Welke namen hoor je veel in jouw omgeving?

28-07-2013 09:24 140 berichten
Gewoon, omdat ik het wel leuk om te lezen over namen: welke namen komen in jouw omgeving veel voor?



Ik geef zelf in de volgende post de aftrap.
Isabelle. Ik vind het een prachtige naam, maar ik ken hier in de buurt al zeven Isabelles en dan heb ik alle Isabelle/Isabella/Isabel die bij mijn kinderen op school zitten niet meegeteld. Dit is een van de redenen dat mijn dochter dus niet zo heet.



Verder hoor je Sophie en Emma hier heel veel. Lucas en Hugo zijn weer heel populaire jongensnamen in de buurt.



Mijn kinderen heten Stijn, Hugo, Mees en Kate. Stijn stond in dat jaar op nummer 7 in de namen-top-10, maar hij is de enige Steijn in de buurt en op school. (wel hebben we een hoop Tijns) Hugo blijk je hier dus heel veel te horen, terwijl zijn naam destijds op 63 stond. Mees hoor je af en toe, terwijl Moos hier in de buurt populair is. Kate hoor je hier amper. Toevallig zit er bij mijn oudste twee een Kate op zwemles, maar dat is dan ook de enige Kate die ik ken op mijn dochter na.



Eigenlijk heet mijn dochter Catharina en die naam hoor je hier heel veel. Niet onder kleine meisjes, maar onder de 60-plussers is het een razend populaire naam!
Ik woon in Duitsland in NRW en de volgende kindernamen hoor je hier veel:



Jongens:



Jonas (met stip)

Luka

Yannick/ Janek

Noah

Konstantin

Johannes

Maximillian

Killian

Thilo

Theo



Meisjes:



Maria/ Marie

Sophia/ Sophie

Franziska

Jule/ Julia

Gret/ Gretha



In mijn NL vriendenkring:



Thymen, Casper, Mees, Viggo, Ruben, Jim

Mirthe, Sofie, Julia, Lieke, Eva
Jonas vind ik zo'n leuke naam! Hier hoor je hem nooit, maar ik heb jaren geleden les gegeven aan een geweldig jochie dat Jonas heette. Sindsdien ben ik dol op die naam! (helaas vond mijn man het helemaal niets, anders had ik een van mijn zoons Jonas willen noemen.)
Bram is beruit 't populairst hier.
Alle reacties Link kopieren
Veeel modenamen, zoals Emma, Noah, Lize etc. Maar ook wel andere namen, Matthijs blijkt ineens populair net zoals wat bijbelse namen (Daniël, Gideon, Levi).



Gelukkig geen Mees, Storm of Bink, dat vind ik echt niet mooi.
quote:spitsmuisje schreef op 28 juli 2013 @ 09:35:

Jonas vind ik zo'n leuke naam! Hier hoor je hem nooit, maar ik heb jaren geleden les gegeven aan een geweldig jochie dat Jonas heette. Sindsdien ben ik dol op die naam! (helaas vond mijn man het helemaal niets, anders had ik een van mijn zoons Jonas willen noemen.)Ik vind hem ook leuk, maar mijn zoontje van 7 kent hier in het dorp al 5 Jonassen van zijn leeftijd. In zijn klas (23 kinderen) zitten er ook al 3. Mijn jongste zoon heet dus anders .
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 juli 2013 @ 09:39:

Veeel modenamen, zoals Emma, Noah, Lize etc. Maar ook wel andere namen, Matthijs blijkt ineens populair net zoals wat bijbelse namen (Daniël, Gideon, Levi).



Gelukkig geen Mees, Storm of Bink, dat vind ik echt niet mooi.Zou dat de invloed van Matthijs van Nieuwkerk zijn?
Hee Bootje-op-de-golven, Mees is hartstikke mooi! Wacht maar tot je mijn Meesje ziet, dan ben je zo om!



(ik voel me altijd geroepen om de naam Mees te verdedigen. Nee, hij is niet vernoemd naar een vogel, maar naar mijn -allang overleden- Ome Mees. Ome Mees was een beer van een vent die eigenlijk Bartholomeus heette, maar liefkozend Mees werd genoemd)
Nova voor een meisje is hier flink in opkomst. Ik weet nog niet zo goed wat ik van die naam vind. De afkorting -Noof- vind ik in ieder geval vreselijk.
Hier wordt trouwens wel enorm afgekort/verbasterd:



Franziska - Franzi

Ulrike - Uli

Konstantin - Konni

Berthold - Berti

Daniela - Danni



Van sommige mensen ken ik de officiele naam niet eens .
Alle reacties Link kopieren
@Anky, dat denk ik niet, in mijn omgeving is MvN niet populair. Ken trouwens ook een aantal Matthijssen van rond de dertig, misschien doet de naam het altijd wel goed. Mijn broertje heeft de variatie Matthias als doopnaam.



@Spitsmuisje In zo'n geval vind ik het wel leuk! Maar 'los' zonder betekenis niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn 3 kinderen de namen gegeven die we mooi vonden, zonder eventuele top 10's te checken. Ze zijn voor zover ik weet de enige 3 hier in de buurt met die namen. Ik heb weleens op die meertens? site gekeken en hun naam valt niet in de populaire categorieën
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:spitsmuisje schreef op 28 juli 2013 @ 09:45:

Nova voor een meisje is hier flink in opkomst. Ik weet nog niet zo goed wat ik van die naam vind. De afkorting -Noof- vind ik in ieder geval vreselijk.



Noof vind ik bijna als een scheldwoord klinken. He, doe deed niet zo noof!

Zelfde met Olivier (ik vind Oliver en Olivier op zijn Frans het mooist), ik vind de afkorting Oli of Ollie niet leuk.



Mijn jongste dochter heeft ook een naam die afkortgevoelig is, maar haar afkorting vind ik gelukkig erg leuk (en gebruik ik zelf ook heel vaak).
Alle reacties Link kopieren
De verschrikkelijke streeknamen van hier hoor je amper meer, alleen nog in doopnamen



Fijn voor de personen zelf, maar ergens toch jammer dat die namen verdwijnen.
Mijn eigen naam kom ik in NL zelden tegen (en werd bij mij als kind altijd verbasterd tot een andere naam), maar hoor ik in Duitsland vrij veel.



In mijn leeftijdscategorie (zeg maar rond de 40) zijn de namen Marieke en Marcel heel populair.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 juli 2013 @ 09:53:

De verschrikkelijke streeknamen van hier hoor je amper meer, alleen nog in doopnamen



Fijn voor de personen zelf, maar ergens toch jammer dat die namen verdwijnen.



Vertel! Ik ben gek op streeknamen.



Uit mijn geboortesteek: Teunie, Teus, Zeeger, Johan.
Alle reacties Link kopieren
Veel eindigt op -je: Dirkje, Haagje, Niesje, Arrigje , Ingetje. Vaak ook omdat het varianten zijn van jongensnamen.
Alle reacties Link kopieren
- Sem

- Senn

- Liv

- Noa(h)

- Sofie
Ik heb hier in de omgeving geen namen die ik veel hoor eigenlijk. Kinderen uit de buurt heten Kate, Jill, Melissa, Hugo, Mette. Familie en vriendenkring, Bram, Lisa, Benthe, Ilse, Zoë, Livia, Jaylinn, Eliza (Liz), Isa, Tijs, Joran, Tygo, Sem, Pieter, Nienke Heb geen enkele dubbele naam daar tussen zitten eigenlijk en onze dochter heet Noor. Heel verschillend dus allemaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 28 juli 2013 @ 10:09:

Ik heb hier in de omgeving geen namen die ik veel hoor eigenlijk. Kinderen uit de buurt heten Kate, Jill, Melissa, Hugo, Mette. Familie en vriendenkring, Bram, Lisa, Benthe, Ilse, Zoë, Livia, Jaylinn, Eliza (Liz), Isa, Tijs, Joran, Tygo, Sem, Pieter, Nienke Heb geen enkele dubbele naam daar tussen zitten eigenlijk en onze dochter heet Noor. Heel verschillend dus allemaal!O ja, Tygo hoor ik hier ook vaker
Ali, Mohammed, Fatima, Mustafa hoor je hier toch wel het vaakst
Alle reacties Link kopieren
Noor vind ik een hele mooie naam. Krachtig maar ook lief!
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Maar wel oppassen dat het geen Noortje wordt
Ik voel me zo moedellooos
quote:Ivetje schreef op 28 juli 2013 @ 10:09:

Ik heb hier in de omgeving geen namen die ik veel hoor eigenlijk. Kinderen uit de buurt heten Kate, Jill, Melissa, Hugo, Mette. Familie en vriendenkring, Bram, Lisa, Benthe, Ilse, Zoë, Livia, Jaylinn, Eliza (Liz), Isa, Tijs, Joran, Tygo, Sem, Pieter, Nienke Heb geen enkele dubbele naam daar tussen zitten eigenlijk en onze dochter heet Noor. Heel verschillend dus allemaal!Spreek je dat uit als Noor of Noer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven