Zal ik mijn dochters huiswerk maken?

17-06-2019 15:24 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb advies nodig. Mijn dochter (15) moet voor Engels opdrachten maken uit een werkboek. Als ze dit niet af heeft krijgt ze geen bonuspunten op haar toets. Dit heeft ze hard nodig want Engels gaat niet zo goed. Het zijn 50 opdrachten en ze zijn redelijk makkelijk (hiermee bedoel ik dat ik ze ook begrijp) en mijn dochter heeft er nog maar 3 af en het moet vrijdag ingeleverd worden. Ik weet nu al dat het echt een strijd wordt om het haar te laten maken. En ik denk dat als ik het zelf doe het binnen 3 uur af kan zijn.

Zal ik mijn dochters opdrachten gewoon maken zodat zij de bonuspunten op de toets krijgt?
The Sky is the limit
Dus jij beloond jouw dochters verwende, zeurende en ruzieënde gedrag door haar huiswerk te maken? Ben je wel lekker?

'Ze wil niet' gaat er echt niet op bij mij. Eerst huiswerk maken en daarna de leuke dingen.

Wauw zeg, sta er versteld van.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
17-06-2019 15:59
Ik zou haar favoriete outfit even lekker in de wasmand laten zitten... als ze ernaar vraagt kun je zeggen dat je denkt dat je nog wel tijd zat hebt, en vrijdag was het uiteindelijk toch niet echt nódig want ze kan toch wat anders aan... dat soort werk. (Ik bedoel ze mag ook zelf de was doen.) Maar zij niks extra's willen doen en een grote mond, dan ik ook niks extra's doen.
:lol: :applause:
Niet doen. Als ze geen normale hulp accepteert, laat haar het uitstellen of het laten schieten. Het is veel beter voor haar als ze nu tegen haar uitstelgedrag aan loopt dan "later" in het "echte leven". Er hangt in dit geval ook te weinig vanaf om de boel te belazeren. Dan heeft ze die bonuspunten niet en moet ze harder werken om haar toets te halen. Jammer.

Ik heb ook weleens opdrachten of een essay voor iemand gemaakt, maar in deze omstandigheden zou ik haar lekker op de blaren laten zitten.
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:50
Dit hadden we al het weekend afgesproken. Maar ze heeft er nog niks voor gedaan. ugh....
Ik snap het ook niet. Mijn zoon, ex-man en ik stellen nauwelijks dingen uit, maar zij wel.
Tja. Ik maakte mijn huiswerk of op het laatste moment of gewoon niet. Dan kwam ik dus in de problemen. Maar no way dat mijn moeder het dan voor me ging zitten maken. Zo ontstaan verwende nesten dus. Leer haar dat dit soort acties consequenties hebben. Dat leer je haar niet door het voor haar te gaan maken. Dan leert ze dat niets doen dus beloont want moeder doet het wel. Laat het haar lekker zelf uitzoeken.

Geen zin in ruzies? Echt? Tja dat hoort bij kinderen hebben he. Echt waar gaat dit over?
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 16:10
6.31% gewijzigd
Hell no! Je zal ergens moeten beginnen met voorbereiden op de echte wereld he.
Ik lees dat jij wilt dat ze over gaat, wat wil ze zelf?
Ik zou het ook absoluut niet maken. Als mijn kinderen hulp vragen wil ik ze helpen, maar dat is dan wel samen iets doen.
Wat wil je je dochter meegeven? Dan jij het voor haar opknapt als ze geen zin heeft? Dit is echt korte termijn denken; jij denkt dat je haar helpt, misschien maakt het net het verschil tussen overgaan en blijven zitten. Maar dan denkt ze een volgende keer ook: O, mijn moeder doet het wel, en anders iemand anders. Je helpt haar het meest door haar haar verantwoordelijkheid te laten nemen.
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:46
Ik weet het. Maar ik heb gewoon geen zin in de ruzies en gezeur met haar.
Dan maak je er geen ruzie en gezeur over. Ze leert het heus wel hoor, alleen niet als jij haar opdrachten gaat maken.
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:50
Dit hadden we al het weekend afgesproken. Maar ze heeft er nog niks voor gedaan. ugh....
Ik snap het ook niet. Mijn zoon, ex-man en ik stellen nauwelijks dingen uit, maar zij wel.
Ze is jou, zoon en ex-man ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Geen zin in ruzie? Ze is 15, er zullen nog vele ruzies volgen.
Vanavond na het eten: telefoon inleveren, zitten, en 12 opdrachten maken! Geen discussies voeren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ja hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hoppa aan de keukentafel en samen aan de slag en pas als het af is iets anders gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ook wel logisch dat haar Engels niet zo goed gaat.
Ik vind 50 opdrachten belachelijk veel.

Ik zou er dus 20 of 25 zelf maken.
De rest is aan haar.


Als dat het verschil maakt tussen wel overgaan en niet overgaan en tussen een extra jaar middelbare school financieren ...
Alle reacties Link kopieren
50 opdrachten waar jij zo’n 3 uur over zou doen, dat maakt me nieuwsgierig.
Doe eens een voorbeeld?
.
Belg007 schreef:
17-06-2019 16:20
Ik vind 50 opdrachten belachelijk veel.

Ik zou er dus 20 of 25 zelf maken.
De rest is aan haar.


Als dat het verschil maakt tussen wel overgaan en niet overgaan en tussen een extra jaar middelbare school financieren ...
Wat kost dat in Belgie?
Alle reacties Link kopieren
Niet doen, niet haar werk afmaken, maar samen met haar even rustig bespreken wat er moet gebeuren, hoeveel tijd heb je nog en een planning maken.

En anders, dan maar geen bonuspunten en kans op een onvoldoende. Tis niet anders. Laat dit een leermoment zijn.

Probeer je niet te laten verleiden tot ruzie. Leg haar de keuze voor: afmaken en bonuspunten (en een beter cijfer) of niet afmaken. Eventueel kun je een beloning in het vooruitzicht zetten.

Pick your battle zou ik zeggen. Maar ga nou niet, om ruzie te voorkomen, haar werk maken. Uiteindelijk help je haar daar niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat die opdrachten over de toetsstof gaan? Dan heeft ze straks die bonuspunten, omdat jij die opdrachten hebt gemaakt. Vervolgens haalt ze geen punten op de toets, omdat zij die opdrachten niet heeft gemaakt. Gaan ze in de klas de toets bespreken en zegt de docent 'deze opgave kwam letterlijk uit de oefenopdrachten', maar ja, jouw dochter heeft die niet gemaakt. Haalt ze alsnog een dikke onvoldoende en heeft ze er nog niks van geleerd.
Gatinmijnsok schreef:
17-06-2019 16:19
Hoppa aan de keukentafel en samen aan de slag en pas als het af is iets anders gaan doen.
Als dit een serieus topic is.. Dit.
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:46
Ik weet het. Maar ik heb gewoon geen zin in de ruzies en gezeur met haar.
Tja. Opvoeden is niet altijd leuk. Net als zij geldt ook voor jou dat je niet altijd de makkelijkste weg kunt kiezen. Daar krijg je verongelijkte snotblagen van die overal recht op menen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
De enige situatie waarin ik zou overwegen om haar huiswerk te maken is wanneer ze hard gewerkt heeft maar dat ze het net niet redt omdat ze bijv. ook nog veel tijd in een toets moet stoppen.
Dan maar geen bonuspunten, als ze de toets goed leert heeft ze die punten niet nodig.
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:47
Ik ken dit enorm en dat doe ik ook bij haar. Maar uiteindelijk verliezen wij allebei dan ons geduld en wordt het een schreeuw partij.

Jij bent toch volwassen, en de ouder van dit kind? Jij hebt de keuze om je geduld een keer niet te verliezen hoor. En verliest zij haar geduld dan ga je gewoon weg, met de mededeling dat je weer komt helpen als ze daar weer zin in heeft.
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen!! En dan daarna elkaar nagels lakken, kletsen over jongens en stiekem dronken worden.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Als je haar huiswerk wilt maken om gedoe en ruzies te vermijden, zal het alleen maar erger worden: ze wéét dan dat je toegeeft als ze maar koppig genoeg doet. Niemand gaat beweren dat het gemakkelijk is om met pubers om te gaan, maar net daarom is het belangrijk dat je blijft vasthouden aan principes en basisrespect naar jou toe. Slecht gedrag mag niet beloond worden. Je hoeft niet voor alles een strijd aan te gaan (pick your battles), maar het lijkt mij toch belangrijk dat je hier een signaal geeft: je dochter toont nu geen verantwoordelijkheid en gaat dan misschien ook nog eens een grote mond opzetten. Zoals eerder gezegd: mensen die verwachten dat anderen alles voor hen doen, zijn niet aangenaam om rond je te hebben of mee samen te werken. Daar zou ik dus wel op inzetten.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-06-2019 16:20
Ik vind 50 opdrachten belachelijk veel.

Ik zou er dus 20 of 25 zelf maken.
De rest is aan haar.


Als dat het verschil maakt tussen wel overgaan en niet overgaan en tussen een extra jaar middelbare school financieren ...
Hangt van de opdracht af. 50 zinnetjes vertalen of 50 onregelmatige werkwoorden vervoegen (ik noem maar wat) is best te doen, zeker als je hier minstens een week de tijd voor hebt
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Je kan ook een vriendin van je dochter zijn maar haar niet pamperen he.
Ik zie mijn moeder ook als een goede vriendin, maar no way dat ze ooit mijn huiswerk gemaakt heeft. Als ik hulp nodig had met wiskunde was ze er uiteraard om me te helpen maar echt niet dat ze ooit een regel in mijn werkschriften geschreven heeft.

Ik zou er helemaal niet over beginnen, ze komt er vanzelf achter als ze het niet op tijd af heeft. Dan komt ze in de problemen, nou daar leert ze dan ook weer van.
Waarom laat je je kind niet op haar bek gaan? Van al dat geknuffel worden ze niet wijzer of zelfstandiger hoor.
Mijn moeder zat me echt niet achter mijn kladden over mijn huiswerk want ze wist dat ik het zelf wel uit zou zoeken. En ja dan kreeg ik wel eens een onvoldoende. Soit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven