Zal ik mijn dochters huiswerk maken?

17-06-2019 15:24 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb advies nodig. Mijn dochter (15) moet voor Engels opdrachten maken uit een werkboek. Als ze dit niet af heeft krijgt ze geen bonuspunten op haar toets. Dit heeft ze hard nodig want Engels gaat niet zo goed. Het zijn 50 opdrachten en ze zijn redelijk makkelijk (hiermee bedoel ik dat ik ze ook begrijp) en mijn dochter heeft er nog maar 3 af en het moet vrijdag ingeleverd worden. Ik weet nu al dat het echt een strijd wordt om het haar te laten maken. En ik denk dat als ik het zelf doe het binnen 3 uur af kan zijn.

Zal ik mijn dochters opdrachten gewoon maken zodat zij de bonuspunten op de toets krijgt?
The Sky is the limit
Ik vind het een slechte manier van opvoeden, huiswerk doen voor je kind. Dom ook. Maar blijkbaar bestaan zulke ouders.
polydox schreef:
17-06-2019 19:40
Tja dat geldt wel vaker voor vakken op school, je bent meestal niet in alles goed. Dat hoort er gewoon bij, niet alles is leuk in het leven en soms moet je gewoon doen wat je moet doen.
Helemaal mee eens op zich, maar de tijd die hier in gestoken moest worden (voor een vak als tekenen) om het voldoende te kunnen doen was bizar.
Mijn kinderen op het VO hebben ook wel eens opdrachten waarvan ik denk; wat is het nut hiervan. Toch zeg ik dan tegen mijn kinderen: ik snap dat je zo denkt, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Ik moet op mijn werk ook wel eens wat doen wat ik minder leuk of nuttig vind. Zo is het leven...
Miranda_86 schreef:
17-06-2019 19:54
Mijn kinderen op het VO hebben ook wel eens opdrachten waarvan ik denk; wat is het nut hiervan. Toch zeg ik dan tegen mijn kinderen: ik snap dat je zo denkt, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Ik moet op mijn werk ook wel eens wat doen wat ik minder leuk of nuttig vind. Zo is het leven...

:yes: :thumbsup:

Zo fijn zulke ouders. Ik leid soms een creatief project op school en er zijn helaas wel eens ouders die tegen hun kind zeggen dat het onzin is en dat die kinderen daar hun best dus maar minimaal voor hoeven doen.

En dan hebben we nagedacht over een creatief doel, een technisch doel en zit er een stukje verwerking van biologie/geschiedenis/aardrijkskunde in.
To is overigens opvallend afwezig. Wat zijn de werktijden bij Viva ?
polydox schreef:
17-06-2019 18:03
Nederlands deed ze ook zeker altijd voor je?
Uiteraard. Alleen mijn examen moest ik zelf maken, maar daar heb ik niets voor hoeven doen, want mij moeder had zo'n goed werk geleverd dat jaar dat een 2 genoeg was om voldoende te eindigen
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:46
Ik weet het. Maar ik heb gewoon geen zin in de ruzies en gezeur met haar.
Dat begrijp ik. Maar in plaats van dat je haar leert dat ze haar verantwoordelijkheid moet nemen, leer je haar eerder dat ze overal mee weg komt. Ruzies en gezeur, kan gebeuren.. Maar om nou te zeggen dat je alles dan moet accepteren omdat te voorkomen? En bedenk wel, dat hoe jij omgaat met 'vervelend gedrag' je het haar ook aanleert om er zo mee om te gaan. Jij bent haar rolmodel, haar norm-bepaler. Wil jij echt dat zij zo met dingen omgaat? De makkelijke weg kiezen? Dingen uit de weg gaan? Geen verantwoordelijkheid nemen?
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
17-06-2019 20:38
Uiteraard. Alleen mijn examen moest ik zelf maken, maar daar heb ik niets voor hoeven doen, want mij moeder had zo'n goed werk geleverd dat jaar dat een 2 genoeg was om voldoende te eindigen
Dat gaat tegenwoordig niet meer op, omdat je voor je CSE ook gemiddeld een 5,5 of hoger moet scoren
Andersom schreef:
17-06-2019 18:09
Dat vind ik dan ook weer heel rigide. Zeker in de brugklas hadden ze hier nog wel eens vragen over hoe een opdracht bedoeld was een dan heb ik me er best wel eens even in verdiept.

Of even geholpen met de lay-out van een werkstuk of presentatie. En bij onze dyslect heb ik vaak even spelling gecontroleerd.
Tsja rigide. Mijn ouders hadden niet meer dan lagere school, ze begrepen maar weinig van de wereld die ik betrad. Ze snapten er ook niets van dat ik graag met mijn neus in de boeken zat. Echt nul stimulans, eerder tegenwerking. ‘Ga toch lekker naar de Mavo.’ ‘Wij redden het ook prima zonder opleiding.’ ‘Eerst dit klusje doen, daarna pas mag je leren.’ Als ik het daarvan had moeten hebben ...

Stiekem ben ik ook wel een ietsepietsje jaloers op de dochter van TS.
MinkeDeWit schreef:
17-06-2019 19:26
Bij een jonge puber vind ik wat (of veel, indien nodig) helpen helemaal niet erg, ook niet als je ze daarmee behoedt voor blijven zitten en afstromen. Die hersens en planningsvaardigheden moeten nog ontwikkelen, en misschien het besef van het nut ook nog landen. Als ik het allemaal had losgelaten zat ze nu op een timmerschooltje, er zat werkelijk geen greintje discipline en werkhouding in. Het helpen had ik gerust volgehouden tot 4 mavo, maar gelukkig wordt ze ouder en wijzer en gaat nu toch zelf wat doen.
Zelf vind ik wel een verschil zitten tussen helpen en werk uit handen nemen. Tegen helpen heb ik geen bezwaar, ik help mijjn brugklasser ook af en toe met plannen en leren. En ik zie hem worstelen met een boekverslag, wat ik zelf waarschijnlijk in 10 min zou kunnen doen. Maar wat leert hij er van, als ik het voor hem doe?
Van helpen met plannen en hem op dingen attenderen (hé, denk je er aan dat je vrijdag een proefwerk Frans hebt) hoop ik dat hij leert, maar het werk moet hij toch gewoon zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vrij logisch om kinderen te helpen als het ze zelf niet lukt. Ik lees bijvoorbeeld de tekst voor terwijl mijn zoontje in de gaten houdt of hij het antwoord op de opdracht hoort. Maar dat is heel iets anders dan het werk overnemen van een niet-gemotiveerd kind! Als ze er hier geen zin in hebben, bied ik ze hulp aan. Samen aan de keukentafel. Als ze dan nog weigeren en mijn tijd verdoen, zoeken ze het zelf maar uit.

Daarnaast: TO zegt dat ze dat huiswerk overweegt te doen omdat ze geen zin heeft in ruzie. Dan geef je wel een heel raar signaal af! Als haar dochter maar flink ruzie maakt met haar behulpzame moeder, hoeft ze zelf niks te doen.
Tamago schreef:
17-06-2019 21:28
Tsja rigide. Mijn ouders hadden niet meer dan lagere school, ze begrepen maar weinig van de wereld die ik betrad. Ze snapten er ook niets van dat ik graag met mijn neus in de boeken zat. Echt nul stimulans, eerder tegenwerking. ‘Ga toch lekker naar de Mavo.’ ‘Wij redden het ook prima zonder opleiding.’ ‘Eerst dit klusje doen, daarna pas mag je leren.’ Als ik het daarvan had moeten hebben ...

Stiekem ben ik ook wel een ietsepietsje jaloers op de dochter van TS.

Uh? Dat kind leert niet veel. Weinig om jaloers op te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heey allemaal,

Ik heb alle reacties doorgelezen. Een opdracht is bijvoorbeeld dat je 10 werkwoorden in de goede tijd moet zetten. Ik heb met mijn dochter een schema gemaakt. En ik ga het woensdagavond controleren. Ik laat de verantwoording aan haar over. Zo voorkom ik ook al die ruzie en is mijn avond niet verpest. Als ze op woensdag niet op schema ligt ga ik haar helpen. Je kan twee bonuspunten krijgen bij die opdrachten. Dus van een 6 naar een 8. Als ze een 7 haalt voor de toets haalt ze Engels dit jaar dus die punten zijn hard nodig.
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
17-06-2019 17:12
Wow. Mijn moeder wist helemaal niets van mijn huiswerk. Hoe kan het dat jij dat wel weet? Heeft ze jou om hulp gevraagd?

Dat vraag ik me af omdat je schrijft dat ze de (eerder?) door jou aangeboden huiswerkhulp niet accepteert. Waarom zou ze dit dan wel aanvaarden eigenlijk?

Misschien heeft ze al uitgerekend dat ze wel een 6 haalt en is ze daarmee tevreden?
Alles staat online en ouders kunnen dat allemaal zien. En ze moet een 7 halen om Engels te halen
The Sky is the limit
De leerkracht Engels van mijn dochter heeft het handig aangepakt met de onregelmatige werkwoorden. Hij had gezegd dat iedereen met een onvoldoende voor de toets, vier extra bladen oefenopgaven zou krijgen. Die kinderen hadden dat vertaald naar ‘als je een onvoldoende haalt krijg je strafwerk’. De hele klas had dus een voldoende (voor het eerst volgens mij).
Zo’n opdracht als bij de dochter van TO is voor de oefening, herhaling. Dat zou ik dus niet zo snel uit handen nemen, maar bijv wel ernaast gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
18-06-2019 07:47
Heey allemaal,

Ik heb alle reacties doorgelezen. Een opdracht is bijvoorbeeld dat je 10 werkwoorden in de goede tijd moet zetten. Ik heb met mijn dochter een schema gemaakt. En ik ga het woensdagavond controleren. Ik laat de verantwoording aan haar over. Zo voorkom ik ook al die ruzie en is mijn avond niet verpest. Als ze op woensdag niet op schema ligt ga ik haar helpen. Je kan twee bonuspunten krijgen bij die opdrachten. Dus van een 6 naar een 8. Als ze een 7 haalt voor de toets haalt ze Engels dit jaar dus die punten zijn hard nodig.
Goed plan!
ElleWoodzx schreef:
18-06-2019 07:47
Heey allemaal,

Ik heb alle reacties doorgelezen. Een opdracht is bijvoorbeeld dat je 10 werkwoorden in de goede tijd moet zetten. Ik heb met mijn dochter een schema gemaakt. En ik ga het woensdagavond controleren. Ik laat de verantwoording aan haar over. Zo voorkom ik ook al die ruzie en is mijn avond niet verpest. Als ze op woensdag niet op schema ligt ga ik haar helpen. Je kan twee bonuspunten krijgen bij die opdrachten. Dus van een 6 naar een 8. Als ze een 7 haalt voor de toets haalt ze Engels dit jaar dus die punten zijn hard nodig.
Door het te maken of door naast haar te gaan zitten en het haar zelf te laten doen?
Alle reacties Link kopieren
Zie ik hier nu zo’n Curling ouder?
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/15/gu ... g-a1584930
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Nee.

Hoewel ik mijn moeder vroeger op de basisschool ook wel eens mijn borduurwerkje heb laten afmaken. En mijn vader geloof ik wel eens een tekenopdracht van mij gemaakt heeft op de middelbare school.
Ik heb mijn kinderen best vaak geholpen. Even wat woordjes voor ze in WRTS zetten, of wat extra oefeningen zoeken op internet voor een bepaald vak zodat ze daar zelf geen tijd voor kwijt waren. Maar ik heb ook verslagen die ze hadden gemaakt netjes opgemaakt met voettekst enzo.

Daarnaast heb ik ze enorm veel geholpen door dingen uit te leggen of gewoon simpelweg in de buurt te zijn tijdens het maken van huiswerk zodat ze makkelijk iets konden vragen.

In de examenperiode maakte ik samen met hen een leerplanning en als ze wilden overhoorde ik ze. Daarnaast mochten ze altijd iets lekkers kiezen voor bij het leren. Je moet het tenslotte een beetje leuk maken.
Het heeft mij heel veel tijd gekost, maar ik vond het geen probleem.

Ouders die steeds maar roepen het is haar/zijn huiswerk dus haar/zijn probleem begrijp ik ook niet zo. Misschien hebben de ouders er geen zin in. Wat geeft het om je kind even te helpen?
Ze helpen met plannen, overhoren uitleggen etc is iets totaal anders dan haar werk doen.
Dus helpen ja. Haar werk doen. Nee
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
17-06-2019 15:49
Een kind dat ruzie maakt terwijl ik tijd en moeite doe om te helpen, kan de boom in.

Je bent haar moeder, niet haar vriendin.

exact
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
18-06-2019 09:37
Ik heb mijn kinderen best vaak geholpen. Even wat woordjes voor ze in WRTS zetten, of wat extra oefeningen zoeken op internet voor een bepaald vak zodat ze daar zelf geen tijd voor kwijt waren. Maar ik heb ook verslagen die ze hadden gemaakt netjes opgemaakt met voettekst enzo.

Daarnaast heb ik ze enorm veel geholpen door dingen uit te leggen of gewoon simpelweg in de buurt te zijn tijdens het maken van huiswerk zodat ze makkelijk iets konden vragen.

In de examenperiode maakte ik samen met hen een leerplanning en als ze wilden overhoorde ik ze. Daarnaast mochten ze altijd iets lekkers kiezen voor bij het leren. Je moet het tenslotte een beetje leuk maken.
Het heeft mij heel veel tijd gekost, maar ik vond het geen probleem.

Ouders die steeds maar roepen het is haar/zijn huiswerk dus haar/zijn probleem begrijp ik ook niet zo. Misschien hebben de ouders er geen zin in. Wat geeft het om je kind even te helpen?
Niets.. ik help mijn kinderen hier ook mee.. Maar huiswerk maken ? Nee.. nooit.. Wel op weg helpen, planning samen opstellen, juiste boek opzoeken voor bv. boekenlijst, overhoren tot in de late uurtjes .. maar maken ? En natuurlijk loop ik op verzoek een verslag door, haal ik eventueel spelfouten eruit (of wijs ik erop dat er een spelfout inzit) of opmaak even fatsoeneren maar ik ga toch echt niet hele verslagen maken voor ze.

En grote bek ? Dan zoek je het maar uit..
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk niet. Wat voor signaal geef je daarmee af?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Toch hoop ik dat mijn kinderen ook de planning etc zelf gaan kunnen. Ik verbaas me soms over hoeveel ouders daar bovenop moeten zitten. Mijn ouders hebben zich daar bij mij vroeger echt nooit mee hoeven te bemoeien. Ging 1x mis in vwo 4 (blijven zitten), maar daarna nooit meer. Hier nog geen vo-kind, dus ik heb nog makkelijk praten. Maar vooralsnog leert ze topo-toetsen en bereidt ze spreekbeurten voor helemaal op eigen initiatief en met eigen planning. Alleen bij de powerpoint moeten we nog wel helpen (8 jr).
anoniem_386089 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 12:46
8.42% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven