Welke jongensnaam is het leukste?

09-08-2019 10:24 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik lees veel mee, maar heb nu maar eens een account aangemaakt vanwege de volgende vraag.

In het najaar verwachten wij ons eerste kindje, een jongetje.
We zijn inmiddels zo ver dat we drie namen geselecteerd hebben die we allebei erg leuk vinden, maar we komen niet verder. Daarom mijn vraag: welke van deze namen vinden jullie het leukste? En waarom? Welke associatie hebben jullie bij deze namen? En hebben jullie misschien nog andere suggesties die in dit rijtje passen? :

- Nils: leuke naam, wel met deze Scandinavische schrijfwijze. Niels vind ik te gewoontjes.
- Linus: bijzondere naam, maar toch goed uit te spreken en te schrijven. Lijkt het alleen niet te veel op Tinus of Rinus? (die namen vind ik echt vreselijk!)
- Ruben: Mooie, tijdloze naam. Komt wel vaker voor dan de andere twee namen, dus de kans is wat groter dat hij dan met een andere Ruben in de klas komt te zitten.

We zoeken een naam die een beetje tijdloos is, dus geen modenaam. Ook geen top-10 naam. Onze achternaam is heel kort (drie letters) en heel Hollands, dus daar moet het ook een beetje bij passen; een hele korte naam als Sem of Daan bekt niet lekker (op de een of andere manier vind ik Nils als een van de weinige korte namen dan weer wel passen...).

Hopelijk kunnen jullie ons helpen om tot DE naam te komen!

Welke jongensnaam is het leukste?

Totaal aantal stemmen: 234

Nils (37%)
Linus (10%)
Ruben (53%)
Alle reacties Link kopieren
Nils moet je wel uitspreken als Nils dan.

Vind ik.
Ik vind ze alle drie niets. Ruben vind ik dan nog de beste, dus daar heb ik voor gekozen.

Zou Linus niet uitgesproken worden als laajnus?
Ik vind alleen Ruben wel oke, de overige vind ik echt vreselijk lelijk. Ruben is tenminste nog een normale naam, hoeft hij nooit te spellen of iets dergeljiks.
Nils en Linus vind ik helemaal niks. Maar goed, ik hoef het ook niet leuk te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nils!
Ruben zijn er teveel van en Linus lijkt op een oud Hollands computersysteem 😀
Nils zal hij altijd moeten spellen, Linus doet me aan Linux denken (computer besturingsprogramma).
Ruben vind ik wel leuk. Maakt niet uit als er meer kinderen met dezelfde naam in de klas zitten toch?
Nils!

Kennissen hebben een zoon die Ruben heet, die naam wordt afgekort door iedereen naar Ruub, niet mooi.

Wat vind je van Lasse?
Ruben vind ik leuk. En dan liever uitgesproken op z'n spaans: dus Rubén ipv Rubun
anoniem_6499758e548b7 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 10:31
1.82% gewijzigd
Ik vind Ruben en Nils zeker wel modenamen en veel voorkomend.

Ik zou voor Linus (associatie Kerst met Linus) of Espen gaan.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 10:32
13.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gestemd voor Nils. Leuke naam! Scandinavisch, daar hou ik wel van. Ruben is ook leuk, maar ik gok dat er daar inderdaad meer van gaan zijn in een groep. Linus vind ik helemaal niks, sorry.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ze eigenlijk allemaal niet mooi, sorry. Ik dacht even dat ik Nils dan nog het mooist vond, maar als je dat hardop zegt klinkt het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Frekkel schreef:
09-08-2019 10:29
Nils!

Kennissen hebben een zoon die Ruben heet, die naam wordt afgekort door iedereen naar Ruub, niet mooi.

Wat vind je van Lasse?
Lasse vind ik wat minder qua klank. Bovendien komt in mijn familie een naam voor die hier heel erg op lijkt.
Dus dat wordt 'm niet.
Alle reacties Link kopieren
Linus is een computerbesturingssysteem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jassa schreef:
09-08-2019 10:29
Nils!
Ruben zijn er teveel van en Linus lijkt op een oud Hollands computersysteem 😀

De bedenker van Linux heette Linus, dus dat is niet zo gek ;-D Verder denk ik ook dat veel mensen het op z'n Engels uitspreken (zou ik ook doen). En de betekenis is niet zo positief:

De naam houdt vermoedelijk verband met Grieks linos, de benaming van een treurzang. Linos zou in de Griekse mythologie oorspronkelijk een zoon zijn van Apollo en Urania. Misschien is het een symbool van de in de herfst afstervende natuur. Aan het eind van het Nieuwtestamentisch boek 2 Timotheüs (4, 21) wordt een jongeman van deze naam genoemd. Volgens de traditie was Linus na Petrus bisschop in Rome van 64 à 67 tot 79 (?); kerkelijke feestdag 23 september.
Alle reacties Link kopieren
Ruben dan 😉
Of gewoon Timme
Alle reacties Link kopieren
Jullie gaan snel! Dank voor alle reacties al tot dusver.
Dat Linus lijkt op Linux kan wel kloppen: Linus is de voornaam van de bedenker van Linux :).

Als jullie andere suggesties hebben, lees ik die ook graag!
Ik vind het zo lastig: je kind draagt de naam toch zijn leven lang.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-08-2019 10:34
Linus is een computerbesturingssysteem.
Wilde ik net zeggen. Ik lees elke keer Linux en zie een dansende pinguin voor me ;-D
viva-amber schreef:
09-08-2019 10:34
Linus is een computerbesturingssysteem.
Nou nee hoor, haha.
Linus doet met ook denken aan die leuke tvserie die mijn kinderen altijd keken. Kerst met Linus. :-D

De generatie waarin hij opgroeit weet niets van LinuX met een X, word ook ander uitgesproken toch? Engels?

Ik zou anders nog verder zoeken mbt scandinavische namen anders.
Blijkbaar geeft Linus in elk geval de verwarring over hoe je het uitspreekt: Engels of Nederlands.
Ik zou het op z'n Nederlands uitspreken.
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
09-08-2019 10:40
Blijkbaar geeft Linus in elk geval de verwarring over hoe je het uitspreekt: Engels of Nederlands.
Ik zou het op z'n Nederlands uitspreken.
Ja, ik ook. Dus echt Lie-nus.
Alle reacties Link kopieren
Welke namen me bij jou rijtje nog opkomen: robbe, lux, marijn

Nils vind ik mooi, maar uitspraak wel verwarrend (nils-niels)
Ik vind geen van de namen wat. Ik zou kiezen voor Sven. Wij hadden ooit als jongensnaam Ole. Vond ik helemaal te gek, maar ja toen werd het een meisje 😊.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-08-2019 10:38
Linus doet met ook denken aan die leuke tvserie die mijn kinderen altijd keken. Kerst met Linus. :-D

De generatie waarin hij opgroeit weet niets van LinuX met een X, word ook ander uitgesproken toch? Engels?

Ik zou anders nog verder zoeken mbt scandinavische namen anders.
Ja, Magnus stond ook nog in onze top-5.
Maar dat vind ik ook een lastige qua uitspraak

Ik vind Mag-Nus (dus op z'n Hollands) wel leuk, maar volgens mij zeg je officieel Mak-Noes.
Dat vind ik dan weer raar klinken.
_melon schreef:
09-08-2019 10:25
Nils moet je wel uitspreken als Nils dan.

Vind ik.
Op z'n Zweeds is het uitspraak Niels.

Ik zou uit dit lijstje Ruben kiezen. Maar als het om apart gaat is Linus zeker het meest bijzonder.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 10:45
23.65% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven