Werkzoekend en kinderopvang

18-01-2021 14:21 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf februari heeft onze zoon (nu 2mnd) een plekje op het kinderdagverblijf, voor 3 dagen per week. Toen we hem hiervoor opgaven, was het plan dat ik inmiddels afgestudeerd zou zijn en fulltime werk zou hebben. Dat liep helaas even anders. Ik heb nu voor 6 uur per week werk, en ben nog druk op zoek naar iets voor erbij, maar dat wil helaas nog niet lukken. In elk geval niet voordat zoon naar het kdv mag. Zolang ik geen fatsoenlijk werk heb, zullen we de opvang vrijwel helemaal zelf moeten betalen. Dat gaat natuurlijk niet, zonder werk. We zullen het kdv dus moeten opzeggen. Maar dan? Wat als ik een baan vind? De wachtlijst voor kinderopvang is hier in de regio minstens een half jaar. We hebben ook geen vrienden of familieleden die een half jaar lang minimaal 3 dagen per week voor onze baby kunnen zorgen. Hoe overbrug je zo'n periode?
Bij onze opvang is de opzegtermijn 3 maanden daarvoor ben je dan al te laat. Wijzigen contract is een maand. Bij mijn opvang zou je nu dus februari sowieso al vast zitten aan 3 dagen. Heb je wel geluk dat je in elk geval tot 9 februari niks betaald. Je zou dan vanaf maandag je opvang naar 1x per week kunnen zetten en jezelf weer voor 2 dagen op de wachtlijst kunnen zetten met als opmerking dat je verwacht in januari 2022 deze dagen af te gaan willen nemen indien mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zoals anderen ook al zeiden proberen om in ieder geval die ene dag en liefst 2 dagen per week opvang af te gaan nemen. En dan zodra je meer werk hebt uit te breiden.

Als je al klant bent kun je vaak veel sneller uitbreiden qua dagen omdat je voor gaat op nieuwe klanten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de dag die het drukst is op de opvang houden. Bij ons is dat de dinsdag en donderdag. Op de andere dagen is er vaak nog wel wat plek met minder wachttijd, zeker als je er al zit
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Het is me niet duidelijk waar je prioriteit ligt. Is dat werk in je eigen werkveld? Dan door blijven gaan zoals je nu doet en hopen dat je je dagen bij het KDV mag uitbreiden zodra dat van toepassing is (vraag even na of je dan voorrang krijgt op nieuwe mensen die op de wachtlijst staan).

Of is je prioriteit inkomen dan wel buitenshuis bezig kunnen zijn? Dan veel ruimer gaan solliciteren en zorgen dat je binnen een paar weken genoeg werk hebt om 2 à 3 dagen recht op KOT te hebben.
De truc is (was / zou zijn geweest) dat je wél op de wachtlijst komt maar nog níet daadwerkelijk uren afneemt tot je ze nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Studeer je nu ook en kan je alleen niks afmaken omdat er dingen nu niet aangeboden worden? Ook als student kan je namelijk ook recht hebben op toeslag, maar dan moet je nu wel nog ingeschreven zijn.

Anders zou ik die ene dag houden en dan proberen uit te breiden zodra je wel weer studeerd zodat je opvang heby met toeslag voor je werk gevonden hebt. Ansersom is niet te doen in sommige gebieden helaas. Anders kijken of je een smi kan krijgen, ik ken jullie situatie er niet goed genoeg voor met je partner maar ik heb die tijdens mijn ziekte wel gehad. Kinderen konden zo 2 dagdelen naar het kdv terwijl ik ziek thuis zat en partner werkte. Een ander die ik ken heeft een volle dag en 2 dagdelen omdat die alleenstaande ouder en ziek. Bel morgen even met de belastingdienst welke opties je hebt.

Bij het kdv heb je denk ik nog geen contract getekend dus dan zou je nu ook nog naar 1 dag moeten kunnen gaan. Wij tekende iig pas bij plaats en niet al toen we op de wachtlijst stonden, we hebben immers ook bij meerdere plekken op de wachtlijst gestaan dus dat had niet gekund als je dan gelijk ook verplicht was om af te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je je kot berekend? Dat gaat toch op uren op jaarbasis? Als je vanaf sept. weer studeert, kun je gemiddeld gezien misschien wel recht hebben op kot voor bijv. 2 dagen per week. Dan moet je die kot dus wel nu al voor meerdere dagen aanvragen. En eens met jamaarhoe, dinsdag en donderdag zijn de drukste dagen dus die zou ik houden en kijken of je 1 dag kdv kunt minderen.
Alle reacties Link kopieren
Of heb je helemaal geen recht op kot omdat je partner thuis is? Want dan zou ik het kdv wel proberen op te zeggen. Als er een wachtlijst is, doen ze daar misschien niet zo heel moeilijk over.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta niet ingeschreven als student. Dat liep automatisch af aan het eind van vorig collegejaar, en ik was toen te ziek om naar de mogelijkheden te kijken qua afstuderen.

Extra inkomen hebben we voor nu niet nodig. Ik ben op zoek naar werk omdat ik na bijna een jaar graag weer mijn hersens wil gebruiken ;). En het is gewoon niks voor mij om altijd maar thuis te zitten (muv die 6u p/w). Maar dus het liefst wel werk dat ik daadwerkelijk leuk vind, in het werkveld van mijn studie. Ik heb namelijk ook wat meer ervaring nodig, want een van de obstakels voor afstuderen is het vinden van een stage. Dat is ontzettend moeilijk in dit werkveld (nu met corona vrijwel onmogelijk) en hoe meer ervaring, hoe groter de kans de je wordt aangenomen op een van de zeldzame stageplekken. Het vinden van werk is gek genoeg makkelijker dan het vinden van een stage.

Ik denk dat ik voor nu in elk geval terug ga naar 1 dag in de week, en dan maar hopen dat er snel plek is voor meer dagen zodra ik werk gevonden heb. Mijn man is sowieso 2 dagen per week vrij, 1 dag opvang, en zelf zou ik het liefst ook 1 dag vrij zijn. Dan blijft er nog maar 1 dag over. Dat is hopelijk wel te overbruggen mbv familie en/of vakantiedagen van man.
Waar halen jullie dan nu jullie inkomsten vandaan? Ik begrijp je verhaal niet goed. Je man kan niet werken door ziekte, jij werkt nauwelijks? Maar jullie hebben een kind, moet je dan niet allereerst gewoon geld gaan verdienen voordat je andere stappen neemt?

En waarom die focus op opvang voor een baby van 2 maanden, terwijl jullie allebei thuis zijn? En dat middenin een pandemie?
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
18-01-2021 23:04
Waar halen jullie dan nu jullie inkomsten vandaan? Ik begrijp je verhaal niet goed. Je man kan niet werken door ziekte, jij werkt nauwelijks? Maar jullie hebben een kind, moet je dan niet allereerst gewoon geld gaan verdienen voordat je andere stappen neemt?

En waarom die focus op opvang voor een baby van 2 maanden, terwijl jullie allebei thuis zijn? En dat middenin een pandemie?
In sommige regio's heb je enorme wachtlijsten om aan opvang te kunnen komen, dus als je een baan vind voor 4 dagen en je moet dan binnen een maand opvang zoeken heb je een enorm probleem. Toen wij opvang gingen zoeken (al tijdens ziekte ivm smi) duurde het erg lang, we zijn ongeveer 10 maanden bezig geweest. En daarna is het ook alleen maar gelukt omdat we bij verschillende stonden ingeschreven en dus nu 20 min onderweg zijn om ze te brengen of halen, de andere kant op van de school van de oudste of werk en zijn afgeweken van onze voorkeursdagen omdat ze op die dagen geen plek hadden. Op de andere waar we ons ingeschreven hadden is ook nu nog geen plek. (Wel een iets ander verhaal omdat wij 2 kinderen hebben en je dus 2 plekken op de zelfde dagen nodig hebt). Het is verder wel een goede opvang en de kinderen hebben het er naar hun zin, op dat gebied wilde we ook niet inleveren.

Eerst werk en dan opvang regelen kan soms gewoon niet, zeker als de partner met de kinderen ook niet kan inspringen.
Alle reacties Link kopieren
.
keesjeaap5 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 06:57
Reden: .
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
frambozentaartje schreef:
18-01-2021 19:19
Hoe heb je je kot berekend? Dat gaat toch op uren op jaarbasis? Als je vanaf sept. weer studeert, kun je gemiddeld gezien misschien wel recht hebben op kot voor bijv. 2 dagen per week. Dan moet je die kot dus wel nu al voor meerdere dagen aanvragen. En eens met jamaarhoe, dinsdag en donderdag zijn de drukste dagen dus die zou ik houden en kijken of je 1 dag kdv kunt minderen.
Dit klopt inderdaad. Het bufferen van opvanguren mag ook naar voorliggende periodes.
Dus vanaf januari t/m augustus werk je 6 uur.
In totaal recht op 67,2 dagopvanuren in die periode.

Vanaf september ben je 'doelgroeper' en heb je recht op 230 dagopvanguren per maand. X 4 maanden (september t/m december) is 920 dagopvanguren.

920 + 67,2 = 987,2 dagopvanguren.
Delen door 52 weken is 18,98 (altijd afronden, dus 19 uur) per week.

Dus behoudt je recht op 2 opvangdagen. Maar dan moet je zeker weten dat je
a. In september gaat studeren
b. Dat je man fulltime werkt. Anders kijken ze naar de minstwerkende in september, wat hij dan is in vergelijking met jouw doelgroepstatus.
Alle reacties Link kopieren
frambozentaartje schreef:
18-01-2021 19:26
Of heb je helemaal geen recht op kot omdat je partner thuis is? Want dan zou ik het kdv wel proberen op te zeggen. Als er een wachtlijst is, doen ze daar misschien niet zo heel moeilijk over.
Je hebt waarschijnlijk gewoon een maand opzegtermijn. Staat bij ons allemaal heel duidelijk in het contract vermeld.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
18-01-2021 14:37
Daarbij draag ik de volledige zorg voor mijn zoon van 2 maanden en af en toe nog mantelzorg voor mijn man (die wegens ziekte ook niet voor zoon kan zorgen).
Hier zeg je dat je man niet voor kind kan zorgen omdat hij ziek is. En even verderop zeg je “Mijn man is sowieso 2 dagen per week vrij”.
Wat doet je man die andere 3 dagen dan? Werken of is hij dan naar revalidatie ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik voor nu in elk geval terug ga naar 1 dag in de week, en dan maar hopen dat er snel plek is voor meer dagen zodra ik werk gevonden heb. Mijn man is sowieso 2 dagen per week vrij, 1 dag opvang, en zelf zou ik het liefst ook 1 dag vrij zijn. Dan blijft er nog maar 1 dag over. Dat is hopelijk wel te overbruggen mbv familie en/of vakantiedagen van man.
[/quote]
Je man kan tegen die tijd, in plaats van vakantiedagen, ook ouderschapsverlof opnemen hiervoor. Hij zou nu al kunnen kijken hoe dit bij zijn werkgever in elkaar zit.
Ik vind het nog steeds een heel onduidelijk verhaal. Kan je man nou wel of niet voor zijn kind zorgen? Als hij twee dagen vrij is, wat doet hij dan de andere dagen? Werkt hij dan toch? Is hij langdurig ziek, of tijdelijk?

Dat is allemaal nogal relevant voor mogelijke oplossingen. Ik zou in jouw situatie sowieso even pas op de plaats maken (als dat mogelijk is), je zit met een twee maanden oude baby thuis midden in een lockdown, je man is ziek daar zorg je ook nog voor. Het klinkt allemaal al heftig genoeg.

Is het niet mogelijk dat je over een maand of 2-3 weer iets oppakt qua werk?
Sta je nu ingeschreven voor je opleiding en is dit een erkende opleiding ? Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -opleiding?

Want dan heb je gewoon recht op kinderopvangtoeslag. Sterker nog, ze zijn dan vrij coulant met voor hoeveel uren je toeslag krijgt itt met werken. Vaak zijn kdv's wel genegen een 3e dag voor je te reserveren als je er bijv nu 2 nodig hebt.

Ik werk zelf en volg een studie ernaast en ga nu terug in contracturen zodat ik 2uur 'tekort' kom ihkv kinderopvangtoeslag. Omdat ik een erkende studie volg, ook al is dit part time, is dit geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
18-01-2021 15:37
Gezien de wachtlijsten in de regio werd overal aangeraden om direct na een positieve test in te schrijven. Dat heb ik dus gedaan. Ik was op dat moment bezig met afstuderen en had verwacht op dit moment dus afgestudeerd te zijn en ook wel werk te hebben. Corona was toen ook nog niet in Nederland dus ik had ook niet verwacht dat dat een probleem zou worden. Op de gok dus maar 3 dagen ingeschreven.
.
Hier ook in een zeer drukke regio (hartje Randstad), maar inschrijven vanaf 12-16 weken is echt wel vroeg genoeg... Zeker als je nog geen werk hebt, en daardoor dus ook niet aan bepaalde voorkeursdagen vastzit. Wisselen van dag kan daarna altijd nog.

Anyway, ergens tussen die positieve test en een baby van 2 maanden oud had je je inschrijving wellicht nog makkelijk kunnen opzeggen.

Dat zou ik nu in elk geval zo snel mogelijk doen, dan zit je in elk geval een maand vanaf opzegging niet meer aan die kosten vast.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de late reactie, het waren even 2 pittige dagen :(

Over mijn man: hij heeft een fysieke beperking waardoor hele dagen voor zoon zorgen ontzettend zwaar is voor hem, en soms speelt die beperking dusdanig op, dat hij sommige taken überhaupt niet kan verrichten. Voor tijdelijk, als nood, is het dus wel een optie, maar het is geen structurele oplossing om hem voor onze zoon te laten zorgen.
Hij zit nog in de ziektewet. Hij heeft dus inkomen uit zijn vaste contract, waarvoor hij moet reintegreren. Dit reintegratie traject gaat echter zeer moeizaam, en vaak hoeft hij dus niet naar werk te komen. Maar soms gaat werkgever ineens moeilijk doen en moet hij ineens wel weer naar werk komen. Hij werkt 4 dagen per week volgens zijn contract, en heeft nu 1 dag p/w aanvullend geboorteverlof. Hij moet dus, voor het geval dat, 3 dagen p/w beschikbaar zijn voor zijn werkgever.

Verder heb ik overlegd met het KDV. Ik zit inderdaad sowieso met een maand opzegtermijn, maar dat wist ik al. Als ik terug ga naar 1 dag in de week kom ik voor de overige dagen gewoon weer onderop de wachtlijst, ik heb dan geen voorrang op 'nieuwe' mensen. De wachtlijst is nu ongeveer 9 maanden.

Maar: ik ben gisteren gebeld, dat ik volgende week een dagje mee mag lopen bij een geweldige werkplek. Als dat door beide partijen bevalt mag ik de week erna al beginnen :D :D

Ik heb die 2 dagen 'teveel' vooralsnog dus niet opgezegd bij het kdv. Nu nog even flink duimen dat ik die baan daadwerkelijk bemachtig. :A:
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
19-01-2021 21:11
.
Hier ook in een zeer drukke regio (hartje Randstad), maar inschrijven vanaf 12-16 weken is echt wel vroeg genoeg... Zeker als je nog geen werk hebt, en daardoor dus ook niet aan bepaalde voorkeursdagen vastzit. Wisselen van dag kan daarna altijd nog.

Anyway, ergens tussen die positieve test en een baby van 2 maanden oud had je je inschrijving wellicht nog makkelijk kunnen opzeggen.

Dat zou ik nu in elk geval zo snel mogelijk doen, dan zit je in elk geval een maand vanaf opzegging niet meer aan die kosten vast.
Had gekund. Maar ik had eigenlijk het plan om nu weer met mijn studie verder te gaan. Door de slechte start met onze baby was ik daar helaas net te laat mee. Daarna ben ik als een malle gaan solliciteren in de hoop op tijd een baan te vinden. (want ik wil ook gewoon heel graag iets te doen hebben)
Alle reacties Link kopieren
Ik zal voor je duimen! Fijn als alles toch rondkomt zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven