werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?

18-06-2018 11:41 577 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is voor alle werkende mama's,

Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer ;) Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

tweelingzusje
nicole123 schreef:
21-06-2018 12:02
Hoeveel mensen zijn er die hun kinderen 5 dagen per week naar de oppas brengen, m.a.w. wie probeer je eigenlijk aan te spreken hier in dit topic?
Hoeveel vaders zijn er die hun kinderen 5 dagen per week door alleen hun partner laten opvoeden en wat vind je daarvan?
En vind je het ook een beetje vreemd als kinderen vanaf 4 jaar 30 uur per week naar school gaan en dus in jouw ogen door school opgevoed worden, of gelden er dan ineens andere regels?
Als ze 4 jaar zijn is het al een heel andere situatie. Maar nauwelijks uit de baarmoeder dumpt (meestal) moeder haar kind in het kdv terwijl zo'n kindje juist dan moederliefde nodig heeft. Eens zal de wal het schip keren.
willem1959 schreef:
21-06-2018 12:14
Als ze 4 jaar zijn is het al een heel andere situatie. Maar nauwelijks uit de baarmoeder dumpt (meestal) moeder haar kind in het kdv terwijl zo'n kindje juist dan moederliefde nodig heeft. Eens zal de wal het schip keren.
Want de partner (vader in veel gevallen) betekent natuurlijk niets voor het kind en die kan wel 5 dagen in de week werken ... Maar vroeger (1959) ging dat natuurlijk nog anders en was moeder 24/7 bij haar kinderen en dus moeten vrouwen dat nu ook volgens jou.

Ja mijn kind gaat 2 dagen naar het KDV, ik werk 3 dagen. Ik breng kind om 8.00 uur en partner haalt haar om 17.00 op. Kun je ook andersom redeneren: van die 9 uur dat ze daar is, slaapt ze er 4,5/5. Mijn baby wordt dus maar 4 uur per dag x 2 dagen = 8 uur in totaal door het kdv 'opgevoed'. Hee dat is weinig ;)... En kan ik nog een leuke moeder zijn ook, omdat ik mijn hersenen mag gebruiken op het werk en niet de hele dag thuis hoef te zitten.
willem1959 schreef:
Hahaha, dat moeder de vrouw thuisbleef en non-stop háár kinders aandacht gaf is echt iets van de jaren 60/70/80. Mijn oma had een winkel met mijn opa, je dacht toch niet dat ze tijd had om 5 dagen in de week boven op haar kinderen te zitten? Daar had ze een oppas voor (in de jaren 40/50). Tevens waren er in vroeger jaren ook al kinderdagverblijven. Andere oma had een dozijn kinderen en geen vaatwasser en wasmachine, denk je dat die de hele tijd koetoekoetie deed met haar kinderen?

En de aanname dat kinderen vijf dagen in de week op een kinderdagverblijf gebracht worden komt meestal alleen van mensen die zelf geen gebruik maken van het kdv of het zijn ex-werkneemsters (waarvan ik dan blij ben dat ze niet meer werkzaam zijn op een creche, want het waarnemingsvermogen is kennelijk laag en vooringenomenheid hoog).
willem1959 schreef:
Huh? De moeder dumpt haar kind? :facepalm: In jouw ogen hebben kinderen maar 1 ouder? En wat was je antwoord op vraag 1 en 2 die ik stelde? Wie hier spreek je aan die haar kind 5 dagen naar de opvang brengt en wat denk je over vaders die de opvoeding 5 dagen per week aan hun vrouw (en/of de opvang) overlaten?

(Ik heb de cijfers even voor je opgezocht: 85% van de vaders werkt fulltime, 15% parttime of niet, 15% van de moeders werkt fulltime, 85% werkt parttime of niet. Dus hoezo de moeder die het kind dumpt?!)
Ik werk parttime +/- 22 uur per week, ben doordeweeks twee dagen met kind, ene week 2 dagen gastouder andere week 3 dagen gastouder, 1x in de 2 weken dag met papa en ik werk af en toe in het weekend, dan is papa er.
Ik vind het fijn zo, ik hou van mij dagen met haar en ook van mijn dagen op het werk met collega's. Fijne mix!
Jongens jongens, of eigenlijk meisjes meisjes; gaan we nou allemaal ons 'verdedigen' tegenover een gefrustreerde anonieme man? Zonde van de tijd en energie.
Lekker laten lullen, next!
Ik werk 32 uur, waarvan 3 hele dagen en twee ochtenden. Ik breng dochter elke dag naar school, ze gaat twee dagen naar de BSO, een dag haalt mijn man haar uit school en twee dagen ben ik er.
Met de aanstaande baby, hoef ik pas weer te werken als hij 6 maanden is en neem ik daarna nog anderhalf jaar een dag per week ouderschapsverlof op. Dan gaat hij twee dagen naar het KDV, een dag is mijn man er en ik ben er twee dagen.
Ik moet wel zeggen dat ik bij de overheid werk en perfecte arbeidsomstandigheden heb, als flexibel werken en zeer gunstig oudeschapsverlof.
Ik werk 16 uur pw.
4 ochtenden van 8.30 tot 12.30
Kinderen zijn 4 en 8 jaar.

Ik breng mijn kinderen naar school en als ze 's middags thuis komen ben ik alweer thuis (ze hebben een continurooster). Zolang ze nog op de basisschool zitten vind ik dit heel fijn!
Ik werk 24 uur flexibel in de zorg. Met 1 vaste werkdag. Op die dag gaat dochter naar gastouderopvang. Daarnaast wordt ze nog opgevangen door oma of tante. Soms heb ik 3 dagen in de week opvang nodig. Soms blijft het bij die ene x vast in de week.

Voor gastouder gekozen vanwege het huiselijke en kleinere groep kinderen.
nessemeisje schreef:
21-06-2018 12:25
Hahaha, dat moeder de vrouw thuisbleef en non-stop háár kinders aandacht gaf is echt iets van de jaren 60/70/80. Mijn oma had een winkel met mijn opa, je dacht toch niet dat ze tijd had om 5 dagen in de week boven op haar kinderen te zitten? Daar had ze een oppas voor (in de jaren 40/50). Tevens waren er in vroeger jaren ook al kinderdagverblijven. Andere oma had een dozijn kinderen en geen vaatwasser en wasmachine, denk je dat die de hele tijd koetoekoetie deed met haar kinderen?

En de aanname dat kinderen vijf dagen in de week op een kinderdagverblijf gebracht worden komt meestal alleen van mensen die zelf geen gebruik maken van het kdv of het zijn ex-werkneemsters (waarvan ik dan blij ben dat ze niet meer werkzaam zijn op een creche, want het waarnemingsvermogen is kennelijk laag en vooringenomenheid hoog).
Echt what the freaking fuck zeg je hier nou weer voor iets raars?? Exwerkneemsters met laag waarnemingsvermogen en hoog vooringenomenheid? Ben jij wel lekker?
Ik ben zo’n exwerkneemster en ik zie niet in waarom ik mijn ervaringen niet zou mogen delen. Ik zeg heel duidelijk dat het gros van de kinderen bij mijn laatste baan in het KDV, waar ik ben opgestapt, fulltime kwam. Meer dan fulltime eigenlijk nog: om 6.30 gebracht en om 18 uur gehaald. Dus 57.5 uur per week.

De mensen die hier reageren doen dat gelukkig niet. En je kunt roepen wat je wilt, het is wél onderzocht en wetenschappelijk bewezen dat het niet goed is voor een kind onder de 2 die vaker bij de OUDERS vandaan is dan samen met de ouders. Na hun tweede is inderdaad contact met andere kinderen belangrijk dus is speelgroep of paar uur per week KDV heel goed. En na hun 4e jaar wordt zelfs het zelfs aangeraden.

Ik heb het over die ouders die hun kind na het verlof 5 dagen per week naar de opvang sturen. Is het kind per week vaker bij jou dan op de opvang, doe je het dus goed. Klaar. Niet mensen gaan aanvallen die 1) ervaring hebben ermee, 2) er 10 jaar voor hebben gestudeerd, alleen omdat je zelf een verdediging nodig hebt, die je eigenlijk dus helemaal niet nodig hebt want je doet het helemaal volgens het boekje. Chapeau.
Kangoeroe33 schreef:
22-06-2018 00:13
Ik zeg heel duidelijk dat het gros van de kinderen bij mijn laatste baan in het KDV, waar ik ben opgestapt, fulltime kwam. Meer dan fulltime eigenlijk nog: om 6.30 gebracht en om 18 uur gehaald. Dus 57.5 uur per week.

De mensen die hier reageren doen dat gelukkig niet. En je kunt roepen wat je wilt, het is wél onderzocht en wetenschappelijk bewezen dat het niet goed is voor een kind onder de 2 die vaker bij de OUDERS vandaan is dan samen met de ouders. Na hun tweede is inderdaad contact met andere kinderen belangrijk dus is speelgroep of paar uur per week KDV heel goed. En na hun 4e jaar wordt zelfs het zelfs aangeraden.
Maar dan werkte jij op een ander type KDV??, gemiddeld gaan kinderen 15-20 uur (zo'n 2 dagen) naar het kdv, echt niet fulltime.

en daarnaast is ondertussen echt bewezen dat een aantal uur KDV echt goed is voor een kind: https://www.rtlnieuws.nl/gezin/kinderop ... chterhaald
Niet vijf volle dagen, wel 2 a 3 dagen (nou ja, eigenlijk wat de meeste ouders doen)

Juist door de kleiner wordende gezinnen moeten kinderen elders leren met 'soortgenoten' om te gaan.
Dat is toch hetzelfde wat ik zeg?
Kangoeroe33 schreef:
Echt what the freaking fuck zeg je hier nou weer voor iets raars?? Exwerkneemsters met laag waarnemingsvermogen en hoog vooringenomenheid? Ben jij wel lekker?
Ik ben zo’n exwerkneemster en ik zie niet in waarom ik mijn ervaringen niet zou mogen delen. Ik zeg heel duidelijk dat het gros van de kinderen bij mijn laatste baan in het KDV, waar ik ben opgestapt, fulltime kwam. Meer dan fulltime eigenlijk nog: om 6.30 gebracht en om 18 uur gehaald. Dus 57.5 uur per week.

Ik heb het over die ouders die hun kind na het verlof 5 dagen per week naar de opvang sturen. Is het kind per week vaker bij jou dan op de opvang, doe je het dus goed. Klaar. Niet mensen gaan aanvallen die 1) ervaring hebben ermee, 2) er 10 jaar voor hebben gestudeerd, alleen omdat je zelf een verdediging nodig hebt, die je eigenlijk dus helemaal niet nodig hebt want je doet het helemaal volgens het boekje. Chapeau.

Wat ben ik blij dat jij niet meer in de kinderopvang werkt zeg. Hoe kan je in hemelsnaam gemotiveerd je werk doen als je stiekem denkt dat kinderen onder de 2 daar niet moeten zijn?
Klinkt verder als een héél bijzonder kdv.
Volle 5 dagen afnemen is echt heel uitzonderlijk. Komt in NL bijna niet voor dus ik snap niet dat je het daar over hebt. Je had toch in Australie gewerkt?
anoniem_367860 wijzigde dit bericht op 22-06-2018 08:29
3.05% gewijzigd
Ik vind het heel erg om reacties te lezen als: kinderen worden door het kdv opgevoed en/of worden vrijwel fulltime naar een kdv gebracht.

Hier ook een tbm (niet bewust, het is gewoon niet anders...) en ex kdv-medewerker maar ik herken het beeld niet. In 7 jaar tijd heb ik slechts twee gezinnen gehad waarbij de kinderen vier dagen p/w kwamen. Vijf dagen: niemand. De rest allemaal 2 of 3 dagen waarbij velen meestal tussen 8.45 en 17.00. En ja, soms ook lange dagen. Dat is niet altijd leuk (voor kind of ouder) maar soms ís het niet anders.

Zo is het voor mij en mijn kinderen denk ik ook echt niet altijd leuk dat ik full time thuis ben. Ja, het geeft hen grote mate van rust en vrijheid maar ook het beeld van een moeder die zich soms gefrustreerd voelt omdat ze voor de arbeidsmarkt geen enkele waarde heeft. Kinderen van (twee) ouders die gelukkig zijn met hun carrière zien ook hoe een volwassen mens daar in zijn leven voldoening uit haalt.

En dat laatste heeft veel meer met "zelf opvoeden" te maken dan dat ik of een pedagogisch medewerker luiers verschoont of "nee, dat mag niet" zegt.
Kangoeroe33 schreef:
22-06-2018 08:25
Dat is toch hetzelfde wat ik zeg?
jij zegt dat bij jullie de kinderen massaal 5 dagen gingen, dat is vreemd, dat doet in NL vrijwel niemand
Kangoeroe33 schreef:

Ik ben au pair geweest. Ik zorgde wel meer dan 57.5 uur per week voor ‘mijn’ kindje. Toch zag ze haar ouders echt als primaire verzorgers en niet mij, terwijl ze volop 1 op 1 aandacht van mij kreeg.

Haar ouders voedden haar weldegelijk op, en ik kan het weten want ik was erbij als ze thuis waren.

Enne, 10 jaar gestudeerd? Kom nou, je hebt echt geen 10 jaar gestudeerd om op een kdv te werken. En pedagogische wetenschappen duurt ook 4 jaar, geen 10.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
22-06-2018 08:40

Enne, 10 jaar gestudeerd? Kom nou, je hebt echt geen 10 jaar gestudeerd om op een kdv te werken. En pedagogische wetenschappen duurt ook 4 jaar, geen 10.
sommige mensen doen heeeel lang over een studie, ken iemand die deed 8 jaar over de HEAO (kwam daar ook niet bepaald cum laude vanaf).
lux- schreef:
22-06-2018 08:40
Ik ben au pair geweest. Ik zorgde wel meer dan 57.5 uur per week voor ‘mijn’ kindje. Toch zag ze haar ouders echt als primaire verzorgers en niet mij, terwijl ze volop 1 op 1 aandacht van mij kreeg.

Haar ouders voedden haar weldegelijk op, en ik kan het weten want ik was erbij als ze thuis waren.

Ik zou eerst even teruglezen voordat je alleen reageert op 1 bericht.
Ik verwijder af en toe berichten. Dit is er één van. :-)
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 12-07-2018 13:52
96.97% gewijzigd
Willem zou met pejeka moeten trouwen
NYC schreef:
22-06-2018 08:28
Ik vind het heel erg om reacties te lezen als: kinderen worden door het kdv opgevoed en/of worden vrijwel fulltime naar een kdv gebracht.

Hier ook een tbm (niet bewust, het is gewoon niet anders...) en ex kdv-medewerker maar ik herken het beeld niet. In 7 jaar tijd heb ik slechts twee gezinnen gehad waarbij de kinderen vier dagen p/w kwamen. Vijf dagen: niemand. De rest allemaal 2 of 3 dagen waarbij velen meestal tussen 8.45 en 17.00. En ja, soms ook lange dagen. Dat is niet altijd leuk (voor kind of ouder) maar soms ís het niet anders.

Zo is het voor mij en mijn kinderen denk ik ook echt niet altijd leuk dat ik full time thuis ben. Ja, het geeft hen grote mate van rust en vrijheid maar ook het beeld van een moeder die zich soms gefrustreerd voelt omdat ze voor de arbeidsmarkt geen enkele waarde heeft. Kinderen van (twee) ouders die gelukkig zijn met hun carrière zien ook hoe een volwassen mens daar in zijn leven voldoening uit haalt.

En dat laatste heeft veel meer met "zelf opvoeden" te maken dan dat ik of een pedagogisch medewerker luiers verschoont of "nee, dat mag niet" zegt.
Eens. En ook eens met Rosings die een tijdje terug schreef dat het kdv haar village is.

Mijn zoon gaat 3 dagen in de week naar het kdv, 1 dag thuis met zijn vader, 1 dag thuis met mij (en weekenden met z’n drietjes uiteraard). Hij gaat lange dagen, want wij maken lange dagen. De eerste 6 maanden na zijn geboorte ben ik thuis gebleven. Toen was ik best ongelukkig, ik vloog echt tegen de muren op, mijn wereldje was zo klein en ik ben echt niet gemaakt voor dag in dag uit niets anders doen dan luiers verschonen, hapjes maken en poetsen.

En volgens mij zijn de meeste huisvrouwen dat niet, want vrijwel altijd doen ze er andere dingen bij; veel helpen op school, vrijwilligerswerk, een webwinkel, etc.

Ik doe er iets anders bij. En ja, dat slokt doordeweeks een hoop tijd en aandacht van me op. Maar ik hóú van wat ik doe. Ook na een week ‘s nachts spoken van zoon en veel te weinig slaap heb ik nog zin om erheen te gaan. Mijn gezin staat op 1, maar wat ik doe staat op 2.

Mocht zoon doodongelukkig zijn, ziek worden, of op een andere manier nadeel vinden van de regeling zoals hij nu is, dan passen we hem aan. Als het echt nodig is, dan word ik zó huisvrouw voor hem. Maar het is helemaal niet nodig, zoon floreert en - niet onbelangrijk - ik floreer nu ook. In eerste instantie ging het helemaal niet goed met zoon op kdv en toen hebben wij heel veel vrij genomen en er hard aan getrokken met de leidsters en als dat niet tot verbetering had geleid waren we op zoek gegaan naar een oplossing waar hij wel gelukkig mee was. Maar we hebben hem wel even de tijd gegund om te wennen, het was gewoon een heel grote overgang, na 6 maanden alleen met je moeder ineens in een groep onbekenden terecht komen. Met 3 maanden is het denk ik makkelijker wat dat betreft.

Ik denk wel dat het niet iedereen gegeven is om echt je hart en ziel in je werk te kunnen leggen. Ik denk dat veel mensen hun werk eigenlijk wel saai vinden, of zwaar, of een vervelende baas hebben, etc. Bovendien verdient een man meestal nog steeds meer dan een vrouw, gek genoeg. En dan komt het kind en blijkt dat zoveel leuker dan werken voor een laag salaris, dat veel moeders gaan parttimen of zelfs stoppen. Door het ongeëmancipeerde verlof in Nederland kunnen mannen niet thuis zijn met hun kind en ligt de verhouding al scheef, dus dan voelt die verdeling logisch. Al heel gauw worden ‘de kinderen’ daardoor het ding van de moeder, die de volledige derde shift op zich nemen (hebben we het hier wel eens over gehad) en zie daar het rollenpatroon dat geboren is.

Ik denk dat het een logisch patroon is, een gevolg van onze cultuur en onze maatschappelijke regelingen. Een patroon waarbij veel ouders zich misschien wel goed voelen.

Maar mijn man en ik niet. Wij willen evenveel zorgen en ook allebei een carrière. We willen helemaal niet ons kind dumpen, en volgens mij wil geen enkele ouder dat. Dat je als ex-kdvwerkneemster spreekt over dumpen vind ik ver gaan. IEDERE ouder wil het beste voor zijn kind. Misschien een enkele uitzondering daargelaten, maar geen kdv’s vol.
lux- wijzigde dit bericht op 22-06-2018 09:17
6.26% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lilalinda schreef:
22-06-2018 08:42
sommige mensen doen heeeel lang over een studie, ken iemand die deed 8 jaar over de HEAO (kwam daar ook niet bepaald cum laude vanaf).
Zeker kan dat, maar dan heb je er niet ‘10 jaar voor gestudeerd’, dan heb je er 4 jaar - nou misschien 5 - voor gestudeerd en 6 jaar met de pet naar gegooid (wat voor goede redenen je daarvoor ook moge hebben, ik ben erg pro niet nominaal afstuderen).
Kangoeroe33 schreef:
22-06-2018 08:43
Ik zou eerst even teruglezen voordat je alleen reageert op 1 bericht.
Ik héb teruggelezen en toen mijn bericht geschreven.
Oh en ik heb ik bijna 14 maanden nog geen enkele mijlpaal gemist :)
Hier een moeder van 2 kinderen onder de 4. Ik werk onregelmatig dwz dag, avond, nacht en weekenddiensten. Ik werk 24u en man 40+. Nu is het goed te organiseren met gastouder en oma's die bijspringen als het nodig is.
Als de oudste straks naar school gaat moet ik Bso overwegen of een andere gastouder. Oma kan/wil kind niet op gaan halen bij school ivm andere woonplaats. Gastouder woont net te ver van school.

Man heeft flexibele werktijden en brengt bij dag en nachtdiensten kinderen smorgens weg.
Bij avonddiensten haalt hij op, eet met ze en legt ze savonds op bed. In het weekend heeft hij regelmatie zijn 'papadag' want dan werk of slaap ik geregeld.

Ik heb nu tot eind augustus mijn rooster, en dit verandert dus elke maand weer. Ik ben wel eens jaloers op mensen die vaste werkdagen hebben. Lijkt me zo makkelijk met opvang regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven