Wiskunde: stof beheersen toch onvoldoende

01-12-2025 16:48 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar herkenbaarheid en liever nog tips.
Zoon,14 jaar zit in 3 Havo.
Vorig jaar liepen we al tegen dit probleem aan en dit jaar opnieuw.

Bij wiskunde snapt en kan hij de lesstof 100%, maakt alle opgaves voor een toets, herhalingsopdrachten en oefentoetsen… geen enkele fout.
Maar als hij dan het cijfer van de toets terug krijgt is het een 3 of een 4.
Gesprek gehad met leraar ( vorig jaar al en begin schooljaar opnieuw).
Ze kijkt extra mee in de les, gaat apart met hem zitten en komt tot dezelfde conclusie als ons.
Hij beheerst alle stof volledig.
Is niet gehaast, heeft alle opgaves af en kan ze soms ook nog nalopen.

Als hij de toets terug krijgt ziet hij ook de foutjes overal terug. Zoals in plaats van delen optellen of opeens met een ander cijfer gaan rekenen

Dit is ontzettend demotiverend voor hem, hij doet zijn best, vraagt en thuis en in de les maakt hij dus geen fouten dus de leraar weet het ook niet meer omdat ze als ze hem in de les ziet alles top gaat.

Zelf hebben we nog een gesprek aangevraagd met de faal angst begeleider van school, niet dat hij zenuwachtig is oid maar om iets uit te sluiten en zij geeft ook aan dat ze hem niet kan helpen omdat dit wel heel specifiek is.
Terwijl het me toch iets van concentratie lijkt of teveel ‘in je hoofd’ zitten

Discalculatie is ook besproken maar dan zou hij ook echt moeite met cijfers e.d. moeten hebben en dit is niet het geval

We lopen nu vast want op school weten ze het ook niet, iemand herkenning?
krullenboldame wijzigde dit bericht op 01-12-2025 17:25
Reden: Aanvulllng
16.21% gewijzigd
Heeft je zoon bij een toets alle opgaven af? Bij mij was door faalangst dat het probleem. Door de angst ging ik dwangmatig iedere som telkens opnieuw uitrekenen, waardoor ik in tijdnood kwam. Ik had dan alle wel gemaakte sommen foutloos gemaakt, maar het was dan nog niet voor de helft af. Zo kwam ik ook op drieën en vieren uit.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
De docent kan toch zien wat er tijdens het maken van een toets fout gaat?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Hij heeft alles af, geen tijdnood, soms ja hij gewoon de vragen nog even nalopen.

Ja dat klopt, overal kleine foutjes die hij dus los van de toets niet maakt, ik zal de vraag even aanpassen
krullenboldame wijzigde dit bericht op 01-12-2025 17:17
27.95% gewijzigd
Te gehaast?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Wat gaat er dan fout op de toets?
Heeft hij alle tussenstappen opgeschreven?
Alle opgaven af?
De vragen goed geïnterprteerd?
Dit zou hem na het terugkrijgen en nabespreken van de toets duidelijk moeten zijn.
This is an unacceptable timeline
Ah we kruisen elkaar.
Kleine foutjes kunnen optellen maar als hij alles wel goed begrijpt is dat wel een groot verschil dus t.o.v. zijn normale doen.
Is hij erg zenuwachtig voor de toets? Kan hij zich concentreren?
Leerkracht kan de toets toch analyseren. Dan weet je hoe en wat. Het waarom alleen nog niet.
Afkoelen heeft gewerkt
Als hij een toets terugkrijgt kan hij toch precies zien waar hij de fout is ingegaan?

En om heel eerlijk te zijn vraag ik me af of jij / jullie er niet veel te veel druk op leggen?
‘Vorig jaar liepen WE al ….’; faalangst begeleider; discalculie onderzoeken…. Je zou het van minder benauwd krijgen.

Heb je al eens gevraagd en/of geluisterd wat hij wil of nodig heeft voordat je in de regelmodus schiet?
girasole3 schreef:
01-12-2025 17:25
Als hij een toets terugkrijgt kan hij toch precies zien waar hij de fout is ingegaan?

En om heel eerlijk te zijn vraag ik me af of jij / jullie er niet veel te veel druk op leggen?
‘Vorig jaar liepen WE al ….’; faalangst begeleider; discalculie onderzoeken…. Je zou het van minder benauwd krijgen.

Heb je al eens gevraagd en/of geluisterd wat hij wil of nodig heeft voordat je in de regelmodus schiet?
Dat vind ik best een voorbarige conclusie.
Vorig jaar is er gesprek geweest omdat hij eerst het idee had dat de toets stof niet aansloot bij de toets die hij kreeg.
Dat bleek niet zo te zijn en toen is hij met de leraar gaan zitten omdat die zelf aangeeft dat ze dit opvallend vind.

Discalculatie is genoemd door mentor en gesprek was een gesprek van15 min om te zien of ze evt wat voor hem zou kunnen doen.
Als je kind thuiskomt met dat hij zijn toets super heeft gemaakt en dan steeds een laag cijfer heeft wil je toch meekijken om te zien hoe je kunt helpen, tenminste wij als ouders wel.
Dubbel
krullenboldame wijzigde dit bericht op 01-12-2025 17:35
Reden: Dubbel
99.48% gewijzigd
Het 'goede' nieuws is wel dat je voor de havo bovenbouw wiskunde kan laten vallen. Heeft hij al zicht op profielkeuze, mogelijke vervolgstudies?
Kan het ook een beetje gemakzucht zijn. Mijn zoon raffelt het soms teveel af, denkt dan een goede score te hebben maar heeft dan toch een slecht cijfer. Vaak slordigheidsfoutjes.
In plaats van discalculie kreeg ik de associatie met dyslexie. Vooral dat door elkaar halen van delen-vermenigvuldigen en optellen-aftrekken.
Bij mijn jongste was ooit een vermoeden van dyslexie en daar keken ze juist ook naar dit soort dingen, dus niet alleen taalproblemen.

Lastig hoor, als je weet dat hij er hard genoeg voor werkt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
tyche schreef:
01-12-2025 17:22
Ah we kruisen elkaar.
Kleine foutjes kunnen optellen maar als hij alles wel goed begrijpt is dat wel een groot verschil dus t.o.v. zijn normale doen.
Is hij erg zenuwachtig voor de toets? Kan hij zich concentreren?

Hij geeft aan van niet, maar zelf zou ik me kunnen voorstellen dat dit onbewust toch zo is.
Is ook niet onzeker oid.

De wiskunde leraar heeft het nog met een andere leraar besproken ( om aan te geven dat dit voor hen ook iets aparts is) en die kwam nog met het idee om hem de oplossing van een opgave op te laten zeggen, dus hoe gaat het in zijn hoofd en gaat er wat ‘mis’ met de vertaling van wat hij in zijn hoofd heeft naar papier.

Het is fijn dat er zo meegedacht wordt door de leraar, dat vind vooral mijn zoon ook erg fijn. Ze is dit nog nooit zo tegen gekomen en ook de mentor herkent het niet
Zoals je het beschrijft is het eerder een probleem met concentratie dan met begrip. Dan zou je iets als 'mind gym' kunnen proberen om aandacht te verbeteren.
Nog iets waar ik aan dacht: je schrijft dat hij op de toets foutjes maakt die hij normaal niet maakt.
Is dat normale werk (in de les en huiswerk) ook door de docent bekeken? Kan het zijn dat hij daarbij slordiger is dan hij denkt, maar dat dat niet opvalt omdat hij de uitleg kan volgen en het uiteindelijke antwoord goed heeft?
Hmm op de een of andere manier is het dus anders als hij een toets maakt in vergelijking met opgaven thuis maken. Heeft hij bij andere vakken last van zenuwen? Hoe is het met zijn concentratie tijdens toetsen?
Zou je thuis misschien een soort toetssetting kunnen creëren om te kijken wat er dan misgaat? Wel apart dat hij achteraf dus zijn eigen fouten direct ziet. Het enige wat ik kan bedenken is last hebben van faalangst (maar dat herken je meestal wel) of juist het gevoel hebben dat je de stof zo goed beheerst, dat je slordig wordt.
Hebben ze op school misschien tafelschermen die hij eens kan proberen tijdens een toets? Als dat werkt zou het een concentratieprobleem kunnen zijn.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Timetraveler schreef:
01-12-2025 17:44
Het 'goede' nieuws is wel dat je voor de havo bovenbouw wiskunde kan laten vallen. Heeft hij al zicht op profielkeuze, mogelijke vervolgstudies?
Dat 'kan' alleen als hij een studiekeuze/richting gaat kiezen waar geen wiskunde voor nodig is.
En voor veel studies kan je dat vak dus helemaal niet laten vallen.
De tip om de leraar in het schrift te laten kijken (of om als ouders zelf in het schrift te kijken) is nog niet eens zo verkeerd. Als het daar ook helemaal correct staat, zonder wazigheid, kleine fouten, onduidelijke volgordes of doorhalingen, dan zit het probleem ergens in faalangst of concentratie.
Als het schrift op de proefwerken lijkt, dan is er een ander probleem. Vlak hierbij dyslexie niet uit. Mijn dochter heeft, ondanks een uitzonderlijk hoge score op ruimtelijk inzicht op haar IQ-test, de afgelopen jaren op wiskunde consequent cijfers tussen de 1 en de 10 gehaald, waarbij de moeilijkste toetsen een 9 konden zijn en simpele SO's een 2. Probleem bij haar is echt dyslexie, concentratieproblemen en algehele wazigheid (ze is "dubbel bijzonder" al vermoed ik zelfs driedubbel bijzonder, maar goed). En hoe rot dat ook is, behalve wat symptoombestrijding is daar niet gelijk een oplossing voor.
Si abra la puerta hay lobos.
Maakt hij zijn huiswerk ook echt zelf?
En is dit dan wél foutloos?
Ik zie nl hier dat AI een zéér geliefd huiswerk-maatje is 🤪. (Wat natuurlijk nooit toegegeven wordt!)

En wat gebeurt er als je hem een uur/dag later zijn toets nog eens laat bekijken? Kan hij de fouten er dan uithalen?

En heeft hij hier alleen last van bij wiskunde?
Hoe gaat het met natuurkunde/scheikunde?

En is het altijd al zo met wiskunde?

En rekentoetsen op de basisschool, ging dat wel goed?

En als hij een toetsopgave krijgt tijdens de les (en hij niet weet dat dit een toets is)?

Kan de docent een keer de toets met hem maken waarbij je zoon verwoordt wat hij doet en waarom?
Klinkt als faalangst. Wat mijn kind met hetzelfde probleem heel erg geholpen heeft is dat ze toetsen apart van de groep mocht maken. Gewoon in het kamertje van de coördinator ofzo, met een bemoedigend praatje vooraf. Haar cijfers schoten omhoog. Ze mocht zelfs haar eindexamens apart maken, maar alleen al het idee dat ze een keuze had maakte dat het in 5 havo niet meer nodig was. Ze is geslaagd met prachtige cijfers.

Het is misschien de moeite waard om het, in goed overleg met mentor/docent natuurlijk, een keer uit te proberen.
Rabarbara schreef:
01-12-2025 18:26
De tip om de leraar in het schrift te laten kijken (of om als ouders zelf in het schrift te kijken) is nog niet eens zo verkeerd. Als het daar ook helemaal correct staat, zonder wazigheid, kleine fouten, onduidelijke volgordes of doorhalingen, dan zit het probleem ergens in faalangst of concentratie.
Als het schrift op de proefwerken lijkt, dan is er een ander probleem. Vlak hierbij dyslexie niet uit. Mijn dochter heeft, ondanks een uitzonderlijk hoge score op ruimtelijk inzicht op haar IQ-test, de afgelopen jaren op wiskunde consequent cijfers tussen de 1 en de 10 gehaald, waarbij de moeilijkste toetsen een 9 konden zijn en simpele SO's een 2. Probleem bij haar is echt dyslexie, concentratieproblemen en algehele wazigheid (ze is "dubbel bijzonder" al vermoed ik zelfs driedubbel bijzonder, maar goed). En hoe rot dat ook is, behalve wat symptoombestrijding is daar niet gelijk een oplossing voor.

Zou je dit probleem wanneer er sprake zou zijn van dyslectie dan niet ook terugzien bij andere vakken/toetsen?
Timetraveler schreef:
01-12-2025 17:44
En daarvan is het slechte nieuws dat het je behoorlijk beperkt in de keuzes qua vervolgopleidingen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven