'Zelluf doen': inspiratie voor avondmaaltijdjes gezocht

26-05-2024 10:54 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Mijn dochter van 10 maanden wil sindskort wat eten betreft het liefst alles 'zelluf doen'. En dan niet met een lepeltje, maar lekker met de handjes graaien en naar binnen proppen ;-)

Misschien denk ik te moeilijk maar ik ben een klein beetje inspiratieloos wat betreft eten nu de hapjes met een lepel er niet meer in gaan.
Dingen die ze wel eet zijn bijvoorbeeld goed gevulde omeletten (met rijst/ couscous & groenten), pasta en aardappeltjes uit het knuistje, groentes uit het knuistje, Maar pasta met (zelfgemaakte) tomatensaus wilde ze eerder deze week dan weer niet. Groentepannenkoekjes hebben we onlangs ook geprobeerd, dat was een matig succes maar met het juiste recept zou het volgens mij beter kunnen. (Dus kom maar door met de recepten ;-) )

Heeft er iemand nog ideeën/ succesrecepten voor maaltijdjes die ze met haar handjes goed naar binnen kan krijgen?
aventurijn wijzigde dit bericht op 26-05-2024 13:44
Reden: verduidelijking
1.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon aardappel groente vlees/vis kan toch gewoon?
Waarom moet er ander eten gemaakt worden omdat kind het zelf wil doen?
Rijst en macaroni met groenten kan ook prima in mijn beleving...
Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp waar je naar op zoek bent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoepgroente, tomaatjes in 2 of 4 gesneden, komkommer, stukjes paprika, stukjes advocado, fruit, banaan, stukjes knakworst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verdiep je eens in de Rapley methode; https://www.24baby.nl/baby/voeding/rapley-methode/

Kleine kinderen houden nog niet zo veel van complexe smaken, en het kost tijd om een nieuwe smaak te leren waarderen. Het is dus echt niet zielig om een baby/peuter een paar dagen achter elkaar het zelfde te geven. Bijvoorbeeld gekookte wortel, aardappel en vis. Uiteraard niet tot moes gekookt en grotere stukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan toch ‘nee’ zeggen en dan met een lepel eten geven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pannenkoekjes met pompoen zijn hier heel gewild.
2/3 van de melk vervangen door pompoenpuree. Dat maak je door pompoen in weinig water te koken en met het kookvocht in de blender te doen of de staafmixer er door te halen. Is ook goed in te vriezen.

Muffins met groenten zijn ook lekker. Spinazie en mais, broccoli en paprika.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 26-05-2024 11:41
30.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
26-05-2024 11:36
Je kan toch ‘nee’ zeggen en dan met een lepel eten geven?
Het zelf pakken en eten is goed voor de ontwikkeling. Dat hoort erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
26-05-2024 11:40
Het zelf pakken en eten is goed voor de ontwikkeling. Dat hoort erbij.
Zeker, maar dat hoeft niet elke keer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
26-05-2024 11:40
Zeker, maar dat hoeft niet elke keer.
Dat is de vraag van TO niet.
Laat haar lekker zelf bepalen of en hoevaak ze haar kind op deze manier eten aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren Quote
debuurvrouw schreef:
26-05-2024 11:29
Gewoon aardappel groente vlees/vis kan toch gewoon?
Waarom moet er ander eten gemaakt worden omdat kind het zelf wil doen?
Rijst en macaroni met groenten kan ook prima in mijn beleving...
Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp waar je naar op zoek bent?
Een kind van tien maanden kan nog niet met een lepel eten. Het eten moet dus geschikt zijn voor babyhandjes. Dan is pastasaus toch echt minder praktisch.
Verdiep je idd. eens in de Rapleymethode. Of doe een tussenvorm: groente in grove stukken om zelf mee te werken, en jij geeft intussen de rest met een lepeltje. Of zou ze dat ook niet willen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
26-05-2024 11:36
Je kan toch ‘nee’ zeggen en dan met een lepel eten geven?
Jij gaat vechten met een kind dat haar hoofd wegdraait en haar mond dichthoudt terwijl je met een kleine aanpassing allemaal gezellig zou kunnen eten? Prima voor jou, maar ik begrijp dat TO een andere keuze probeert te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
26-05-2024 11:43
Een kind van tien maanden kan nog niet met een lepel eten. Het eten moet dus geschikt zijn voor babyhandjes. Dan is pastasaus toch echt minder praktisch.
Verdiep je idd. eens in de Rapleymethode. Of doe een tussenvorm: groente in grove stukken om zelf mee te werken, en jij geeft intussen de rest met een lepeltje. Of zou ze dat ook niet willen?
Ik gaf mijn kind van 10 maanden een bord met macaroni, stukjes groenten en vlees/vis zonder saus dat ging echt prima met de handen hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begreep dat ook niet zo goed, waarom pasta met tomatensaus geen optie was. Maar de OP herlezend dacht ik misschien dat het kind het niet lekker vond ofzo, net als met het recept van de groentenpannenkoekjes.

Anders begrijp ik het ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij geven vaak stukjes aardappel (vooral zoete aardappel gaat er dan makkelijker in) met stukjes broccoli of sperziebonen ofzo. Kipworstjes, maar ook vaak vegetarisch. Vegetarische kipnuggets, of falaffelballetjes ofzo. Eerst ging groente er moeiteloos in maar tegenwoordig zetten we klein bakje appelmoes erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Idd de rapley.
Broccoli, bloemkool, pasta, sperciebonen etc, iets van vlees/vleesvervanger/vis zoals gehaktballetjes, stukjes kipfilet, stukje zalm etc.
Beetje loslaten hoe je zelf eet, mijn kinderen aten heel lang zonder sausjes etc van die bordjes met vakken. Is ook gewoon gezond.
Alles wat zonder teveel knoeien gegrepen kan worden.
Wij hadden zo'n plastic groot soort placemat wat je onder je bureaustoel kan zetten van de Ikea onder het stoeltje en gewoon laten gaan.
Soms waren ze moe en dan voerde ik ze een prutje op schoot, beetje om en om.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
26-05-2024 11:30
Snoepgroente, tomaatjes in 2 of 4 gesneden, komkommer, stukjes paprika, stukjes advocado, fruit, banaan, stukjes knakworst.
Knakworstjes worden afgeraden ivm stikgevaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
26-05-2024 11:30
Snoepgroente, tomaatjes in 2 of 4 gesneden, komkommer, stukjes paprika, stukjes advocado, fruit, banaan, stukjes knakworst.
Dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
Courgettepannekoekjes deden het hier goed. En banenpannenkoekjes haha. Verder kan avg prima idd mer de handen. En losse pasta wellicht ook. Het gaat op die leeftijd vooral om smaken ontdekken. Dus veel losse smaken aanbieden ipv alles al door elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
26-05-2024 11:36
Je kan toch ‘nee’ zeggen en dan met een lepel eten geven?
Of je trekt gewoon een schortje aan en laat ze lekker met de handen eten? Waarom niet? En daar vraagt TO tips voor
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon wat jullie eten, maar dan minder zout/pittig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle tips tot nu toe! Rapley methode heb ik tijdens mijn zwangerschap over gelezen, maar totaal niet bij stilgestaan om mij daar nu opnieuw in te verdiepen. Dat ga ik dus zeker doen! En fijn de recepten, die ga ik onthouden en proberen.
Beetje loslaten hoe je zelf eet,
Ik denk dat dit wel een goede is. Voorheen was het wat overzichtelijker: de groenten, eiwitten en koolhydraten in een 'prakje' en dan kreeg ze het wel binnen. Nu 'moet' het ineens anders. Ik wil vooral dat ze binnenkrijgt wat ze nodig heeft. Voor mijn gevoel moet het 'grijp-proof' zijn en wilde ik ook meer variatie dan zo te lezen perse nodig is. De ervaringen en inspiratie voor recepten en methodes zijn fijn!

Wat betreft de pasta met saus; dat was inderdaad omdat dochter het zelf niet wilde eten. Wat mij betreft is het juist wel een optie, omdat ze dan ook haar groenten binnenkrijgt. Ik heb het voor de duidelijkheid in de op aangepast.
Rijst vind ik nog een beetje lastig in die zin dat ze vooral van het proppen is en kleine stukjes niet zo goed kan vastpakken. Vandaar dat ik het nu vooral in dingen verwerk die ze met haar handjes wel kan vastpakken. Maar goed, eigenlijk weet ik dat ook niet tot ik het echt probeer. Gaan we doen dus.

En nee zeggen en toch met een lepel: ze is eigenwijs genoeg dat die vlieger niet opgaat haha. Los daarvan vind ik het mooi om te zien; ze is volop in ontwikkeling, eten aan het ontdekken. Ik ga hier graag in mee! Ik heb liever dat ze lekker eet, ontdekt en een gezellig tafelmomentje heeft, dan dat het perse met een lepeltje moet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
26-05-2024 13:59
Gewoon wat jullie eten, maar dan minder zout/pittig.
Dit hebben wij ook gedaan (potjes wilde ze vanaf t begin absoluut niet) en vanaf 11 maanden wilde ze alleen maar eten als ze ook een lepel en vork kreeg. Nu is het wat hybride, poging met vork en met de handjes aanvullen haha.

Dus TO, ik denk dat je t prima doet toch, zoals je het nu doet!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
26-05-2024 11:46
Jij gaat vechten met een kind dat haar hoofd wegdraait en haar mond dichthoudt terwijl je met een kleine aanpassing allemaal gezellig zou kunnen eten? Prima voor jou, maar ik begrijp dat TO een andere keuze probeert te maken.
Precies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter at ook gewoon rijst met haar handjes. Ze had goede fijne motoriek (Grove motoriek dan weer minder). Ze is nu 11 en eet eerst portie kale pasta en dan een portie met saus 😀.

Allerlei groente, aardappel, soepstengel, fruit.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven