Welke jongensnaam is het leukste?

09-08-2019 10:24 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik lees veel mee, maar heb nu maar eens een account aangemaakt vanwege de volgende vraag.

In het najaar verwachten wij ons eerste kindje, een jongetje.
We zijn inmiddels zo ver dat we drie namen geselecteerd hebben die we allebei erg leuk vinden, maar we komen niet verder. Daarom mijn vraag: welke van deze namen vinden jullie het leukste? En waarom? Welke associatie hebben jullie bij deze namen? En hebben jullie misschien nog andere suggesties die in dit rijtje passen? :

- Nils: leuke naam, wel met deze Scandinavische schrijfwijze. Niels vind ik te gewoontjes.
- Linus: bijzondere naam, maar toch goed uit te spreken en te schrijven. Lijkt het alleen niet te veel op Tinus of Rinus? (die namen vind ik echt vreselijk!)
- Ruben: Mooie, tijdloze naam. Komt wel vaker voor dan de andere twee namen, dus de kans is wat groter dat hij dan met een andere Ruben in de klas komt te zitten.

We zoeken een naam die een beetje tijdloos is, dus geen modenaam. Ook geen top-10 naam. Onze achternaam is heel kort (drie letters) en heel Hollands, dus daar moet het ook een beetje bij passen; een hele korte naam als Sem of Daan bekt niet lekker (op de een of andere manier vind ik Nils als een van de weinige korte namen dan weer wel passen...).

Hopelijk kunnen jullie ons helpen om tot DE naam te komen!

Welke jongensnaam is het leukste?

Totaal aantal stemmen: 234

Nils (37%)
Linus (10%)
Ruben (53%)
Op zijn Nederlans zou ik echt Ievar zeggen maar in het Engels Aivar. Veel mooiere klank.
Ik vind Ivar echt geweldig maar echt alleen op zijn Engels.

Ik vind Sigurd trouwens ook echt leuk. Viggo ook.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-08-2019 11:39
Voor alle Scandinavische namen geldt wel: check even de IKEA-site, naar welk meubelstuk je je kind vernoemt
:)
Nou ja, de Ivar gaat al heeel lang mee, en de Anton heb ik altijd een fijn bureau gevonden.

Maar soms heb ik wel het gevoel dat mensen de catalogus als namengids hebben gebruikt :biggrin:
maartje2016 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 11:44
14.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
09-08-2019 11:40
Op zijn Nederlans zou ik echt Ievar zeggen maar in het Engels Aivar.
Maar zo spreek je het echt niet uit
https://www.google.com/search?client=fi ... ounce+ivar
Maartje2016 schreef:
09-08-2019 11:41
Nou ja, de Ivar gaat al heeel lang mee, en de Anton heb ik altijd een fijn bureau gevonden.
Billy.
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
09-08-2019 10:29
Nils zal hij altijd moeten spellen, Linus doet me aan Linux denken (computer besturingsprogramma).
Ruben vind ik wel leuk. Maakt niet uit als er meer kinderen met dezelfde naam in de klas zitten toch?
Daar moest ik ook aan denken. :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
lilalinda schreef:
09-08-2019 11:19
Ik ken Rasmus dan weer vooral al als variant zeer veel voorkomende Deense achternaam. Rasmussen
Dat is omdat Rasmussen als achternaam “zoon van Rasmus” betekent :lightbulb: :)

Vroeger kregen mensen de voornaam van hun vader als achternaam: naam+sen voor een zoon en naam+datter voor een dochter.
Alle reacties Link kopieren
Stem op Nils!
Magnus ook leuk.
Andere suggesties:
Ole
Maas
Cas(per)
Harm(en)
Melle
lilalinda schreef:
09-08-2019 11:19
Ik ken Rasmus dan weer vooral al als variant zeer veel voorkomende Deense achternaam. Rasmussen
Dat is alsof je zegt dat je Jan kent als variant van de veel voorkomende achternaam Jansen. Het is natuurlijk andersom!
Alle reacties Link kopieren
Aaron
Dexter
Mika
Evan
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 10:24

- Ruben: Mooie, tijdloze naam. Komt wel vaker voor dan de andere twee namen, dus de kans is wat groter dat hij dan met een andere Ruben in de klas komt te zitten.
349 Rubens in 2018, op 167.525 baby's. Dat is 0,2%.

Met 30 kinderen in een klas, is de kans dat een van die andere 29 kinderen óók Ruben heet dus ongeveer 29 × 0,2% = 6%.
Oftewel: 94% kans dat dat niet zo is.

Ik zou dat mijn keuze dus niet al te zwaar laten beïnvloeden.

Bovendien zitten kinderen maar zo'n 6-8 jaar samen in een klas. De naam geef je mee voor het leven. Gewoon de naam kiezen die jij het mooist vindt!
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 11:00
Hoe zou jij deze naam uitspreken?

Zoals het er staat.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-08-2019 12:04
Dat is alsof je zegt dat je Jan kent als variant van de veel voorkomende achternaam Jansen. Het is natuurlijk andersom!
Joh
Magnus :yes:
Ook mooi vind ik:
Sverre
Midas
Nolan
Rune :heart:
Sil
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 10:49
Ik wil enorm veel voorkomende naam, maar ook geen naam waarvan mensen denken: hoe heet hij???
Daarom willen we ook wel echt een bestaande naam, geen zelf geknutseld iets.
En ook een naam die een beetje goed klinkt en uit te spreken is.

Lastig, lastig, hoe zijn jullie tot de keuze van de namen van je kinderen gekomen?
Er zijn er zoveel!
Ik had ongeveer dezelfde eisen voor naam van zoon, daarnaast nog dat het internationaal moet zijn. Dit was zo'n beetje ons lijstje, uiteindelijk gekozen naam staat er ook bij :-)

Daniel
David (op zn nederlands)
Ruben
Simon
Ben
Hugo
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Janne-jan schreef:
09-08-2019 12:32
Magnus :yes:
Ook mooi vind ik:
Sverre
Midas
Nolan
Rune :heart:
Sil
Ja Midas!
Of Loris als je wat exotischer wilt?
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 11:04
Ja, ik had zelf Hugo nog op mijn lijstje staan, maar dat vind mijn man niet zo.
En hoor je ook veel de laatste tijd.
Hugo vind jk een geweldige naam!
Alle reacties Link kopieren
Uit dit lijstje; Ruben

Linus doet me denken aan Rinus maar dat hij de R niet kan zeggen ofzo.
En met Rinus heb ik dan weer tokkie achtige associaties.

Wat vind je van bijvoorbeeld
Lucas
Milan
Ronan
Nolan
David
Julan
In 2018 zijn 168525 kinderen geboren, waarvan 681 de toen meest populaire naam hebben gekregen, namelijk Lucas (http://www.svbkindernamen.nl/int/nl/kin ... iteit.html en https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb)

Dat betekent dat 1 op de 248 geboren kinderen Lucas heet.

Het zou wat eerlijker zijn om alleen naar jongens te kijken, maar daar weet ik zo even het aantal geborenen niet van in 2018, maar stel dat dat de helft was, dan heet 1 op de 125 kinderen (ongeveer) Lucas.

Met andere woorden: Ook met een populaire naam is de kans niet zo groot dat je meerdere met die naam treft. Al verschilt de populariteit van bepaalde namen wel per provincie, dus je moet dit wel even in verhouding zien ;-)
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
09-08-2019 13:13
In 2018 zijn 168525 kinderen geboren, waarvan 681 de toen meest populaire naam hebben gekregen, namelijk Lucas (http://www.svbkindernamen.nl/int/nl/kin ... iteit.html en https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb)

Dat betekent dat 1 op de 248 geboren kinderen Lucas heet.

Het zou wat eerlijker zijn om alleen naar jongens te kijken, maar daar weet ik zo even het aantal geborenen niet van in 2018, maar stel dat dat de helft was, dan heet 1 op de 125 kinderen (ongeveer) Lucas.

Met andere woorden: Ook met een populaire naam is de kans niet zo groot dat je meerdere met die naam treft. Al verschilt de populariteit van bepaalde namen wel per provincie, dus je moet dit wel even in verhouding zien ;-)
Statistisch misshien niet. Ik heb zelf een voornaam die in mijn geboortejaar de op een na populairste meisjesnaam was (rond de 800). Ook in de jaren ervoor en erna rond dit aantal. Wel echt een modenaam, want ik zie dat hij in 2018 0 keer gegeven is.
Vanaf de middelbare school heb ik nooit in een klas gezeten waar ik de enige was met mijn naam. Ook op sportclubs ed altijd meerderen.
Gevolg was dat ik altijd een bijnaam kreeg, of mijn naam met een toevoeging (banba3). Echt niet leuk!
Voor mij daarom een belangrijke reden om mijn kinderen geen top 20 naam te geven.
The time is now
Die statistieken houden geen rekening met de omgeving waar je in zit. In sommige milieus komen bepaalde namen echt veel voor, terwijl die op landelijk niveau niet in de top staan.
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je ook per gemeente zien hoeveel naamdragers er zijn. (kies verspreiding)

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/
The time is now
Banba schreef:
09-08-2019 13:41
Hier kun je ook per gemeente zien hoeveel naamdragers er zijn. (kies verspreiding)

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/
Ja, maar dan nog zie je niet de trends op de basisscholen en dát is waar je echt merkt dat je in je eigen bubbel leeft.

Het is meestal meer een kwestie van milieu dan van in welke plaats je woont.
Runilus?
Blankepit schreef:
09-08-2019 13:45
Runilus?
Klinkt als syfilis
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
09-08-2019 13:45
Runilus?
Serieus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven