Wat zijn jullie ervaringen bij de zwemlessen

11-02-2019 20:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn over de zwemlessen van jullie kinderen.
Hoe lang hebben ze er over gedaan
Kregen ze van een leuke juf of meester les en hoe streng was die?
En hoe vond je het zelf om bij het bad te zitten?

Hier 2 kinderen.
Oudste begon na zijn 6e verjaardag, heeft pdd nos en we wisten bij voorbaat al dat het wat langer zou gaan duren.
Elke groep was een andere juf of meester, waarbij de 1 beter les gaf dan de ander.
Heeft vorig jaar voor de zomer zijn A gehaald.
Daarna een piep juf gehad die hem niet wou af laten zwemmen voor B.
Waar andere badmeesters bij mij kwamen vragen waarom mijn kind niet mocht afzwemmen.
Toevallig in november met proefzwemmen stond 1 van die badmeesters bij zijn groep en kind mocht spontaan een week later voor B afzwemmen (begin december)
En een maand later, januari, voor C.
Jongste is na zijn 5e verjaardag begonnen.
2e les zat hij al in het 2e groepje.
Daarna in elke groep zo'n 3 maand gezeten.
5e groep (koude bad) heeft hij een half jaar over gedaan, hij vond het koude water 3x niets.
Volgende groep 5 weken en toen mocht hij al naar de afzwemgroep
In januari mocht hij afzwemmen voor A
En komende zaterdag, na 2x les en 1x proefzwemmen mag hij voor B afzwemmen
Daarna verder voor C.
Hij is wel een strebertje en wil alles wat zijn broer doet ook.

Ik hoor veel ouders dat ze het vreselijk vinden om bij het bad te moeten zitten wachten maar ervaar dat helemaal niet zo.
Oké bij het bad is het warm, maar ik doe dan bewust een t shirt en vest aan, zodat dat vest uit kan.
Zie ouders met dikke winterjassen met hun kind zitten wachten...
Verder vind ik het leuk om achter het raam te kijken hoe mijn kinderen zwemmen en vorderingen maken.
Bovendien weet ik hierdoor ook hoe de badjuffen en meesters les geven en als ik dingen zie met betrekking tot mijn kinderen dan kan ik ze hier over aanspreken.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Diamantha schreef:
13-02-2019 18:14
Kinderen gaan doorhebben dat zij heel lang over het behalen van een diploma doen, omdat andere kinderen die later begonnen eerder doormogen, dus voor je kind maakt het wel uit.
Dat ligt helemaal aan het kind en aan de lessen. Bij onze zwemles stromen er wekelijks kinderen in en uit naar een ander badje. 4 jarigen hebben echt niet door dat anderen sneller doorstromen. Mijn destijds 5 jarige ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Oudste had zwemles bij een kleine zwemschool in kleine groepjes, was drama elke week een huilende kleuter En baby mee in maxi cosi in klein kleedhokje .

Jongste had zwemles onder bso tijd wat een verademing !
Na werk haalde man m op in zwembad .
Alle reacties Link kopieren
Jongste begon toen hij bijna 5 was met snelcursus ABC binnen een jaar. Hij heeft behoorlijke ADHD en de zwemjuf kon hem maar niet aan het zwemmen krijgen. Dus nee hij mocht ook steeds maar niet afzwemmen. Vrij logisch als je je best niet doet en de hele les loopt te verzieken toch?
Ik heb hem dus bij een hele grote sterke strenge meester gezet met een hele harde bulderende stem en toen bleek hij ineens toch te kunnen zwemmen. En niet zo'n beetje ook. Binnen no-time ABC en zelfs gevraagd voor 1 of ander zwemtalenten wedstrijdgroepje. Hilarisch want wij dachten oprecht dat hij nooit zou leren zwemmen. Geen haar op zijn hoofd die eraan denkt om door te gaan met deze zwem onzin overigens.
Heb er overigens bij beide kinderen nooit bijgezeten hoor. Het is net als met ski les; als ouders moet je gewoon wegwezen. Ook niet achter ramen en op tribunes gaan zitten. Kind in het water gooien en zelf heel snel weggaan. Koffiedrinken of naar huis oid. De kinderen die het meest huilden waren van ouders die er het langst bijzaten. Jongste huilde ook weleens maar hij moest gewoon doorzetten. Hier moet je gewoon even doorheen, leuk of niet. Niet miepen en als ouder ook niet gaan lopen miepen.
Ik zit nu met oudste 2,5 jaar langs het zwembad en hij zit nu in badje 6 van 8 voor zijn A-diploma...

Maar dat is niet echt gemiddeld, dat weet ik ook wel. Leren fietsen heeft hem ook heeeeel lang gekost, hij is motorisch niet zo handig en hij heeft niet zoveel kracht. Daarom ook begonnen met les toen hij 5 was (ipv 4, als de meeste hier beginnen), maar nu dus 7,5 en nog geen diploma. En een 7-jarige heeft (helaas @( ) heus wel in de gaten dat andere -kleinere- kinderen veel sneller door de badjes heen hobbelen dan hij.

Maar goed, al observerende al die tijd kom ik tot de conclusie dat een kind over 4 zaken moet beschikken om de zwemles tot een vlot succes te laten zijn:
1) kind moet motorisch een beetje handig zijn, goed controle over zijn lijf hebben.
2) kind moet beetje sterk zijn en uithoudingsvermogen kunnen kweken.
3) kind moet kunnen en willen luisteren en instructies opvolgen.
4) kind moet het durven, en moet nieuwe/spannende dingen durven proberen.

Bij mijn oudste schort het aan nrs 1, 2 en 4. Mijn jongste is nu nog te klein maar ik verwacht dat die véél sneller gaat, en als die ergens op vastloopt is het eerder nr 3. Heel ander kind.

Afweging om met 4, 5 of 6 jaar te beginnen lijkt me ook echt kindafhankelijk, kun je toch niet generiek zeggen. Ik heb kinderen van 4,5 hun C-diploma zien halen, maar dat lukt ze echt niet allemaal. Hier in de omgeving is starten met 4 jaar de norm, wij hebben al jaartje langer gewacht omdat we al dachten t anders een lijdensweg zou worden, kind was er echt niet klaar voor eerder, maar terugkijkend hadden we net zo goed (of misschien zelfs beter) nog langer tot 6 of 7 kunnen wachten. Maar ja, je wil ook niet te lang wachten.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 14-02-2019 16:20
2.32% gewijzigd
Alecta schreef:
12-02-2019 17:33
Het scheelt misschien per zwembad? Hier eigenlijk best veel kinderen, die met 4 jaar starten en na ruim een jaar hun A hebben (B en C gaan daarna meestal vrij vlot). Duiken is vaak het lastigst voor jonge kinderen (was ook het struikelpunt voor de mijne).
Zo ken ik hier in de buurt ook een zwemschool. Die garanderen dat kinderen na ongeveer een jaar hun diploma hebben. Dat vind ik zo vreemd aangezien het ene kind er veel langer over doet dan het andere. Toen mijn nichtje daar moest afzwemmen vond ik het niveau dan ook bar slecht. Maar er is een lange wachtlijst voor dat zwembad. Ouders hebben liever dat hun kind snel klaar is dan dat het goed zwemt.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
14-02-2019 12:54
Zo ken ik hier in de buurt ook een zwemschool. Die garanderen dat kinderen na ongeveer een jaar hun diploma hebben. Dat vind ik zo vreemd aangezien het ene kind er veel langer over doet dan het andere. Toen mijn nichtje daar moest afzwemmen vond ik het niveau dan ook bar slecht. Maar er is een lange wachtlijst voor dat zwembad. Ouders hebben liever dat hun kind snel klaar is dan dat het goed zwemt.
Inderdaad, mijn kinderen hoeven echt niet keurig netjes synchroon het water in te glijden hoor.
Als ze zich maar kunnen redden in het water. Ze zijn beiden beresterk en totaal niet bang dus voor hun was die snelcursus prima.
Als ik zie hoe ze zwemmen is dat niet meer of minder dan hun vriendjes die bij een andere zwemschool gelest hebben.
Suy schreef:
14-02-2019 15:37
Inderdaad, mijn kinderen hoeven echt niet keurig netjes synchroon het water in te glijden hoor.
Als ze zich maar kunnen redden in het water. Ze zijn beiden beresterk en totaal niet bang dus voor hun was die snelcursus prima.
Als ik zie hoe ze zwemmen is dat niet meer of minder dan hun vriendjes die bij een andere zwemschool gelest hebben.
Dat is fijn. Dan had ik het dus niet over jou in mijn post.
Alle reacties Link kopieren
Maar over niemand, want zo'n zwemschool laat echt geen kinderen hun diploma halen die niet kunnen zwemmen hoor
Suy schreef:
14-02-2019 16:17
Maar over niemand, want zo'n zwemschool laat echt geen kinderen hun diploma halen die niet kunnen zwemmen hoor
Niet helemaal met je eens.
Suy schreef:
14-02-2019 16:17
Maar over niemand, want zo'n zwemschool laat echt geen kinderen hun diploma halen die niet kunnen zwemmen hoor
Wel hoor. Ook zwemles is business. Dat merk je al door te garanderen of reclame te maken met dat iedereen zijn a diploma heeft na ongeveer een jaar.
Dochter zwemt echt wel minder netjes dan zoon, die dus veel langer heeft gelesd. Maar ze is net zo snel/ blijft net zo goed boven water. Mij is dat keurige de extra lessen niet waard.

Zwemschool hier bied wel extra lessen als je diploma niet lijkt te halen, laten echt niet iedereen door.
freya25 schreef:
15-02-2019 13:10
Dochter zwemt echt wel minder netjes dan zoon, die dus veel langer heeft gelesd. Maar ze is net zo snel/ blijft net zo goed boven water. Mij is dat keurige de extra lessen niet waard.

Zwemschool hier bied wel extra lessen als je diploma niet lijkt te halen, laten echt niet iedereen door.
Er zijn ook heel veel goede aanbieders. Ik heb het over de rotte appels die er tussen zitten. En over ouders die het snel hebben van het diploma als prioriteit hebben.
Alle reacties Link kopieren
die eeeeuwige oorpijn
In mijn dorp zit een zwemschool met een bad dat zo groot is als een leuke vijver. Kinderen halen daar een diploma en op zich is dat prima, zolang je daarna maar samen met je kind gaat zwemmen. Je kunt een kind dat in zo'n beschermde omgeving een diploma gehaald heeft niet alleen in het diepe van het buitenbad laten duiken. 3 Meter 30 diep, wind, jongens van 16 die voor je neus in het water springen, een duikplank: dat zijn allemaal dingen die dan compleet nieuw voor je zijn.
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
14-02-2019 12:50
Ik zit nu met oudste 2,5 jaar langs het zwembad en hij zit nu in badje 6 van 8 voor zijn A-diploma...

Maar dat is niet echt gemiddeld, dat weet ik ook wel. Leren fietsen heeft hem ook heeeeel lang gekost, hij is motorisch niet zo handig en hij heeft niet zoveel kracht. Daarom ook begonnen met les toen hij 5 was (ipv 4, als de meeste hier beginnen), maar nu dus 7,5 en nog geen diploma. En een 7-jarige heeft (helaas @( ) heus wel in de gaten dat andere -kleinere- kinderen veel sneller door de badjes heen hobbelen dan hij.
Mijn oudste is begonnen met 6 jaar.
Hij heeft bijna 3 jaar op zwemles gezeten.
Zijn A diploma pas na zijn 8e verjaardag
Hij heeft PDD nos en is motorisch ook niet zo handig.
Maar het interesseerde hem niet dat anderen hun diploma's al hadden.
Waar hij op een gegeven moment van baalde was dat hij weer niet af mocht zwemmen en dat ze totaal niets nieuws meer leerden.
Hij had op een gegeven moment een badjuf die maar met 1 kind bezig was en de rest van de groep kon van alles uitspoken zonder dat er iets van gezegd werd.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Jongste mocht vandaag afzwemmen.
Weet niet hoe de badmeester er bij gekomen is dat hij dat kon na 2 lessen in deze groep en 1x proefzwemmen
Het is met pijn en moeite goed gegaan.
Kwam 2x niet door het gat, later nog een keer en toen wel.
Maar ik wist al dat dit niet goed zou gaan en het was ook niet duiken maar springen.
Ze moesten 6 baantjes zwemmen en hij was halverwege moe.
Volgens de badmeester had hij de conditie wel maar ik zie dat niet.
En ze moesten met een bal drijven, kind wist niet wat hij moest doen want hij had dit in de les en met proefzwemmen nog niet gedaan.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
14-02-2019 12:54
Zo ken ik hier in de buurt ook een zwemschool. Die garanderen dat kinderen na ongeveer een jaar hun diploma hebben. Dat vind ik zo vreemd aangezien het ene kind er veel langer over doet dan het andere. Toen mijn nichtje daar moest afzwemmen vond ik het niveau dan ook bar slecht. Maar er is een lange wachtlijst voor dat zwembad. Ouders hebben liever dat hun kind snel klaar is dan dat het goed zwemt.

Mijn oudste is bijna 6 en die ga ik straks op zo’n snelcursus doen. Hij is motorisch erg goed en fysiek sterk dus ik verwacht dat hij het snel haalt.
Zolang er geen enorme motivatie is om wedstrijdzwemmer te worden maakt het mij niks uit of hij perfect technisch borstcrawlt of niet. Als ze maar niet verzuipen.
Daarbij hebben wij geen zin om een uur langer dan nodig naar dat zwembad te gaan.

Ik zag er echt het nu niet van in om hem met 4 (!) al op zwemles te doen. School is dan al indrukwekkend genoeg en ze zijn nog zo klein.
Alle reacties Link kopieren
Hier mogen ze met 4,5 beginnen en het leek ons een logisch vervolg van het ouder en kind zwemmen en bovendien wonen wij in een buurt waar best veel water is.
Achteraf denk ik dat het te vroeg was...mijn zoon deed volgens mij 46 of 48 lessen van 45 minuten over A, iets van 17 maanden of zo. Dat hadden wij afgekocht en hij deed net iets langer erover dan er gemiddeld voor stond 42 - 44(?). Misschien dat ze zulke kinderen op gegeven moment "makkelijker laten afzwemmen". Hoewel hij toen alle onderdelen deed tijdens het proef- en diploma zwemmen, kregen wij kort nadat hij zijn A diploma had gehaald commentaar van een zwemmeester in een ander zwembad. Volgens mij zat/ zit er nu ook een maximum aantal lessen of aantal maanden aan ( 18 maanden) aan als je het diploma afkoopt. De meeste moeite had hij nog met het koude water....hij heeft wat afgebibberd... en ook toen al moeite met het gat.

Er was toen net te weinig tijd over om voor de zomervakantie voor B te gaan en ik wou dat hij zich begin van groep 3 kon concentreren op leren lezen en schrijven...dus wij hebben gewacht. Het tweede half jaar van groep 3 wou hij ook niet en toen kwam hij in groep 4 verrassend voor ons in het selectieteam van voetbal, dan moeten ze 3 keer per week trainen....Toen dacht ik dat ze met schoolzwemmen in groep 5 misschien voor B kunnen gaan, maar dat blijkt niet zo te zijn....dus kwam ik op het glorieus idee om in de winterstop van de voetbal, wanneer ze minder trainen, met zwemlessen voor B te beginnen... Wij zijn nu 12 keer geweest en ik hoop dat hij bij de volgende ronde mee kan afzwemmen, dat zou dan na 18 lessen zijn....maar als ik kijk hoe snel hij vooruit gaat, heb ik er een hard hoofd in. Hier werken ze met een smiley system voor de verschillende onderdelen, (rood, geel en groene smiley's). Pas als alles op groen staat, mogen ze door. Tussen les 2 en 9 zijn maar 2 dingen van kleur veranderd....de zwemmeester vult het jammer genoeg niet altijd in.

Ik had verwacht dat hij, omdat hij nu groter en sterker is, snel vooruitgang zou boeken, maar eigenlijk moest hij er eerst weer inkomen ( wij zijn ook maar enkele keren naar een zwembad geweest nadat hij zijn A diploma had). Een paar onderdelen stonden direct al op groen, maar met de rest doet hij zich zwaar.
Wij mogen de eerste 15 minuten erbij zitten en soms kun je nog door het raam iets zien als ze in het juiste bad oefenen..normaal zitten 10 kinderen in het groepje, laatst waren het maar 5, toen kon de zwemmeester ook iets gerichter oefenen had ik de indruk.
Ik zou blij zijn om er vanaf te zijn...ik vind het lastig om ernaar te kijken, hij doet echt zijn best, maar dat water is nog steeds koud en hij is niet zo van het duiken en borstcrawlen, denk dat hij nog altijd een beetje bang is om met zijn hoofd onder water te zijn.
Het stomme is dat hij echt niet verder kan als hij deze onderdelen niet goed genoeg kan/ durft...

Wij hebben samen YouTube filmpjes bekeken, maar het blijft lastig...heb ook de indruk dat de zwemmeester niet zo veel waarde hecht aan goede techniek/ uitleg, zodat het voor mijn zoontje makkelijker wordt...bijvoorbeeld dat hij direct goed diep induikt of de juiste ademhalingsbeweging tijdens het borstcrawlen maakt, voor mijn idee laten ze de kinderen maar op hun eigen manier iets doen, maar ik ben ook niet de hele tijd erbij en ben ook geen zwemjuf, ze zullen wel weten wat ze doen en wat werkt...misschien wil ik te veel en te snel, denk ook niet dat hij nog doorgaat voor C....
Inmiddels zijn de trainingen en wedstrijden van de voetbal weer hervat en is het best wel veel allemaal....maar wij moeten gewoon doorpakken nu. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk beter andere keuzes kunnen maken....maar ja dat is achteraf...ik hoop dat hij in groep 4 nog zijn B diploma haalt....kan die mooi dan tijdens het schoolzwemmen in groep 5 alles onderhouden, maar blijkbaar oefenen ze dan weer andere dingen.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 08:47
14.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiktiktikwiebenik schreef:
17-02-2019 01:54
Hier mogen ze met 4,5 beginnen en het leek ons een logisch vervolg van het ouder en kind zwemmen en bovendien wonen wij in een buurt waar best veel water is.
Achteraf denk ik dat het te vroeg was...

Wij hebben nooit ouder kind zwemmen gedaan en wonen niet in een waterrijke omgeving. Ik voelde die druk om met 4 te beginnen dus niet zo. Ik denk ook dat het commercieel is vanuit zwembaden, die lopen binnen op kinderzwemlessen, voor hun geldt: hoeeerder hoe beter. Of dat voor je kind ook zo is zou ik per kind bekijken.

Als ik naar mijn oudste kijk dan denk ik dat hij het met 4 echt nog niet leuk had gevonden om alleen, zonder papa of mama in zo’n zwemles te zitten. Naast een eerste schooljaar en kleutergym en wat we nog meer doen, zou dat veel te veel zijn. Dus zwemles hebben we lekker laten zitten. Laat hem eerst maar spieren kweken bij gym.

Nu met 6 verwacht ik geen enkel probleem.

Dus kijk naar je kind en de noodzaak (waterrijke omgeving of niet) en laat je niet meeslepen doordat iedereen iets doet.
Bedjeindezon schreef:
17-02-2019 07:43
Wij hebben nooit ouder kind zwemmen gedaan en wonen niet in een waterrijke omgeving. Ik voelde die druk om met 4 te beginnen dus niet zo. Ik denk ook dat het commercieel is vanuit zwembaden, die lopen binnen op kinderzwemlessen, voor hun geldt: hoeeerder hoe beter. Of dat voor je kind ook zo is zou ik per kind bekijken.

Als ik naar mijn oudste kijk dan denk ik dat hij het met 4 echt nog niet leuk had gevonden om alleen, zonder papa of mama in zo’n zwemles te zitten. Naast een eerste schooljaar en kleutergym en wat we nog meer doen, zou dat veel te veel zijn. Dus zwemles hebben we lekker laten zitten. Laat hem eerst maar spieren kweken bij gym.

Nu met 6 verwacht ik geen enkel probleem.

Dus kijk naar je kind en de noodzaak (waterrijke omgeving of niet) en laat je niet meeslepen doordat iedereen iets doet.


Wel waterrijk en wel veel gezwommen. En ik voelde die druk ook niet ook. :-D


Helemaal omdat ik veel badjuffen ken en er eentje in de familie had, Die zeiden allemaal dat zo jong beginnen gewoon niet nodig was.

Er is maar een klein groepje die wel een beetje kracht heeft en makkelijk de zwemvaardigheden kon oppikken.
De meeste gewoon niet, hersentjes en kracht en motoriek is bij 4 gewoon vaak niet genoeg ontwikkeld. Zwemscholen varen er wel bij bij die druk.

Ik wil dat ze goed leren zwemmen, heel goed. Maar ik ga niet een jaar langer bezig zijn als nodig. Mijn geldboom is stuk en de vrije tijd van man en mij zijn ook maar beperkt.

Met 4 of 5 ga je ze niet bij water alleen later, of een boek lezen tijdens de vakantie. Ook niet met een A diploma. Dus je blijft gewoon goed opletten.

Dus ik heb ze met 6 erop gedaan. Oudste was binnen 9,5 maand klaar met ABC 1x de week. En jongste is aan maand 4 en zit in het laatste badje voor het afzwemmen. Dat is sowieso een minimensje met groeiachterstand die had met 4 echt niet dat bad op en neer met borstcrawl gekund.

En ze moeten nu ook echt veel meer kunnen dan eerder. Ik vind het jammer dat zwemscholen niet gewoon zeggen tegen ouders dat met 4 jaar leuk is maar vaak niet effectief.
Maar ja schoonzus gaf aan dat het heel veel geld oplevert en de ouders echt per se willen. Dus dat zij maar gestopt zijn met dat te melden. Ouders willen het niet horen. Iets met helicopterouders. :roll:
Mijn oudste is in maart vorig jaar (met 4j en 4m) begonnen met zwemles, 1x per week een les van 45 minuten. Ik verwacht dat hij over een paar weken wel op mag voor A, een jaar schijnt wel redelijk gemiddeld te zijn, de een is sneller en de ander doet er langer over. Vind het totaal niet vervelend. Ouders mogen er niet bij blijven dus ga in naastgelegen restaurant lezen en koffie drinken. Het enige lastige vind ol het douchen/afspoelen/afdrogen met tig ouders en tig kinderen bij net te weinig douches.
Alle reacties Link kopieren
Dochter met 6 jaar pas begonnen, ze was al erg moe en onder de indruk van de kleuterklas dus schreven we haar in toen ze vijf was en toen was er een jaar wachtlijst.
Ze had wel in anderhalf jaar a,b en c en ze zwemt echt super goed en netjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je per kind moet kijken. Als je sportieve en goed gebouwde kinderen hebt (ivm conditie) die watervrij zijn is 4.5 jaar prima om te beginnen. Als ouder kan je er genoeg aan doen om ze goed watervrij te krijgen. Maar veel ouders hebben daar geen zin in.

Wat voor mij van belang was dat ze eerst de zwemdiploma's halen voor ze met andere sporten beginnen. Anders gaat het heel vaak ten koste van de zwemlessen (en behouden ze de motivatie voor het zwemmen).

Hier zwemmen ze 2x per week. Op die manier is het effect echt veel beter. En een gemiste les minder erg. Het blijft veel beter hangen.

Ook heb ik gekeken naar een zwembad met meerdere baden. Ook een diep en koud wedstrijdbad. Ik wil dat ze zich overal kunnen redden. Een verwarmd recreatiebadje vind ik zeker niet voldoende.

Pas beginnen met 6 of 7 zie ik als een uitzondering voor speciale gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Beginnen met zes ook al was het per ongeluk was helemaal niet zo gek hoor..
Ze liep na drie lessen uit het ondiepe badje met 6 jaar als enige naar het groepje in het diepe bad en had een paar maanden eerder haar a diploma en twee maanden later haar b diploma en vier maanden daarna haar c diploma.
evelien2010 schreef:
17-02-2019 16:18
Ik denk dat je per kind moet kijken. Als je sportieve en goed gebouwde kinderen hebt (ivm conditie) die watervrij zijn is 4.5 jaar prima om te beginnen. Als ouder kan je er genoeg aan doen om ze goed watervrij te krijgen. Maar veel ouders hebben daar geen zin in.

Wat voor mij van belang was dat ze eerst de zwemdiploma's halen voor ze met andere sporten beginnen. Anders gaat het heel vaak ten koste van de zwemlessen (en behouden ze de motivatie voor het zwemmen).

Hier zwemmen ze 2x per week. Op die manier is het effect echt veel beter. En een gemiste les minder erg. Het blijft veel beter hangen.

Ook heb ik gekeken naar een zwembad met meerdere baden. Ook een diep en koud wedstrijdbad. Ik wil dat ze zich overal kunnen redden. Een verwarmd recreatiebadje vind ik zeker niet voldoende.

Pas beginnen met 6 of 7 zie ik als een uitzondering voor speciale gevallen.

Dat is nu precies wat druk veroorzaakt. En onterecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven