Wat werd jou vroeger voorgelezen of wat lees je zelf voor?

27-01-2010 20:21 124 berichten
Mijn dochter is vijf en ik lees haar nu Pluk v/d Petteflat voor.

Heel erg leuk. We lezen wel drie hoofdstukken op een avond, zó gezellig is het samen op de bank.



Maar ja, het is bijna uit en wat dan? We hebben boeken zat hoor, Pippi Langkous en hele boeken vol sprookjes e.d. maar ik merk dat mijn dochter het heerlijk vind om een vervolgverhaal voorgelezen te krijgen.



Ik wil graag wat inspiratie opdoen met de boeken die jullie vroeger voorgelezen werden of de boeken die jullie je kinderen voorlezen.



Heel graag je mooiste boeken voor gezellige uurtjes op de bank!
quote:summerbreeze21 schreef op 27 januari 2010 @ 20:51:

Wauw, zo spannend:



[afbeelding]Deez ga ik opzoeken!
Wat zijn jullie weer heerlijk inspirerend!
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 5 is gek op:

Pluk van de Petteflet

Otje

Pippi Langkous

Madelief

De kleuters van de Grote Beer

Wiplala

Minoes

En om samen te lezen: 'we gaan niet' van Gerard Sonnemans (met vette letters de stukjes die zij kan lezen en met gewone letters de stukjes die ik lees, heel leuk voor beginnende lezers).



Ook leuk, maar is ze nu een beetje op uitgekeken:

Tetkees wil een baby

Alexander de Grote
Alle reacties Link kopieren
mijn absolute favoriet waren de boeken 'De dwergjes van Tijl' van Paul Biegel, die moet je echt gaan voorlezen!!!
Alle reacties Link kopieren
Oei, heel veel. Hoewel ik niet voorgelezen werd maar vanaf 4 jaar zelf las. (je moet toch wat bij gebrek aan voorleesmotivatie)



Minoes, Abeltje ea Annie MG Schmidt

Paul Biegel, alle delen van 'De Kleine Kapitein'

'De Koning van Katoren' van Jan Terlouw

Alle verhalen van Roald Dahl. De GVR en reuzenperzik waren favoriet!

Guus Kuijer, maar dat zijn toch meer losse verhaaltjes. Was ik wel gek op trouwens.



Ook alle sprookjes van 'Moeder de Gans' 'Gebroeders grimm' en Andersen heb ik verslonden.



Pff, ik zit te denken.. er moet echt veel meer geweest zijn, maar hoe kom je er weer op...
Alle reacties Link kopieren
Ooohhh Pluk van de Petteflet!

Ik zou overstappen op Otje!

Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Bink en Bente is erg leuk en ook de boeken van de boze heks zijn geweldig!!
quote:eleonora schreef op 27 januari 2010 @ 20:57:

[...]





Heb ik.

Lezen we al jaren voor echt.

En Groene Eieren met Ham, ook een klassieker, die kent ze bijna uit haar hoofd.....



Heb je hersens in je hoofd, en benen in je broek?

Dan kun je alle kanten op, dus ga maar gauw op zoek







Groene eieren met ham, die moeten we nog scoren.

(shit, de boekenkasten ploffen al uit elkaar )
quote:Soepkippie schreef op 27 januari 2010 @ 20:59:

mijn absolute favoriet waren de boeken 'De dwergjes van Tijl' van Paul Biegel, die moet je echt gaan voorlezen!!!Genoteerd vrouw!
Abeltje, tuurlijk, die kán en mag niet ontbreken ook......

*spendeert kapitalen aan tweedehands boeken*
Alle reacties Link kopieren
Oohhh, dit is een leuk topic!! Mijn dochter is pas 2 maar ik ben al boeken aan het sparen die ik met haar ga lezen! Ze is nu dol op Bunnie en Bij van Sam Williams, heel lief boek op rijm met mooie prenten. Na 5673 keer nog steeds leuk om voor te lezen.



Ik was vroeger gek van Madieke en Liesbeth van Astrid Lindgren, over 2 zusjes die heel veel uithalen en beleven. Er was ook een serie of film van, GE-WEL-DIG.



En van Roald Dahl De Griezels, super boek!



Mijn neefje van 5 is heel blij met het boek Woeste Willem.



Veel voorleesplezier allemaal!
Alle reacties Link kopieren
jee... ik ga ze bijna zelf weer lezen
Alle reacties Link kopieren
Deze is heel leuk!

Met Lola de beer die de berie berie krijgt en allerlei andere leuke korte verhaaltjes.

Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger een groot voorleesboek van W.G. van de Hulst, zwart met oranje plaatjes voorop. Heel gedateerd (verhaaltjes over peutertjes die vies worden in het turfhok etc.), maar ik heb er toch warme herinneringen aan. Verder natuurlijk Fiep de Muis, de gebroeders Leeuwenhart, Ronja Roversdochter.
Alle reacties Link kopieren
Even geen tijd nu om alles te lezen, dus grote kans dat ie al is genoemd: Pluk redt de dieren!

Groot succes hier, vooral na het boek van Pluk wat je al hebt gelezen.



Ook in groep 3 lees ik die voor, en ze vinden het geweldig!

(Erg leuk om stemmetjes erbij te doen ook)
Alle reacties Link kopieren
Oh, ook zo leuk: De Gruffalo. Van een vriendin gekregen die ook kleuterjuf is. Dochter is nog klein maar ik heb hem zelf al gelezen!
Alle reacties Link kopieren
En ik vergeet de boeken van Saskia en Jeroen, hele serie over een tweeling. Die vond ik ook erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Heb even niet de tijd om het hele topic door te lezen, maar mijn suggesties:

alles van astrid lindgren: van kinderen van bolderburen tot ronja de roversdochter en Michieltje.

Ehm bedenk er straks vast nog veel meer...Krijg inderdaad zin om zelf weer te gaan lezen.
Wat een goede tips allemaal!

Ik lees heel graag voor, alleen wil mijn zoontje van 5 jaar niets van hebben....hij verliest snel zijn geduld.

Heb jij dat niet Eleonora?
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, voorlezen. Hier zijn al heel wat boeken gepasseerd. "Kruistocht in Spijkerbroek", "De kinderen van de grote fjeld", "Ronja de roversdochter", "In de soete suikerbol", "Paddeltje, de scheepsjongen van Michiel de Ruyter" etc. etc. Ik ben nu opnieuw bezig aan "Afke's tiental". Zoon is bijna 12 en hij geniet er nog steeds enorm van (zelf leest hij alleen Donald Duckjes maar voorgelezen worden is natuurlijk andere koek). Dochter is 3 en ook zij krijgt iedere avond boekjes voorgelezen, of ik verzin zelf verhaaltjes.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook heel spannend is (misschien voor iets ouder): De boeken over de wereld van Narnia. Over 4 broertjes/zusjes die via de kast van hun oom in een sprookjeswereld komen vol gevaren en daar strijden voor het volk van Narnia.



Er is een BBC serie van en afgelopen jaren is er geloof ik ook een trilogie op film gezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet gelezen of het al genoemd is, maar..



Winnie de Poeh! Ik lees het nu nog.
Alle reacties Link kopieren
De boeken van paul Biegel over de dwergjes van Tuil. Erg leuk. En voor iets oudere kinderen de boeken over de kleine kapitein. Verder Hanna kraan: Verhalen van de boze heks (niks engs aan) Lotje van Jaap ter Haar doet het ook nog goed.
Alle reacties Link kopieren
En de boeken van Guus Kuijer, die over Madelief? Op je kop in de prullenbak enzo? Ik weet niet precies hoe oud je daarvoor moet zijn.



Na Pluk zou ik Minoes pakken en daarna Otje, wat vond ik dat heerlijke boeken (en eigenlijk nog steeds).

En natuurlijk Ronja de Roversdochter, wat een klassieker. En inderdaad Roald Dahl, vooral de Heksen en de GVR vond ik heel mooi.



Daar kan die vervelende Harry Potter nog een puntje aan zuigen, zo! (Jahoor, kom maarrrrrr )
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader las mij voor uit Pietje Prik, het waren hele oude boekjes die bijna uit elkaar vielen. Ook Guus Kuijer en pinkeltje. Het waren allemaal vrij oude boekjes, maar mijn ouders vonden ze zelf zo leuk. Ook veel sprookjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven