Welk voorleesboek voor 2 en 5-jarigen?
donderdag 18 juni 2020 om 13:05
Mijn dochters van 2 en bijna 5 jaar oud vinden het heerlijk om voorgelezen te worden. En dan het liefst tegelijk samen op de bank of op het bed.
Ik vind het best lastig om boeken te vinden die voor allebei leuk en begrijpbaar zijn. De afgelopen periode was vooral Het grote Liselotje voorleesboek populair, maar die hebben we nu al een aantal keer helemaal gelezen. Jip en Janneke heb ik geprobeerd, maar daar haken ze allebei op af. Uiteraard heb ik ook veel andere boeken geprobeerd, maar de praktijk leert dat die vaak maar één van de twee aanspreekt.
Over een paar weken gaan we op vakantie en het lijkt me leuk om dan een nieuw voorleesboek mee te nemen, bij voorkeur met verschillende verhalen. Iemand tips voor een voorleesboek dat zowel voor een 2 als een bijna 5-jarige leuk is?
Ik vind het best lastig om boeken te vinden die voor allebei leuk en begrijpbaar zijn. De afgelopen periode was vooral Het grote Liselotje voorleesboek populair, maar die hebben we nu al een aantal keer helemaal gelezen. Jip en Janneke heb ik geprobeerd, maar daar haken ze allebei op af. Uiteraard heb ik ook veel andere boeken geprobeerd, maar de praktijk leert dat die vaak maar één van de twee aanspreekt.
Over een paar weken gaan we op vakantie en het lijkt me leuk om dan een nieuw voorleesboek mee te nemen, bij voorkeur met verschillende verhalen. Iemand tips voor een voorleesboek dat zowel voor een 2 als een bijna 5-jarige leuk is?
zaterdag 20 juni 2020 om 09:12
Wij hebben dat sprookjesboek zonder tekst, die vond dochter al vroeg erg leuk. De sprookjes lopen allemaal door elkaar. Dan kan je de sprookjes zelf erbij vertellen. Dat lijkt me ook een geschikte.captain_hindsight schreef: ↑18-06-2020 13:38Is alleen geen voorleesboek want heeft geen tekst
Maar die is mooi inderdaad, net als de gele ballon.

zaterdag 20 juni 2020 om 09:15
Jip en Janneke sloeg hier ook niet aan, maar dochter was en is inderdaad verslingerd aan alles van Marianne Busser en Ron Schröder.nootboek schreef: ↑19-06-2020 23:38Ik weet dat meer mensen daar fan van zijn maar ik vind het persoonlijk helemaal niks, niet fijn om voor te lezen, en de echte verhalen zijn vaak ook wat lang voor een 2-jarige. En als Jip en Janneke niet aanslaan, zou ik hier ook twijfels bij hebben. Heb een paar van die boeken cadeau gekregen en vrijwel ongelezen weer verkocht.
Weet niet in hoeverre TO bekend is met deze schrijvers maar zou alvorens zo'n boek te kopen dus wel even checken of de stijl je aanspreekt.
Zo'n algemene bundel zoals pi-pa-peuterboek of voorleesbundel voor rond de 4 jaar is dan beter, en zo leer je ook verschillende schrijvers kennen (die voor 5 jaar heeft weer veel langere verhalen, 4 jaar hebben we hier lang gebruikt en ging altijd mee op vakantie toen oudste 3/4/5 jaar was)
zaterdag 20 juni 2020 om 09:30
Mijn kinderen waren ook dol op boeken met kleine verhaaltjes, versjes. Er was iets met 4 kleine kaboutertjes. (en een heel leuk versje, waarbij ze op moesten passen voor de modderplassen van moeder, waarna moeder uiteindelijk zélf in zo'n modderplas valt en van háár moeder op d'r kop kreeg
) en nog iets met een kleuterclowntje. Ik zal het eens opzoeken.
Verder Grote en Kleine Beer. (kleine beer wil niet naar bed)
Het is grappig dat bij het opschrijven van deze titels, van allerlei boekjes zinnen door m'n hoofd fladderen. Zo wilde ook een tijgertje niet naar bed en dan waren daar opeens de grote ogen van........ Het Spookaapje! Zelfs als die nu op tv is in een natuurfilm zeggen de kinderen "Kijk, het spookaapje!" en ze zijn 21 en 22 jaar oud.

Verder Grote en Kleine Beer. (kleine beer wil niet naar bed)
Het is grappig dat bij het opschrijven van deze titels, van allerlei boekjes zinnen door m'n hoofd fladderen. Zo wilde ook een tijgertje niet naar bed en dan waren daar opeens de grote ogen van........ Het Spookaapje! Zelfs als die nu op tv is in een natuurfilm zeggen de kinderen "Kijk, het spookaapje!" en ze zijn 21 en 22 jaar oud.
Later is nu
zaterdag 20 juni 2020 om 13:56
zaterdag 20 juni 2020 om 15:09
Mijn 3 jarige begrijpt nog echte voorleesboeken als Jip en Janneke ook nog niet goed. Dus ik kies altijd prentenboeken. En dat vindt Mijn vijf jarige ook prima. Ik lees enorm veel Disney boeken met hen. Dus over Mickey, Goofy, maar ook Peter Pan en Dombo. Ik had ze nog vanuit mijn eigen jeugd.
En verder veel standaard prentenboeken die ze keer op keer kiezen. Favoriet zijn de Gruffalo, sst de tijger slaapt, over een mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept en rupsje Nooitgenoeg. Maar ook heel veel prentenboeken uit de bieb. De meeste bibliotheken hebben op de zijkant staan of het boeken zijn voor peuters of kleuters en ik kies dan de peuter boeken.
En verder veel standaard prentenboeken die ze keer op keer kiezen. Favoriet zijn de Gruffalo, sst de tijger slaapt, over een mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept en rupsje Nooitgenoeg. Maar ook heel veel prentenboeken uit de bieb. De meeste bibliotheken hebben op de zijkant staan of het boeken zijn voor peuters of kleuters en ik kies dan de peuter boeken.