Winterjas in autostoeltje is levensgevaarlijk!

03-12-2019 16:11 85 berichten
Ik las net een artikel over jonge kinderen in winterjassen in autostoeltjes en dat het echt levensgevaarlijk is.

In winterjassen, zeker de donzige exemplaren, maar feitelijk in bijna alle winterjassen, zit er namelijk vrij veel lucht, waardoor die jassen dik zijn. Je kan de gordel dan wel voldoende aanspannen zodat je kindje goed vastgegespt lijkt, maar als je een ongeval krijgt wordt die jas door de enorme klap vacuüm getrokken, waardoor er toch heel wat speling komt tussen de gordel en je kindje.

Dat betekent dat het hoofd van je kindje een stuk verder naar voor vliegt, en de kans op kwetsuren veel groter is, bijvoorbeeld door de klap tegen de stoel vóór hem of haar. In het slechtste geval kan je kindje zelfs uit de autostoel worden gekatapulteerd, omdat er te veel ruimte is tussen de gordels. In onderstaand filmpje wordt duidelijk het verschil geïllustreerd tussen mét en zonder winterjas in de autostoel.

Hoe kan je je kind dan wel veilig én warm in de auto zetten? Een paar tips!

1. Doe de jas omgekeerd aan nadat je je kindje hebt vastgegespt.
Zet je kindje zonder jas in de autostoel. Gesp hem of haar goed vast, en doe vervolgens de jas omgekeerd aan of leg die op het bovenlichaam. Zo heeft je kind het niet koud en zit het veilig vast.

2. Neem een dekentje mee.
Leg een lekker warm dekentje op je zoon of dochter nadat je hem of haar hebt vastgegespt.

3. Opteer voor kledij in fleece of wol.
Deze materialen isoleren heel goed, zonder dat ze veel lucht bevatten of dik zijn. Op die manier kunnen de veilighedsgordels toch voldoende strak worden dichtgesnoerd.

4. Gebruik een voetenzak.
Bij kleine kindjes kan je een voetenzak gebruiken die speciaal werd ontworpen om te gebruiken in een autostoel. Die voetenzakken hebben speciale openingen om de veilgheidsriemen erdoor te halen, zodat je kindje veilig zit vastgegespt en het toch warm genoeg heeft.

Het vraagt natuurlijk een extra inspanning om je kindje zonder jas in de auto te zetten, maar het is wel een inspanning die levens kan redden!

Hier is het filmpje wat erbij stond met extra informatie en hoe ze met behulp van dummie's het gevaar laten zien van winterjassen in autostoeltjes.

Voor volwassenen (of oudere kinderen) is het trouwens ook veel veiliger om zonder winterjas aan in de auto te zitten.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... =emb_title

Wist jij dit? :-o
Doe jij je kinderen een winterjas aan in het autostoeltje of niet? En hoe hou je ze dan warm die eerste paar minuten dat de verwarming nog niet zo goed de auto verwarmt?
Doe je zelf een winterjas aan in de auto terwijl je aan het rijden bent of niet? Ik denk dat ik maar een fleece meeneem de volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Een autostoel mag niet ouder zijn dan 7 jaar en je mag geen ongeluk ermee hebben gehad. Ook al is de stoel 1 jaar, bij een klap is het al niet meer veilig.

Veiligheid van een kind gaat voorop. Ik snap niet waarom mensen geen geld hebben voor een kinderstoeltje maar wel voor de nieuwste telefoon of hele dagen roken.
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 18:20
Veiligheid van je kinderen is toch belangrijk? Dan zorg je wel dat je het geld hebt.
Wat een vervelende opmerking..Alsof je niet om de veiligheid van je kind geeft als je niet t allernieuwste stoeltje hebt.
Alle reacties Link kopieren
Butterflywhy schreef:
03-12-2019 18:40
Wat bedoel je met beugel omhoog? En waarom?
Die beugel waar je de mc aan tilt, die moet je ook omhoog hebben als je de mc in de auto hebt. Als je dan een ongeluk hebt en de mc raakt los, dan vangt de beugel de grootste klap al op en niet het liggedeelte van de mc waar je kindje in ligt.
ExodusRedux schreef:
03-12-2019 19:19

Veiligheid van een kind gaat voorop. Ik snap niet waarom mensen geen geld hebben voor een kinderstoeltje maar wel voor de nieuwste telefoon of hele dagen roken.
Of een kinderwagen van 1000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Met een dikke jas in de auto is ook voor volwassenen niet de veiligste optie. Veel te veel ruimte tussen de veiligheidsgordel en je lichaam. Daarom ben ik zo blij met stoelverwarming waardoor het gelijk lekker is in een koude auto zonder jas :-)
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
03-12-2019 19:19
Een autostoel mag niet ouder zijn dan 7 jaar en je mag geen ongeluk ermee hebben gehad. Ook al is de stoel 1 jaar, bij een klap is het al niet meer veilig.

Veiligheid van een kind gaat voorop. Ik snap niet waarom mensen geen geld hebben voor een kinderstoeltje maar wel voor de nieuwste telefoon of hele dagen roken.

Wat een aannames in die laatste zin. Wij konden een tweedehands maxi cosi overnemen van familie. Prima ding, geen aanrijding of val mee geweest. Nu blijkt dat een maxi cosi na een C aantal jaar “verouderd”. Dat wist ik niet, ben ik ook niet over voorgelicht door verloskundige of andere hulpverleners die je in de zwangerschap tegenkomt. (En ik heb nog bewust gevraagd naar de maxi cosi!!) Wij kozen bewust voor een tweedehands stoel, omdat we vrijwel alles tweedehands kopen (ivm milieuaspect) en we via familie betrouwbaar vonden. Via vreemden hadden we het niet gedaan.

In ons geval hebben we we het geld, maar kozen bewust voor een milieu-vriendelijkere optie omdat we simpelweg niet goed geïnformeerd zijn en simpelweg bij de baby-uitzet hebben gekeken naar tweedehandse mogelijkheden. Nu we het weten gaan we uiteraard uitzoeken welke stoel wij precies hebben en of deze aan de eisen voldoet.

Niet iedereen die er geen geld voor heeft rookt of heeft de nieuwste telefoon. Niet iedereen die financieel moeite heeft maakt domme keuzes. Ook een verkeerde keuze kan komen door onwetendheid (zie onze situatie bijvoorbeeld), oók als je het financieel zwaar hebt. Zoals LAgirl al schrijft: de voorlichting hierover mag wel wat beter.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
03-12-2019 20:22
Wat een aannames in die laatste zin. Wij konden een tweedehands maxi cosi overnemen van familie. Prima ding, geen aanrijding of val mee geweest. Nu blijkt dat een maxi cosi na een C aantal jaar “verouderd”. Dat wist ik niet, ben ik ook niet over voorgelicht door verloskundige of andere hulpverleners die je in de zwangerschap tegenkomt. (En ik heb nog bewust gevraagd naar de maxi cosi!!) Wij kozen bewust voor een tweedehands stoel, omdat we vrijwel alles tweedehands kopen (ivm milieuaspect) en we via familie betrouwbaar vonden. Via vreemden hadden we het niet gedaan.

In ons geval hebben we we het geld, maar kozen bewust voor een milieu-vriendelijkere optie omdat we simpelweg niet goed geïnformeerd zijn en simpelweg bij de baby-uitzet hebben gekeken naar tweedehandse mogelijkheden. Nu we het weten gaan we uiteraard uitzoeken welke stoel wij precies hebben en of deze aan de eisen voldoet.

Niet iedereen die er geen geld voor heeft rookt of heeft de nieuwste telefoon. Niet iedereen die financieel moeite heeft maakt domme keuzes. Ook een verkeerde keuze kan komen door onwetendheid (zie onze situatie bijvoorbeeld), oók als je het financieel zwaar hebt. Zoals LAgirl al schrijft: de voorlichting hierover mag wel wat beter.
Als het goed is zit aan de achterkant een klepje. Daarin staat met van die rondjes met pijlen aangegeven wanneer de mc gemaakt is. Volgens mc zelf is de technische levensduur 10 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
03-12-2019 20:27
Als het goed is zit aan de achterkant een klepje. Daarin staat met van die rondjes met pijlen aangegeven wanneer de mc gemaakt is. Volgens mc zelf is de technische levensduur 10 jaar.

Dank! Stoeltje zit al in de auto (ik ben 40+2 zwanger), vriend is nog aan het werk. Als hij thuis is, gaat hij er naar kijken. Stoel is sowieso bij lange na niet 10 jaar oud!
Alle reacties Link kopieren
Caramelfudge schreef:
03-12-2019 18:58
Niet in een maxicosi maar in een vervolg stoel waarin dat kan. Mijn oudste heeft van 6 maanden tot ruim 4 jaar in deze stoel achterwaarts gezeten en zit nu net pas in een voorwaartse stoel (nu 5).
Welke stoel is dat ? Ik ben me aan het verdiepen.
Blijf in jezelf geloven !
Pergamon, maak je geen zorgen. Van familie kan het prima. Ik heb onze maxi cosi ook verkocht aan familie. Eerst uitgezocht of het kon en het kon.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
03-12-2019 21:10
Pergamon, maak je geen zorgen. Van familie kan het prima. Ik heb onze maxi cosi ook verkocht aan familie. Eerst uitgezocht of het kon en het kon.

Ik maak me ook geen zorgen, wil gewoon even weten waar we staan qua stoeltje. Als ik ook maar had getwijfeld aan de veiligheid, was ‘ie er sowieso niet ingekomen. Maar nu ik de aanbevelingen weet, wil ik wel even checken wat we precies hebben zeg maar.

En als ik vannacht ga bevallen, dan is dit toch het stoeltje waarin de baby mee naar huis gaat, dus veel meer kan ik er op hele korte termijn toch niet aan veranderen :)
Er wordt tegenwoordig vanuit gegaan dat je voor alles om je heen de instructie op internet/youtube bekijkt.

Al is het nog maar de vraag hoe groot de kans is dat die informatie betrouwbaar is.
Alle reacties Link kopieren
noodlelunch schreef:
03-12-2019 21:17
Er wordt tegenwoordig vanuit gegaan dat je voor alles om je heen de instructie op internet/youtube bekijkt.

Al is het nog maar de vraag hoe groot de kans is dat die informatie betrouwbaar is.
Als je naar filmpjes van het merk zelf kijkt in elk geval wel.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
03-12-2019 21:20
Als je naar filmpjes van het merk zelf kijkt in elk geval wel.

Nouja, hun prioriteit is stoeltjes verkopen. Dus zij zullen altijd inspelen op dingen zodat je eerder een nieuw stoeltje koopt. Ik ga zelf liever af op onafhankelijke sites voor mijn informatie. Zou toch te gek zijn als zo'n stoeltje na 2 jaar gedateerd is? Dan kan je voor je tweede alweer een nieuwe aanschaffen. Milieurtechnisch vind ik dat echt onzin. Hoeveel verbeteringen kunnen er in 2 jaar plaatsvinden?
Alle reacties Link kopieren
Mensen willen de boel ook nog wel eens dramatiseren. Je mag best een tweedehands Maxicosi gebruiken, als je maar zeker weet dat er geen ongelukken mee gebeurd zijn (dat geldt bv ook voor helmen). En alle soorten plastic ed gaan na verloop van tijd achteruit, dus eentje van 10 jaar geleden zou ik ook niet meer doen.
Je kind hoeft niet tot 15 maanden in een Maxicosi (of eigenlijk groep 0 stoel), er zijn ook gewoon groep 1 stoelen die achteruit kunnen. Die zijn niet onveiliger, en grote kinderen zitten daar vaak veel prettiger in. De mantra: zo en zo lang in de Maxicosi gold toen eigenlijk alle opvolgstoelen voorwaarts gericht waren, maar dat is al lang niet meer zo.

Er is geen verplichting om je kind ineens tot 15 maanden achteruit te vervoeren, de verplichting geldt voor nieuw geproduceerde stoelen. Maar als jij nog een stoel hebt van een ouder kind van twee jaar geleden, mag je die gewoon gebruiken. En dan hoeven we niet ineens net te doen alsof je je kind los op het dak vervoert of zo, het is ietsje minder veilig onder bepaalde omstandigheden, maar zo veel scheelt het nou ook weer niet. En in het kader van ‘het beste voor je kind’, is het maar de vraag of steeds iedereen nieuwe stoelen, met bijbehorend transport en dus vrachtwagens etc niet het verkeer weer zo onveiliger maakt dat het netto niet eens uitmaakt. Om inderdaad nog maar te zwijgen over milieubelasting.

Dat van die winterjas wist ik inderdaad. Ik neem kind (1) zonder jas mee, en doe een dekentje over haar benen. Als we alleen naar de opvang gaan, breng ik haar daar ook zonder jas naar binnen, ik ga niet voor 10 meter lopen een jas aan en uit wurmen. Op de opvang heeft ze een jas hangen voor buiten spelen, en thuis ook. Als we langer buiten zijn, doen we natuurlijk gewoon een jas aan als we buiten de auto komen.
Zeepje-uit-de-zee schreef:
03-12-2019 20:06
Wat een vervelende opmerking..Alsof je niet om de veiligheid van je kind geeft als je niet t allernieuwste stoeltje hebt.
Nou inderdaad, toen ik op zoek ging naar een autostoel was het net met de jaarwisseling. Einde van het jaar hadden we een leuke stoeltje van maxi cosi gezien. Een paar weken later was hij opeens met 30% korting. Ik vroeg wat het verschil was met het nieuwe collectie behalve het motief op het stof. Verkoper: Ja als hij ouder is is de veiligheid wat achterhaalt. Terwijl er geen zichtbare wijzigingen in het model waar te nemen was. Fabrikant was er helder over: Alleen een ander uiterlijk, exact dezelfde veiligheid. Verkopers spelen graag met het gevoel van jonge ouders.
ExodusRedux schreef:
03-12-2019 19:19
Een autostoel mag niet ouder zijn dan 7 jaar en je mag geen ongeluk ermee hebben gehad. Ook al is de stoel 1 jaar, bij een klap is het al niet meer veilig.

Veiligheid van een kind gaat voorop. Ik snap niet waarom mensen geen geld hebben voor een kinderstoeltje maar wel voor de nieuwste telefoon of hele dagen roken.

Inderdaad. En je weet nu eenmaal dat kinderen geld kosten en dat je oa autostoeltjes moet kopen.
Maar goed, waarom ik dit topic heb geopend is dus om ouders te waarschuwen je goed te informeren en je kind (en jezelf) nooit met een winterjas aan in de auto te vervoeren. Gewoon voor de veiligheid.
Ja inderdaad. Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is bijna 10 en toen zij een baby was, was al bekend dat die jas uit moest. Dat ze zo lang mogelijk achterwaarts vervoerd moest worden trouwens ook. Destijds was dat best een gedoe door een heel groot kind en nauwelijks verkrijgbare grotere stoelen tegen de rijrichting (moest je in Scandinavië oid bestellen). Fijn dat dat nu zoveel beter is.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
03-12-2019 21:31
Nouja, hun prioriteit is stoeltjes verkopen. Dus zij zullen altijd inspelen op dingen zodat je eerder een nieuw stoeltje koopt. Ik ga zelf liever af op onafhankelijke sites voor mijn informatie. Zou toch te gek zijn als zo'n stoeltje na 2 jaar gedateerd is? Dan kan je voor je tweede alweer een nieuwe aanschaffen. Milieurtechnisch vind ik dat echt onzin. Hoeveel verbeteringen kunnen er in 2 jaar plaatsvinden?
Daar heb je gelijk in, maar dit ging naar mijn idee over instructiefilmpjes die te maken hebben met het gebruik.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Het valt me sowieso op dat de veiligheid van kinderen in de auto vaak niet serieus wordt genomen. Met 4 jaar al op een stoelverhoger en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
05-2019 schreef:
03-12-2019 21:01
Welke stoel is dat ? Ik ben me aan het verdiepen.
De Besafe Izi Kid bijvoorbeeld (die hebben wij, heel erg tevreden mee). Achterwaarts vervoeren tot 18 kg/1.06 meter.
Ik lees net wel dat 84%(!!!) van de kinderen in Nederland niet op de juiste manier worden vervoerd in de auto. En dat is wel veel 84%!

En een achteruit reizend kind heeft 35% minder risico op ernstig letsel bij een ongeluk vergeleken met een kind van vooruit reizend in de auto zit.
Toch zitten de meeste kinderen rond hun eerste verjaardag, of eerder al in een voorwaartse autostoel.
Nederland loopt weer eens achter op oa Scandinavië helaas.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-12-2019 14:34
Ik lees net wel dat 84%(!!!) van de kinderen in Nederland niet op de juiste manier worden vervoerd in de auto. En dat is wel veel 84%!

En een achteruit reizend kind heeft 35% minder risico op ernstig letsel bij een ongeluk vergeleken met een kind van vooruit reizend in de auto zit.
Toch zitten de meeste kinderen rond hun eerste verjaardag, of eerder al in een voorwaartse autostoel.
Nederland loopt weer eens achter op oa Scandinavië helaas.
Dat is bij de eigen ouders, als het bij iemand anders in de auto is, is het 93% (oppas, opa/oma, buren).

Dit gesprek hebben we vorig jaar in het peutertopic al gehad, toen we er allemaal echt kritisch naar keken en over na dachten kwamen we inderdaad rond die cijfers uit. En dan bedoel ik écht kritisch, dan is het iedereen wel eens overkomen.
Bijvoorbeeld door de winterjas die aanbleef, of dat je de beugel van de mc eens vergat omhoog te zetten, of omdat je er bij thuiskomst achter kwam dat je peuter zijn gordeltjes van zijn schouder af kan laten zakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven