Zakgeld kind

20-03-2023 20:28 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoontje wordt binnenkort 7 jaar. Ik zou dan graag starten met zakgeld.

Is dit een goede leeftijd om te starten? Doe je dit per week of per maand? Welk bedrag is tegenwoordig gangbaar? Welke afspraken maken jullie over het zakgeld? ( sparen/uitgeven aan wat?) wat moet hij of zij er zelf van doen?

Doen jullie dit contant of hebben ze een eigen rekening? Welke rekening is hiervoor geschikt? Gewoon een extra rekening bij je eigen bank of zijn er kinderrekeningen oid?

Ben benieuwd naar hoe jullie dit hebben aangepakt en wat ik ervan kan leren.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
20-03-2023 22:27
Klopt, maar van mij hoeven ze dus ook niet elke maand een Action knutseldingetje te kopen. Dat hangt dan wel weer samen met dat knutselspullen hier sowieso al voorradig zijn. Dus zo’n Action knutseldingetje is totaal niet nodig maar alleen extra, bovenop het vele dat ze al hebben. Hoe vaak koop je zelf iets wat totaal niet nodig is maar alleen maar voor de leuk? Wij heel weinig en we willen onze kinderen dat ook meegeven.
Helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
20-03-2023 21:14
Jouw kind krijgt de kinderbijslag om vrij over te beschikken? Dat is toch 250 euro per kwartaal? Tjemig. Volgens mij leer je dan niet hoe je moet sparen voor een doel?
Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Voor mij is het doel van zakgeld om te leren om te gaan met schaars geld aan de ene kant en allerlei wensen aan de andere kant. Zoon van 9 krijgt hier 3 euro per twee weken. Digitaal, ook al wordt dat afgeraden, omdat ik het dan niet vergeet. Hij mag er zelf over beschikken, ik heb als enige regels dat hij er geen snoep van mag kopen, en dat hij bij een grote uitgave (meer dan 20 euro) er een dag over nadenkt.
Andere inkomsten heeft hij door bv oud speelgoed te verkopen op Marktplaats (dat doe ik dan voor hem).
Hij is nu aan het sparen voor de nieuwe Zelda game, en heeft dat bijna bij elkaar.
De kinderbijslag gaat op een aparte rekening (geen idee hoeveel dat is, maar blijkbaar 327 euro per kwartaal). Daar komt maandelijks ook nog €25,- bij, dat is haar spaarrekening voor als ze straks gaat studeren of op zichzelf gaat, rijbewijs wil of zo. Op haar lopende rekening komt haar zakgeld, geld van verjaardag, ze krijgt jaarlijks geld van opa en oma, geld voor rapport, geld van verkocht speelgoed. Maar op die lopende rekening staat inmiddels ook zo’n €700,- :facepalm: ze geeft echt nooit geld uit. Vraagt alles wat ze wil met haar verjaardag of Sint/kerst. Dus ze kan prima met geld om gaan :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook met 7 jaar en inderdaad 1 euro per week voor de jongste, denk voor de oudste ( die is nu al 16) was zelfs minder.

En met 10 hadden bankrekening en pinpas en maakte daar naar over en dat was 2,50 per week ofzo met 10.

En je hoeft inderdaad niets te kopen maar voor een 1 euro kan je hier nog een ijsje kopen of een zakje snoep bij marktkraam, of sparen inderdaad.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ondanks dat we toen ze klein waren de contante Nibudbedragen aanhielden, zat er ook altijd wel wat meer in de portemonnees dan die paar muntjes. Oma gaf vaak 5 euro zomaar.
Dus als ze iets wilden kopen, kon dat. Maar dat wilden ze nooit.

Later werd het geld gestort op de rekening en gingen ze af en toe een game kopen. De oudste koopt er nu ook wel eens snacks van en sinds de middelbare school betaalt hij ook zelf het cadeau voor een jarige vriend. Hij is 16 en heeft geen kleedgeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn om te lezen hoe jullie het inrichten. Ik lees goede dingen die mij ideetjes geven. Twijfel over contant of digitaal. Ik snap het idee achter contant maar vind het voor mezelf minder praktisch. Ik heb al jaren geen contant geld. Dit zou ik dan steeds moeten pinnen en wisselen. En er steeds aan denken.

Heb bij de kringloop nog een leuk spel over zakgeld op de kop getikt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh hier kan zoon inderdaad niet wekelijks een ijsje kopen van die ene euro. Maar dat is wat mij betreft precies het punt. Dan moet hij dus 1 week sparen om de tweede week een ijsje te kunnen kopen. Heel leerzaam en qua tijdsspanne ook goed te overzien voor een kleuter.

Waarbij ijsje overigens een voorbeeld is qua orde van grootte. Er wordt niet stipt elke twee weken reikhalzend uitgekeken ofzo :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier met 7 begonnen met €1 per week en nu is hij 8 en dan krijgt hij eigenlijk mede vanwege de hoge inflatie nu dan €2 per week. Dit geven we contant.
Hij heeft een paar keer per jaar wat bijverdiensten samen met zijn opa en mijn oom die hij dan helpt met werkzaamheden en daar krijgt hij dan een flink bedrag voor. Verder vaak rapport- en verjaardagsgeld of zomaar tussendoor iets van opa's en oma's.

Op zich heeft hij dus lekker veel spaargeld. Hij geeft soms wel eens iets uit, koopt dan een pokemonbox oid van €50-€70. Maar verder valt het qua uitgaven reuze mee. Soms haalt hij zelf iets lekkers bij het cafetaria met een vriendje. Hij mag zelf weten waar hij het aan uitgeeft maar hij vindt sparen ook leuk en als hij iets onverstandigs wil doen dan voeren we daar wel een gesprek over. Soms mag het dan wel maar hij moet dan wel een week wachten en dan wil hij het zelf toch niet meer zo graag.
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 23-03-2023 16:19
21.87% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
lievekat123 schreef:
22-03-2023 18:36
Fijn om te lezen hoe jullie het inrichten. Ik lees goede dingen die mij ideetjes geven. Twijfel over contant of digitaal. Ik snap het idee achter contant maar vind het voor mezelf minder praktisch. Ik heb al jaren geen contant geld. Dit zou ik dan steeds moeten pinnen en wisselen. En er steeds aan denken.

Heb bij de kringloop nog een leuk spel over zakgeld op de kop getikt!
Je kan ook een jaar zakgeld vooruit pinnen en wisselen ergens ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik pin ook vaak €20 ofzo en dan wissel ik dat dat ik voorlopig genoeg in huis heb.
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 23-03-2023 16:21
3.87% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
23-03-2023 16:16
Je kan ook een jaar zakgeld vooruit pinnen en wisselen ergens ;)
Dat wisselen vind ik nog niet zo makkelijk. Wij betalen liefst met PIN en komen sowieso niet zoveel in winkels. En in winkels waar ik wel kom wil ik niet vragen of ze een briefje omwisselen in losse euro's, dan hebben ze zelf geen wisselgeld meer. Voor 2 kinderen genoeg euro's sparen is daardoor nog wel een uitdaging. Vroeger kon je hier bij een ABN kantoor bij een speciale wisselautomaat briefjes wisselen in geldrolletjes voor 30 cent aan kosten, maar dat kantoor is weg en in andere kantoren zie ik alleen van die algemene PIN- en stortautomaten. Daar zitten ook wel automaten met rolletjes bij, maar dan alleen per 50 rolletjes voor zakelijke klanten en met flinke kosten, afhankelijk van bij welke bank je zit. Wat ik nu doe is als de kinderen een tientje in hun spaarpot hebben ze dat om laten ruilen met een briefje van mij. Kan ik daarna weer 5 weken vooruit. En soms kopen ze iets online en dan betaal ik online en krijg ik van hen de euro's, die ik daarna dan weer als zakgeld kan geven. Op die manier heb je geen 52 losse euro's per kind per jaar nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze kinderen krijgen vanaf 8 jaar zakgeld. 50 cent per week voor elk levensjaar, dus 4 euro als ze 8 zijn, 4,50 met 9 etc. Ze moeten daarvan cadeautjes kopen voor de verjaardagen van ons en van hun broers. Verder moeten ze 10 euro per jaar aan een eigen gekozen goed doel geven.
Onze oudsten hebben een mobiel met een klein abonnement, gaan ze daaroverheen dan moeten ze dat ook van hun zakgeld betalen. En onze oudste wilde graag Netflix op zijn tablet, daarvoor moest ons Netflix abonnement uitgebreid worden, het verschil in kosten ( 2 euro per maand) betaalt hij.
Onze middelste heeft een playstaion+ account, dat betaalt hij ook zelf.
Verder mogen ze het vrij uitgeven. Ik vind dat zakgeld leergeld is. Ze moeten leren met geld omgaan, leren vooruitdenken en budgetteren. En ik vind het ook belangrijk dat ze leren dat bepaalde dingen geld kosten en dat je dus soms keuzes moet maken. En op=op, ik doe niet aan leningen of voorschieten.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Alle reacties Link kopieren Quote
wisselen kan prima bij de servicebalie van de supermarkt, die is er op voorbereid

en losse euro's zijn toch wel handig voor collectanten en straatkrantverkopers
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-03-2023 16:40
wisselen kan prima bij de servicebalie van de supermarkt, die is er op voorbereid

en losse euro's zijn toch wel handig voor collectanten en straatkrantverkopers
Maar vinden ze dat prettig, bij de servicebalie, als je een briefje van 20 komt wisselen voor 20 losse euro's? Ik doe dat alleen als ik bijv geen muntje heb voor een karretje, maar in zo'n mate wisselen voor iets wat alleen voor jezelf is (dus niet om daar boodschappen te kunnen doen) zou ik me enorm bezwaard voelen. Of doe ik dan te moeilijk en hebben ze toch wel euro's zat en maken die 20 niks uit?
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
23-03-2023 17:10
Maar vinden ze dat prettig, bij de servicebalie, als je een briefje van 20 komt wisselen voor 20 losse euro's? Ik doe dat alleen als ik bijv geen muntje heb voor een karretje, maar in zo'n mate wisselen voor iets wat alleen voor jezelf is (dus niet om daar boodschappen te kunnen doen) zou ik me enorm bezwaard voelen. Of doe ik dan te moeilijk en hebben ze toch wel euro's zat en maken die 20 niks uit?
Ik heb nu elke 5 weken in mijn agenda 'zakgeld' gezet en dan krijgt kind dus 10 euro in 1x. Dit ipv elke weel losse muntjes ergens vandaan toveren (en voor kind ook makkelijker als ze iets wil kopen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel...
socie wijzigde dit bericht op 23-03-2023 17:51
97.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier krijgt de 9 jarige 4 euro per week. Hij is vrij spaarzaam en geeft het geld vooral uit aan lego en playmobil. Hij koopt ook cadeautjes voor verjaardag van broer/zus. Zijn oudere broer en zus zitten op de middelbare school en krijgen 30 euro zakgeld per maand. De jongste (4) krijgt nog niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
20-03-2023 22:27
Hoe vaak koop je zelf iets wat totaal niet nodig is maar alleen maar voor de leuk? Wij heel weinig en we willen onze kinderen dat ook meegeven.
Eigenlijk best wel vaak, een boek, een reep chocolade, een koffie buitenshuis, ergens gaan lunchen met iemand... allemaal dingen die ik niet nodig heb maar wel voor de leuk kopen.
En ook wel spullen voor in huis die niet perse nodig zijn zoals een nieuw pennenbakje voor mijn bureau, een mooi notitieboek (terwijl ik een stapel schriften heb liggen)...
Alle reacties Link kopieren Quote
8-jarige krijgt een euro. De ene helft voor zijn portemonnee en de andere helft om te sparen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Saelle1 schreef:
23-03-2023 17:24
Eigenlijk best wel vaak, een boek, een reep chocolade, een koffie buitenshuis, ergens gaan lunchen met iemand... allemaal dingen die ik niet nodig heb maar wel voor de leuk kopen.
En ook wel spullen voor in huis die niet perse nodig zijn zoals een nieuw pennenbakje voor mijn bureau, een mooi notitieboek (terwijl ik een stapel schriften heb liggen)...
Dat is een verschil inderdaad. Ik snap dan dat je dat doortrekt voor je kinderen, dat je het normaal vindt dat zij dat soort dingen ook kunnen. Wij kopen dat soort dingen vrijwel niet, zeker als het gaat om de materiële dingen uit je rijtje. Kleding, uitstapjes en soms ergens iets te eten of drinken wel, maar dat hoeven de kinderen dan weer niet van hun zakgeld te betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop eens in de paar weken een ansichtkaart, betaal die bij de servicebalie met €20 en vraag het wisselgeld in losse euro’s. Kan ik er weer even tegenaan en ik heb dan ook een volle kar bij me, nog nooit protest gehad of zo.
Ik heb nog jonge kinderen en voor hen is het geld zien en kunnen tellen wel heel inzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
23-03-2023 16:21
Wat ik nu doe is als de kinderen een tientje in hun spaarpot hebben ze dat om laten ruilen met een briefje van mij. Kan ik daarna weer 5 weken vooruit. En soms kopen ze iets online en dan betaal ik online en krijg ik van hen de euro's, die ik daarna dan weer als zakgeld kan geven. Op die manier heb je geen 52 losse euro's per kind per jaar nodig.
Dit doe ik ook. Toen we begonnen met zakgeld heb ik een paar losse euros bij elkaar gescharreld en apart gehouden, en met dat potje doe ik nu 3 jaar later nog steeds. Ik wissel spaargeld om naar briefjes, of bestel/pin iets waardoor zij hun losse euros weer aan mij geven, die teruggaan in de zakgeldpot.

Het contante geld wat we in huis hebben komt vooral van rommelmarkt en Marktplaats verkopen, opa &oma - dat sort dingen, en rouleert dus hoofdzakelijk binnenshuis :-D

Ik heb trouwens ook weleens gewoon een briefje geschreven als kind iets verkocht had via MP en ik het geld elektronisch kreeg. Een briefje met '7 euro tegoed voor Pietje' in zijn spaarpot gedaan, en dan ook weer teruggenomen op het moment dat ik iets voor hem pinde. Dat is in het begin/bij jonge kinderen wellicht verwarrend maar hier werkt dat prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe doe je dat dan eigenlijk wanneer kind in de winkel iets wil kopen? Heeft kind dan het zakgeld bij zich? Of moeten ze je achteraf thuis terugbetalen? Weet je dan zeker dat ze dat geld ook echt hebben of gebeurt het wel eens dat ze dan thuis niet voldoende blijken te hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
24-03-2023 03:02
Hoe doe je dat dan eigenlijk wanneer kind in de winkel iets wil kopen? Heeft kind dan het zakgeld bij zich? Of moeten ze je achteraf thuis terugbetalen? Weet je dan zeker dat ze dat geld ook echt hebben of gebeurt het wel eens dat ze dan thuis niet voldoende blijken te hebben?
Bij kinderen is dat wel makkelijk bij te houden. Ze willen dan ook speciaal naar winkel A of B. Heel ritueel vooraf met natellen van het geld :-)
Als ze het zakgeld gestort krijgen, is hun rekening meestal gekoppeld aan die van jezelf dus je kunt het zo nakijken wat het saldo is (bij ons dan).

Als ze cash krijgen dan terugbetalen mochten ze toevallig iets willen kopen. Of wat je dan afspreekt. Soms heeft zoon iets nodig en daarvoor heb ik bedrag X in mijn hoofd. Zoon ziet dan iets dat net ietsjes hipper/luxer is dan hetgeen ik voor ogen had. Dan zeg ik wel eens dat hij het verschil bijlegt met het ‘basismodel’ als hij dat ‘betere’ model wil hebben. Dat voorkomt ook weer dat hij gelijk het allerduurste model kiest want daar is hij te spaarzaam voor. Nog vaker ziet hij af van dat ‘betere’ model en besluit dat een basismodel ook prima is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik plaats mijn vraag hier even bij, eigenlijk dezelfde vraag. Hoeveel?
Jongste is 9, die krijgt nu € 8,- per maand. Dat was naar richtlijn Nibud, maar die is ook alweer uit 2018.. best oud en alles is zoveel duurder geworden. Dus ik wil wat meer gaan geven. Er hoeft niets van gekocht te worden, wij betalen cadeautjes, zwemmen, ijsjes etc dus is alleen voor ‘zelf’. En voor eens een snoepje of ijsje als wij dat niet van plan waren :)
Oudste is inmiddels bijna 13 en krijgt € 20,- en nog extra’s voor de kantine en supermarkt, de typische puberuitgaven. Maar ook daar zijn de Nibud bedragen uit 2020.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij begonnen ook met 6 jaar met euro per week. Dochter is nu 15 en krijgt 22,50 euro per maand. Daarnaast krijgt ze bij haar bijbaantje van AH elk kwartaal 75 euro extra vanwege alle boodschappen die wij daar doen.

Zoon van 14 krijgt 20 euro per maand en verdient Daarnaast 85 euro per maand met folders bezorgen.

Zakgeld bedragen zijn niet enorm hoog maar wij betalen ook hun telefoonkosten, eventueel openbaar vervoer kosten als ze met de trein op pad willen en uitjes naar bioscoop etc.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven