Wiskunde: stof beheersen toch onvoldoende

01-12-2025 16:48 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar herkenbaarheid en liever nog tips.
Zoon,14 jaar zit in 3 Havo.
Vorig jaar liepen we al tegen dit probleem aan en dit jaar opnieuw.

Bij wiskunde snapt en kan hij de lesstof 100%, maakt alle opgaves voor een toets, herhalingsopdrachten en oefentoetsen… geen enkele fout.
Maar als hij dan het cijfer van de toets terug krijgt is het een 3 of een 4.
Gesprek gehad met leraar ( vorig jaar al en begin schooljaar opnieuw).
Ze kijkt extra mee in de les, gaat apart met hem zitten en komt tot dezelfde conclusie als ons.
Hij beheerst alle stof volledig.
Is niet gehaast, heeft alle opgaves af en kan ze soms ook nog nalopen.

Als hij de toets terug krijgt ziet hij ook de foutjes overal terug. Zoals in plaats van delen optellen of opeens met een ander cijfer gaan rekenen

Dit is ontzettend demotiverend voor hem, hij doet zijn best, vraagt en thuis en in de les maakt hij dus geen fouten dus de leraar weet het ook niet meer omdat ze als ze hem in de les ziet alles top gaat.

Zelf hebben we nog een gesprek aangevraagd met de faal angst begeleider van school, niet dat hij zenuwachtig is oid maar om iets uit te sluiten en zij geeft ook aan dat ze hem niet kan helpen omdat dit wel heel specifiek is.
Terwijl het me toch iets van concentratie lijkt of teveel ‘in je hoofd’ zitten

Discalculatie is ook besproken maar dan zou hij ook echt moeite met cijfers e.d. moeten hebben en dit is niet het geval

We lopen nu vast want op school weten ze het ook niet, iemand herkenning?
krullenboldame wijzigde dit bericht op 01-12-2025 17:25
Reden: Aanvulllng
16.21% gewijzigd
Bedankt voor al jullie meedenken, wordt gewaardeerd.

Ergens staat dat ik niet duidelijk maak of hij de tussenstappen opschrijft, dat doet hij zeker.
Elke stap schrijft hij op zoals het moet volgens de antwoorden.
Gemengde opgaves zijn idd het lastigste maar die maakt hij dus ook foutloos.
Ook externe toetsen over hetzelfde boek en stof ( toets mij) gaat foutloos.
Hij zit thuis ook wel bij mij in de kamer en heeft echt gee beschikking over telefoon oid, was het maar zo makkelijk dan zou hij de stof niet beheersen dus zou het resultaat logisch zijn.

Ik heb nog even kritisch naar zijn NA en SK toets gekeken daar zitten de foutjes ook voornamelijk in de berekeningen, en ik durf het niet te zeggen maar thuis gaat dat ook prima.

Het zijn dus echt de vakken met cijfers en berekeningen ( wiskunde dus voorop)

We ‘hameren’ voor nu ( net als eerder) op rustig de toets maken, goed lezen en de vragen nogmaals na lopen na het maken (als er tijd is)
Concentratie zal ook echt belangrijk zijn maar hoe help je iemand daarbij die zelf zegt geconcentreerd te werken
Wombat schreef:
02-12-2025 17:26
Ik kan me ook haast niet voorstellen dat hij tijdens het oefenen alles beheerst en bij de toets ineens door slordigheidsfoutjes een 3 of 4. Het verschil is te extreem.

Maar als dat het toch is, dan zou ik inzetten op twee dingen.

De eerste is heel nauwgezet nakijken met hand op het eigen antwoord. Dus eigenlijk de toets twee keer maken. Als je al naar je eigen antwoord kijkt, dan zie je je eigen slordigheidsfoutjes niet, dan trap je twee keer in dezelfde val. Maar als je elke denkstap opnieuw uitdenkt, dan kom je ze met een veel grotere kans wel tegen

Je bedoeld tijdens de toets? Dus alles dubbel maken? Wel een goed idee, want als hij de toets terugkrijgt ziet hij de fouten wel.

Ik snap je gevoel dat je je niet kan voorstellen dat hij de stof normaal voor de toets wel beheerst, wij zijn ook vol ongeloof maar de leerkracht dus ook. Die kan alleen maar beamen dat hij alles beheerst.

Ik ga je idee zeker bij hem neerleggen
Toets mondeling laten afnemen?
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Zou hij, bij wijze van experiment, de komende toets in een ruimte alleen mogen maken? Zodat je dingen kunt gaan uitsluiten? Bijvoorbeeld afleiding door andere leerlingen.

Oefent hij opgaven op tijd? Dus een bepaald aantal opgaven binnen een bepaalde tijd? Om doorwerken en concentratie voor langere tijd te oefenen?
Zijn docent zou kunnen aangeven welke opgaven hij binnen de proefwerktijd af moet kunnen hebben. En dan laten nakijken door iemand anders. Docent bijvoorbeeld.
Ik bedoel inderdaad tijdens de toets de vragen nog een keer maken met hand op de uitwerking, tijdens het nalopen van alles.
Deed ik vroeger standaard met alle toetsen. Maar dat schijnt uitzonderlijk te zijn!

Specifieke checks na afloop kunnen ook helpen: staan overal waar van toepassing mintekens, zijn de getallen correct overgenomen?

Loopt hij hier bij natuurkunde niet tegenaan trouwens? Ik zou daar hetzelfde verwachten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven