Zadel op fietsstang vanaf welke leeftijd?

12-07-2019 11:17 126 berichten
Dochter is net drie geworden en daarmee het voorzitje officieel ontgroeid. Manlief vindt de achteropstoeltjes lelijk (ik ook feitelijk, maar soit) en wil daarom overgaan op een fietsstangzadel: zo'n los zadeltje op de stang met voetsteuntjes maar zonder ruggensteun of riempjes.

[EDIT/ter verheldering: hij gaat er daarbij van uit dat een fietsstangzadel even veilig is als een fietsstoeltje. Want: fietsstoeltje achterop betekent dat hij zijn been over de stang moet zien te manoeuvreren, wat hem weer niet safe lijkt bij op/afstappen en zeker bij noodstops. En als beide opties even veilig zijn, heeft hij om esthetische redenen liever een fietsstangzadel.]

Ik weet nog zo net niet of zo'n fietsstangzadel even veilig is. Drie jaar lijkt me jong. Dochter doet het motorisch prima en is (voor een peuter) ook best gezeglijk op de cruciale momenten, maar ze is natuurlijk wel een peuter met bijbehorende aandachtsspanne en "oh hee daar vliegt een vogel"-omdraaigedrag.

Online lees ik dat zo'n fietsstangzadel geschikt zou zijn 'vanaf 3 a 4 jaar'. Maar 3 of 4 jaar is natuurlijk nog best een verschil.

Het verschilt ongetwijfeld ook van kind tot kind. Desondanks benieuwd naar wat ervaringen van anderen.

Vanaf welke leeftijd gebruikten jullie zo'n fietsstangzadeltje en was dat met succes?

Vanaf welke leeftijd gebruik je een fietsstangzadel?

Totaal aantal stemmen: 64

Vanaf 3 jaar (11%)
Vanaf 4 jaar (3%)
Vanaf 5 jaar (11%)
Ouder dan 5 jaar (13%)
Niet, want het lijkt mee uberhaupt niet veilig (52%)
Niet, om een andere reden (11%)
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 12-07-2019 13:00
21.04% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
30-07-2019 09:20
Ik weet niet hoor maar ik vind het veiligheidsrisico van een herenfiets tov een damesfiets marginaal hoor.

Ik neem aan dat als jullie zo begaan zijn met veiligheid kind dus altijd een helm op heeft ook?
Damesfiets simpelweg omdat hij het niet relaxt vindt om been voorlangs over stang te manoeuvreren. Of dat in absolute zin onveiliger is: geen idee (mss de website vd Fietsersbond daarover ook maar eens raadplegen :D ) maar feit is dat hij het als onveiliger ervaart.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven