Winterjas in autostoeltje is levensgevaarlijk!

03-12-2019 16:11 85 berichten
Ik las net een artikel over jonge kinderen in winterjassen in autostoeltjes en dat het echt levensgevaarlijk is.

In winterjassen, zeker de donzige exemplaren, maar feitelijk in bijna alle winterjassen, zit er namelijk vrij veel lucht, waardoor die jassen dik zijn. Je kan de gordel dan wel voldoende aanspannen zodat je kindje goed vastgegespt lijkt, maar als je een ongeval krijgt wordt die jas door de enorme klap vacuüm getrokken, waardoor er toch heel wat speling komt tussen de gordel en je kindje.

Dat betekent dat het hoofd van je kindje een stuk verder naar voor vliegt, en de kans op kwetsuren veel groter is, bijvoorbeeld door de klap tegen de stoel vóór hem of haar. In het slechtste geval kan je kindje zelfs uit de autostoel worden gekatapulteerd, omdat er te veel ruimte is tussen de gordels. In onderstaand filmpje wordt duidelijk het verschil geïllustreerd tussen mét en zonder winterjas in de autostoel.

Hoe kan je je kind dan wel veilig én warm in de auto zetten? Een paar tips!

1. Doe de jas omgekeerd aan nadat je je kindje hebt vastgegespt.
Zet je kindje zonder jas in de autostoel. Gesp hem of haar goed vast, en doe vervolgens de jas omgekeerd aan of leg die op het bovenlichaam. Zo heeft je kind het niet koud en zit het veilig vast.

2. Neem een dekentje mee.
Leg een lekker warm dekentje op je zoon of dochter nadat je hem of haar hebt vastgegespt.

3. Opteer voor kledij in fleece of wol.
Deze materialen isoleren heel goed, zonder dat ze veel lucht bevatten of dik zijn. Op die manier kunnen de veilighedsgordels toch voldoende strak worden dichtgesnoerd.

4. Gebruik een voetenzak.
Bij kleine kindjes kan je een voetenzak gebruiken die speciaal werd ontworpen om te gebruiken in een autostoel. Die voetenzakken hebben speciale openingen om de veilgheidsriemen erdoor te halen, zodat je kindje veilig zit vastgegespt en het toch warm genoeg heeft.

Het vraagt natuurlijk een extra inspanning om je kindje zonder jas in de auto te zetten, maar het is wel een inspanning die levens kan redden!

Hier is het filmpje wat erbij stond met extra informatie en hoe ze met behulp van dummie's het gevaar laten zien van winterjassen in autostoeltjes.

Voor volwassenen (of oudere kinderen) is het trouwens ook veel veiliger om zonder winterjas aan in de auto te zitten.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... =emb_title

Wist jij dit? :-o
Doe jij je kinderen een winterjas aan in het autostoeltje of niet? En hoe hou je ze dan warm die eerste paar minuten dat de verwarming nog niet zo goed de auto verwarmt?
Doe je zelf een winterjas aan in de auto terwijl je aan het rijden bent of niet? Ik denk dat ik maar een fleece meeneem de volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 16:44

Aangeraden wordt om tot 15 maanden je kindje achterwaarts te vervoeren!
Huh? Hoe dan? Mijn zoontje is net 17 maanden, draagt maat 92 en weegt 12,5kg. Die kan echt niet meer achterstevoren in de maxicosi hoor.
brennwert schreef:
03-12-2019 16:51
Doe dan meteen alles veilig en kies voor wol voor je kinderen ivm brandgevaar. Wol brandt later en is makkelijker te doven, maakt minder lelijker littekens dan fleece wat in je huid gaat smelten....

Goede tip inderdaad, dank je!
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
03-12-2019 16:51
Doe dan meteen alles veilig en kies voor wol voor je kinderen ivm brandgevaar. Wol brandt later en is makkelijker te doven, maakt minder lelijker littekens dan fleece wat in je huid gaat smelten....

Zonder te willen spammen, maar ik heb een hele fijne "zak" gekocht via Woolskins. Met van die gaten voor de gordels etc. 100% wol, goeie kwaliteit. Ik had een mazzeltje op marktplaats (nog nieuw in verpakking, helft van nieuwwaarde), maar ook nieuw zijn ze goedkoper dan bijv. Koeka.
ravenloos schreef:
03-12-2019 17:05
Huh? Hoe dan? Mijn zoontje is net 17 maanden, draagt maat 92 en weegt 12,5kg. Die kan echt niet meer achterstevoren in de maxicosi hoor.

Lees het artikel (de link) dat ik erbij heb gezet. Het blijft veilig, ook als de beentjes uitsteken.
Maar met 17 maanden hoeft hij niet meer in de maxi cosi.
Pergamon schreef:
03-12-2019 17:07
Zonder te willen spammen, maar ik heb een hele fijne "zak" gekocht via Woolskins. Met van die gaten voor de gordels etc. 100% wol, goeie kwaliteit. Ik had een mazzeltje op marktplaats (nog nieuw in verpakking, helft van nieuwwaarde), maar ook nieuw zijn ze goedkoper dan bijv. Koeka.

De voetenzak had ik ook van wol inderdaad. Maar mijn kinderen zijn al ouder, de jongste is 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 17:09
De voetenzak had ik ook van wol inderdaad. Maar mijn kinderen zijn al ouder, de jongste is 4 jaar.

Ja dan past het niet meer, zo’n zak :proud:
Alle reacties Link kopieren
ravenloos schreef:
03-12-2019 17:05
Huh? Hoe dan? Mijn zoontje is net 17 maanden, draagt maat 92 en weegt 12,5kg. Die kan echt niet meer achterstevoren in de maxicosi hoor.
Dan mag hij al niet eens meer in een maxicosi, dan heb je een vervolgstoel nodig. En je hebt stoelen die je achteruit kan plaatsen.
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 16:50
En zelf ook niet in een winterjas in de auto gaan zitten, het is voor volwassenen ook niet zo veilig dus. ;)
Ook altijd een warm vest. Ik kan niet lekker zitten in mijn jas in de auto. En mijn man heeft niet eens een winterjas, dus die zit ook goed.
Maartje2016 schreef:
03-12-2019 17:12
Dan mag hij al niet eens meer in een maxicosi, dan heb je een vervolgstoel nodig. En je hebt stoelen die je achteruit kan plaatsen.

Ja. Belangrijkste is dat ze zeker tot 15 maanden achteruit vervoerd worden. Kan je opzoeken inderdaad.
Pergamon schreef:
03-12-2019 16:53
Oei, dat zou ik moeten opzoeken. Ik wist dit niet! Vanavond meteen even met vriend bespreken (die zoekt al dit soort dingen super grondig uit). Dank voor de tip!
Het is ook niet waar. Heb jij een ouder stoeltje met de code R44 erop, dan mag je je kind vanaf 9 maanden voorwaarts vervoeren. Bij de nieuwere stoeltjes met de R129 code moet je tot 15 maanden achteruit vervoeren. Beide mag, het ligt aan wat voor stoeltje je hebt.

https://www.anwb.nl/experts/auto/66/kin ... -vervoeren

Hier lees je hoe het zit. Het eerste stuk van het antwoord gaat over de Nederlandse regelgeving.
Nieuwe regelgeving
Sinds 2013 moeten autostoeltjes voldoen aan nieuwe regels. Deze regelgeving heet R129 of i-Size. De i-Size babyautostoelen zijn ingedeeld op lengte i.p.v. op gewicht.
Bij de oude regelgeving (R44) zit je kind in de groep 0+ autostoel, deze is geschikt tot 13 kg. Bij de nieuwe regelgeving is de autostoel geschikt voor kinderen van 45 tot 83 cm en kun je je kind achterwaarts vervoeren tot minimaal 15 maanden.
Whomi schreef:
03-12-2019 17:50
Het is ook niet waar. Heb jij een ouder stoeltje met de code R44 erop, dan mag je je kind vanaf 9 maanden voorwaarts vervoeren. Bij de nieuwere stoeltjes met de R129 code moet je tot 15 maanden achteruit vervoeren. Beide mag, het ligt aan wat voor stoeltje je hebt.

https://www.anwb.nl/experts/auto/66/kin ... -vervoeren

Hier lees je hoe het zit. Het eerste stuk van het antwoord gaat over de Nederlandse regelgeving.

Vanaf 9 maanden voorwaarts vervoeren is niet slim omdat het nekje daar nog lang niet sterk genoeg voor is.
Bij een aanrijding komt er veel te veel gewicht en druk op het nekje en is de kans op letsel heel groot. Bij achterwaarts vervoeren wordt de druk verdeeld over de gehele rug en is de kans op letsels een heel stuk kleiner.
Heeft en nek zijn er op 9 maanden nog lang niet klaar voor!
Het mág dan misschien (nog) wel in de oudere stoeltjes, maar de nieuwe stoeltjes en regel is veel veiliger, waarom zou je dat dan niet doen?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 17:53
Vanaf 9 maanden voorwaarts vervoeren is niet slim omdat het nekje daar nog lang niet sterk genoeg voor is.
Bij een aanrijding komt er veel te veel gewicht en druk op het nekje en is de kans op letsel heel groot. Bij achterwaarts vervoeren wordt de druk verdeeld over de gehele rug en is de kans op letsels een heel stuk kleiner.
Heeft en nek zijn er op 9 maanden nog lang niet klaar voor!
Er staat toch ook niet dat het moet? Er staat dat het mag, in dat specifieke stoeltje.
ravenloos schreef:
03-12-2019 17:05
Huh? Hoe dan? Mijn zoontje is net 17 maanden, draagt maat 92 en weegt 12,5kg. Die kan echt niet meer achterstevoren in de maxicosi hoor.
In een achterwaartse groep 1-stoel wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 17:55
Het mág dan misschien (nog) wel in de oudere stoeltjes, maar de nieuwe stoeltjes en regel is veel veiliger, waarom zou je dat dan niet doen?
Omdat sommige mensen nou eenmaal niet altijd het geld hebben om voor het nieuwste te kiezen, en dan is een ouder stoeltje (mits je weet waar het vandaan komt) nog altijd veiliger dan geen stoeltje.
Ik (twintiger, geen eigen kinderen) vervoer voor mijn werk een baby en een kleuter. Ouders hebben mij nooit iets verteld over maxi cosi beugel omhoog of jas uit. Toch vind ik dit zelf wel belangrijk en trek ik standaard de jas van baby uit en doe ik de beugel omhoog.

Dit had ik na een rondje op eigen initiatief op google al gevonden dus snap niet dat sommige ouders dit niet weten.
Maartje2016 schreef:
03-12-2019 17:57
Omdat sommige mensen nou eenmaal niet altijd het geld hebben om voor het nieuwste te kiezen, en dan is een ouder stoeltje (mits je weet waar het vandaan komt) nog altijd veiliger dan geen stoeltje.

Veiligheid van je kinderen is toch belangrijk? Dan zorg je wel dat je het geld hebt.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 18:20
Veiligheid van je kinderen is toch belangrijk? Dan zorg je wel dat je het geld hebt.
Ze zitten toch in een stoeltje? Het is alleen niet het nieuwste van het nieuwste. Het is niet dat de kinderen in de kofferbak worden vervoerd.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
03-12-2019 18:07
Ik (twintiger, geen eigen kinderen) vervoer voor mijn werk een baby en een kleuter. Ouders hebben mij nooit iets verteld over maxi cosi beugel omhoog of jas uit. Toch vind ik dit zelf wel belangrijk en trek ik standaard de jas van baby uit en doe ik de beugel omhoog.

Dit had ik na een rondje op eigen initiatief op google al gevonden dus snap niet dat sommige ouders dit niet weten.
Wat bedoel je met beugel omhoog? En waarom?
Alle reacties Link kopieren
@Lagirl82, bedankt. Ik wist het wel maar niet wat de reden erachter was. Nu is het me helemaal diidelijk.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 18:20
Veiligheid van je kinderen is toch belangrijk? Dan zorg je wel dat je het geld hebt.
Ehm... nee. Als je dat denkt heb je echt geen idee hoe krap sommige mensen zitten.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Butterflywhy schreef:
03-12-2019 18:40
Wat bedoel je met beugel omhoog? En waarom?
De beugel van de maxi cosi, waar je hem mee optilt, moet omhoog voor de veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
ravenloos schreef:
03-12-2019 17:05
Huh? Hoe dan? Mijn zoontje is net 17 maanden, draagt maat 92 en weegt 12,5kg. Die kan echt niet meer achterstevoren in de maxicosi hoor.
Niet in een maxicosi maar in een vervolg stoel waarin dat kan. Mijn oudste heeft van 6 maanden tot ruim 4 jaar in deze stoel achterwaarts gezeten en zit nu net pas in een voorwaartse stoel (nu 5).
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit wist ik, ook door de kraamverzorgster en door de vpk van het consultatiebureau direct bij de kennismaking aangegeven dat het niet veilig is, met dikke jassen vervoeren.

Wij gebruiken voetenzakken of dekentjes. Dekentjes vind ik zelf wat lastig, ivm het aftrappen door beide dochters. De voetenzakken zijn behoorlijk warm na enige tijd, maar kan ik openklappen/ritsen. Beide meiden ( een van 2 en een van 4 maanden) zijn nogal snel warm, dus dikke jassen waren toch al niet iets wat ik ze aandeed/aandoe in de auto.
Zelf ook altijd dikke jas uit in de auto tijdens langere ritten. Om snel naar de supermarkt te rijden niet, al is een ongeluk ook dan natuurlijk mogelijk.

Het achterwaarts vervoeren is ook al enige tijd bekend, toen wij 1,5 jaar geleden keken naar een vervolgstoel werden we daar veelvuldig over geïnformeerd.
Jammer dat die stoeltjes zo knetterduur zijn, volgens de nieuwste norm, al is veiligheid natuurlijk zeer belangrijk. En de oudere stoelen zijn gewoon nog te koop. Dochter zit hier al enige tijd voorwaarts, ze werd letterlijk ziek van het achterwaarts vervoeren. Als baby alleen maar huilen en spugen in de groep 0 stoel.
Jongste lijkt daar vooralsnog geen last van te hebben en voor haar hebben we een draaibare autostoel klaar staan. De oudste zit vanaf de overgang van groep 0 naar groep 1 in een naar voren gericht stoeltje, ivm haar misselijkheid.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 20:21
25.32% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven