Zakgeld kind

20-03-2023 20:28 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoontje wordt binnenkort 7 jaar. Ik zou dan graag starten met zakgeld.

Is dit een goede leeftijd om te starten? Doe je dit per week of per maand? Welk bedrag is tegenwoordig gangbaar? Welke afspraken maken jullie over het zakgeld? ( sparen/uitgeven aan wat?) wat moet hij of zij er zelf van doen?

Doen jullie dit contant of hebben ze een eigen rekening? Welke rekening is hiervoor geschikt? Gewoon een extra rekening bij je eigen bank of zijn er kinderrekeningen oid?

Ben benieuwd naar hoe jullie dit hebben aangepakt en wat ik ervan kan leren.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind van 6 krijgt hier 1 euro per week, contant want anders is het niet zichtbaar en dus niet tastbaar. Afspraak is; je mag het helemaal uitgeven zoals je zelf wil. In de praktijk kijkt ze heel vaak omdat ze iets wil hebben maar koopt uiteindelijk niks want ze wil toch liever sparen. Snoep zou niet mijn voorkeur hebben maar het is niet verboden (maar ze bedenkt ook nog niet dat dat een optie is).

Kind van 4 krijgt nog geen zakgeld, misschien dat we bij hem wel iets eerder starten maar ik vond niet dat hij ook direct moest krijgen omdat de oudste dat krijgt. Bij hem werken we liever nog met beloningssystemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou met zeven jaar het per week doen, en contant, dan is het nog inzichtelijk voor zo'n jong kind. En uitleggen dat hij (bijvoorbeeld) een deel moet sparen, en een deel mag uitgeven (maar dat natuurlijk niet hoeft). 50 cent per week (ik noem even wat) zou ik dan 2x20 en 1x 10 cent geven. En twee spaarpotjes bijvoorbeeld. Één echte voor het sparen, en de ander voor het uitgeven, een portemonnee of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de website van het Nibud kun je daar info over vinden. Wij sluiten qua bedrag daar bij aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat kun je voor een euro per week kopen? Hier krijgen de kinderen geen zak- of kleedgeld op regelmatige basis. We kopen gewoon wat ze nodig hebben en storten geld op hun rekening wanneer ze dat willen of nodig hebben of krijgen het contant. En ze kunnen toch goed met geld omgaan. Het wordt voornamelijk uitgegeven aan eten op school en verder gespaard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in het dorp zijn geen winkels om het eerder spontaan aan uit te geven. De behoefte was er niet. Rapportgeld/geld dat ze van opa en oma kreeg etc. deed ze in haar spaarpot en daar kocht ze een spel van voor de Switch. Met de vakantie/kermis/carnaval/uitstapjes etc. kreeg ze van ons wel geld en op was op. Ze kreeg dus wel geld maar zonder structuur.

Met haar 10e hebben we een jongerenrekening geopend. Daar krijgt ze nu als 12 jarige haar zakgeld op. Ze krijgt 15 euro per maand. Daar moet ze kadootjes, uitjes (zoals de kermis), kantinevoer etc. van betalen. Inmiddels heeft ze ook een eigen spaarrekening waar ze zelf geld van haar betaal naar haar spaar en vv. kan boeken via de app van de bank. Dit vindt ze prettig. Inmiddels laat ze opa het rapportgeld en kermisgeld storten en heeft hem geleerd hoe de app en een tikkie werkt.

Bij de spaarrekening voor na haar 18e kan ze niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geef ook een euro per week.
Daar kan je inderdaad niet wekelijks iets voor kopen maar dat is ook niet de bedoeling!

Wat wel: zien hoe de spaarpot langzaam voller raakt, de waarde van geld leren, en goed nadenken of je iets echt wilt of dat je nog wat langer spaart.
Een klein half jaar geleden begonnen en er is nog niets uitgegeven maar al wel veel gewikt en gewogen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hielden als richtlijn het aantal euro's aan zoals de leeftijd en dan per maand. Dus zeven jaar, zeven euro. Tien jaar, tien euro. Toen mijn zoons jonger waren kregen ze het contant, vanaf een jaar of tien/elf op de bank. De jongste is een paar dagen geleden achttien geworden, hij krijgt voortaan een studietoelage en nu geen zakgeld meer. De oudste heeft ook zakgeld gehad tot zijn achttiende verjaardag. Overigens betaalde ik wel (nog steeds) ook hun telefoonabonnement van een tientje per maand. Dus eigenlijk kregen ze wat meer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Butterfly2023 schreef:
20-03-2023 20:40
Wat kun je voor een euro per week kopen? Hier krijgen de kinderen geen zak- of kleedgeld op regelmatige basis. We kopen gewoon wat ze nodig hebben en storten geld op hun rekening wanneer ze dat willen of nodig hebben of krijgen het contant. En ze kunnen toch goed met geld omgaan. Het wordt voornamelijk uitgegeven aan eten op school en verder gespaard.
Hier ook zoiets. We storten wel per maand een tientje, maar ze krijgt ook de kinderbijslag gestort op haar rekening en dan nog verjaardagsgeld, geld voor rapport, jaarlijks een bedrag van opa en oma, tussendoor soms wat van ons enz. Ze heeft de app voor bankieren sinds dit jaar (ze is 11) op haar telefoon en pinpas heeft ze sinds haar 8e ofzo. Ze spaart alles op, maar weet wel de waarde van geld. Contant was hier gewoon niet praktisch, want dat heb ik zelf nooit. Ze kreeg het vaker niet dan wel, dus dat schoot niet op :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 7 jarige krijgt een euro per week sinds ze 6 is. Eerst contant, maar omdat ik zelf nooit cash heb en dus alleen voor haar zakgeld moest pinnen (en dat dus heel vaak vergat), sindskort op een kinderrekening.

Ze mag het uitgeven zoals ze zelf wil en ik begeleid in dat proces van keuzes maken. In de praktijk bedenkt ze vaak zelf een spaardoel (bv een skateboard) en gaat ze daarvoor sparen totdat ze dat bij elkaar heeft. In de tussentijd vind ze dan andere dingen vaak niet de moeite waard om haar geld aan uit te geven, dus koopt ze vrijwel niks.

Zakgeld is hier trouwens wel echt extra, dus ze hoeft er zelf niks van te betalen trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
20-03-2023 20:50
Ik geef ook een euro per week.
Daar kan je inderdaad niet wekelijks iets voor kopen maar dat is ook niet de bedoeling!

Wat wel: zien hoe de spaarpot langzaam voller raakt, de waarde van geld leren, en goed nadenken of je iets echt wilt of dat je nog wat langer spaart.
Een klein half jaar geleden begonnen en er is nog niets uitgegeven maar al wel veel gewikt en gewogen!
Dat vond ik het mooie van kermisgeld. Je kan niet en een suikerspin en popcorn en de botsauto's en de rups. Keuzes maken. En regelen. Ging ze samen met een vriendinnetje in een autootje. Degene die het muntje had, mocht sturen. Maar zo hadden ze als bijrijder gratis plezier. Of samen de popcorn kopen. Heel leerzaam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kleuter krijgt ook sinds kort 1 euro per week. Dat gaat verrassend goed: hij snapt al precies hoeveel hij kan uitgeven en dat het ook op kan :)

Contant in de spaarpot trouwens. Vind ik ook leerzaam.
positive_vibes wijzigde dit bericht op 20-03-2023 21:14
15.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
20-03-2023 20:58
Hier ook zoiets. We storten wel per maand een tientje, maar ze krijgt ook de kinderbijslag gestort op haar rekening en dan nog verjaardagsgeld, geld voor rapport, jaarlijks een bedrag van opa en oma, tussendoor soms wat van ons enz. Ze heeft de app voor bankieren sinds dit jaar (ze is 11) op haar telefoon en pinpas heeft ze sinds haar 8e ofzo. Ze spaart alles op, maar weet wel de waarde van geld. Contant was hier gewoon niet praktisch, want dat heb ik zelf nooit. Ze kreeg het vaker niet dan wel, dus dat schoot niet op :mrgreen:
Jouw kind krijgt de kinderbijslag om vrij over te beschikken? Dat is toch 250 euro per kwartaal? Tjemig. Volgens mij leer je dan niet hoe je moet sparen voor een doel?
Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Voor mij is het doel van zakgeld om te leren om te gaan met schaars geld aan de ene kant en allerlei wensen aan de andere kant. Zoon van 9 krijgt hier 3 euro per twee weken. Digitaal, ook al wordt dat afgeraden, omdat ik het dan niet vergeet. Hij mag er zelf over beschikken, ik heb als enige regels dat hij er geen snoep van mag kopen, en dat hij bij een grote uitgave (meer dan 20 euro) er een dag over nadenkt.
Andere inkomsten heeft hij door bv oud speelgoed te verkopen op Marktplaats (dat doe ik dan voor hem).
Hij is nu aan het sparen voor de nieuwe Zelda game, en heeft dat bijna bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje, ik vind een euro per week echt heel erg weinig. Voordat je daar echt iets mee kan kopen ben je maanden verder…

Mijn oudste kinderen (10 en 9) krijgen 10 euro per week. De helft moeten ze daarvan sparen en de rest mogen ze uitgeven als ze willen, maar wordt eigenlijk ook altijd opgespaard. Er wordt gespaard voor spelletjes op de Nintendo of PlayStation, spulletjes voor de kamer, voetbalshirt van bepaalde speler, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon komt niks te kort hoor. Ik vind het juist heel waardevol dat hij leert dat geld niet altijd in overvloed aanwezig is voor leuke dingen. En dat je niet bij elke datwilik-prikkel kan kopen. Daar heeft hij later veel aan.
pozzebok wijzigde dit bericht op 20-03-2023 21:33
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zesjuli schreef:
20-03-2023 21:23
Jeetje, ik vind een euro per week echt heel erg weinig. Voordat je daar echt iets mee kan kopen ben je maanden verder…

Mijn oudste kinderen (10 en 9) krijgen 10 euro per week. De helft moeten ze daarvan sparen en de rest mogen ze uitgeven als ze willen, maar wordt eigenlijk ook altijd opgespaard. Er wordt gespaard voor spelletjes op de Nintendo of PlayStation, spulletjes voor de kamer, voetbalshirt van bepaalde speler, dat soort dingen.
Dat hangt toch ook van de leeftijd af?

De mijne is 4. Die koopt inderdaad een ijsje of een bijzondere kleurpen ofzo. Een euro per week is meer dan zat daarvoor.

Overigens vind ik 40 euro per maand dan weer enorm veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter krijgt 3 euro per maand zakgeld op haar betaalrekening (automatische overboeking). Daar zetten we ook geld van opa's en oma's op (Dat tikt iets sneller aan). Mag ze in overleg uitgeven. Vaak spaart ze voor een spel of iets voor de switch.

Kinderbataalrekening bij mijn bank, dus ik kan dat inzien via mijn bankapp.

Bij haar sportclub kun je saldo op ledenpas zetten voor de kantine. Dat werkt fijn en zet ik dan geld op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanaf 5 jaar 1 euro per week. De oudste twee zijn nu 10 en 8. Ze krijgen het contant en altijd op hetzelfde moment van de week. Snoep ervan kopen willen we niet (vooral omdat ze elkaar dan de ogen ermee gaan uitsteken en thuis en met traktaties en feestjes snoepen ze al genoeg), verder is het vrij besteedbaar. Het zakgeld doen we niet jaarlijks omhoog, maar pas als ze er ook echt meer van moeten doen, als ze bijv er ook cadeautjes van moeten kopen, of beltegoed, of op de middelbare zelf de stad eens in kunnen met vrienden (al hoeven ze van mij echt niet elke week naar de Mac of de film te kunnen, dat doe ik zelf ook niet).

En nee, ze kunnen niet elke week iets kopen met dit bedrag, moeten maanden sparen voor een doosje Lego en grote dingen kunnen er niet van. Maar dat is ons doel ook niet met zakgeld. Zakgeld is een klein extraatje, zodat ze als ze in de speelgoedwinkel iets kleins zien dat ze graag willen hebben daar niet om hoeven te zeuren, maar het zelf kunnen kopen. Ook als wij als ouders het een compleet onzinnig frutsel vinden.
Ze komen niets tekort, ze hebben zat speelgoed en spullen. Ze kunnen grote dingen voor hun verjaardag vragen, mogen speelgoed waar ze niet meer mee spelen verkopen en de opbrengst weer aan iets anders besteden (en hebben zo gezamenlijk een Nintendo Switch bij elkaar gespaard) en krijgen buitenspeelgoed, knutselspullen, boeken, fiets, schooltas, spullen voor hun kamer, uitstapjes, etc. van ons.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen (8 en bijna 10) krijgen elke maand 10,- contant zodat ze kunnen ervaren wat sparen is. Daarnaast krijgen ze vaak nog kleine extraatjes bv als ze iets goed hebben gedaan. En in de vakantie een extra zakcentje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zesjuli schreef:
20-03-2023 21:23
Jeetje, ik vind een euro per week echt heel erg weinig. Voordat je daar echt iets mee kan kopen ben je maanden verder…

Mijn oudste kinderen (10 en 9) krijgen 10 euro per week. De helft moeten ze daarvan sparen en de rest mogen ze uitgeven als ze willen, maar wordt eigenlijk ook altijd opgespaard. Er wordt gespaard voor spelletjes op de Nintendo of PlayStation, spulletjes voor de kamer, voetbalshirt van bepaalde speler, dat soort dingen.
Ik zit me ook af te vragen wat ze met 1 euro per week kunnen tegenwoordig. Je hebt er amper nog een ijsje voor, volgens mij. En ja ik snap zelf het principe om ergens voor te sparen echt wel, maar ik vind het dus echt lastig om een bedrag te kiezen dat ik dan wel redelijk zou vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
happyapple schreef:
20-03-2023 22:01
Ik zit me ook af te vragen wat ze met 1 euro per week kunnen tegenwoordig. Je hebt er amper nog een ijsje voor, volgens mij. En ja ik snap zelf het principe om ergens voor te sparen echt wel, maar ik vind het dus echt lastig om een bedrag te kiezen dat ik dan wel redelijk zou vinden.
Maar ze hoeven toch niet elke week een ijsje te kopen? Mijn kinderen kopen vaak maanden niks. Lijkt me heel gezond, niet steeds van alles kunnen kopen voor de lol of voor de heb. Als ze iets graag willen dan hebben ze ook nog mogelijkheden naast hun zakgeld, zoals het vragen voor hun verjaardag of Sinterklaas of van de opbrengst van verkopen op koningsdag. En als ze daarvoor even moeten wachten vind ik dat alleen maar prima. Als volwassene moet je soms ook sparen en wachten tot je een nieuwe automobilist keuken kunt kopen, laat ze maar leren hoe dat principe werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
20-03-2023 22:06
Maar ze hoeven toch niet elke week een ijsje te kopen? Mijn kinderen kopen vaak maanden niks. Lijkt me heel gezond, niet steeds van alles kunnen kopen voor de lol of voor de heb. Als ze iets graag willen dan hebben ze ook nog mogelijkheden naast hun zakgeld, zoals het vragen voor hun verjaardag of Sinterklaas of van de opbrengst van verkopen op koningsdag. En als ze daarvoor even moeten wachten vind ik dat alleen maar prima. Als volwassene moet je soms ook sparen en wachten tot je een nieuwe automobilist keuken kunt kopen, laat ze maar leren hoe dat principe werkt.
Nee ze hoeven zeker niet elke week een ijsje te kopen. Maar voor bijvoorbeeld een action knutseldingetje moeten ze dan ook wel een maand sparen. Maar mijn kinderen stoppen tot nu toe ook wel liever geld in hun spaarpot dan dat ze het eruit halen, dus waarschijnlijk vinden ze het voorlopig inderdaad sowieso nog wel prima ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
happyapple schreef:
20-03-2023 22:14
Nee ze hoeven zeker niet elke week een ijsje te kopen. Maar voor bijvoorbeeld een action knutseldingetje moeten ze dan ook wel een maand sparen. Maar mijn kinderen stoppen tot nu toe ook wel liever geld in hun spaarpot dan dat ze het eruit halen, dus waarschijnlijk vinden ze het voorlopig inderdaad sowieso nog wel prima ;-D
Klopt, maar van mij hoeven ze dus ook niet elke maand een Action knutseldingetje te kopen. Dat hangt dan wel weer samen met dat knutselspullen hier sowieso al voorradig zijn. Dus zo’n Action knutseldingetje is totaal niet nodig maar alleen extra, bovenop het vele dat ze al hebben. Hoe vaak koop je zelf iets wat totaal niet nodig is maar alleen maar voor de leuk? Wij heel weinig en we willen onze kinderen dat ook meegeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen (8 en 9) krijgen sinds groep 3 een euro zakgeld per week, contant. Dat betekent dat ze sowieso ruim 50 euro per jaar krijgen, en eigenlijk nog meer. Bijvoorbeeld door de verkoop van spullen, af en toe iets van opa en oma, of bijvoorbeeld 5 of 10 euro voor de vakantie.

Al met al zeker 100 euro per jaar om vrij te besteden, lijkt me meer dan genoeg op die leeftijd. Op zich niet echt regels, maar ik probeer wel een beetje te sturen. Oudste heeft dat nooit echt nodig gehad, bij spontane koopdrang vraag ik hem wel even goed na te denken of hij het echt wil/nodig heeft, en soms blijft hij bij zijn besluit en andere keren bedenkt hij zich.

Jongste heeft autisme en slechte impulscontrole, die heeft de neiging om alles meteen uit te geven aan snoep en rommeltjes, net wat er op zijn pad komt en wat hij kan betalen. Ik moet me bij hem echt inhouden om niet te gaan verbieden, maar voor hem zijn miskopen en geldgebrek echt leerzame ervaringen, en het gaat steeds iets beter. Hij heeft momenteel ongeveer 10 euro gespaard, en daar is hij (terecht) erg trots op.
nootboek wijzigde dit bericht op 20-03-2023 23:02
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
20-03-2023 22:27
Klopt, maar van mij hoeven ze dus ook niet elke maand een Action knutseldingetje te kopen. Dat hangt dan wel weer samen met dat knutselspullen hier sowieso al voorradig zijn. Dus zo’n Action knutseldingetje is totaal niet nodig maar alleen extra, bovenop het vele dat ze al hebben. Hoe vaak koop je zelf iets wat totaal niet nodig is maar alleen maar voor de leuk? Wij heel weinig en we willen onze kinderen dat ook meegeven.
Helemaal eens.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven