Welke zwembandjes voor 1,5 jarige?

14-04-2024 21:33 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand goede ervaringen met zwembandjes voor een 1,5 jarige? Ik heb er nu een paar geprobeerd, maar kind blijft daar helaas niet mee drijven.

Had voor mijn oudere kind toen die klein was een puddle jumper, maar dat was toen geen succes. Kind struikelde in het ondiepe zwembad (kon eigen voeten niet zien) en het lukte niet meer om op te staan, dus grote paniek. Ik ga het nog wel proberen bij mijn 1,5 jarige, maar liever neem ik ook goede bandjes mee op vakantie.

Op bol zie ik de flipper swimsafe, heeft iemand daar ervaringen mee? (Behoorlijk prijzig maar als het werkt probeer ik het graag) Of andere merken?

Alvast bedankt voor ervaringen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Iig niet via Bol kopen: https://www.sportmegastore.com/nl/drijf ... tAQAvD_BwE


Het belangrijkste is dat ze niet te licht zijn voor die bandjes, anders werkt het niet.
Wij hadden toen nog gewoon zo'n band om tegenaan te hangen;
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-veilige- ... oductImage
Alle reacties Link kopieren Quote
Had je de puddle jumper dan wel goed aan?
Ik heb ooit een klein kind gezien die de sluiting aan de voorzijde had. Dat kind werd door een heleboel instant Momzilla's uit het water gehaald, want dát is precies de gevaarlijke manier. Leerden de vakantie-lifeguards ook direct weer van.

en om nu vanwege 1x dit te laten, vind ik ook weer zo wat. Een kind van 1.5 laat je niet buiten je bereik zwemmen en heb je dan in 2 tellen weer rechtop.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gebruikten een zwemvest. Beiden kinderen zaten ook op baby, dreumes en peuterzwemmen en vanaf 1,5 werden er daar zwemvestjes gebruikt. Ze konden er snel los mee zwemmen maar op die leeftijd hadden we ze natuurlijk altijd op armlengte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, we hadden hem wel goed aan, dat was juist zo gek! Sluiting aan de achterkant. Maar voor zulke kleine kindjes is het best een gevaarte, ze kunnen hun eigen voetjes niet meer zien en ze worden ook wel wat beperkt in hun bewegen.

We gaan het zeker nog een keer met jongste proberen (hebben ze nog liggen), maar als iemand goede ervaringen heeft met bandjes dan wil ik die graag ook proberen!

@Irish, thanks!! Wij hebben precies die zwemband ook :-) Maar de laatste keren met zwemmen wilde jongste er niet meer in helaas…
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwembandjes om de arm zijn ondingen. Als ze in het water springen en de armpjes omhoog doen, zakken ze er zo uit.

De puddlejumper of een zwemvest is beter, maar ik begrijp je bezwaren niet zo goed. Met een kind van 1,5 sta je er toch strak naast als ze te water gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
14-04-2024 22:09
Zwembandjes om de arm zijn ondingen. Als ze in het water springen en de armpjes omhoog doen, zakken ze er zo uit.

De puddlejumper of een zwemvest is beter, maar ik begrijp je bezwaren niet zo goed. Met een kind van 1,5 sta je er toch strak naast als ze te water gaan?
Wilde hetzelfde schrijven. Met onze jongste ooit zo geschrokken, sprong vanaf de kant in het diepe waar ik stond en zonk zo naar beneden, bandjes schoten af.
Ik vond de puddle jumper juist super fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
14-04-2024 22:09
Zwembandjes om de arm zijn ondingen. Als ze in het water springen en de armpjes omhoog doen, zakken ze er zo uit.

De puddlejumper of een zwemvest is beter, maar ik begrijp je bezwaren niet zo goed. Met een kind van 1,5 sta je er toch strak naast als ze te water gaan?
Hoe dan? Mijn kids hebben altijd met zwembandjes om de armen gezwommen en die zaten zo strak dat er geen beweging in te krijgen was. Verder eens, je bent met die leeftijd toch 100% van de tijd bij. De bandjes waren hier op die leeftijd vooral voor het geval dat kind in diep water zou belanden, dat ze niet kunnen zinken en je ze er dus snel uit kunt vissen. Bij zwemmen in diep water hielden we ze gewoon altijd vast totdat ze in staat waren om zelf met de bandjes te drijven/zwemmen (met 3 jaar ofzo).
Alle reacties Link kopieren Quote
Imeams schreef:
14-04-2024 21:54
Ja, we hadden hem wel goed aan, dat was juist zo gek! Sluiting aan de achterkant. Maar voor zulke kleine kindjes is het best een gevaarte, ze kunnen hun eigen voetjes niet meer zien en ze worden ook wel wat beperkt in hun bewegen.

We gaan het zeker nog een keer met jongste proberen (hebben ze nog liggen), maar als iemand goede ervaringen heeft met bandjes dan wil ik die graag ook proberen!

@Irish, thanks!! Wij hebben precies die zwemband ook :-) Maar de laatste keren met zwemmen wilde jongste er niet meer in helaas…
Maar met die zwemband zien ze hun eigen voeten toch ook niet?

Hier altijd de puddle jumper gehad en vond hem super fijn. En kind ook. Ik vond het vooral fijn dat ze hem zelf niet af kunnen doen en hij ook niet af kan schieten als ze in het water springen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle reacties al!! Veel vragen over buiten bereik laten zwemmen, dus even ter verduidelijking: kind (toen 2) was uiteraard altijd binnen bereik. Paniek was bij kind, niet bij ons. Ik zat naast kind in het ondiepe water (voor mij kniehoogte, voor kind tot middel ongeveer). Ze was aan het spelen met een bootje, struikelde met lopen door het water, landde op haar buik met gezicht in het water, en kon niet meer zelf meteen opstaan / draaide dus op de een of andere manier niet de kant op dat haar gezicht boven water kwam. Ik had haar binnen no-time te pakken, maar de schrik zat er bij haar zo goed in dat ze de rest van de vakantie/zomer niet meer uit het echte pierebadje wilde, ook niet als wij haar gewoon vast hielden. Ze was er echt bang van geworden. Inmiddels is dat helemaal goed gekomen, het is een waterratje & heeft heel veel plezier in zwemmen, maar vandaar mijn niet uitermate positieve ervaring met puddle jumpers ;-)

Ik ben uiteraard niet van plan mijn jongste alleen/buiten bereik te laten zwemmen. Zelf van de kant in het diepe springen is niet aan de orde, daar is hij nog veel te klein voor.

En klopt, met zwemband zien ze eigen voeten ook niet. En kunnen ze ook niet in ondiep water spelen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief in de vorm van goede bandjes waarmee ze daadwerkelijk blijven drijven, zodat ik dat naast de puddle jumper heb mocht dat ook bij jongste niet bevallen.

@mangogo, zwemvest, dat zou ook een optie zijn! Mijn oudste krijgt daarmee zwemles ook. Ik ga eens uitzoeken of je die ook al voor kleine kinderen hebt. Welk merk hadden jullie die je voor vanaf 1,5 kon gebruiken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Net gezocht: easyswim zwemvesten (merk dat ik ken van zwemles) worden pas geadviseerd vanaf 2,5 a 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanaf maat 86, kilo 11:

https://keekabuu.com/products/konges-sl ... 6725972310

https://www.amazon.nl/zwemvest-1-2-jaar ... t+1-2+jaar

https://www.petitfilippe.com/nl/product ... 1-2y-brick
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook geen dan van puddle jumper. Ik vind het ook gevaartes en mijn kinderen konden er ook niet lekker mee bewegen. Zo'n zwemvest vind ik ook niks voor die kleintjes, ze moeten er vaak wel iets voor doen om te blijven drijven namelijk. Of je moet echt een zwemvest voor op een boot hebben zeg maar.

Ik ben gewoon van de gewone bandjes. En dan het liefst de wat grotere voor die kleintjes. Wij hebben ze van de decathlon die zijn net wat groter en met stoffen binnenkant voor het schuren. Je hebt ook van die oranje die net wat groter zijn. En ervaring is ook wel dat een 1,5 jarige nog moet leren om te drijven met bandjes. Dat kunnen ze niet gelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit aan de bandjes ligt. Maar 1,5 jaar en zelf blijven drijven met bandjes.. denk nog een beetje jong!
Alle reacties Link kopieren Quote
Puddle jumper moet je vooral niet te jong doen, dan is hij minder fijn.
Maar vanaf ruim 2 heeft dochter hier er prima mee gezwommen. 1,5 was nog niet gelukt.

Onze wat tengerder jongste van bijna 2 zie ik er ook nog niet mee.

Wij doen wel gewoon bandjes om de armen. Heeft me vorig jaar wel een tijd gekost om bandjes te vinden die geschikt zijn voor zijn gewicht te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zweer bij de oranje Bema zwembandjes.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle ervaringen!

Ik lees veel dat 1,5 en zelf drijven ook nog erg jong is. Misschien ben ik te ambitieus 😅.

Decathlon goede tip, thanks, die ga ik proberen!
@Lasvegas, fijn om te lezen dat jullie dezelfde ervaring hebben. Welk merk bandjes hadden jullie uiteindelijk voor zo klein?

@Lucifee, thanks!! Mooie zwemvestjes zeg. Wel prijzig ook! Ga ik nog even goed over nadenken, jammer dat je ze niet even kunt proberen 🙃
Alle reacties Link kopieren Quote
@Cheshire bedankt, oranje Bema zwembandjes gaan ook op de lijst om te proberen! 😎
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
14-04-2024 22:35
Hoe dan? Mijn kids hebben altijd met zwembandjes om de armen gezwommen en die zaten zo strak dat er geen beweging in te krijgen was. Verder eens, je bent met die leeftijd toch 100% van de tijd bij. De bandjes waren hier op die leeftijd vooral voor het geval dat kind in diep water zou belanden, dat ze niet kunnen zinken en je ze er dus snel uit kunt vissen. Bij zwemmen in diep water hielden we ze gewoon altijd vast totdat ze in staat waren om zelf met de bandjes te drijven/zwemmen (met 3 jaar ofzo).
Hier werkten gewone bandjes ook prima.

En met bandjes mógen ze niet eens in diep water komen in de zwembaden hier, dus erin springen en de bandjes verliezen ging hier helemaal niet op. Overigens sprongen ze bij babyzwemmen ook wel in water waar ze zelf niet konden staan, maar daar trappelden ze dan meteen naar boven en pakte je ze beet.

Sowieso heb je ze op die leeftijd altijd binnen handbereik, ook op de kant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Let er bij een zwemvest wel op dat je echt een drijfvest hebt en geen zwemhulpmiddel.
Bijv Plouf Floatsuit kan je mee drijven.
Maar zo’n easy swim vestje is echt niet handig voor eentje van 1,5. Daarmee moet je zelf namelijk ook ‘meewerken’ om boven water te blijven (ze worden immers niet voor niks bij zwemles gebruikt).
Verder eens dat een 1,5 jarige misschien gewoon te jong is. En qua postuur ook de klein misschien om bepaalde drijfmiddelen op de juiste manier te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees even mee! Heb ook een 1,5-jarige rondlopen en heb al veel onderzoek gedaan maar kom er ook niet echt uit.

Mijn conclusie is:
- puddle jumper is hij te klein/licht voor
- zwemvest niet handig want zelf al een beetje zwem skills voor nodig
- zwemband ook niet handig want dan kan hij niet rondlopen en dat gaat hij nooit accepteren.

Ik zag dat er ook zwembandjes zijn voor die hele kleintjes dus ik overweeg nu om die te kopen. Dan heeft hij de meeste bewegingsvrijheid. We blijven met hem toch grotendeels waar hij zelf kan staan en zijn er continu bij dus dan zijn de zwembandjes puur voor de zekerheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanks piepp! Klopt helemaal.

Desipardesi, fijn dat ik niet de enige ben die er niet helemaal uitkomt haha, nog even lastig om de juiste te vinden voor een rondlopende 1,5 jarige. Welke zwembandjes heb je gezien voor hele kleine kleintjes?
Ik ga de tips (decathlon en oranje bema bandjes) proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Imeams schreef:
15-04-2024 09:37
Thanks piepp! Klopt helemaal.

Desipardesi, fijn dat ik niet de enige ben die er niet helemaal uitkomt haha, nog even lastig om de juiste te vinden voor een rondlopende 1,5 jarige. Welke zwembandjes heb je gezien voor hele kleine kleintjes?
Ik ga de tips (decathlon en oranje bema bandjes) proberen.
Ja het is echt lastig, ze vallen er eigenlijk net tussen overal op deze leeftijd.

Ik heb deze gezien: https://www.mamaloes.nl/swim-essential ... wembandjes

Geen idee dus of ze ook goed zijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Imeams schreef:
14-04-2024 23:14

@mangogo, zwemvest, dat zou ook een optie zijn! Mijn oudste krijgt daarmee zwemles ook. Ik ga eens uitzoeken of je die ook al voor kleine kinderen hebt. Welk merk hadden jullie die je voor vanaf 1,5 kon gebruiken?
Vergelijkbaar met easyswim. Waren vanaf 15 kilo maar ondanks dat ze dat nog niet wogen ging het prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
piepp schreef:
15-04-2024 08:40
Let er bij een zwemvest wel op dat je echt een drijfvest hebt en geen zwemhulpmiddel.
Bijv Plouf Floatsuit kan je mee drijven.
Maar zo’n easy swim vestje is echt niet handig voor eentje van 1,5. Daarmee moet je zelf namelijk ook ‘meewerken’ om boven water te blijven (ze worden immers niet voor niks bij zwemles gebruikt).
Die van ons konden er gewoon met 1,5 mee boven blijven. En alle andere kinderen bij dreumeszwemmen ook na een paar lessen oefenen. En aangezien ze binnen handbereik waren paste ik ze vast als de energie op was ;-). Maar dat is op die leeftijd redelijk snel vaak. En in pierebad liepen ze er gewoon mee.

Ik vind die ronde zwembadjes er ook wel handig uitzien. Daarmee zitten ze wat hoger boven water als bij de standaard zwembandjes. Maar in de zwemvrijheid is met bandjes beperkter als met een zwemvestje.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven