Welk maandverband voor dochter

11-07-2020 09:11 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mogge! Mijn dochter van 13 is gisteren voor het eerst ongesteld geworden. Het verband dat ik voor haar had gekocht vindt ze niks.
Ik heb helemaal geen verstand van maandverband, gebruik alleen tampons al 27 jaar .
Welke merken vinden jullie dochters prettig/veilig in gebruik?
Ik raak al in de war van het schap vol aanbod.
(Misschien komt dit topic 2x naar boven want ik had hem net al gemaakt maar zie hem nergens verschijnen, dus poging 2).
Ik ben een paar jaar geleden overgestapt op cups. Op zich prima, maar wel meer geklieder en nu, sorry om er ook dit topic mee te bevuilen, niet 'coronaproof' genoeg hoewel ik dat niet zeker weet ( tmi, maar dat gegraai, heeft Van Dissel daar al uitsluitsel over gegeven?). Dus weer tampons.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
11-07-2020 22:17
Ik ben een paar jaar geleden overgestapt op cups. Op zich prima, maar wel meer geklieder en nu, sorry om er ook dit topic mee te bevuilen, niet 'coronaproof' genoeg hoewel ik dat niet zeker weet ( tmi, maar dat gegraai, heeft Van Dissel daar al uitsluitsel over gegeven?). Dus weer tampons.
Zolang je niet een ander in je grot laat graaien is er weinig coronaprobleem toch?
En gegraai valt bij mij nogal mee.

Maar ik zou vooral een brief aan Van Disse sturen met deze vraag. Lijkt me schitterend :mrgreen:
668, the neighbour of the Beast
Marels schreef:
11-07-2020 22:20
Zolang je niet een ander in je grot laat graaien is er weinig coronaprobleem toch?
En gegraai valt bij mij nogal mee.

Maar ik zou vooral een brief aan Van Disse sturen met deze vraag. Lijkt me schitterend :mrgreen:
Haha, ik zal er over nadenken. Zou mooi zijn als hij het bij een briefing aankaart.

Als ik op t werk naar de wc ga heb ik voor ik dat hokje binnen ben alweer heel wat vieze deuren aangeraakt. Dus serieus, ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ohja ik hoef sowieso op de zwaarste dagen maar om de 8 uur te legen, anders om de 12 uur. Dus of niet op het werk, of maar 1 keer.
En wij hebben wasbakjes in het toilet, dus ideaal ;-D
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier een aantal mensen dun maandverband aanraden, fijn als je daarmee toekomt, maar ikzelf vloeide zo erg dat ik met de dikste variant nog elk lesuur moest verschonen. Ligt eraan hoe erg dochter vloeit dus;). Verder ben ik zelf van de libresse, vind always ook plastic en stinkerig.
Tampons durfde ik in het begin echt nog niet.
Wel geprobeerd, maar het lukte steeds niet.
Een aantal jaren later lukte het wel, maar ben nog steeds geen fan. Gebruik ze alleen als ik ga zwemmen. Vind t vreselijke dingen.
Hangmat schreef:
11-07-2020 09:29
Ze is met haar vader op vakantie (zul je net zien...) . Ik weet niet eens meer wat ik had gekocht en had meegegeven.
Ze appt dat 'het gwn niet blijft zitten...'. op de vraag 'is het te breed?' krijg ik een niet-relevante emoji.
Ze heeft ook mini tampons van OB mee. Maar dat ziet ze nog niet zitten. Snap ik ook wel.
Ik herinner me van mezelf ook dat ik dat pas mijn tweede of derde menstruatie durfde. Toen was ik het zat genoeg met dat maandverband .
Het blijft niet zitten.. heeft ze de plakstrip er afgehaald? :lightbulb:
Kan een stomme vraag zijn, maar ik zie mezelf op die leeftijd er voor aan.
Yoni, vanwege hormoonverstorende meuk in de rest van die verbanden.

Stervensduur alleen.

Wasbaar als ander alternatief, al zou ik daarvoor pas kiezen als ze wat ouder is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik als puber vooral hebben willen weten dat er ook langer maandverband bestaat.
Die keren dat ik met een rooie vlek in mijn broek gelopen heb.... en dat had prima voorkomen kunnen worden als men mij toen al uitgelegd had dat maandverband in verschillende lengtes bestaat.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Zo een met Lou, maandverband is zo vreselijk. Dat bloed sijpelt overal naar toe. Brrr... en s’nachts op de eerste zware dagen als je in bed ligt loopt het helemaal naar je bil naad en gaat het zo jeuken. En als je dan je wilt verschonen het zit werkelijk OVERAL. Je kan wel 5 x per dag douchen! Nee geef mij maar tampons!
Alle reacties Link kopieren
@EHR je hormonen worden geregeld vanuit o.a. je hypofyse en eierstokken, daar heeft maandverband niet veel invloed op lijkt me?
Hangmat schreef:
11-07-2020 23:31
@EHR je hormonen worden geregeld vanuit o.a. je hypofyse en eierstokken, daar heeft maandverband niet veel invloed op lijkt me?

Ga er eens over lezen zou ik zeggen. En dan kan je beginnen met dit artikel in het NRC.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/04/ov ... n-a3907854
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen NRC Abo.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
11-07-2020 23:03
Yoni, vanwege hormoonverstorende meuk in de rest van die verbanden.

Stervensduur alleen.

Wasbaar als ander alternatief, al zou ik daarvoor pas kiezen als ze wat ouder is.
ik had een aantal jaren geleden ineens iedere maand een schimmelinfectie na mijn menstruatie. ondanks dat ik diverse producten heb gebruikt en heel vaak verschoonde. ik denk toch door alle troep en plastic in maandverband. dus zo gek vind ik dit niet. Ik vraag me af of het plastic in maandverband uberhaupt bpa vrij is.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een domme vraag maar kan een tienermeisje dat nog maagd is cups gebruiken? Breekt de maagdenvlies dan niet? Ik weet dat tampons wel kan zonder dat te breken.
LitaLily schreef:
11-07-2020 22:57
Ik zie hier een aantal mensen dun maandverband aanraden, fijn als je daarmee toekomt, maar ikzelf vloeide zo erg dat ik met de dikste variant nog elk lesuur moest verschonen. Ligt eraan hoe erg dochter vloeit dus;).
Dit had ik dus ook. Vreselijk vloeien en met super plus tampons nog doorlekken binnen het lesuur. Als toen die cup er was geweest, of bekender was geweest had dit me als toch al onzekere puber zoveel ongemak gescheeld.

Evenals bij het logeren bij vriendinnetjes. Ik vond het vreselijk om gebruikte tanpons/verbanden en de verpakkingen weg te gooien want ik schaamde me dat ik ongesteld was. Een cup had ik onder de douche gewoon kunnen leeggieten en geen haan die er naar kraait.
ExodusRedux schreef:
12-07-2020 09:31
Misschien een domme vraag maar kan een tienermeisje dat nog maagd is cups gebruiken? Breekt de maagdenvlies dan niet? Ik weet dat tampons wel kan zonder dat te breken.
En wat zou het dan als dat maagdenvlies wel 'brak' ?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat materiaal invloed heeft op zuurgraad en daarmee bacterie groei in /rond de vagina. Ik kan me niet voorstellen dat het invloed heeft op hormonen. Als mijn dochter klachten krijgt van always oid mag ze uiteraard ook de natuurlijker materialen uit proberen. Ik heb zelf (tampongebruik) nooit ergens last van, ook al gebruik ik geen bio oid.
Andersom hebben hormonen ook invloed op zuurgraad etc wat er ook voor kan zorgen dat je op 'vaste' momenten in de cyclus vatbaarder bent voor schimmels of bacteriën.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
12-07-2020 09:31
Misschien een domme vraag maar kan een tienermeisje dat nog maagd is cups gebruiken? Breekt de maagdenvlies dan niet? Ik weet dat tampons wel kan zonder dat te breken.
een maagdenvlies bestaat niet, en kan zeker niet breken
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het voor zo'n jong meisje iets is, maar ik gebruik wasbaar maandverband. Veel minder irritatie. Wel in combinatie met een cup, maar daar zou ik bij haar nog mee wachten denk ik. Als ik wel wegwerp koop, is het libresse, always vind ik zelf afschuwelijk
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
12-07-2020 09:32

Evenals bij het logeren bij vriendinnetjes. Ik vond het vreselijk om gebruikte tanpons/verbanden en de verpakkingen weg te gooien want ik schaamde me dat ik ongesteld was. Een cup had ik onder de douche gewoon kunnen leeggieten en geen haan die er naar kraait.
Ik schaamde ook voor mijn menstruatie. Omdat mijn vrouwelijke klasgenoten (ook mijn vriendinnen) er vaak lacherig over deden en me er mee plaagden. Ze waren het via mijn buurmeisje te weten gekomen. Mijn moeder had het aan haar moeder in vertrouwen verteld. Alleen kon die het niet geheim houden. Buurmeisje maakte er een smerig verhaal van en dat bazuinde ze heel de klas rond. Ik bleef maar ontkennen dat ik ongesteld was, wel tot mijn 16e. Maar ik had het gelukkig niet tijdens logeerpartijtjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters zijn gelukkig niet zo schamerig. Het is gewoon onderdeel van gesprek met hun vriendinnen of met mij. In alle huizen waar vrouwen wonen staat toch neem ik aan gewoon een prullenbak in de badkamer.
Alle reacties Link kopieren
Mmp83 schreef:
12-07-2020 13:00
Ik weet niet of het voor zo'n jong meisje iets is, maar ik gebruik wasbaar maandverband. Veel minder irritatie. Wel in combinatie met een cup, maar daar zou ik bij haar nog mee wachten denk ik. Als ik wel wegwerp koop, is het libresse, always vind ik zelf afschuwelijk
Lijkt me vooral onpraktisch. Dan moet je elke keer alles wat vies is weer mee naar huis terugnemen, en dan wel al een hele dag op school meeslepen.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
12-07-2020 13:21
Lijkt me vooral onpraktisch. Dan moet je elke keer alles wat vies is weer mee naar huis terugnemen, en dan wel al een hele dag op school meeslepen.
Ja, daar heb je ook gelijk in. Nu vind ik dat niet erg, maar vroeger had ik dat ook niet gewild.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee en ik vroeg me af; op welke leeftijd werden jullie dochters voor het eerst ongesteld? Mijn dochter wordt bijna 10 en ze is lichamelijk al behoorlijk aan het ontwikkelen; haar borsten groeien en ze heeft overal al haartjes. Op het moment groeit ze flink in de lengte.
Alle reacties Link kopieren
Always! De rest is ECHT bagger. Koop 3 maten: lichtlimegroen, dat is de standaard. Dan turqoisegroen, die is hetzelfde maar heeft vleugeltjes, kan ze kijken wat ze fijner vindt. En dan paarse of blauwe (ik heb het liefst blauwe, zijn nog wat langer. Sinds kort ook zwarte die NOG langer zijn maar als je door de blauwe heen lekt gaan die zwarte je niet redden denk ik) voor als ze het erg heeft, en die zitten niet persé heel fijn maar werken wel goed tegen doorlekken s' nachts of als je bankhangt (zijn extra lang).

En geen huismerk tampons maar OB, ik heb nog trauma's aan de stukken karton huismerk dingen die mijn moeder me meegaf naar kamp om voor het eerst te proberen. :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven