2 en nog wat jong voor pinkeltje. Zelf lees ik veel voor uit Dribbel, Bumba, Nijntje, gedichtenboekjes en prentenboeken van bijv. de mooiste vis, dikkie dik, kikker.



Zo gezellig samen op de bank, dochter duim in haar mond, knuf er bij en ik stemmetjes bedenken. Heerlijk!!
quote:Elmervrouw schreef op 27 januari 2010 @ 20:24:

Wat klinkt dat trouwens gezellig, Leo. Mag ik erbij komen zitten?

(Ik werd vroeger nooooooit voorgelezen, zielig hé.)



Dat is zeker niet leuk, tenminste, als je het wél leuk had gevonden en het gebeurde niet. Ik vond het als kind ook heerlijk.....





De mooiste vis heeft ze. Hebben we ook al vele keren gelezen. Het gaat eigenlijk meer om de vervolgverhalen, me hoofdstukken en zo.
De Kleine Kapitein.

Saskia & Jeroen.

Lotje (dierentuin).

Pinkeltje.



Momenteel stelt Moppekind (7 jaar) zich tevreden met één blaadje van de DonaldDuck Scheurkalender (zelf afscheuren, natuurlijk), dát scheelt tijd voor mama.
Alle reacties Link kopieren
Er is ook een vervolg op Pluk van de pettenflat: Pluk redt de dieren.

Mijn ouders lazen volgens mij sprookjesboeken voor, Mark en Mieke en absoluut GEEN pinkeltje werd mijn vader helemaal gek van:) Ga anders eens in de biep kijken/vragen of in de kinderboekwinkel of op de opvang heb ik weleens een folder meegekregen met voorleesboekentips. (Volgens mij is het nu ook voorleesweek trouwens)
Alle reacties Link kopieren
De Reuzenperzik van Roald Dahl vond ik erg leuk, maar misschien was ik toen net iets ouder dan 5.
Wipneus en Pim
quote:Mevrouw75 schreef op 27 januari 2010 @ 20:27:

Ik snap dat zelf bedenken wel erg veel energie van jou gaat vergen.O, ik verzin heel vaak verhalen voor haar. Over Drot Tiejetot die avonturen beleeft in het Land van Hupsakee. Maar goed er zijn ook hele leuke boeken geschreven en die wil ik haar óók laten horen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou heel erg mutserig dat ik hier verkondig dat ik het eigenlijk de plicht van elke ouder vindt om hun kind voor te lezen?
Ja, dat vind ik echt.
Ik lees Dolfje Weerwolfje met m'n kids. Paul van Loon is toch wel favoriet. Ze zijn dan ook net iets ouder.....

Verder lees ik graag voor uit ' Meester Jaap', al sla ik enkele verhalen wel over ivm iets te veel info.
Ja nee, ik kan wel naar de bieb gaan, ik wil het gewoon graag van júllie horen, omdat ik dat leuk vind.
Roald Dahl, ja zeg, goed ideeeee!
Alle reacties Link kopieren
Van inderdaad Pluk tot en met alle delen van Pinkeltje (die mee zijn verhuisd met mij :-) en dan alles wat er tussen zit. Wij zijn een echte boeken familie en mijn zoon is gelukkig al niet anders. Lees hem van alles voor, ben dol op voorlezen, begonnen met plaatjesboeken, daarna de Jip en Jannekes, Pluk is ook al geweest, Pinkeltje en honderden andere boeken zelf aangeschaft of uit bibliotheek.



Gaan elke week wel een keertje naar de bieb, zoon zoekt paar boeken uit en ikke ook. En heb jaren in een boekhandel gewerkt waar ik nog steeds korting krijg...Yeeha!



Ow, was vroeger ook dol op Paulus de Boskabouter,met Ecualyptus en Oehoeboeroe (als ik zo goed schrijf) mijn opa kon zo mooi vertellen, die kende alle boeken uit zijn hoofd.



Daarna voor de wat oudere kinderen, de GVR, Mathilda en nou, ga zo maar door.



Kan niet wachten tot ik Harry Potter kan gaan voorlezen!!!!!!
Ooo, van Roals Dahl vind ik Daantje de wereldkampioen, het allerleukste boek.
Alle reacties Link kopieren
Jip en Janneke ,héééél lang in gelezen,het liefst steeds dezelfde verhaaltjes ..

Ook leuk ,Foeksia de minniheks.

Dolfje weerwolfje en andere boeken waren mijn kinderen niet dol op,vonden ze veels te eng ,schijterts.
Alle reacties Link kopieren
Dochter 3 nog steeds veel dikkie dik. Probeer wel eens wat langere verhaaltjes met minder plaatjes maar vindt ze toch minder leuk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
- Absoluut Roald Dahl, nog altijd mijn lievelingsschrijver



- Een brief voor de koning van Tonke Dragt, toen was ik wel wat ouder maar mèn wat was dat spannend.



- Alles van Annie MG Schmidt, Otje, Minoes, Jip en Janneke, etc.



- Misschien wisten zij alles van Toon Tellegen, allemaal korte verhalen



- Paul van Loon vond ik ook superspannend, is ze misschien nog wat te jong voor. Ik vond het wel eng vroeger



- Ook in de categorie eng, maar heerlijk: Krakau, de meester van de zwarte molen
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Wipneus en Pim!!!! En het Moswoud. Oh, en Eelke, dat is wel echt geschikt voor een 5-jarige.



Edit: Eelke van de boswachter van Jaap ter Haar en de Moswoud-trilogie is van Brian Jacques

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven