Zoon 3 jaar niet praten

07-01-2018 18:55 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 3 jaar praat niet.
Het enige wat hij wel zegt is mama papa neewe maken ons erg zorgen.op het kdv is hij ook anders dan de andere kinderen. Hij voert geen opdrachtjes uit als je hem dat vraagt.
Alles wat hij wilt geeft hij nonverbaal aan door bv een beker te brengen of onze hand te pakken.
Hij maakt wel oogcontact en is heel vrolijk en lief.
Iemand die dit mischien herkend?
Hij is al bij het ac geweest oren zijn goed.
Ik lees even mee... Heb hetzelfde bij mijn zoon van bijna 2,5 jaar...
Alle reacties Link kopieren
Caracolita schreef:
07-01-2018 18:57
Ik lees even mee... Heb hetzelfde bij mijn zoon van bijna 2,5 jaar...
Ja is er bij jou zoon ook aan autisme gedacht?
Bij de mijne wel alleen hij laat steeds dingen zien waarvan ze dan toch weer denken dat het dat niet is.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut een verwijzing vrag en naar een peuterspeelzaal die zich richt op kinderen met een spraak- en taalachterstand. Zoals bijvoorbeeld van Kentalis.
Gerichte aandacht voor de taal is erg belangrijk en werkt vaak goed.

Gebarentaal aanbieden werkt ook vaak goed.
Wat hebben jullie er tot nu toe aan gedaan? Voordat er 100 tips worden gegeven die jullie al gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar dit kan wel eens autisme zijn. Hoe is zijn gedrag verder?
Overigens kan het ook vele andere redenen hebben. Laat je niet zomaar wegsturen en zorg dat er goed onderzoek gedaan wordt.
Ja, daar denken ze volgens mij dan al automatisch aan... Ik heb hem nu op advies van de Integrale Vroeghulp aangemeld bij speel therapie (prt), dat is een communicatie therapie die ze ook gebruiken voor autistische kindjes.
Ik zie in mijn zoon ook een vrolijk, slim en normaal kind dat alles begrijpt. Opdrachtjes zijn soms indd lastig (soms reageert hij niet of laat), en met andere kindjes is hij selectief en met wie hij contact zoekt. Het is ook echt een dromertje.
Wat zegt het CB bij jullie? Mij gaven ze dus het advies voor integrale Vroeghulp. Stelt niet zoveel voor: er kwam een dame thuis die veel vragen over hem stelde en hem.af en toe even observeerde. Toen ging ze mijn kind bespreken met een team artsen en daar kwam dit advies uit.
Ze hebben ook een indicatie gegeven voor extra tijd bij psz dadelijk. Maar ok vind vier keer per week naar de psz veel te veel, en niet te combineren met een baan...
Alle reacties Link kopieren
Lucylucille schreef:
07-01-2018 19:03
Wat hebben jullie er tot nu toe aan gedaan? Voordat er 100 tips worden gegeven die jullie al gedaan hebben.
Logopedie en vve op de psz dit allebei geeft wel een kleine positieve veranderen maar heel minimaal.
Alle reacties Link kopieren
Het zoontje van een vriendin van me had hetzelfde maar die was wat jonger. Doordat ouders steeds mee gingen in het non-verbale communiceren (wat logisch is) werd zijn spraak ook niet gestimuleerd. Ze zaten toen in een soort van vicieuze cirkel. Met therapie is dat doorbroken. Het kan ook zoiets zijn dus.
Alle reacties Link kopieren
Caracolita schreef:
07-01-2018 19:05
Ja, daar denken ze volgens mij dan al automatisch aan... Ik heb hem nu op advies van de Integrale Vroeghulp aangemeld bij speel therapie (prt), dat is een communicatie therapie die ze ook gebruiken voor autistische kindjes.
Ik zie in mijn zoon ook een vrolijk, slim en normaal kind dat alles begrijpt. Opdrachtjes zijn soms indd lastig (soms reageert hij niet of laat), en met andere kindjes is hij selectief en met wie hij contact zoekt. Het is ook echt een dromertje.
Wat zegt het CB bij jullie? Mij gaven ze dus het advies voor integrale Vroeghulp. Stelt niet zoveel voor: er kwam een dame thuis die veel vragen over hem stelde en hem.af en toe even observeerde. Toen ging ze mijn kind bespreken met een team artsen en daar kwam dit advies uit.
Ze hebben ook een indicatie gegeven voor extra tijd bij psz dadelijk. Maar ok vind vier keer per week naar de psz veel te veel, en niet te combineren met een baan...

Ja hetzelfde bij ons 4 x naar psz hij heeft het naar zn zin maat weinig vooruitgang. Het cb adviseerde onderzoek bij het audiologidch centrum na dat onderzoek kwam er uit dat er hulp nodig is maar herhaal onderzoek is nodig omdat hij moeilijk testbaar is. Een verwijzing naar Auris was hierdoor ook niet mogelijk
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
07-01-2018 19:05
Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar dit kan wel eens autisme zijn. Hoe is zijn gedrag verder?
Overigens kan het ook vele andere redenen hebben. Laat je niet zomaar wegsturen en zorg dat er goed onderzoek gedaan wordt.
Ja verder is hij lief vrolijk alleen soms zien we wel de frustratie als we hem niet begrijpen. Hij maakt wel contact met andere kinderen maar dat gaat moeizaam.
Is zijn gehoor onderzocht? Kno-arts geweest? Dat zou ik als stap 1 zien, naast logopedie opstarten.
Denken aan autisme vind ik nu niet direct nodig. Er kan nog zoveel meer aan de hand zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ervaring mijn kind zei ook met 3 jaar niets en speelde ook geruisloos.

Mijn advies is via huisarts je te laten doorverwijzen naar het audiologisch centrum in een academisch ziekenhuis. Hier wordt alles getest, misschien hoort je kind weinig tot niks, of komt het door autisme of een gen mist of heeft je kind een TOS.

Google eens op TOS. Wellicht herken je dingen.

Er bestaan ook vroeg handelingen. Google eens op Kentalis en Auris.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind praatte ook erg laat en heeft daarvoor logopedie gehad.

Bj hem maakten ze zich niet zo zorgen omdat hij wel opdrachtjes uitvoerde en zijn taalbegrip goed was.

Als zijn taalbegrip ook laag lijkt dan is dat zorgelijker. Zit hij met andere dingen wel op het niveau van een kind van zijn leeftijd?
3 jaar en nog maar 2 woorden zeggen is niet goed. Maar het verbaast met dat jullie niet verder verwezen zijn na het onderzoek in het audiologisch centrum! Ik zou je zoon absoluut verder laten onderzoeken, het hoeft geen autisme te zijn, er kan ook iets anders aan de hand zijn.
Hoe gaat de verdere ontwikkeling van je kind? Grof en fijnmotorisch? Sociaal emotioneel (ik lees dat hij niet heel goed is in contact maken met andere kinderen)? Als er meer zorgenpunten zijn, via ha naar ontwikkelpoli in het zkh en ontwikkelingsniveau laten testen. Is het echt alleen spraak, dan zou ik contact opnemen met Kentalis.
Bij mijn dochter is meer aan de hand, maar gebarentaal en liedjes voor haar zingen (met gebaren) heeft haar uiteindelijk aan het praten gekregen. Lotte en Max kan ik daarvoor aanbevelen en clubs als kentalis maar ook revalidatiecentra geven wel gebarencursussen aan ouders (hoewel je met een beetje dvds van lotte en max meekijken en een app al heel ver komt hoor).
Ik lees je posts nog eens door eb zonder paniek te willen zaaien zou ik toch wel een algeheel ontwikkelingsonderzoek laten doen (via ha maar kinderarts is dan de weg)
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
07-01-2018 19:51
3 jaar en nog maar 2 woorden zeggen is niet goed., het hoeft geen autisme te zijn, er kan ook iets anders aan de hand zijn.
Als er ook weinig taalbegrip is dan zou kind ook zwakbegaafd kunnen zijn.

To zou een non-verbale intelligentietest kunnen laten doen
Alle reacties Link kopieren
Laat je alsjeblieft doorverwijzen naar een audiologisch centrum. Zo kunnen je verder helpen.
Of zoek hulp bij een logopedist daar kan je gewoon zonder verwijzing terecht.

Hier een zoontje met TOS
( taalontwikkeling stoornis) en hij heeft op een behandelgroep gezeten en daar door zo veel gegroeid. Toen hij er kwam sprak hij enkele losse woordjes en bij vertrek maakt hij kleine korte zinnen. Je hebt ze bij het NSDSK, Auris en kentalis net wat er bij je in de regio zit.

Laat je niet gek maken met autisme TOS wordt zovaak verward hier mee.
Herkenbaar. Zoon is bijna 3 en zegt sinds logopedie wat woordjes. Verder brabbeltaal en niet eens papa en mama. Hij gaat starten op een vroegbehandelingsgroep voor achterstand in taal en spraak.

TOS (Google maar eens) wordt vaak door elkaar gehaald met autisme omdat het gelijkenissen heeft. Bij TOS is er alleen sprake van spraak/taal problemen, geen ontwikkelingsproblemen of verstandelijke beperking oid. Men denkt al wel snel aan autisme omdat TOS (taalontwikkeling stoornis) niet zo bekend is.
Ik zie dat mijn bericht bijna hetzelfde is als TOSmama.

Er wordt hier weer gelijk gegooid met autisme en misschien wel verstandelijk beperkt. Laat je echt niet gek maken en doorverwijzen. TOS lijkt veel op autisme maar is echt totaal iets anders en kinderen hebben gewoon een normale intelligentie.
En nog een ding.
Mijn zoon voert opdrachten ook niet altijd uit. Dat heeft te maken met zijn taalbegrip. Die is bij kinderen met TOS vaak beneden peil. Ze begrijpen het dan niet maar ook dat heeft niks te maken met intelligentie (maar met taal!).
Bijzonder dat de moeders van kinderen met TOS meteen die kant op sturen en dan zeggen 'laat je niet gek maken' met betrekking tot andere hypotheses. Dat geldt net zo goed voor een TOS. Er is totaal niets op te maken uit de informatie gegeven door TO, er kan van alles aan de hand zijn waar gewoon gedegen onderzoek naar gedaan moet worden.

En TO ís al bij een audiologisch centrum geweest (@TOSmama). Zeer opmerkelijk dat je niet verder verwezen bent daarna. En veel kinderen met autisme hebben ook een 'normale' intelligentie (@novaya).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga deze week langs het cb kijken of ik een verwijzing kan krijgen waar ze ons verder kunnen helpen.
cottoncandy2015 schreef:
07-01-2018 21:35
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga deze week langs het cb kijken of ik een verwijzing kan krijgen waar ze ons verder kunnen helpen.
Sorrie, cb heb ik geen goede ervaringen mee om om te gaan met ontwikkeling die niet via het boekje lopen.. ik zou echt naar de ha gaan en een verwijzing naar kinderarts vragen. Die kan op de ontwikkelpoli een algeheel ontwikkelingsonderzoek uit laten voeren door mensen die erop getraind zijn moeilijk testbare kinderen te testen. Ik ben ervan overtuigd dat die je op het juiste behandelpad kunnen zetten. Als er alleen spraakontw achterstand uitkomt kunnen zij rechtstreeks naar kentalis ed verwijzen, als er meer aan de hand is kunnen zij je ook verder verwijzen. Ik denk echt dat dat de snelste en beste weg voor je is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven