Zal ik mijn dochters huiswerk maken?

17-06-2019 15:24 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb advies nodig. Mijn dochter (15) moet voor Engels opdrachten maken uit een werkboek. Als ze dit niet af heeft krijgt ze geen bonuspunten op haar toets. Dit heeft ze hard nodig want Engels gaat niet zo goed. Het zijn 50 opdrachten en ze zijn redelijk makkelijk (hiermee bedoel ik dat ik ze ook begrijp) en mijn dochter heeft er nog maar 3 af en het moet vrijdag ingeleverd worden. Ik weet nu al dat het echt een strijd wordt om het haar te laten maken. En ik denk dat als ik het zelf doe het binnen 3 uur af kan zijn.

Zal ik mijn dochters opdrachten gewoon maken zodat zij de bonuspunten op de toets krijgt?
The Sky is the limit
Kiiroitori schreef:
17-06-2019 16:56
Hangt van de opdracht af. 50 zinnetjes vertalen of 50 onregelmatige werkwoorden vervoegen (ik noem maar wat) is best te doen, zeker als je hier minstens een week de tijd voor hebt
Als opstartster zelf al denkt 3 uur aan die opdrachten bezig te zijn, is haar dochter daar waarschijnlijk 4 of 5 uur aan bezig.
Want het is dus allesbehalve haar beste vak.

Dat vind ik dus belachelijk veel voor een 15-jarige voor 1 vak op 1 week.
(Elke dag minstens een half uur bezig zijn aan Engels. Zelfs dus al je de boel opsplitst.)

Ze heeft waarschijnlijk de rest van de week ook nog huiswerk en testen voor minstens 6 andere vakken die waarschijnlijk ook belangrijk zijn om over te gaan.

Ik blijf er dus bij dat ik kind zou helpen / het samen zou doen.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 17:05
14.87% gewijzigd
Kiiroitori schreef:
17-06-2019 16:56
Hangt van de opdracht af. 50 zinnetjes vertalen of 50 onregelmatige werkwoorden vervoegen (ik noem maar wat) is best te doen, zeker als je hier minstens een week de tijd voor hebt

Inderdaad.

Ik was als tiener ook enorm laks met school, met als gevolg dat ik een jaar overgedaan heb. Mijn ouders hielpen mij heus wel als ik om hulp vroeg, maar ze weigerden mijn huiswerk voor me te maken. En terecht. Je helpt dochter er niet verder mee. Haalt ze het niet; jammer, maar een goede les.

Maar ik vraag me sowieso af of dit topic echt is.
Belg007 schreef:
17-06-2019 17:03
Als opstartster zelf al denkt 3 uur aan die opdrachten bezig te zijn, is haar dochter daar waarschijnlijk 4 of 5 uur aan bezig.
Want het is dus allesbehalve haar beste vak.

Dat vind ik dus belachelijk veel voor een 15-jarige voor 1 vak op 1 week.
(Elke dag minstens een half uur bezig zijn aan Engels. Zelfs dus al je de boel opsplitst.)

Ze heeft waarschijnlijk de rest van de week ook nog huiswerk en testen voor minstens 6 andere vakken die waarschijnlijk ook belangrijk zijn om over te gaan.

Ik blijf er dus bij dat ik kind zou helpen / het samen zou doen.

Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer dochter de opdrachten gekregen heeft. Dat heb ik nergens gelezen? Ik kan er overheen gelezen hebben, hoor - excuses als dat zo is. Maar als dochter de opdracht ruim op tijd gekregen heeft, heb je tijd genoeg om het werk op te splitsen en is er dus geen excuus om het niet te doen.
Ik zou overigens liever helpen, dan dat ze donderdag het werkboek van een klasgenoot / vriendin vraagt en alles klakkeloos overpent.

Daar leert ze pas niets van :-).
Alle reacties Link kopieren
Hoe zal jouw dochter haar kinderen later helpen, denk je?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een rijbewijs voor haar kopen. En een masterdiploma.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Wow. Mijn moeder wist helemaal niets van mijn huiswerk. Hoe kan het dat jij dat wel weet? Heeft ze jou om hulp gevraagd?

Dat vraag ik me af omdat je schrijft dat ze de (eerder?) door jou aangeboden huiswerkhulp niet accepteert. Waarom zou ze dit dan wel aanvaarden eigenlijk?

Misschien heeft ze al uitgerekend dat ze wel een 6 haalt en is ze daarmee tevreden?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-06-2019 17:03
Als opstartster zelf al denkt 3 uur aan die opdrachten bezig te zijn, is haar dochter daar waarschijnlijk 4 of 5 uur aan bezig.
Want het is dus allesbehalve haar beste vak.

Dat vind ik dus belachelijk veel voor een 15-jarige voor 1 vak op 1 week.
(Elke dag minstens een half uur bezig zijn aan Engels. Zelfs dus al je de boel opsplitst.)

Ze heeft waarschijnlijk de rest van de week ook nog huiswerk en testen voor minstens 6 andere vakken die waarschijnlijk ook belangrijk zijn om over te gaan.

Ik blijf er dus bij dat ik kind zou helpen / het samen zou doen.
Waarschijnlijk heeft ze er dus ook geen week voor gekregen maar een langere periode en het gewoon niet gedaan.
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
17-06-2019 17:13
Waarschijnlijk heeft ze er dus ook geen week voor gekregen maar een langere periode en het gewoon niet gedaan.

Dat denk ik ook. Tja, dan moet je op de blaren zitten.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-06-2019 17:08
Ik zou overigens liever helpen, dan dat ze donderdag het werkboek van een klasgenoot / vriendin vraagt en alles klakkeloos overpent.

Daar leert ze pas niets van :-).

Herinnert me aan een voorval..
Ik moest een opdracht inleveren waar ik geen h*l van snapte (en mijn ouders al helemaal niet). Gelukkig was een klasgenoot zo aardig haar versie aan mij te geven.
Ik maakte daar mijn eigen versie van, en gaande weg vielen er kwartjes waardoor ik foutjes in haar werk verbeterde.
Bij het inleveren had ik een hoger cijfer, en toen heeft zij me verlinkt, kreeg ik nog een 1.
Ik vind het nog steeds onrechtvaardig want ik had er écht van geleerd (dat bewees dat hogere cijfer toch). :rofl:
.
Belg007 schreef:
17-06-2019 17:03
Als opstartster zelf al denkt 3 uur aan die opdrachten bezig te zijn, is haar dochter daar waarschijnlijk 4 of 5 uur aan bezig.
Want het is dus allesbehalve haar beste vak.

Dat vind ik dus belachelijk veel voor een 15-jarige voor 1 vak op 1 week.
(Elke dag minstens een half uur bezig zijn aan Engels. Zelfs dus al je de boel opsplitst.)

Ze heeft waarschijnlijk de rest van de week ook nog huiswerk en testen voor minstens 6 andere vakken die waarschijnlijk ook belangrijk zijn om over te gaan.

Ik blijf er dus bij dat ik kind zou helpen / het samen zou doen.
Ze hebben hier ook wel absurd tijdrovende opdrachten gehad. En alles moet creatief, nu ook een moodboard voor Frans. Nou sorry hoor, dan help ik wel mee en het bijbehorende verhaaltje schrijf ik helemaal. Er zijn immers ook nog andere vakken die Eem feestje willen maken van de lesstof (poster voor geschiedenis). Het kost me ook nog eens een vermogen aan knutselmateriaal,
Wat een gemeene moeders hier! Zijn jullie echt zo harteloos voor jullie kinderen? Hoe moed dat kind haar examens halen als haar moeder haar zo laat vallen? Ik vindt dat je als ouder verantwoordelijk bent voor het succes van je kind. Ik ben nu halfweg 30 en heb mijn leven goed op orde.
Mijn moeder maakte altijd mijn huiswerk en als mijn baas me nu een deadline geeft kan ik nog altijd op mijn moeder rekenen.
MinkeDeWit schreef:
17-06-2019 17:25
Ze hebben hier ook wel absurd tijdrovende opdrachten gehad. En alles moet creatief, nu ook een moodboard voor Frans. Nou sorry hoor, dan help ik wel mee en het bijbehorende verhaaltje schrijf ik helemaal. Er zijn immers ook nog andere vakken die Eem feestje willen maken van de lesstof (poster voor geschiedenis). Het kost me ook nog eens een vermogen aan knutselmateriaal,
Dit dus ook.

Kan iemand mij het nut uitleggen van een moodboard voor een 14- à 15-jarige die in een algemene richting zit?


Dat je zoiets doet / probeert op een kunst-school kan ik nog snappen.
Voor studenten die écht specifiek die richting hebben gekozen.

Waarbij dan een aantal andere vakken vervallen zodat je er ook écht tijd voor hebt.
MinkeDeWit schreef:
17-06-2019 17:25
Ze hebben hier ook wel absurd tijdrovende opdrachten gehad. En alles moet creatief, nu ook een moodboard voor Frans. Nou sorry hoor, dan help ik wel mee en het bijbehorende verhaaltje schrijf ik helemaal. Er zijn immers ook nog andere vakken die Eem feestje willen maken van de lesstof (poster voor geschiedenis). Het kost me ook nog eens een vermogen aan knutselmateriaal,

Dat je je kind wilt helpen, snap ik. Zou ik ook doen, als ik kinderen zou hebben en ze om hulp zouden vragen. Maar het huiswerk helemaal overnemen (of een deel ervan)? Absoluut niet.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 17:48
1.60% gewijzigd
Ik vertelde mijn moeder altijd dat ik mijn huiswerk allang af had trouwens. We hadden het er zelden over.
Niet dat het waar was maar goed. Ik mocht het zelf uitzoeken. Eigen verantwoordelijkheid enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ooit eens strafregels schrijven, dit was in de tijd dat thuis een scanner hebben nog niet zo normaal was als nu. Mijn vader heeft me toen 3 regeltjes laten schrijven, die ingescand en op willekeurige volgorde van die woorden weer zinnen gemaakt, en dat weer 300 keer (zoveel waren het er denk ik) gekopieerd en geprint op schrijfblok papier. Trots dat hij was dat de leraar dit accepteerde :-D .

Omdat ik er stoer over deed (was een erg vervelende puber) kwam de leraar er toch achter en de keer daarop dat ik straf had moest ik alle Franse werkwoorden vervoegen :"-( . Ook weer in de tijd dat je dit niet even makkelijk kon googelen. Nou daar was ik mooi klaar mee. En toen ik het eindelijk af had verscheurde de leraar mijn krabbels voor mijn ogen.

Maar m’n ouders deden m’n huiswerk niet voor me. Dat lijkt me ook niet goed. Ze boden wel hulp uiteraard, en ondanks dat ik zo’n opstandige puber was, waardeerde ik dat wel en ging dat zonder ruzie. Jammer dat het bij jullie op ruzie uitloopt.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Wat bizar. Mijn ouders hebben me nooit ook maar een seconde geholpen met school. Als ik per se vwo wilde doen, dan was dat mijn ding. En anders maar een niveau lager.
Alle reacties Link kopieren
Jouw kind jouw keuze.

Mijn ervaring met een sibling waarbij exact hetzelfde gebeurde en ouders ervoor zorgden door huiswerk te maken dat het met hakken over de sloot een diploma haalde...mentaliteit bleef. Nooit een opleiding afgemaakt, nooit een baan kunnen houden. Uiteindelijk een partner ontmoet doe haar wilde onderhouden. Af en toe nog een los baantje of wat uitzendwerk maar de mentaliteit om te werken om iets te bereiken kwam helaas ook niet na de puberteit. Alles is altijd voor deze persoon opgelost en die verwachting is er nog.
Alle reacties Link kopieren
Overweeg huiswerkbegeleiding als je wil dat ze meer doet. Dat lijkt me een stuk gezonder dan het voor het maken.
TijdvoorTaart schreef:
17-06-2019 17:29
Wat een gemeene moeders hier! Zijn jullie echt zo harteloos voor jullie kinderen? Hoe moed dat kind haar examens halen als haar moeder haar zo laat vallen? Ik vindt dat je als ouder verantwoordelijk bent voor het succes van je kind. Ik ben nu halfweg 30 en heb mijn leven goed op orde.
Mijn moeder maakte altijd mijn huiswerk en als mijn baas me nu een deadline geeft kan ik nog altijd op mijn moeder rekenen.
Nederlands deed ze ook zeker altijd voor je?
Het hangt ervan af. Als het een vak betreft waar het kind heel goed in is, of als het een onzinnige opdracht is, doe ik het wel eens. Zo heb ik het laatste Nederlandse boekverslag geschreven voor dochter, waardoor ze examen mocht doen. En dan had ik haar natuurlijk wel kunnen straffen voor het feit dat ze net iets te laat was begonnen met haar inhaalrace, maar dat laatste had ze inmiddels zelf ook al ontdekt dus waarom zou ik haar dan ter lering nog een jaar op die vermaledijde school laten doorbrengen. Kind slaagde overigens met een negen voor Nederlands, en dat kwam echt niet door dat ene verslagje van mij :proud:

Maar als het wiskunde was geweest (waar dochter dan weer niet zo'n ster in was) had ik het niet gedaan.
Ik zie hier de werkhouding van mijn jongste steeds beter worden. In groep 6 heb ik nog haar hele werkstuk gemaakt muv het voorblad, in de jaren daarna ging ze steeds iets meer doen. Als ik haar niet had geholpen had ze nu op basis gezeten, terwijl ze in 2 vmbo-t lekker meedoet en soms zelfs uit zichzelf huiswerk gaat maken. Ik hoop dat ze in de vierde ook zelf het belang van goed cijfers inziet en daarna zelfstandig op de havo kan functioneren. Het kost gewoon even wat meer tijd dan bij de gemiddelde puber.
Alle reacties Link kopieren
Ga je ook voor haar werken later, als ze geen zin heeft of liever naar het strand wil?
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Tegen het doen van een klus waar jij tegenop ziet; het gras maaien, de ramen lappen, de heg snoeien etc.
Tamago schreef:
17-06-2019 17:48
Wat bizar. Mijn ouders hebben me nooit ook maar een seconde geholpen met school. Als ik per se vwo wilde doen, dan was dat mijn ding. En anders maar een niveau lager.

Dat vind ik dan ook weer heel rigide. Zeker in de brugklas hadden ze hier nog wel eens vragen over hoe een opdracht bedoeld was een dan heb ik me er best wel eens even in verdiept.

Of even geholpen met de lay-out van een werkstuk of presentatie. En bij onze dyslect heb ik vaak even spelling gecontroleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven