Werkzoekend en kinderopvang

18-01-2021 14:21 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf februari heeft onze zoon (nu 2mnd) een plekje op het kinderdagverblijf, voor 3 dagen per week. Toen we hem hiervoor opgaven, was het plan dat ik inmiddels afgestudeerd zou zijn en fulltime werk zou hebben. Dat liep helaas even anders. Ik heb nu voor 6 uur per week werk, en ben nog druk op zoek naar iets voor erbij, maar dat wil helaas nog niet lukken. In elk geval niet voordat zoon naar het kdv mag. Zolang ik geen fatsoenlijk werk heb, zullen we de opvang vrijwel helemaal zelf moeten betalen. Dat gaat natuurlijk niet, zonder werk. We zullen het kdv dus moeten opzeggen. Maar dan? Wat als ik een baan vind? De wachtlijst voor kinderopvang is hier in de regio minstens een half jaar. We hebben ook geen vrienden of familieleden die een half jaar lang minimaal 3 dagen per week voor onze baby kunnen zorgen. Hoe overbrug je zo'n periode?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind heel erg relevant in welke sector jij werk zoekt.
Oftewel: hoeveel kans op een fatsoenlijk betaalde baan heb je?
Chocolade, altijd goed!
Je hebt sowieso een maand opzegtermijn denk ik, dus je zal sowieso een maand moeten afnemen.
Alle reacties Link kopieren
Als je 6 uur werkt kun je hem toch wel 1 dag naar de opvang doen met toeslag? Kun je voor 1 dag flexibele opvang aanvragen? Dan is het misschien makkelijker om die uren uit te breiden als je ander werk gevonden hebt.
Zoek je ook naar (tijdelijk) werk dat niet bij je studie aansluit? Desnoods on/laaggeschoold? Schoonmaakwerk, pakketbezorger of zo. Dan heb je alvast een inkomen en recht op kot, en kun je vervolgens verder zoeken naar een andere baan.

En misschien is het mogelijk om "on hold" op de wachtlijst te blijven staan? Ik herinner me van vroeger dat dat soms mogelijk is. Dan ging men verder met degenen onder jou, en zodra jij aangeeft dat je nu wel binnenkort en plek nodig hebt, werd je weer bovenaan geplaatst.
Heb je wel recht op kinderopvang nu ivm de lockdown? Hoeveel werkt je man? Kan hij tijdelijk minder werken, zodat jij jouw uren kunt maken? Heeft hij wel gebruik gemaakt van zijn betaalde vaderschapsverlof?
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
18-01-2021 14:23
Ik vind heel erg relevant in welke sector jij werk zoekt.
Oftewel: hoeveel kans op een fatsoenlijk betaalde baan heb je?
Ik heb nog geen diploma, dus de kans op een goede baan is helaas niet heel fantastisch. Maar een 'minder goede' baan is ook prima voor nu. Vanaf september kan ik weer verder met mijn studie, die ik dan binnen max een jaar verwacht af te ronden (maar hopelijk sneller). In deze sector is normaal gesproken wel redelijk werk te vinden (ook in mijn situatie), maar wegens corona ligt er nu veel stil. Ik heb natuurlijk geen idee wanneer alles weer gaat lopen en ze weer nieuwe mensen aan gaan nemen.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
18-01-2021 14:28
Zoek je ook naar (tijdelijk) werk dat niet bij je studie aansluit? Desnoods on/laaggeschoold? Schoonmaakwerk, pakketbezorger of zo. Dan heb je alvast een inkomen en recht op kot, en kun je vervolgens verder zoeken naar een andere baan.

En misschien is het mogelijk om "on hold" op de wachtlijst te blijven staan? Ik herinner me van vroeger dat dat soms mogelijk is. Dan ging men verder met degenen onder jou, en zodra jij aangeeft dat je nu wel binnenkort en plek nodig hebt, werd je weer bovenaan geplaatst.
Tot nu toe heb ik mijn pijlen vooral gericht op vacatures die min of meer uit mijn eigen werkveld komen. Ik ben overigens nog steeds echt herstellende van 9 maanden doodziek op bed liggen gevolgd door een zeer gecompliceerde bevalling + kraamtijd. Daarbij draag ik de volledige zorg voor mijn zoon van 2 maanden en af en toe nog mantelzorg voor mijn man (die wegens ziekte ook niet voor zoon kan zorgen). Dus het is niet zo dat ik volle dagen kan solliciteren, zoals vroeger. Ik ben op dit moment blij als het me lukt 3 sollicitaties per week ter versturen.
Alle reacties Link kopieren
Als je 6 uur werkt dan heb je recht op 140% opvang over die 6 uur. Dat is dus al bijna een hele dag die je gedekt hebt.

Nu we in de lockdown zitten krijg je als het goed is je hele eigen bijdragen terug. Ook als je eigen bijdragen hoog is omdat je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag omdat je niet genoeg uren maakt. Dat is dus alweer een voordeel.

Hier staat informatie als je werkloos bent. Misschien geldt dat ook wel als je hiervoor geen werk had, maar dat wel zoekt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... k-werkloos

En onderaan deze pagina staat ook dat je contact op kunt nemen met de gemeente voor tegemoetkoming. Ook de moeite waard om uit te zoeken.
Dan lijkt het me dat het reserveren van kinderopvang nogal voorbarig was.
Chamaedorea schreef:
18-01-2021 14:37
Tot nu toe heb ik mijn pijlen vooral gericht op vacatures die min of meer uit mijn eigen werkveld komen. Ik ben overigens nog steeds echt herstellende van 9 maanden doodziek op bed liggen gevolgd door een zeer gecompliceerde bevalling + kraamtijd. Daarbij draag ik de volledige zorg voor mijn zoon van 2 maanden en af en toe nog mantelzorg voor mijn man (die wegens ziekte ook niet voor zoon kan zorgen). Dus het is niet zo dat ik volle dagen kan solliciteren, zoals vroeger. Ik ben op dit moment blij als het me lukt 3 sollicitaties per week ter versturen.


En dan mag je komen en dan kan je maar 3x een uur werken ofzo?
Chamaedorea schreef:
18-01-2021 14:37
Tot nu toe heb ik mijn pijlen vooral gericht op vacatures die min of meer uit mijn eigen werkveld komen. Ik ben overigens nog steeds echt herstellende van 9 maanden doodziek op bed liggen gevolgd door een zeer gecompliceerde bevalling + kraamtijd. Daarbij draag ik de volledige zorg voor mijn zoon van 2 maanden en af en toe nog mantelzorg voor mijn man (die wegens ziekte ook niet voor zoon kan zorgen). Dus het is niet zo dat ik volle dagen kan solliciteren, zoals vroeger. Ik ben op dit moment blij als het me lukt 3 sollicitaties per week ter versturen.
Kun je dan uberhaupt wel meer werken?
Alle reacties Link kopieren
Je mag dus 1 dag nemen. Je had hier ooit een regeling dat je 3 maanden met korting? Nog toeslag? Ik weet het niet precies meer maar ik mocht 3 maanden werk zoeken.
Dus dit even navragen bij de kinderopvang.
Verder kun je als werkzoekende meen ik ook aanspraak maken op opvang maat ook dat moet je even uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso heb je recht op 36 uur kinderopvang op maandbasis. Dus 8,4 uur per week.

Die link van Kaaaaaatje wbt uitlooptermijn werkloos geldt niet voor Ts. Want Ts is haar baan niet kwijt. Ze is/was student met een klein bijbaantje.

De meest belangrijke vraag is, sta je nog ingeschreven als student bij de opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Behalve deze ene dag, die ik zou houden, heb je dus pas over zeker een jaar een baan. Dan laat he he nu toch weer onderaan plaatsen. Tegen de tijd dat je dan daadwerkelijk gaat werken is er wel weer plek voor jullie.
Waarom kan je pas in september verder studeren, kan dat niet gewoon per februari?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
18-01-2021 14:49
[/b]

En dan mag je komen en dan kan je maar 3x een uur werken ofzo?
Goh, dat is dus precies waarom ik dit topic open :roll:

Omdat ik dus niet weet hoe ik dat op moet lossen. En ik zal vast niet de eerste zijn die straks een baan heeft maar nog geen kinderopvang. Er zullen vast meer mensen zijn die in een regio wonen met zeer lange wachtlijsten.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
18-01-2021 15:13
Behalve deze ene dag, die ik zou houden, heb je dus pas over zeker een jaar een baan. Dan laat he he nu toch weer onderaan plaatsen. Tegen de tijd dat je dan daadwerkelijk gaat werken is er wel weer plek voor jullie.
Waarom kan je pas in september verder studeren, kan dat niet gewoon per februari?
Nee helaas, datgene wat ik nog moet afronden begint in januari, en daar moet je je in september voor aanmelden. Op dat moment was ik te ziek om me daar mee bezig te houden.

Ik hoop toch wel voor september werk te vinden, ook omdat ik het liefst part time zou willen studeren (dat moet prima lukken omdat ik het grootste gedeelte al heb afgerond) en dan daarnaast werken.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
18-01-2021 14:45
Dan lijkt het me dat het reserveren van kinderopvang nogal voorbarig was.
Gezien de wachtlijsten in de regio werd overal aangeraden om direct na een positieve test in te schrijven. Dat heb ik dus gedaan. Ik was op dat moment bezig met afstuderen en had verwacht op dit moment dus afgestudeerd te zijn en ook wel werk te hebben. Corona was toen ook nog niet in Nederland dus ik had ook niet verwacht dat dat een probleem zou worden. Op de gok dus maar 3 dagen ingeschreven.
En nu al starten met je studie is dat geen optie? Eventueel een thuisstudie in combinatie met werken strakjes?

En anders heb je denk ik gewoon pech, hier ook al eens kinderopvang moeten laten gaan omdat mijn werk niet door ging.
Inschrijven kan altijd.

Zolang je niets afneemt heb je niet met toeslagen of ww te maken.
Alle reacties Link kopieren
Kun je iets als zelfstandige opzetten?

Dan moet je een urenverantwoording maken en daarmee heb je ook recht op kinderopvangtoeslag. Heel veel telt mee. Website maken, overleg, (online) trainingen volgen.

Ik heb ca driekwart jaar gewerkt aan een eigen bedrijf tot er een betere kans zich aandiende. Kinderen zijn al die tijd bij kdv gebleven.
Neem even contact op met de opvang. Je hebt nu al een plekje en zodra je eenmaal 'binnen' bent heb je al veel meer mogelijkheden. Als je de situatie aan ze voorlegt kan je misschien tijdelijk terug in aantal dagen en over een jaar weer naar meer dagen als je 3 dagen werkt. Ze maken meestal de planning een maand of 3 a 4 vooruit dus als je op dat moment (dan studeer je alweer als het goed is) weer aangeeft vanaf januari 3 dagen te willen ben je als het goed is gewoon op tijd. En omdat je al klant bij ze bent heb je voorrang op nieuwe mensen die uberhaupt nog geen opvang bij ze afnemen.
Luci_Mster2 schreef:
18-01-2021 15:41
Inschrijven kan altijd.

Zolang je niets afneemt heb je niet met toeslagen of ww te maken.
Als je een contract hebt getekend, zit je meestal wel aan een maand vast want opzegtermijn.
De huishoudhulp in de zorg is heel flexibel en is voor van 5-10 tot 15-20 uur in de week en kun je spreiden over je week.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al bij de kinderopvangorganisatie gevraagd naar de mogelijkheden?

Wij zaten (om hele andere redenen) een aantal jaren terug met hetzelfde probleem. Wij konden toen een deel van de gevraagde opvang afnemen en de rest ging terug op de wachtlijst met behoud van de al opgebouwde wachttijd. Toen we weer meer opvang nodig hadden stonden we bovenaan de lijst en was het zo geregeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven