Zomerkamp jonge kinderen

12-01-2011 19:11 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit kreeg ik net via de mail binnen van j/m jonge ouders:

Alle kinderen zijn in de zomervakantie minstens zes weken vrij, maar een zesweekse gezinsvakantie is voor de meeste ouders geen optie. Weleens gedacht aan een zomerkamp voor je kind? Jij kunt naar je werk en je kind heeft de tijd van zijn leven.

Het aanbod is groot en gevarieerd. Er zijn al kampen voor kinderen vanaf 6 jaar

------------------------------—------------------------

Het kan aan mij liggen maar je kind van 6 mag toch niet naar een zomerkamp?? Met vreemde kinderen en begeleiding. Als ze bij een clubje zitten vind ik het nog redelijk jouw kind kent iedereen en jij hun ook..

Maar een zomerkamp van een week?? Dat is toch super zielig voor je kindje? Dat de oudere kinderen het leuk zouden vinden daar kan ik in komen maar ik zie mijn meisje van 6 al gaan... Mijn hart breekt alleen al als ik er aan denk.

En nu met al die griezel verhalen in het nieuws vond ik de mail bijna ongepast!!

maar goed wie ben ik? En hoe denken jullie er over??
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2011 09:09
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
Pleurt op met je spam.
Mijn oudste ging een week op kamp toen hij 6 was. Zo'n 'goedkoop' kamp, via de gemeente, voor de armlastige ouders.

De hoofdleiding is wezen kennismaken van tevoren.

Ik was erg bang dat mijn zoon toch nog te jong zou zijn en heimwee zou krijgen, maar hij heeft de week van zijn leven gehad. Hij is nu 12 en heeft het nog wel es over die kampweek.

Helaas was het jaar daarna de stichting die het organiseerde failliet gegaan en zijn die kampen daarna niet meer georganiseerd. Anders was hij zeker nog es meegegaan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik ben jarenlang als groepsleiding meegeweest op kinderkamp, en de jongsten waren bij ons ook 6 jaar. Wij gingen ook een week.

De ene zesjarige is de ander niet. Sommigen hadden heimwee, anderen niet. En diegenen met heimwee gingen het jaar erna gewoon weer blij mee. Er waren er zelfs twee van vijf bij (maar daar waren ook oudere broers/zussen bij).

En nee, dit was niet omdat de ouders zonodig moesten werken, deze kampen waren juist voor kinderen wiens ouders zelf geen geld hadden om op vakantie te gaan.

De kinderen hadden de week van hun leven! (Maar ja, sommigen hadden dan ook nog nooit eerder een koe of pretpark van dichtbij gezien).
N.a.v. dit topic dacht ik, leuk, ga eens kijken wat er zoal is voor zoonlief, misschien dit jaar wel zijn eerste kamp (8 jr. en mag van mij niet langer dan 4 dagen), maar zag zelfs een kamp voor kinderen vanaf 4 jaar?!?! Ammenooitniet..
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Gewoon naar de scouting, goedkopere kampen zijn er niet.

Én ze zijn elke week een paar uur onder de pannen. Kan ik rustig mijn boodschappen doen.

Hij vindt scouting stom....

Dwingen? Wel lekker goedkoop en rustig, mama vindt het wel leuk
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
quote:Bruja78 schreef op 13 januari 2011 @ 20:12:

Hij vindt scouting stom....

Dwingen? Wel lekker goedkoop en rustig, mama vindt het wel leuk
Ik heb jarenlang zomerkampen begeleid waarbij de jongsten 7 jaar waren. Dat is altijd goed gegaan.

Wat me opviel was dat er elk jaar weer bezorgde ouders waren die hun zoon of dochter kwamen brengen- inclusief hele verhalen over hun kind dat zo moeilijk vriendjes kon maken en met de vraag of wij een extra oogje in het zeil wilden houden.

Dat deden we altijd. Maar wat bleek vaak op het eind van kamp? De kinderen die het meest genoten hadden en de meeste vriendjes hadden gemaakt, bleken bij die bezorgde ouders te horen.

Wat ik hier mee wil zeggen: ouders vinden zo'n kamp vaak een stuk spannender dan de kinderen zelf.

Wat heimwee betreft wil ik als oud-kampleider afraden om je kind een telefoon mee te geven (als je echt wil, geef hem dan aan de begeleider). De heimwee gevallen zijn sinds de mobiele telefonie een stuk heftiger geworden. Daarvoor kwam een kind met heimwee namelijk naar de leiding en die konden dan troost of afleiding bieden. Vaak was het bellen van de ouders dan niet meer nodig.

Nu bellen ze vaak direct naar de ouders wat de heimwee vaak alleen maar erger maakt.
Eens.
Dochter zit ook bij scouting, dan gaan ze een weekend op de blokhut slapen, het is dichtbij en wij kennen iedereen..

Maar ik blijf erbij dat ik mijn kinderen de komende jaren in de zomervakantie thuis hou.. En als ik moet werken de Bso vinden ze ook super, leg ik ze s avonds fijn zelf in bed...

Ben vroeger zelf op een 'armluis'kamp geweest, vond het erg spannend maar ook leuk (ik was 10)

Hebben jullie ook gezien dat die kampen gemiddeld 400¤ kosten??? Duuur...
400 ¤??

Is dat niet een beetje overdreven duur?
quote:Saaar schreef op 12 januari 2011 @ 20:04:

[...]

En ook niet met 7, of 8, of 9, of 10.

En daarna weet ik het ook nog niet

Pas maar naar welke school hij (of zij?) gaat. Ik had zelf idee dat kinderen in groep 7/8 pas met schoolkamp gaan. Mijn zoon gaat volgend jaar al in groep 5 en ik vind het zo eng! Weliswaar 3 dagen (twee nachten), maar toch. Poeh hee, ik ventileer het alleen naar mijn man toe want natuurlijk weet ik dat ik moet loslaten, maar ik sta er niet om te springen

(Overigens wordt vanaf groep 6 het aantal dagen al snel verhoogd naar een week )
anoniem_100421 wijzigde dit bericht op 12-05-2011 07:54
Reden: Was nog in schok geloof ik toen ik het schreef...
% gewijzigd
Vanaf 7 jaar ging ik jarenlang iedere week op kamp. Ponykamp.

Waanzinnig!

Nog steeds geweldige herinneringen aan. Een week van huis, lekker paardrijden, spelletjes doen... ik vond het geweldig!

DTEEZ!
Jantineke, ik ben 2x met YMCA meegeweest. Op zich prima kampen (en destijds niet duur). Wel grote groepen, daar zou ik kleintjes van 6 echt niet heen sturen!

Ook werden er kinderen 'gedumpt', die bij heimwee niet opgehaald konden worden omdat bijv. ouders zelf op vakantie waren.

Opvallend genoeg hadden de kinderen die daar uit vrije wil naartoe gingen, omdat bijv. zoals in mijn geval ouders een eigen bedrijf hadden, nooit heimwee.
quote:Djoels schreef op 14 januari 2011 @ 08:20:

Vanaf 7 jaar ging ik jarenlang iedere week op kamp. Ponykamp.

Waanzinnig!

Nog steeds geweldige herinneringen aan. Een week van huis, lekker paardrijden, spelletjes doen... ik vond het geweldig!

Je hebt altijd ouders die het overdrijven.

Ik heb in de loop van de jaren nogal es commentaar gekregen dat ik mijn kind(eren) niet kan loslaten, maar als ik hier lees valt het bij mij reuze mee.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
wijzigen... niet quoten
quote:mardjen schreef op 14 januari 2011 @ 09:39:

Ik denk dat je als ouder prima in kunt schatten of dit bij je kind past of niet. Ik vind zes wel echt jong voor een kamp met wildvreemden. Maar er zijn ongetwijfeld kinderen die het geweldig vinden.

Voor club- of scoutingkampen vind ik het een ander verhaal. Ook al heeft je kind maar 2 of drie keer een bijeenkomst van de scouting gehad, hij kent dus wel de leiding en de andere kinderen (die waarschijnlijk ook bij hem op school/in de wijk/op de voetbal zitten dus ook weer minder vreemd zijn) .

Hier gelukkig geen opvang probleem in de zomer, ik werk nl. zelf in het onderwijs. Maar opvang in de vakanties is toch sowieso niet zo`n probleem of hebben wij hier zo`n flexibele NSO? Hier kan je zelfs als je kind normaal geen opvang afneemt wel opvang in de schoolvakanties afnemen.
quote:meesje2010 schreef op 12 januari 2011 @ 19:11:

Dit kreeg ik net via de mail binnen van j/m jonge ouders:

Alle kinderen zijn in de zomervakantie minstens zes weken vrij, maar een zesweekse gezinsvakantie is voor de meeste ouders geen optie. Weleens gedacht aan een zomerkamp voor je kind? Jij kunt naar je werk en je kind heeft de tijd van zijn leven.

Het aanbod is groot en gevarieerd. Er zijn al kampen voor kinderen vanaf 6 jaar

------------------------------—------------------------

Het kan aan mij liggen maar je kind van 6 mag toch niet naar een zomerkamp?? Met vreemde kinderen en begeleiding. Als ze bij een clubje zitten vind ik het nog redelijk jouw kind kent iedereen en jij hun ook..

Maar een zomerkamp van een week?? Dat is toch super zielig voor je kindje? Dat de oudere kinderen het leuk zouden vinden daar kan ik in komen maar ik zie mijn meisje van 6 al gaan... Mijn hart breekt alleen al als ik er aan denk.

En nu met al die griezel verhalen in het nieuws vond ik de mail bijna ongepast!!

maar goed wie ben ik? En hoe denken jullie er over??Waarom niet? Ik was met 6 3 weken in een zomerkamp, 12 uur met de bus rijden en in een ander land ook nog. ik vondt het prachtig en wou het volgende jaar weer terug.
Ach gut!!
quote:meesje2010 schreef op 14 januari 2011 @ 13:29:

Ach gut!!

Waarom? Omdat jouw hart breekt als je er alleen maar aan denkt?

Misschien zou jouw dochter het ook wel heel leuk vinden, net als Chelseygirl.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja daarom dus en ik weet niet of ze het leuk vindt zullen we de komende jaren ook niet achter komen.. hooguit scouting/school kamp. Ik ga in de zomer met die 400¤ liever leuke dingen met mijn kinderen doen. Kamperen ofzo
Het budget (toch laag) is voor mij ook een overweging geweest om de kampen te stoppen (naast allerlei geregel met fietsen die ter plekke moeten worden gebracht). Ga dan liever zelf met de kinderen kamperen. Maar ja, nu zijn mijn kinderen sneu omdat ze níet op kamp mogen
Ik denk dat de BSO de plek van die vakantiekampen voor een groot deel gaat innemen. Die vakantiekampen zijn dan alleen nog voor ouders die zelf een weekje pleite willen.
Mijn zoon is vorig jaar vijf dagen op kamp geweest met Boba (kampen voor kinderen met stoornissen in autistische spectrum, adhd enz). Hij was toen 10 en hij wilde wel omdat zijn vriendje ook meeging. Hij vond het super.

Een paar weken voordat het zou plaatsvinden had ik telefonisch contact met iemand van de stichting (ook omdat er individuele handelingsplannen worden gemaakt) en zij adviseerde mij, om vooral ook zelf in die vijf dagen weg te gaan. Haar ervaring was dat veel ouders best wel overbelast zijn en dit was een mooie gelegenheid om bij te tanken. Bijna alle ouders deden dit dan ook. Als er dus tussentijds sprake was van heimwee of incidenten, kon hun kind niet worden opgehaald...

Ik vind een (zomer) kamp hartstikke leuk voor kinderen, MITS dit professioneel wordt begeleid en niet met als insteek om je kind te dumpen. Ik vind dat er een doel aan gesteld moet worden, bijv. stimuleren sociale contacten, bevorderen van stukje loslaten/zelfstandig iets doen etc etc.

Dat moet m.i. de insteek zijn van ouders om je kind op kamp te sturen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven