Wat zijn jullie ervaringen bij de zwemlessen

11-02-2019 20:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn over de zwemlessen van jullie kinderen.
Hoe lang hebben ze er over gedaan
Kregen ze van een leuke juf of meester les en hoe streng was die?
En hoe vond je het zelf om bij het bad te zitten?

Hier 2 kinderen.
Oudste begon na zijn 6e verjaardag, heeft pdd nos en we wisten bij voorbaat al dat het wat langer zou gaan duren.
Elke groep was een andere juf of meester, waarbij de 1 beter les gaf dan de ander.
Heeft vorig jaar voor de zomer zijn A gehaald.
Daarna een piep juf gehad die hem niet wou af laten zwemmen voor B.
Waar andere badmeesters bij mij kwamen vragen waarom mijn kind niet mocht afzwemmen.
Toevallig in november met proefzwemmen stond 1 van die badmeesters bij zijn groep en kind mocht spontaan een week later voor B afzwemmen (begin december)
En een maand later, januari, voor C.
Jongste is na zijn 5e verjaardag begonnen.
2e les zat hij al in het 2e groepje.
Daarna in elke groep zo'n 3 maand gezeten.
5e groep (koude bad) heeft hij een half jaar over gedaan, hij vond het koude water 3x niets.
Volgende groep 5 weken en toen mocht hij al naar de afzwemgroep
In januari mocht hij afzwemmen voor A
En komende zaterdag, na 2x les en 1x proefzwemmen mag hij voor B afzwemmen
Daarna verder voor C.
Hij is wel een strebertje en wil alles wat zijn broer doet ook.

Ik hoor veel ouders dat ze het vreselijk vinden om bij het bad te moeten zitten wachten maar ervaar dat helemaal niet zo.
Oké bij het bad is het warm, maar ik doe dan bewust een t shirt en vest aan, zodat dat vest uit kan.
Zie ouders met dikke winterjassen met hun kind zitten wachten...
Verder vind ik het leuk om achter het raam te kijken hoe mijn kinderen zwemmen en vorderingen maken.
Bovendien weet ik hierdoor ook hoe de badjuffen en meesters les geven en als ik dingen zie met betrekking tot mijn kinderen dan kan ik ze hier over aanspreken.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alecta schreef:
12-02-2019 16:04
Hier zijn ze allevier met ruim 4 jaar begonnen (snel na hun 4e verjaardag ingeschreven). Reden was dat wij in onze vrije tijd veel in het zwembad zijn en dat ik wilde dat ze zich zo snel mogelijk drijvend konden houden. Wellicht hadden ze het nog sneller gedaan als ze ouder waren, maar ik vond het wel heel relaxt voor mijzelf dat ze allemaal ruim voor hun 6e hun ABC hadden. Uiteraard laat je ze dan nog niet zonder toezicht zwemmen, maar ik wist in ieder geval dat ze zich goed konden redden.
Ik moet wel zeggen dat mijn kinderen allemaal groot en sterk voor hun leeftijd waren, dus kracht en conditie was hier nooit een belemmering. En (voor mijzelf) altijd gekozen voor 1 keer per week les.

Met allevier ook babyzwemmen gedaan, waarbij ze al heel jong leren om zelfstandig naar de kant te 'zwemmen' na een sprong in het water.

Mijne konden ook al zich zelf drijvend houden en we zwommen en zwemmen ook veel. Maar toch niet gedaan. Scheelde veel tijd en geld. Op advies badjuf dus.

En ze heeft gelijk, ik ken in RL geen een ouder die met 4 begonnen is en niet bakken met geld en tijd naar de het zwembad heeft gebracht omdat ze er zeker een jaar maar meestal toch 1,5 tot 2 jaar over deden om alleen A te halen.

Je bent de uitzondering met het ABC voor 6e jaar. ;) En ja er zullen nu vast allemaal Viva moeders met snelzwemmende kinderen komen reageren.

Maar de ervaringen van mijn exschoonzus in die 15 jaar en wat ik zelf heb gezien en gehoord afgelopen 6 jaar is 90-95 % gewoon heel lang bezig als ze zo jong beginnen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 16:12
1.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou, mijn ervaring is niet netjes te omschrijven.

Lang verhaal kort: na 4,5 jaar les (waarvan één jaar privéles) eindelijk een A diploma. Hij wil nu doorgaan voor B :-?. Dus man zit er nu twee keer per week :devil:
Nee heb je, ja kun je krijgen
We hadden met de middelste weinig keuze, die sprong in iedere sloot die ze zag en wilden we zo snel mogelijk leren zwemmen.
Jongste is ook met 4,5 gestart, had van ons wat later gemogen maar op dat moment startte de groep met onze voorkeurstijd(zondagochtend vroeg). Die is straks idd nog geen zes met ABC.

Maar de zwemschool hier heeft een vast programma en bijna iedereen gaat daarin mee of ze nou vier zijn of zes. Bij middelste was er een kleintje (te vroeg geboren) die het niet redden en bij een latere groep aangesloten is. Bij jongste heeft de hele groep A gehaald.
lemoos2 schreef:
12-02-2019 16:11
Nou, mijn ervaring is niet netjes te omschrijven.

Lang verhaal kort: na 4,5 jaar les (waarvan één jaar privéles) eindelijk een A diploma. Hij wil nu doorgaan voor B :-?. Dus man zit er nu twee keer per week :devil:
Een ding is zeker: je zoon heeft wel doorzettingsvermogen 👍.
Lucifer2018 schreef:
12-02-2019 16:11
Mijne konden ook al zich zelf drijvend houden en we zwommen en zwemmen ook veel. Maar toch niet gedaan. Scheelde veel tijd en geld. Op advies badjuf dus.

En ze heeft gelijk, ik ken in RL geen een ouder die met 4 begonnen is en niet bakken met geld en tijd naar de het zwembad heeft gebracht omdat ze er zeker een jaar maar meestal toch 1,5 tot 2 jaar over deden om alleen A te halen.

Je bent de uitzondering met het ABC voor 6e jaar. ;) En ja er zullen nu vast allemaal Viva moeders met snelzwemmende kinderen komen reageren.

Maar de ervaringen van mijn exschoonzus in die 15 jaar en wat ik zelf heb gezien en gehoord afgelopen 6 jaar is 90-95 % gewoon heel lang bezig als ze zo jong beginnen.
Het scheelt misschien per zwembad? Hier eigenlijk best veel kinderen, die met 4 jaar starten en na ruim een jaar hun A hebben (B en C gaan daarna meestal vrij vlot). Duiken is vaak het lastigst voor jonge kinderen (was ook het struikelpunt voor de mijne).

Ik vind het ook prima als kinderen met 6 of 7 starten, maar ik denk dat een aantal mensen ook wel goede redenen heeft om zo jong mogelijk te starten (angst voor verdrinking was de mijne).
Alle reacties Link kopieren
Oudste met 4,5 op zwemles, ruim 1,5 jaar over de diploma's gedaan. Jongste met 6 (want dat scheen beter te zijn) en die was met 8 maanden het hele programma door, diploma's op zak.

En TO is wel een prachtige voor als er een variant op de Luizenmoeder komt: De zwemlesmama.
Alle reacties Link kopieren
Hier starten ze bijna allemaal met 4 jaar. Ziet er dan ook best beetje vreemd uit kinderen van 6/7 in badje 1.

Wij zijn nu bijna een jaar bezig en volgende week afzwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-02-2019 17:28
Een ding is zeker: je zoon heeft wel doorzettingsvermogen 👍.
Nee, dat is meer de man des huizes. Die ziet in iedere regenplas een mogelijke deathtrap.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
12-02-2019 18:23
Nee, dat is meer de man des huizes. Die ziet in iedere regenplas een mogelijke deathtrap.
😄
Alecta schreef:
12-02-2019 17:33
Het scheelt misschien per zwembad? Hier eigenlijk best veel kinderen, die met 4 jaar starten en na ruim een jaar hun A hebben (B en C gaan daarna meestal vrij vlot). Duiken is vaak het lastigst voor jonge kinderen (was ook het struikelpunt voor de mijne).

Ik vind het ook prima als kinderen met 6 of 7 starten, maar ik denk dat een aantal mensen ook wel goede redenen heeft om zo jong mogelijk te starten (angst voor verdrinking was de mijne).
Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is net voor zijn 5e verjaardag gestart met zwemles, eerder mag niet in dit zwembad. Zij hanteren een minimum leeftijd van 4 jaar en 9 maanden. 4 badjes tot afzwemmen voor A. Bad 2 duurde eeuwen en zijn we na een half jaar zwemles 2x per week gaan zwemmen. Na de zomervakantie was badje 3 en 4 zo doorlopen. Uiteindelijk maand na zijn 6e A gehaald. Dus een jaar en 3 maanden, waarvan 7 maanden 2x per week.
Mijn jongste springt ook het liefst in iedere sloot, ik zou hem nu al wel op zwemles willen, hij moet ook wachten tot 5. Dat het met 4 langer duurt en zogenaamd bakken met geld kost maakt mij niets uit, je kunt het ook als sport zien. Of ze nou zwemmen of voetballen, geld kost het toch.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met de oudste bijna 3 jaar bezig geweest.
Na 2,5 jaar eindelijk voor A
4 maand later B en nog een maand later C.
Begonnen na zijn 6e verjaardag
Bij hem in de klas hadden alle kinderen in de klas voor ze in groep 3 kwamen alle zwemdiploma's al.
Allemaal begonnen op hun 4e.

Jongste na zijn 5e verjaardag.
Die zag elke week zijn broer gaan en stond te trappelen van ongeduld om ook op zwemles te mogen.
Hij heeft bijna een half jaar op de wachtlijst gestaan voordat hij eindelijk mocht.
Bijna 2 jaar verder hij heeft vorige maand zijn A gehaald en komend weekend gaat hij voor B
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ik zie bij ons in het zwembad ook van die hele kleine 4 jarigen die bijna niet vooruit komen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-02-2019 18:23
Nee, dat is meer de man des huizes. Die ziet in iedere regenplas een mogelijke deathtrap.
:proud:

Wij zijn naar het subtropisch bad geweest en man was niet heel allert.
Kwamen ineens heel veel mensen het bad in en ineens was de oudste in het diepe en paniekerig omdat hij daar niet kon staan.
Toen hebben we kind gelijk aangemeld voor zwemles.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
De oudste met 6 maanden direct het c diploma en was toen net 6. De middelste (ook 6) met 6 maanden direct het B diploma en 6 weken later c. De jongste na 1 jaar het a diploma en 6 weken later b. Toen waren wij er allemaal klaar mee. Het laatste jaar was echt met hangen en wurgen. De jongste had wat problemen met de motoriek.
Alle reacties Link kopieren
Oudste was ook helemaal klaar met zwemmen.
Maar....
We zijn nu 4 weken verder en naar een introductie les voor die brevetten geweest
In 5 kwartier heeft hij het 1 en ander gedaan van synchroomzwemmen, snorkelen, survival, waterpolo en zwemvaardigheid
En was heel enthousiast over de survival want dan doe onder andere oefeningen met een bootje
Dus denk ik dat hij daar nog wel verder mee wil.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
mama-inge schreef:
12-02-2019 20:46
:proud:

Wij zijn naar het subtropisch bad geweest en man was niet heel allert.
Kwamen ineens heel veel mensen het bad in en ineens was de oudste in het diepe en paniekerig omdat hij daar niet kon staan.
Toen hebben we kind gelijk aangemeld voor zwemles.
Wij zijn dat ene gezin, je weet wel. De moeder loopt drie meter achter man en kind met de te grote zonnebril en tassen, krijsend kind voorop met “Papa laat me met rust” en een ietwat belegen vader in te hippe zwemshort die nog de zwemvleugeltjes en lifejacket aan het kind probeert te slijten. Aan het einde van de dag heeft hij hoofdpijn van het turen en omgeving scannen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-02-2019 21:07
Wij zijn dat ene gezin, je weet wel. De moeder loopt drie meter achter man en kind met de te grote zonnebril en tassen, krijsend kind voorop met “Papa laat me met rust” en een ietwat belegen vader in te hippe zwemshort die nog de zwemvleugeltjes en lifejacket aan het kind probeert te slijten. Aan het einde van de dag heeft hij hoofdpijn van het turen en omgeving scannen.
:rofl:
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is ook bang dat er wat met de kinderen gebeurd en blijft ze continu volgen en is dan ook ronduit boos als 1 van de kinderen onder zijn toeziend oog weg glipt.
Oudste heeft ABC dus die red zich wel en over het algemeen ben ik met jongste ergens in het bad, dus waar maak je je dan druk om.
Hij is niet zo vlug ter been (knie klachten) en ik moet eerlijk zeggen dat de kinderen daar dapper gebruik van maken om onder zijn aandacht weg te komen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Om terug te komen op de zwemlessen.
Hier is het 1 uur per week.
En zodra ze in de A afzwemgroep komen, mogen ze 2x per week zwemmen
Na het A diploma gaan ze dan weer terug naar 1 uur les per week.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is een klein en tenger meisje (dat laatste heeft ze niet van mij) en ook al mocht ze met 4, ik heb haar laten starten toen ze ruim 5 was. Een keer in de week een uurtje, behalve in het diplomaklasje toen moest ze 2 keer in de week.

Ze stroomden individueel door op het moment dat de juf dacht dat ze er aan toe waren. Met de ene juf werkte het beter dan de ander. Maar over het algemeen waren ze goed bezig. Het beloningssysteem met rode/groene krokodillen, bandjes etc. werkte goed. Uiteindelijk heeft ze 15 maanden over A gedaan en vervolgens nog 6 maanden over B en C. Het zwemmen zelf ging redelijk, het was angst voor het onbekende en haar motoriek bij de bijzondere verrichtingen (diepe, gat, duiken, koprol etc.) dat haar heeft opgehouden. En toch ben ik blij dat ze klaar is, omdat ze er zelf ook klaar mee was.
Ik heb geen hekel gehad aan de zwemlessen van mijn kinderen. Of we ze nu naar zwemles moeten brengen of naar een andere sport is mij om het even. Daarbij kon ik de zwemlestijd van mijn kinderen kiezen terwijl we nu ooit op zaterdag om 8.00 uur moeten verzamelen op het hockyveld :facepalm:.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-02-2019 09:12
Ik ben echt met de laatste loodjes bezig. Jongste van 5 mag over een paar weken afzwemmen voor C. Met 4 x 3 = 12 diploma’s ben ik oprecht blij dat het erop zit 😃.

Nu met de jongste is het wel veel relaxter, dan in de tijd dat ik jongere broers/zusjes moest bezig houden in een drukke, warme hal. Nu drink ik gewoon een kop koffie en drink de krant.
Ik zou het bij de koffie houden.

Hier een zoon van bijna 4 die nog een jaar mag wachten op zijn zwemles.
Hier alleen ervaringen met zwemles via het schoolzwemmen. Dit was verplicht en gratis.
Met 4 jaar begint het, met 9 jaar/eind groep 5 nog in het laatste ondiepe badje met kurkjes. Kinderen die buiten school hun diploma's hadden behaald hoefden vanaf een bepaalde klas niet meer mee te zwemmen, die gingen kleuren op school.
De zwemlessen waren er vooral om kinderen bezig te houden zodat de juffen een uurtje met elkaar konden kletsen, niemand haalde zijn diploma via het schoolzwemmen, ouders dachten dat de school een zorg uit hun handen nam maar in werkelijkheid is goedkoop duurkoop en kregen ze meer zorgen.
(Uitzonderingen kinderen die in het verleden zwemles hebben gehad buiten school maar ermee zijn gestopt en door een verhuizing hier kwamen en met schoolzwemmen in de afzwemgroep werden geplaatst. Je moet toch elk jaar 5 namen van leerlingen die wel hun A-diploma hebben behaald in de schoolkrant zetten. Maar kennelijk hoefde er voor de 20 andere leerlingen die nog in het ondiepe bad zaten geen verantwoordig afgelegd te worden, heel gek als ik er zo op terug kijk.)

Wat ben ik blij met dat ouders tegenwoordig zelf hun kinderen op zwemles zetten.
Als ik kinderen heb zet ik ze ongeacht schoolzwemmen op een zwemlesaanbieder waar "goedkoop is duurkoop" niet van toepassing is.
anoniem_382642 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 18:17
36.39% gewijzigd
Bris schreef:
12-02-2019 19:39
Dat het met 4 langer duurt en zogenaamd bakken met geld kost maakt mij niets uit, je kunt het ook als sport zien. Of ze nou zwemmen of voetballen, geld kost het toch.
Kinderen gaan doorhebben dat zij heel lang over het behalen van een diploma doen, omdat andere kinderen die later begonnen eerder doormogen, dus voor je kind maakt het wel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven