Zindelijk krijgen kind

05-09-2018 11:05 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb even een vraagje. Mijn zoon is bijna 2,5 jaar en sinds maandag doet hij ongeveer 3/4 plasjes per dag op het potje, maar als ik hem zonder luier laat lopen plast hij gewoon in zijn onderbroek. Hij plast dus alleen op het potje als ik hem er op zet en dan blijft hij soms een half uur zitten voordat er iets komt. Hij wil er dan niet af voordat hij geplast heeft.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan? Dit gewoon blijven doen een aantal keer per dag of toch wat anders?
Alle reacties Link kopieren
op het KDV, zetten ze alle peuters ieder uur (als de kookwekker gaat) even op het potje. Paar minuten en dan gaat de luier weer aan.
Dat is een mooie start van de training.
En dan van het voorjaar lekker bloot in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Hij voelt het zelf dus nog niet. Ik zou het over een half jaartje nog eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Dat een kind van 2,5 een half uur stil zit is sowieso al uitzonderlijk.

Toont wel aan hoe beladen je dit nu al hebt gemaakt.

Je kind wordt alleen zindelijk als hij voelt wanneer hij moet plassen. Niet door training.

Luier weer om en pas weer beginnen als kind kan voelen en aangeven wanneer hij moet plassen.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 05-09-2018 11:20
1.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou doorgaan met af en toe op potje zetten maar nog wel luierbroekje aandoen. En dan over een tijdje nog een keer proberen te luier uit te doen, maar denk dat hij er nu nog niet helemaal klaar voor is.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
05-09-2018 11:19
Dat een kind van 2,5 een half uur stil zit is sowieso al uitzonderlijk.

Toont wel aan hoe elanden hé dit nu al hebt gemaakt.

Je kind wordt alleen zindelijk als hij voelt wanneer hij moet plassen. Niet door training.

Luier weer om en pas weer beginnen als kind kan voelen en aangeven wanneer hij moet plassen.
Even een opmerking. Onze moeders kregen hun kinderen stuk voor stuk veel eerder zindelijk dan nu het geval is. Toch wel door training neem ik aan. Of voelden de ouderen van nu het vroeger wel allemaal aan?
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
05-09-2018 11:22
Even een opmerking. Onze moeders kregen hun kinderen stuk voor stuk veel eerder zindelijk dan nu het geval is. Toch wel door training neem ik aan. Of voelden de ouderen van nu het vroeger wel allemaal aan?
Ik denk inderdaad wel dat dat een stukje training en aandacht was. Tegenwoordig zijn er weinig moeders meer die elke dag thuis zijn met kind en de tijd en moeite erin steken om ze consequente zindelijkheidstraining te geven. Maar ook andere dingen spelen mee, zoals de kwaliteit van onze superdroge luiers. Als je je vies voelt als je geplast hebt, zul je als kind vanzelf meer aandacht schenken aan het voorkomen en dus ga je bewuster 'luisteren' naar je lichaam en herken je de signalen van 'ik moet plassen' beter.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
05-09-2018 11:22
Even een opmerking. Onze moeders kregen hun kinderen stuk voor stuk veel eerder zindelijk dan nu het geval is. Toch wel door training neem ik aan. Of voelden de ouderen van nu het vroeger wel allemaal aan?
ten eerste.... zijn dat vooral moeders, die dat trots vertellen. Er is geen bewijs van die stelling. ;)
ten tweede... liep onze generatie in van die flappende katoenen luiers, zwaar irriterend. Dan wil je wel zindelijk worden itt een zijde zacht Pampers-huidje.

ik had die van mij beiden op hun 2e zindelijk, meisjes, dat scheelt. En flinke dosis mazzel. Net mooi weer in de periode dat zijn openstonden voor zindelijkhed
BriannaF schreef:
05-09-2018 11:22
Even een opmerking. Onze moeder kregen hun kinderen stuk voor stuk veel eerder zindelijk dan nu het geval is. Toch wel door training neem ik aan. Of voelden de ouderen van nu het vroeger wel allemaal aan?
Een kind kan het gevoel ook leren herkennen als het een paar keer een natte broek heeft, omdat het niet aanvoelde. Ze voelen het wel, maar ze leggen het verband soms nog niet. Dat is dus training.

TO is net een paar dagen bezig.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 05-09-2018 11:30
3.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
05-09-2018 11:22
Even een opmerking. Onze moeders kregen hun kinderen stuk voor stuk veel eerder zindelijk dan nu het geval is. Toch wel door training neem ik aan. Of voelden de ouderen van nu het vroeger wel allemaal aan?
Vroeger gebruikten ze methodes die we nu te wreed zouden vinden.

Net zolang op het potje laten zitten tot er een plas komt. Sommige kinderen zaten er dus halve dagen op. In natte luiers rond laten lopen (en dat waren hele andere dan de pampers van nu). Koud, klam, schurend.

Je kan het trainen noemen, ik noem dat dwingen. Je dwingt een kind dingen te doen waar het nog niet aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
05-09-2018 11:22
Even een opmerking. Onze moeders kregen hun kinderen stuk voor stuk veel eerder zindelijk dan nu het geval is. Toch wel door training neem ik aan. Of voelden de ouderen van nu het vroeger wel allemaal aan?
Er zit een verschil tussen zindelijk zijn dus zelf aanvoelen wanneer je moet plassen en gewoon zo vaak op het potje of de wc gezet worden dat je niet in je broek plast.

In het laatste geval is een kind niet zindelijk.
Je hebt dwingen en je hebt stimuleren.
Met stimuleren is niks mis.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
05-09-2018 11:19
Dat een kind van 2,5 een half uur stil zit is sowieso al uitzonderlijk.

Toont wel aan hoe beladen je dit nu al hebt gemaakt.

Je kind wordt alleen zindelijk als hij voelt wanneer hij moet plassen. Niet door training.

Luier weer om en pas weer beginnen als kind kan voelen en aangeven wanneer hij moet plassen.
Ik vind dit ook een beetje een stomme opmerking! Ik heb het totaal niet beladen gemaakt, hij zei maandag uit zichzelf dat hij op het potje wilde. Ik heb gezegd dat telkens wanneer hij plast hij een sticker krijgt. Hij blijft nu gewoon zitten tot hij geplast heeft en een sticker mag plakken en ik zeg echt wel na iedere 5 minuten dat hij van het potje af mag komen en we later weer proberen.

Jij doet nu net alsof ik hem dwing om erop te gaan zitten :-S. Niet oordelen zonder de situatie te kennen!
sugarmiss schreef:
05-09-2018 11:31
Er zit een verschil tussen zindelijk zijn dus zelf aanvoelen wanneer je moet plassen en gewoon zo vaak op het potje of de wc gezet worden dat je niet in je broek plast.

In het laatste geval is een kind niet zindelijk.
Precies.
Een sticker plakken helpt heus niet met dat signaal ontwikkelen en voelen en herkennen.

Je zou toch denken dat we nu echt wel beter weten dan 'vroeger' wat het verschil is met het plasje ondervangen met elk uur op het potje dan met echt zindelijk worden/zijn en hoe je dat in goede banen kan lijden.

En ja een keer een natte broek kan daar mee helpen. Maar als dat een aantal keer en dagen blijft gebeuren kan je beter het later opnieuw proberen dan stug vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
NadiaR schreef:
05-09-2018 11:35
Ik vind dit ook een beetje een stomme opmerking! Ik heb het totaal niet beladen gemaakt, hij zei maandag uit zichzelf dat hij op het potje wilde. Ik heb gezegd dat telkens wanneer hij plast hij een sticker krijgt. Hij blijft nu gewoon zitten tot hij geplast heeft en een sticker mag plakken en ik zeg echt wel na iedere 5 minuten dat hij van het potje af mag komen en we later weer proberen.

maar dan ga ik even wijsneuzen (sorry): geen stickers meer beloven.
Dat hij een plas in het potje krijgt, is al hallelujaa genoeg. Intrinsieke beloning werkt het best
Hij blijft nu zitten voor de sticker, en de plas komt perongeluk
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-09-2018 11:28
ten eerste.... zijn dat vooral moeders, die dat trots vertellen. Er is geen bewijs van die stelling. ;)
ten tweede... liep onze generatie in van die flappende katoenen luiers, zwaar irriterend. Dan wil je wel zindelijk worden itt een zijde zacht Pampers-huidje.

ik had die van mij beiden op hun 2e zindelijk, meisjes, dat scheelt. En flinke dosis mazzel. Net mooi weer in de periode dat zijn openstonden voor zindelijkhed
Eerder van het tegendeel, ik ben ook opgegroeid in die katoenen lappen. Er waren wel al pampers, maar die waren schreeuwend duur en nog niet zo goed als die van tegenwoordig. Mijn moeder gebruikte ze alleen bij een dagje uit. Maar dan waren er ook moeders die zeiden, hij/zij is al zindelijk. Maar ondertussen hing de luierwas buiten aan de waslijn te drogen.

Mijn kinderen waren op hun 4e in staat om een hele dag droog te blijven. In de praktijk hadden ze het vaak veel te druk om naar de wc te gaan en om het uur erop zetten werkt op een gegeven moment ook niet meer (dan was ik een kwartier bezig om een boos, tegenstribbelend kind op de wc te zetten, dus ook maar mee gestopt. Jongste is nu 6 en eigenlijk pas sinds zijn 6e verjaardag dat hij er voldoende tijd voor wenst te nemen. Nu de nachten nog. De tactiek die bij oudste werkte, werkt bij jongste niet (hij wil geen luier meer aan 's nachts). Bij oudste maakten we hem voor wij gingen slapen even wakker om te plassen. Na een paar weken ging hij dat zelf oppakken. Jongste wordt vooral heel erg boos als we hem wakker maken. Maken we hem niet wakker is hij de volgende morgen nat.

Poepen was bij beiden overigens wel vrij snel klaar. Toen ze een keer per ongeluk een poep op het potje deden begrepen ze vrij snel dat billen poetsen dan veel makkelijker gaat dan wanneer die drol in de luier zit.
wilma36 wijzigde dit bericht op 05-09-2018 11:49
Reden: toevoeging
6.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja je kan natuurlijk ook wachten tot ze er zelf aan toe zijn. Zo zit een vriendin van me (kleuterjuf groep 1,2) met minimaal 7: 4 jarige die nog dagelijks ongelukken hebben, erg onwenselijk lijkt me.
Hier alleen snachts pampers gebruikt en overdag katoen, was voor d'r tweede verjaardag overdag en snachts zindelijk. Natuurlijk hield dat ook in dat ik haar op vaste momenten toilet aanbood en ook dat natte katoenen broeken irritant waren, maar ik had geen zin in een poepbroek bij een vierjarig kind. (dit alles geld natuurlijk niet als er medische problemen spelen hè, maar dat spreek wat mij betreft voor zich)
Lucifer2018 schreef:
05-09-2018 11:41
Een sticker plakken helpt heus niet met dat signaal ontwikkelen en voelen en herkennen.

Je zou toch denken dat we nu echt wel beter weten dan 'vroeger' wat het verschil is met het plasje ondervangen met elk uur op het potje dan met echt zindelijk worden/zijn en hoe je dat in goede banen kan lijden.
Toch zijn kinderen over het algemeen sneller zindelijk als er in het begin plasjes worden ondervangen en de kinderen dus feitelijk nog niet echt zindelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
05-09-2018 11:22
Even een opmerking. Onze moeders kregen hun kinderen stuk voor stuk veel eerder zindelijk dan nu het geval is. Toch wel door training neem ik aan. Of voelden de ouderen van nu het vroeger wel allemaal aan?
De luiers waren niet zo goed als nu. Kinderen hebben er minder last van dan wij vroeger....

Bij mijn zoon is het gewoon vanzelf gegaan, zonder potjes, training en gedoe. Hij was rond de 3,5 jaar volledig zindelijk, dag en nacht. Zonder ongelukjes.

Ik heb hem wel telkens met een sticker beloond. Ik had zo'n beloningsbord van het Kruidvat.
Alle reacties Link kopieren
Je kind belonen met een sticker voor iets waar hij nog niet voelt en dus geen invloed op heeft vind ik ook een slecht idee.

Je kind krijgt het gevoel dat hij faalt en wordt onzeker als hij in zijn broek plast in plaats van op het potje. Dus blijft hij voor de zekerheid maar lang op het potje zitten omdat hij toch graag die sticker wil.

Terwijl het arme kind dus eigenlijk nog helemaal niet voelt dat hij moet plassen.
Alle reacties Link kopieren
2,5 is een prima leeftijd om te beginnen met zindelijkheid, als je te lang wacht is de natuurlijke interesse van en kind voorbij en wordt het moeilijker. Dan wordt je straks een van de vele moeders die hier in paniek een topic opent over haar kind van bijna vier dat nog steeds niet zindelijk is en zo niet naar school kan. Dan komt er pas een hoop druk op te staan die je wil voorkomen en het is ook niet leuk voor je kind als het op school steeds ongelukjes heeft omdat het nog maar net aan zindelijk is. Veel mensen beginnen tegenwoordig juist te laat omdat ze minder bij hun kind zijn en minder tijd hebben en omdat ze denken dat een kind het wel zelf gaat aangeven, sommige doen dat maar veel kinderen vinden een luier veel te handig en gaan het niet vanzelf doen omdat ze de noodzaak niet zien.

Ik zou hem luierbroekjes aan doen en doorgaan met regelmatig op het potje zetten. Dat hij blijft zitten om te plassen is in mijn ogen helemaal niet direct een teken dat jij iets fout doet en het te belangrijk maakt, als hij zelf wil blijven zitten heeft hij er denk ik juist wel interesse in. Op deze leeftijd begint het groot willen zijn ook vaak en grote kinderen plassen niet in een luier, best kans dat hij daarom zelf ook graag wil, bij mijn kinderen was dat wel een motivatie en ze waren ook reuze trots dat ze geen baby luier meer om hoefde. Ik ben bij mijn kinderen ook rond de twee/tweeënhalf begonnen zonder middeleeuwse methode (gewoon regelmatig op de wc/het potje) en ze waren allemaal zindelijk voor ze drieënhalf waren. Lijkt me drama al die stress vlak voor ze naar school moeten, dus ik zou gewoon rustig doorgaan.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Nitflex schreef:
05-09-2018 11:45
Toch zijn kinderen over het algemeen sneller zindelijk als er in het begin plasjes worden ondervangen en de kinderen dus feitelijk nog niet echt zindelijk zijn.
Ken er geen een. Ken wel veel gefrustreerde ouders die de hele dag achter de kinderen aan rennen en plas moeten opdweilen. Kinderen van 2 en net 3. Stickers plakken en soms maanden bezig zijn.. en dan zijn nog steeds niet echt zindelijk.


Wacht gewoon effe als blijkt na een paar dagen dat hij/zonder jou als plaswekker in broek blijft plassen.
Als je al de tijd hebt om de hele dag achter ze aan te rennen en op potjes te zetten.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-09-2018 11:50
7.05% gewijzigd
TO, je doet het prima. Gewoon volhouden zoals je nu bezig bent. Iedereen heeft zijn eigen methode, stickers, de hemel in prijzen, een cadeautje beloven, wachten tot ze er zelf aan toe zijn of trainen.... Zoveel mensen zoveel meningen, dus doe het gewoon lekker op de manier die je zelf wilt en die bij jouw zoontje past.

#lekkerbezig :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
wij zijn ook begonnen op 2,5 en mijn zoontje was binnen twee weken zindelijk. We hebben samen met grootouders en de onthaalmoeder afgesproken om het allemaal op dezelfde manier te doen en geen pamper meer aan te bieden. Bij een plasje op het potje beloonden we hem met aandacht en knuffels, bij een ongelukje werden we niet boos en zeiden we enkel: pipi moet in het potje. Meestal zetten we hem er daarna nog even op zodat hij echt de link kon leren leggen. We zijn nooit boos geworden en hebben ook gewoon veel geluk gehad dat we mooi weer hadden, zoon er klaar voor was en iedereen op 1 lijn stond. Bij ons stond er een beetje druk achter omdat hij in september voor het eerst naar school moest (België) en ik wilde dat hij het goed kon voordat hij aan schoon moest wennen.

Ik denk dat je goed bezig bent, geen dwang en gewoon geduld en op een bepaald moment heeft hij het plots door! Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven