Wel of geen kinderen

05-04-2024 13:46 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier op het forum en stel mij graag even voor. Ik ben een vrouw van 25 en ondertussen al een aantal jaar samen met mijn partner. Anderhalf jaar geleden hebben we samen een huis gekocht. Onze relatie loopt goed en ik ben oprecht gelukkig met mijn partner.

De laatste twee jaar hebben verschillende vrienden van ons een kindje gekregen. Dit zorgt ervoor dat wij ook eens beginnen nadenken over kinderen.

Het probleem is dat we allebei twijfelen. Het lijkt ons hartverwarmend en fantastisch om een klein mensje van ons 2 op de wereld te zetten en op te voeden. Maar we beseffen dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is. We zullen (zeker in de eerste jaren) onze vrijheid verliezen, weinig tijd hebben voor elkaar, slapeloze nachten, verlof nemen als het kindje ziek is en kinderen kosten nu eenmaal veel geld.

Onlangs had ik er een gesprek over met mijn moeder. Dit gesprek heeft mijn twijfels enkel maar versterkt. Volgens haar moeten we maar eens denken aan de klimaatopwarming en alle oorlogen en de gevolgen daarvan voor onze kinderen. Bovendien zouden we volgens haar niet geschikt zijn voor het gezinsleven omdat wij allebei wel stressgevoeliger zijn. Vooral dat laatste is bij mij binnengekomen en ik besef dat mijn moeder daar zeker een punt heeft.

Ik heb het hier over gepraat met partner. Hij vindt dat mijn moeder wel wat overdrijft. Hij zei dat deze problemen er altijd al geweest zijn en dat elke generatie zich uiteindelijk weet te redden. Mijn partner en ik zijn inderdaad allebei stressgevoeliger en een kindje brengt uiteraard veel druk met zich mee. Wij zullen nog veel gesprekken moeten voeren voor we een beslissing kunnen nemen.

Het doet mij vooral deugd om dit even van me af te kunnen schrijven.

Ik zou graag eens weten van andere forumleden welke argumenten meespeelden in hun beslissing om al dan niet voor kinderen te gaan.

Groetjes Elien
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bedoel je met stressgevoeliger en wat gebeurt er dan bij jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij twijfel niet doen.

Ik ben net wat jaartjes ouder, maar ik zie om me heen echt dat zij die kinderen krijgen het opeens een stuk zwaarder krijgen en ik zou echt voor geen goud met ze ruilen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent pas 25. Die keuze hoef je nu ook nog niet te maken. Lekker leven en over een paar jaar is wellicht wel wat duidelijker voor je of je het wel of niet wil.

Dat argument over oorlog en klimaatopwarming. Dan laten we ons allemaal steriliseren en dan doet over 100 jaar de laatste het lampje uit, lijkt mij ook niet de oplossing.

Het punt van stressgevoeligheid kan ik niet inschatten. Dat is per persoon verschillend. Ik ervaar kinderen niet als zwaar of stress. Maar ik heb ook niet zo een last van stress in zijn algemeenheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent echt nog jong genoeg om die keuze nog even op te schuiven. Uiteindelijk weet je nooit helemaal 100% waar je aan begint als het op een kind aankomt. Ik ben er van overtuigd dat het bij de eerste met name een diepe wens moet zijn. En die had ik op mn 25e echt ook nog niet. Zag vooral beren op de weg. Nu ben ik 35 en is onze dochter 2 en ik vind het echt heel bijzonder en waardevol. Maar ik kreeg dus opeens wel een echte wens rond mn 30e. Overigens ben ik ook vrij stressgevoelig en vooral snel overprikkeld en dat is soms een uitdaging. Maar met genoeg ingebouwde tijd voor mezelf gaat het heel goed. Is hier wel een overweging om het (hoogst waarschijnlijk) bij één kindje te houden overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel verstandig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Overwegingen ? Dat we graag een kindje wilden. Ik heb ADHD (dat wist ik toen ook al) en mijn partner ASS (wisten we niet officieel ). Ik was 27 met mijn 1e kind en was al aantal jaar samen met mijn partner.

We hadden de ruimte, de financien, de zekerheid. Dus hebben we het geprobeerd. En dat is 3 x gelukt ;)

En wat mijn moeder ervan vond vond ik niet zo interessant ;) Niet haar zaak.

O en stress ? Tja.. je hebt wel vaker stress ook als je geen kinderen hebt. Ik heb dat niet als belemmering gezien, het klimaat ook niet.

Je bent nog maar kort samen en jong, neem de tijd. En luister vooral alleen naar jezelf en je partner, niet naar andere mensen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bemoei me als moeder niet met de eventuele kinderwens van mijn kinderen. Ik mag er gedachten over hebben, maar die houd ik lekker voor mezelf. Ik heb wel bedenkingen bij mijn jongste en partner, die hebben genoeg zorgen vanwege hun eigen gezondheid, maar ik zal me er echt niet over uitlaten. Helaas denkt de schoonmoeder van mijn jongste er anders over en schijnt regelmatig door te laten schemeren dat ze graag oma zou willen worden. Mijn kind ergert zich daaraan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bijzonder dat je moeder het afraadt. Dat levert vooral een hoop vragen bij me op.

Maar los daarvan; je bent 25! Je hebt nog alle tijd, dus je hoeft nu nog helemaal geen beslissing te nemen.

Verder hier 1 kind. Het is de grootste levensveranderende beslissing in ons leven geweest en ik ervaar sindsdien veel meer stress (/zorgen). Maar ik zou het niet willen missen; het heeft op zoveel vlakken mij(n leven) verrijkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overbevolking, de milieuvervuiling en de klimaatopwarming zijn voor mij redenen om geen kinderen te willen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Je klinkt als 40+.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is je moeder altijd zo zwaar op de hand? Op dit moment worden er in Europa veel te weinig kinderen geboren daardoor vergrijst het continent. Gemiddeld krijgen we in Europa 1,7 kinderen per echtbaar, door verminderde vruchbaarheid daalt dit in de toekomst naar1,3.. Zie ook: https://www.europarl.europa.eu/RegData/ ... 99)_NL.pdf

Dus in Europa vormt het lage geboortecijfer een serieuze bedreiging en de oplossing is oa immigratie en doorwerken tot 70+.
Je moeder heeft dus ongelijk.
pekka123 wijzigde dit bericht op 05-04-2024 17:04
86.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg mijn eerste op mijn 32e. Niks mis mee echt niet. Maar ik heb altijd gezegd als ik het had "mogen uitzoeken" (wat uiteraard onzin is maar goed) dan had ik graag rond mijn 25e mijn eerste kind gekregen. Zo zie je maar iedereen is daar anders in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Begin niet aan kinderen vanuit FOMO. Die mensen krijgen het vaakst spijt.

Kinderen krijgen is niet rationeel.

Rationeel gezien zijn er geen voordelen aan het krijgen van kinderen. Financieel, fysiek, relationeel, emotioneel: het is in alle opzichten een achteruitgang.

Alleen als dit je levenswens is, word je er gelukkig van.

Jullie zijn heel jong. Gun het je kind om een levenswens te zijn. Geef jezelf nog wat tijd.

Spreek bijvoorbeeld af: 1x per jaar praten we erover. Mooi restaurant. Bijzonder moment. Kijken hoe de vlag erbij hangt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, maar geen kinderen nemen vanwege problemen op wereldniveau die je als individu niet kan oplossen is net zo goed niet handig. Ik zou het veel dichter bij jezelf houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
05-04-2024 16:51
Is je moeder altijd zo zwaar op de hand? Op dit moment worden er in Europa veel te weinig kinderen geboren daardoor vergrijst het continent. Gemiddeld krijgen we in Europa 1,7 kinderen per echtbaar, door verminderde vruchbaarheid daalt dit in de toekomst naar1,3.. Zie ook: https://www.europarl.europa.eu/RegData/ ... 99)_NL.pdf

Dus in Europa vormt het lage geboortecijfer een serieuze bedreiging en de oplossing is oa immigratie.
Je moeder heeft dus ongelijk.
Een serieuze bedreiging?
Ja voor het comfort dat we hebben ja, niet voor de planeet hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
CleopatraVII schreef:
05-04-2024 16:44
Overbevolking, de milieuvervuiling en de klimaatopwarming zijn voor mij redenen om geen kinderen te willen.
Dan branden de hormonen ook niet bepaald een gat in je ratio.

Prima dat dit je overwegingen zijn, maar hoewel deze overwegingen heel bekend zijn bij mij, hebben ze absoluut geen rol gespeeld in het wel of niet zwanger worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
glassie schreef:
05-04-2024 17:04
Een serieuze bedreiging?
Ja voor het comfort dat we hebben ja, niet voor de planeet hoor.
Laat heel China, India, VS en Japan dan maar eerst stoppen met baby's krijgen: de grootste vervuilers van de wereld.

Misschien bedenkt de baby van TO wel belangrijke oplossingen voor het milieu, zaken die echt zinnig zijn ipv wat jij nu voorstelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk ook dat er praktisch gezien niet zoveel voordelen zitten aan kinderen, dus als je gaat beargumenteren dan kom je makkelijk uit op ‘nee’. Zou niet weten waarom je eraan zou beginnen tenzij je het heel graag wilt, en daarom ben ik er ook nooit aan begonnen. Je bent nog jong, neem de tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik je in ieder geval zou afraden is een kind krijgen terwijl jullie vanwege financien niet minder kunnen gaan werken, zeker wanneer je allebei stressgevoelig bent. Ik pleit niet voor niet werken, maar met allebei nagenoeg voltijd werken of 32 uur is een recept voor stress met een baby.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was ook altijd heel erg stressgevoelig.
Totdat ik kinderen kreeg. Dan leer je pas relativeren! Je gaat beter inzien wat echt belangrijk is en beter prioriteiten stellen
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan zeg je niet: “lieve ma, wat fijn dat je meedenkt. En wat fijn dat er 25 jaar geleden, toen je mij kreeg, nog geen oorlog was en geen milieuvervuiling, geen neutronenbom en geen zure regen (o ja en geen woningnood en geen krakersrellen) en dat Israël nog dikke vrienden was met alle buurlanden en Rusland niet probeerde zijn grenzen op te rekken. Daar heb je goed over nagedacht!”

Maar ja, 25 jaar geleden hadden we Zwarte Piet nog, dat was wel een stúk gezelliger.

Maar dit terzijde. Ik heb bewust gekozen voor een leven zonder kinderen. Mijn overweging was vooral dat ik suïcidaal zou worden van schoolpleinmoeders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Idd, een kinderwens is niet rationeel... En ik had er op mijn 25ste nog niet aan moeten denken, maar er zijn vast veel blije jonge moeders en die hebben als ze veertig zijn weer veel vrijheid. Dus vooral wat voor jou en je partner goed is is leidend.

En ja ik heb wel een kind en had me niet tegen laten houden door klimaatverandering etc. Maar nu ik een kind heb, en zie hoe het de laatste 5 a 10 jaar gaat in ons land en daarbuiten, vraag ik me best vaak af hoe het voor haar zal zijn over 20 jaar.. Want het aantal mensen en de druk op deze aardbol neemt alleen maar toe en de gevolgen van de klimaatverandering (en daarmee ook wereldwijde migratiestromen en druk op Europa) worden alleen maar groter en je hoeft geen Nostradamus te zijn om te zien dat het komende 20 jaar ergens ernstig spaak gaat lopen. Allemaal een gevolg van ons eigen handelen, maar het gaat wel steeds meer komen. Maar in alle omstandigheden in de wereld groeien kinderen op..
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is de beslissing 'misschien, maar nu nog niet'. en dan over een paar jaar nog eens kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben kinderen omdat we ze wilden. Ik had gewoon rammelende eierstokken; daar waren geen argumenten of ratio tegen bestand. Als je met je hoofd moet bedenken of je een kind wilt lijkt het me beter van niet. Kinderen zijn een hoop gedoe en kosten klauwen met geld, de wereld gaat naar de gallemiezen… Rationeel gezien pleit vrijwel alles tégen een kind.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven