Ziek naar peuterspeelzaal?

30-01-2020 17:50 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon gaat sinds een tijdje naar de peuterspeelzaal, wat mij vooral opvalt is dat er best een aantal ouders hun kind ziek naar de peuterzaal brengen.
Dan heb ik het niet over een simpele verkoudheid, maar echt met bv buikgriep of echt een zware verkoudheid of een oorontsteking.

Vandaag zo'n voorbeeld, kind heeft gisteren buikgriep gekregen met behoorlijk overgeven. Kind heeft rond de 39 graden koorts en word gewoon gebracht omdat de moederzelf ook ziek was en het kind niet thuis kon gebruiken.

Met regelmaat zie ik peuters op de peuterzaal met koorts die zich dan ook echt ellendig voelen maar het lijkt de ouders weinig te doen.

Ik hou mijn kind zeker niet voor ieder wisse wasje thuis maar als mijn kind echt
ziek is en koorts heeft dan hou ik hem zeker thuis.
Overdrijf ik? Omdat ik het niet vind kunnen dat je je kind ziek naar de peuterzaal brengt?
RavenclawLady schreef:
30-01-2020 19:53
Als je niet wil dat je kind wordt aangestoken moet je het thuis laten.
Het lijkt me een beetje de omgekeerde wereld dat iemand een gezond kind thuis moet laten omdat iemand anders doodleuk een ziek kind naar het kinderdagverblijf of naar school brengt.

Natuurlijk kan je niet altijd voorkomen dat een kind iets oploopt, sommige dingen zijn nou eenmaal al besmettelijk voor het kind ziek is en soms wordt een kind in de loop van de dag ziek. Maar als je willens en wetens een kind met buikgriep naar school brengt, waar dit topic dus om gaat, dan zoek je het gewoon op dat anderen besmet kunnen worden en ben je gewoon asociaal bezig. Echt onzin dat anderen hun kinderen dan maar moeten thuishouden als ze dat niet willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kinderen kunnen heel snel ziek worden en ook heel snel weer opknappen. Ik laat ze regelmatig een dagje thuis van school (zijn nu pubers) omdat ze 's ochtends of 's nachts ziek waren, en na een uur denk ik dan: je merkt er niets meer van.

Op het KDV waren ze de eerste maanden continu ziek - ze pakten alle virussen van iedereen mee. En ik vervolgens ook.
Volgens mij heb je een gebrek aan inlevingsvermogen als je je zieke kind dropt bij de psz/kdv/go zodat je er geen omkijken naar hebt of dat je gewoon kan gaan werken. Als je zelf flink ziek bent meld je je toch ook ziek en zoek je rust en troost.

Zo kwam ik in de speeltuin een gastouder tegen met een meute jonge kinderen. Afwisselend op schoot en in de wagen had ze een anderhalf jaar oud meisje. Continue huilen en rode gloed, heel duidelijk ziek. Ik vroeg ernaar en ze zei dat het kind koorts had en ziek was sinds gisteren. Ik vind het dan onvoorstelbaar dat de ouders haar naar de gastouder brengen en de gastouder dan besluit ermee in de speeltuin te gaan zitten. Arm, arm kind.
Ik als Moeder heb mijn zoon ook wel eens naar de peuterspeelzaal gebracht hij had toen 39/40 koorts geen spugen het kon niet anders had een belangrijke afspraak en die kon NIET worden verzet.

Maar had wel duidelijk afgesproken dat ze me konden bellen en ik eventueel hem na die afspraak weer zou kunnen ophalen, maar ze gaven aan dat hoewel hij ziek was toch gewoon vrolijk mee deed.

Of je overdrijft dat is afhankelijk van je situatie, mss was die moeder wel alleenstaand en had ze ff tijd nodig om ff op krachten te komen.

Dat weet je nooit dus daarom oordeel ik ook niet over wat andere doen.
Ik denk als de peuterspeelzaal medewerksters het zorgelijk vonden heus wel de Moeder hadden ingelicht.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Olina schreef:
30-01-2020 20:35
Ik als Moeder heb mijn zoon ook wel eens naar de peuterspeelzaal gebracht hij had toen 39/40 koorts geen spugen het kon niet anders had een belangrijke afspraak en die kon NIET worden verzet.

Maar had wel duidelijk afgesproken dat ze me konden bellen en ik eventueel hem na die afspraak weer zou kunnen ophalen, maar ze gaven aan dat hoewel hij ziek was toch gewoon vrolijk mee deed.

Of je overdrijft dat is afhankelijk van je situatie, mss was die moeder wel alleenstaand en had ze ff tijd nodig om ff op krachten te komen.

Dat weet je nooit dus daarom oordeel ik ook niet over wat andere doen.
Ik denk als de peuterspeelzaal medewerksters het zorgelijk vonden heus wel de Moeder hadden ingelicht.
Want een "belangrijke afspraak" is belangrijker dan er te zijn voor je doodzieke kind met 40 graden koorts?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
30-01-2020 20:41
Want een "belangrijke afspraak" is belangrijker dan er te zijn voor je doodzieke kind met 40 graden koorts?
Ja, en doodziek was hij niet want bij het ophalen wilde hij niet eens mee naar huis. :hihi:
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Olina schreef:
30-01-2020 20:49
Ja, en doodziek was hij niet want bij het ophalen wilde hij niet eens mee naar huis. :hihi:
Nee, logisch. Daar had hij tenminste mensen die naar hem omkeken en voor hem wilden zorgen. In tegenstelling tot zijn eigen moeder.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
30-01-2020 20:41
Ach joh, er is echt geen enkele leidster die de verantwoordelijkheid gaat nemen voor een kind met 40 graden koorts hoor. Echt niet. Dit is gewoon een verhaal om mensen lekker te laten happen.
Herfstblaadje19 schreef:
30-01-2020 18:08
Hier ook hetzelfde beleid. Ik heb een aantal keer gehad dat kind 38.0 had (of ietsjes hoger) maar gewoon vrolijk ronddartelde en toch kon ik hem komen halen.. Vanaf 38.0 is het ophalen, of kind zich nou ziek gedraagt of niet. Had soms het idee dat ze de hele dag met een thermometer rondliepen. Maar ik snap het ergens wel, temperatuur is een objectief criterium. Beetje jammer dat ik dan wel tot 3x toe vrij moest nemen en vervolgens met een vrolijk kind thuis zat.
Bij ons kdv is dus het zich wel of niet ziek gedragen juist de reden dat ze wel of niet bellen om je kind te komen halen en niet de temperatuur.
Ik vind trouwens ook dat een ziek kind niet op kdv of psz thuishoort.
Het is me niet opgevallen bij de psz van mijn oudste, maar wel bij mijn schoonzus. Die sleept haar kinderen echt overal mee naar toe, al hebben ze 40 graden koorts, ze stopt er onder je neus een zetpil in.
Jammer hoor, als het Sinterklaas avondje met familie voor jou en je kinderen niet door kan gaan omdat ze ziek zijn. Maar om ze dan toch mee te nemen en mijn kinderen een paar dagen ook buikgriep hebben, dan baal ik wel een beetje ja.

Of als ik mijn zoontje een speelafspraakje heeft met haar zoontje, (neefje dus) en hij zit helemaal onder de waterpokken. Tuurlijk, onschuldige kinderziekte en hij kan het overal oplopen, maar ik was bijna uitgerekend en ik had dus een newborn en een waterpokken uitbraak.
nausicaa schreef:
30-01-2020 21:04
Ach joh, er is echt geen enkele leidster die de verantwoordelijkheid gaat nemen voor een kind met 40 graden koorts hoor. Echt niet. Dit is gewoon een verhaal om mensen lekker te laten happen.
Dat denk ik ook. Of zo'n moeder die zichzelf dan 'loedermoeder' noemt en dat dan grappig vindt ofzo.
I wanna live my life with the volume full!
Fijn, jij bent een betere moeder dan die moeders to.
pejeka schreef:
30-01-2020 19:26
Dus je kind staat ziek op, en desondanks breng je het naar school, en dan besluit je ter plekke op school pas dat je kind ziek is? Dat zie je dan thuis toch al, of mis ik iets?
Kan toch echt gebeuren. Ik had het pas, zoon was niet lekker. Toch uit bed, gedoucht, aangekleed en ontbeten. Ik nog compliment gegeven dat hij een doorzetter is maar als het echt niet gaat hij thuis moet blijven. Nee gaat wel zegt hij. Fietsen we naar school, zijn we er bijna roept hij mam gaat niet zo goed. Is hij omgekeerd en weer naar huis gefietst, ik eerst mijn dochter weggebracht naar school en toen weer snel naar huis. Lag hij al in bed! Later bleek dat hij Pfeiffer had.
Bij kdv wel eens een mailing aan alle ouders: dat het niet de bedoeling is ziek kind zetpil te geven, kind te brengen en leidsters niet te informeren. Ik verbaasde me erover dat mensen dat doen, kwam blijkbaar vaker voor.

Inderdaad ook wel eens met huilend kind thuis gezeten, kind wilde graag naar school, maar was ziek en mocht dus van ons niet naar school.
Laatst m'n zoon een beetje witjes afgeleverd bij de vso, hij bleef zeggen dat het prima ging maar ik was nog niet op m'n werk of hij had al gespuugd, net toen hij in de klas binnenkwamen met allemaal ouders erbij. Er zal vast iemand gedacht hebben dat ik m'n kind doodziek heb gebracht..

Bij wel ziek maar niet spugen gaan ze hier gewoon naar de gastouder. Vindt de gastouder prima en kinderen ook.

Psz zou voor mij wel wat anders zijn, dat valt in de categorie babyzwemmen of peutergym voor mij.
happyapple schreef:
30-01-2020 21:06
Bij ons kdv is dus het zich wel of niet ziek gedragen juist de reden dat ze wel of niet bellen om je kind te komen halen en niet de temperatuur.
Ik vind trouwens ook dat een ziek kind niet op kdv of psz thuishoort.
Hun argument is dus dat je het dan subjectief maakt en hele discussies krijgt over wat wel en niet ziek is.
Ik vind het een beetje ongeloofwaardig klinken. Van buikgriep tot zware verkoudheid en oorontsteking. En un die twee minuten dat je binnen staat zie je dat? Hoe constateer jij dan dat een kind een oorontsteking heeft? En zwaar verkouden..... dan moeten ze in die 2 minuten dat jij er bent 10 keer hoesten?
Ik zie het hier in mijn omgeving echt niet.
Als dit wel echt is, zou ik op zoek gaan naar een andere peuterspeelzaal. Dan nemen ze het niet zo nauw met de richtlijnen.
Herfstblaadje19 schreef:
30-01-2020 23:52
Hun argument is dus dat je het dan subjectief maakt en hele discussies krijgt over wat wel en niet ziek is.
Ja ik snap het argument ook wel hoor. Maar babies hebben bijv ook nog wel eens koorts als er tandjes doorkomen, waar ze dan overdag verder niet zoveel last van hebben (Die van mij hadden dan vooral s nachts last) én geen andere kinderen mee aan kunnen steken.
Maar ik zou me zelf ook ergeren als andere ouders hun kind met buikgriep brengen en mijn kind dan aangestoken wordt.
RavenclawLady schreef:
30-01-2020 18:13
Ook dan kan het zich prima voelen dag erna.
Heb ik zelf ook al paar keer gehad.

Maar ik zal wel een trut van een moeder zijn dan want ik houdt mijn kind dus niet zo snel thuis.
Ik kijk gewoon naar haar.
Ze is nu ook snot verkouden, maar speelt wel. Dus mooi dat ze maandag gewoon naar school gaat ook als ze nog steeds hoest en snottert.
Thuis ligt ze ook niet op de bank of in bed.
Als een kind van die leeftijd zoveel vocht verliest heeft zijn lijf rust nodig om weer te herstellen
Kinderen kunnen binnen no time ziek zijn (echt met ziek met pijn en overgeven en koorts) en binnen no time weer fit zijn.

Hier ook al voor hete vuren gestaan ivm planning werk/ziek kind, verantwoordelijkheidsgevoel versus schuldgevoel.

Het is een spagaat waarin je je dan begeeft en je wil je kind zeer zeker niets te kort laten komen. Het zegt echt niets over de liefde voor je kind of goed ouderschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven