Zal ik mijn dochters huiswerk maken?

17-06-2019 15:24 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb advies nodig. Mijn dochter (15) moet voor Engels opdrachten maken uit een werkboek. Als ze dit niet af heeft krijgt ze geen bonuspunten op haar toets. Dit heeft ze hard nodig want Engels gaat niet zo goed. Het zijn 50 opdrachten en ze zijn redelijk makkelijk (hiermee bedoel ik dat ik ze ook begrijp) en mijn dochter heeft er nog maar 3 af en het moet vrijdag ingeleverd worden. Ik weet nu al dat het echt een strijd wordt om het haar te laten maken. En ik denk dat als ik het zelf doe het binnen 3 uur af kan zijn.

Zal ik mijn dochters opdrachten gewoon maken zodat zij de bonuspunten op de toets krijgt?
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Jip-en-Janneke schreef:
18-06-2019 12:40
Toch hoop ik dat mijn kinderen ook de planning etc zelf gaan kunnen. Ik verbaas me soms over hoeveel ouders daar bovenop moeten zitten. Mijn ouders hebben zich daar bij mij vroeger echt nooit mee hoeven te bemoeien. Ging 1x mis in vwo 4 (blijven zitten), maar daarna nooit meer. Hier nog geen vo-kind, dus ik heb nog makkelijk praten. Maar vooralsnog leert ze topo-toetsen en bereidt ze spreekbeurten voor helemaal op eigen initiatief en met eigen planning. Alleen bij de powerpoint moeten we nog wel helpen (8 jr).
Mijn oudste deed ook altijd alles zelf. Natuurlijk dankzij mijn goede opvoeding. Toen de jongste, tja. En ruzie met haar betekende meestal een drama dat zijn weerga niet kent, met als gevolg dat ze het alsnog niet deed.
Jip-en-Janneke schreef:
18-06-2019 12:40
Toch hoop ik dat mijn kinderen ook de planning etc zelf gaan kunnen. Ik verbaas me soms over hoeveel ouders daar bovenop moeten zitten. Mijn ouders hebben zich daar bij mij vroeger echt nooit mee hoeven te bemoeien. Ging 1x mis in vwo 4 (blijven zitten), maar daarna nooit meer. Hier nog geen vo-kind, dus ik heb nog makkelijk praten. Maar vooralsnog leert ze topo-toetsen en bereidt ze spreekbeurten voor helemaal op eigen initiatief en met eigen planning. Alleen bij de powerpoint moeten we nog wel helpen (8 jr).
Ik had dat idee ook altijd. Tot ik zelf kinderen kreeg. Mijn (nu) ex hijgde hen constant in de nek, ik dacht: laat ze zelf hun neus maar stoten. Dat is ook gebeurd. En dat hebben ze nog overleefd ook.
Vroegah was het wel veel gemakkelijker, qua planning. Als je gewoon het huiswerk meteen maakte dat werd opgegeven zwijnde je er wel door, nu zitten die kinders met PTA's die twee tot drie jaar bestrijken, dat vereist veel meer planningsvaardigheden.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij maakt werkelijk alle werkstukken, projecties en opstellen voor haar dochter in 4 havo
Heb al zo vaak gezegd dat ze dat niet moet doen, maar zij wil dat haar dochter zich concentreert op het leer- en maakwerk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:46
Ik weet het. Maar ik heb gewoon geen zin in de ruzies en gezeur met haar.
Heb met oudste kind 7 jaar gezeur en gezeik gehad, kind was laks en lui, hoofdvakken gingen nog wel, maar opdrachten CKV etc. Een brok ellende, puber zijn en ADHD is een k.. combinatie. School belde en mailde wat af. En alle ruzies met hem gingen over school. En nee ik maakte zijn huiswerk niet. Kan later zijn werk ook niet overnemen. En nu is hij gelukkig geslaagd. ( En ik ook een beetje, durf te stellen dat hij anders niet in het examenjaar was beland)..

En jongste? School belt nooit, alles in orde alles af en goede cijfers, af en toe moet ik wat overhoren met liefde en plezier en dat is het.. gelukkig maar 1 kind achter zijn donder aan zitten is genoeg.. :@@:

Mijn uitdrukking tegen oudste, dat mijn diploma's in de kast liggen en ik die van hem er naast wil hebben..
Jip-en-Janneke schreef:
18-06-2019 12:40
Toch hoop ik dat mijn kinderen ook de planning etc zelf gaan kunnen. Ik verbaas me soms over hoeveel ouders daar bovenop moeten zitten. Mijn ouders hebben zich daar bij mij vroeger echt nooit mee hoeven te bemoeien. Ging 1x mis in vwo 4 (blijven zitten), maar daarna nooit meer. Hier nog geen vo-kind, dus ik heb nog makkelijk praten. Maar vooralsnog leert ze topo-toetsen en bereidt ze spreekbeurten voor helemaal op eigen initiatief en met eigen planning. Alleen bij de powerpoint moeten we nog wel helpen (8 jr).
Wat LV al zei, vroeger was het anders. En makkelijker.
Hoe is het gegaan TO? Is het af?
Jip-en-Janneke schreef:
18-06-2019 12:40
Toch hoop ik dat mijn kinderen ook de planning etc zelf gaan kunnen. Ik verbaas me soms over hoeveel ouders daar bovenop moeten zitten. Mijn ouders hebben zich daar bij mij vroeger echt nooit mee hoeven te bemoeien. Ging 1x mis in vwo 4 (blijven zitten), maar daarna nooit meer. Hier nog geen vo-kind, dus ik heb nog makkelijk praten. Maar vooralsnog leert ze topo-toetsen en bereidt ze spreekbeurten voor helemaal op eigen initiatief en met eigen planning. Alleen bij de powerpoint moeten we nog wel helpen (8 jr).
Ja, dat verwachtte ik ook. Mijn kinderen doen hetzelfde niveau als ik vroeger. Maar jeetje: van elke activiteit moet nu een uitgebreid verslag worden gemaakt, een logboek bijgehouden, een reflectie worden geschreven, een werkstuk over worden gemaakt. Vroeger maakte ik 1 werkstuk per jaar, mijn jongste in de tweede heeft er dit jaar zeker al 15 gemaakt. En dan zes toetsen per week erbij. Leerkrachten zetten nu huiswerk in magister, maar nee, niet alles. Sommige dingen staan weer ergens anders, soms wordt iets in de les gezegd.. Het is voor mij als volwassene vaak al moeilijk (en soms onmogelijk) om overzicht te houden. Laat staan voor een jochie van 12, 13, dat sowieso al niet zo van het vooruitdenken is (pubers blinken daar niet bepaald in uit).
Pipo8888 schreef:
21-06-2019 08:38
Ja, dat verwachtte ik ook. Mijn kinderen doen hetzelfde niveau als ik vroeger. Maar jeetje: van elke activiteit moet nu een uitgebreid verslag worden gemaakt, een logboek bijgehouden, een reflectie worden geschreven, een werkstuk over worden gemaakt. Vroeger maakte ik 1 werkstuk per jaar, mijn jongste in de tweede heeft er dit jaar zeker al 15 gemaakt. En dan zes toetsen per week erbij. Leerkrachten zetten nu huiswerk in magister, maar nee, niet alles. Sommige dingen staan weer ergens anders, soms wordt iets in de les gezegd.. Het is voor mij als volwassene vaak al moeilijk (en soms onmogelijk) om overzicht te houden. Laat staan voor een jochie van 12, 13, dat sowieso al niet zo van het vooruitdenken is (pubers blinken daar niet bepaald in uit).
Wat de gedoe zeg. Ik was hier ook wel bang voor toen we naar Nederland kwamen, maar gelukkig herken ik dit totaal niet van de school van mijn kinderen. Af en toe eens een project (waar ik mij nog nooit mee bemoeid heb en that's it). Wat wel irritant is, is dat sommige proefwerken niet in het onlinesysteem gezet worden, zoiets gaat bij mijn zoon dan meteen fout.
Alle reacties Link kopieren
Even een update: Het is af. Veel bloed, zweet en tranen gekost maar het is af. En ze heeft het zelf (met veel gezeur van mij) gemaakt. Ze had twee maanden de tijd voor de opdrachten en deed het in 2 dagen. Dus volgend jaar gaan we beter plannen. Ik ben wel trots op mij zelf dat ik het haar zelf heb laten doen.
ProudMommyMoment :D
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Goed van je dat je het niet voor haar hebt gemaakt. Helpen zou ik ok vinden, maar helemaal maken niet, daar leren ze niets van. Plannen is voor veel kinderen lastig en juist daar hebben ze dan hulp bij nodig.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
18-06-2019 18:51
Een vriendin van mij maakt werkelijk alle werkstukken, projecties en opstellen voor haar dochter in 4 havo
Heb al zo vaak gezegd dat ze dat niet moet doen, maar zij wil dat haar dochter zich concentreert op het leer- en maakwerk
Lijkt een beetje op mijn moeder. Of ja, ze deed wel het grootste deel van mijn werkstukken. Iets zelf verzinnen kon ik gewoon niet. Dan had ik na 2 uur nog geen half kantje tekst. En het leer- en maakwerk vrat al zoveel energie van me dat ik ook niet meer de puf had voor ander huiswerk. Kon ook zeer slecht plannen, stelde alles uit. Klasgenoten deden het trouwens ook niet allemaal zelf. Die kopieerden soms alles van Internet en leverden het zo in.
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft dyslexie en heeft daardoor meer tijd nodig om huiswerk te maken.

Vakken die hij toch niet ging kiezen (Frans, Duits) heb ik weleens met mijn linkerhand geschreven voor hem. Dan had hij meer tijd om Engelse woordjes te leren.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 09:45
0.21% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
21-06-2019 11:45
Even een update: Het is af. Veel bloed, zweet en tranen gekost maar het is af. En ze heeft het zelf (met veel gezeur van mij) gemaakt. Ze had twee maanden de tijd voor de opdrachten en deed het in 2 dagen. Dus volgend jaar gaan we beter plannen. Ik ben wel trots op mij zelf dat ik het haar zelf heb laten doen.
ProudMommyMoment :D
Volgend jaar denkt ze: och vorig jaar lukte het ook in 2 dagen, waarom zou ik me haasten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dochter moet maandag een boekendoos inleveren, hier op viva al een al vaker besproken opdracht. En we gaan een weekend weg, hij moet dus donderdagavond af zijn. Ze heeft deze week ook nog 2 repetities. Ze was vanmiddag vrij, maar heeft niets gedaan. Ik had haar al verteld dat als het vrijdag niet af is, ze niet mee kan. En ik blijf echt met haar thuis tot het af is. Grrr, waarom zo lang wachten.......
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
26-06-2019 17:49
Dochter moet maandag een boekendoos inleveren, hier op viva al een al vaker besproken opdracht. En we gaan een weekend weg, hij moet dus donderdagavond af zijn. Ze heeft deze week ook nog 2 repetities. Ze was vanmiddag vrij, maar heeft niets gedaan. Ik had haar al verteld dat als het vrijdag niet af is, ze niet mee kan. En ik blijf echt met haar thuis tot het af is. Grrr, waarom zo lang wachten.......
Hoe was jij als puber? Misschien is het genetisch bepaald, kun je je verheugen op een kleindochter die ook alles uitstelt en een moeder (je dochter dus) met de handen in het haar.
je kan haar ook op de plaats van bestemming vastketenen aan haar stoel en het daar laten maken, terwijl jij intussen lekker je gang gaat, (En die ketens laten zitten ook als ze er achter komt dat ze haar spullen "vergeten"is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
26-06-2019 18:26
Hoe was jij als puber? Misschien is het genetisch bepaald, kun je je verheugen op een kleindochter die ook alles uitstelt en een moeder (je dochter dus) met de handen in het haar.
je kan haar ook op de plaats van bestemming vastketenen aan haar stoel en het daar laten maken, terwijl jij intussen lekker je gang gaat, (En die ketens laten zitten ook als ze er achter komt dat ze haar spullen "vergeten"is
Ik was erg braaf, zij normaal ook. Ze heeft zich verkeken op hoeveel werk het is, al heb ik het een aantal keer gezegd. En we gaan met de tent en ze heeft een printer nodig bijvoorbeeld. Nee, ik ga toch met een andere auto en wacht dan wel tot het af is. En ik zit niet met mijn handen in het haar hoor, het is meer een diepe zucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven