Zoon (4) elke ochtend 05:00 wakker

04-02-2020 09:57 32 berichten
Hoi allemaal,

Mijn zoontje die volgende week 4 jaar wordt, is de laatste weken elke ochtend om 05:00 wakker.
Vanochtend en gisteren zelfs om 04:30.
Hij wil echt, echt niet verder gaan slapen, wat we ook proberen. Wordt er echt een beetje radeloos van.
Als hij dan de hele dag energie zou hebben is het nog te doen, maar om 08:30 is het al: mama ik ben moe.
Ja logisch denk ik dan, als je om 04:30 al weigert verder te gaan slapen.
Hij gaat dan zo hard schreeuwen als we hem terug in bed dwingen, zijn dreumes broertje wordt er ook wakker van dus die valt om 08:30 ook om van de moeheid. Die kan dan nog wel een ochtendslaapje doen. Maar zoon van 4 wil dat dan ook niet, hoe moe hij ook is.

Het lastige is dat hij om 08:30 dus al moe is, en volgende week begint het schoolleven. Voordat hij in de klas zit heeft hij er al 4 uur opzitten, een halve dag! Hij ziet wit, is hangerig, moe..

Met de bedtijden heb ik van alles geprobeerd, niets helpt helaas. Hij slaapt om 19:00. Of hij er nu om 18:15 in ligt of 20:00, het tijdstip blijft 05:00 wakker..

Ik maak me best wel zorgen vooral met het zicht op school straks.
Herkenning, tips??
Ik zou het erg waarderen!
Het is zoo vroeg.. daarbij ben ik ook nog 25 weken zwanger, straks met een baby erbij dan is dit toch niet te doen..
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
04-02-2020 11:14
om 5 uur sta ik niet op.. simpel. Dus ook mijn 4 jarige moest gewoon blijven waar hij/zij was.. in zijn/haar bed of kamer. Ik had een lampje op tijdklok,lamp uit dan mag je eruit.. Eerder was geen discussie en die ging ik ook niet aan. Simpel
830 op school was om 0700 uur eruit.. en als je eerder wakker bent, is dat heel leuk voor jou.. lekker zelf spelen.. ik wil je niet horen.. En dat werkte grotendeels prima.

Ik zie wel vaker in mijn omgeving dat mensen al om 6 uur beneden zitten met druk spelende kinderen (en dan geen kinderen van 2 ofzo, maar echt al 4 +) en daar snap ik dus niets van.. Ze zijn wakker.. ja heel fijn.. maar niet uit bed om 6 uur in het weekend.. toedeloe.

Geen tv doordeweeks als je wakker bent, in het weekend mochten ze er van ons nog wel eens uit om 730 en wat tv kijken.

Gelukkig geen tablets etc. in de tijd dat die van mij nog zo klein waren.. maar die had ook niet boven gelegen. Telefoons etc. blijven beneden..
Harteloos kreng. :puh:
Westerpaviljoen schreef:
04-02-2020 11:36
Harteloos kreng. :puh:
ha ha.. dat zal vast.. maar ik ga toch echt mijn nest niet uit voor een 4 jarige (of ouder).. Onder de 4 is het wat lastig soms maar ook dan kan je wat leren.

En ik ben enorm blij dat er geen tablets waren in de tijd dat mijn kinderen nog klein waren. Er was ook nog geen tv zo vroeg (althans niet wat wij geschikt vonden). dus hier bleven ze in hun kamer.. spelen .. Vroeg wakker prima maar geen geouwehoer ;-) Dan maar harteloos ;-)
Je hebt van die speciale wekkers voor kinderen waarop staat of ze hun bed uit mogen of niet. Dit kan structuur bieden, misschien dat je hier eens naar kunt kijken.
Verder zou je eens naar voeding kunnen kijken. Wat eet je kind 's avonds allemaal en wat eet hij het laatst voor het slapengaan?
Verder, hoe is de kamer qua licht en temperatuur? Misschien kijken of je lichte gordijnen kunt kopen zodat hij zijn slaappatroon kan aanpassen aan het licht. Kamertemperatuur 18 graden is het beste.
Tot slot, hoeveel beweging krijgt je kind en hoeveel tv/tablet kijkt hij tot hoelaat? Beperk tv kijken 's avonds.
Th∅rdis schreef:
04-02-2020 10:00
Tegen een 4 jarige kun je toch gewoon zeggen ‘terug naar bed, om 7:00 staan we op’, desnoods met een wekker met oogjes die open gaan of je leert hem wat 7:00 is.

Je gaat toch niet om 5 uur uit bed voor een kleuter?
Gelukkig, heb jij het wel heel goed voor elkaar met je 14 jarige dochter.

Weet je, dat kan ik inderdaad “gewoon” zeggen: “dat hij terug naar bed moet tot 7:00.” Maar wat als hij dan “gewoon” niet luistert?
Denk je echt dat als het zo eenvoudig zou zijn, dat ik dit topic niet geopend heb?
Kikikip schreef:
04-02-2020 14:10
Je hebt van die speciale wekkers voor kinderen waarop staat of ze hun bed uit mogen of niet. Dit kan structuur bieden, misschien dat je hier eens naar kunt kijken.
Verder zou je eens naar voeding kunnen kijken. Wat eet je kind 's avonds allemaal en wat eet hij het laatst voor het slapengaan?
Verder, hoe is de kamer qua licht en temperatuur? Misschien kijken of je lichte gordijnen kunt kopen zodat hij zijn slaappatroon kan aanpassen aan het licht. Kamertemperatuur 18 graden is het beste.
Tot slot, hoeveel beweging krijgt je kind en hoeveel tv/tablet kijkt hij tot hoelaat? Beperk tv kijken 's avonds.
Bedankt voor je tips!
We hadden een paar weken geleden zo’n slaapwekker gekocht, het hielp toen nog niet echt want dan kwam hij naar ons toe om te vertellen dat het schaap “zijn ogen nog dicht had”.
Maar nu zijn we weer een maandje verder en valt nu ineens het kwartje, ik hoop het!

Anderen ook bedankt voor de tips! Tussen ons in nemen helpt helaas niet, hij ligt dan te woelen en te draaien, roept telkens dat hij eruit wil. Dus dat schiet dan ook niet op.

Begripvol/boos/streng/liefdevol echt alles geprobeerd, het werkt niet.
Ik kijk het nog maar even aan, het kan inderdaad ook zeker spanning zijn voor de komende verjaardag/schoolperiode, wat ik me heel goed voor kan stellen.. we leggen er totaal geen overdreven druk op maar toch.
anoniem_347058 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 20:33
2.85% gewijzigd
Foutje :)
Heeft je kind benul van tijden?
Zeg bijv niet tegen hem ‘het is nu 5 uur, het duurt nog 2 uur voordat je eruit mag’. Dat snapt zo’n ukkie niet. Zeg gewoon ‘tis midden in de nacht, iedereen slaapt nog, kom gauw, plassen en ik stop je weer lekker in’.
Laat hem desnoods bij je in bed kruipen, ook al slaap je niet meer, maar weiger om zo vroeg op te staan. Anders leer je dat aan als nieuw ritme.
Waarschijnlijk is het een stukje spanning voor binnenkort jarig zijn, naar de basisschool, afscheid nemen van de peutergroep, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven