zoon 'gepest' maar ik zit er meest mee

21-01-2021 14:26 100 berichten
hoi, wij hebben een super zoon van 15. Hij is lief, timide, intelligent.
Ik merk de laatste maanden op, dat hij niet goed in de klasgroep ligt.
Hij heeft twee vrienden in de klas en een beste vriend van een andere klas.
Maar ik merk dat de andere leerlingen hem mijden.
BV ze moesten per twee aan een opdracht werken. Zijn twee klasvrienden hadden al samen afgesproken, dus moest hij iemand anders vinden.
Maar niemand wou een groepje vormen met hem.
Er waren zelfs al groepjes van drie gevormd om niet met hem te moeten werken.
UIteindelijk is de leraar tussengekomen. Dit is 1 voorbeeld maar dit is heel vaak, ook bv in turnen word hij als laatste gekozen . Anderen vinden hem , ja, geen idee, raar of anders, of niet leuk, of niet populair genoeg om mee om te gaan.

Zijn reactie was : ik merkte onmiddellijk dat niemand met mij wou werken. Maar dat is logisch als ze mij haten.

Mijn hart brak. Maar ik heb niet het gevoel dat hij zelf er mee zit. HIj is vrolijk en denkt er niet aan.
Mijn man en ik vinden het vreselijk. Ook omdat we zelf niet zo populair zijn, nogal teruggetrokken en zelf moeilijk vrienden maken.

Laten we dit los en gewoon zijn gang gaan? Of op het komende klasgeprek toch even aankaarten? Wat denken jullie ?
anoniem_6444ec8a6e573 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 14:27
Reden: fout
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pluisje1978 schreef:
21-01-2021 14:59
boenk erop, zo zit hij ook ineen. Hij weet dat hij niet populair is maar is blij met zijn drie vrienden en voor de rest heeft hij iets als : who cares.
Nog niet alles gelezen, maar dit is toch juist heel sterk, positief en volwassen! :heart:
Redballoon schreef:
21-01-2021 16:26
Ik had vroeger 3 vriendinnen en de rest van de klas negeerden ons. Vonden we niks van. We vonden het niet leuk maar we vonden het ook niet erg. We hadden het gewoon leuk met zn drieën. En soms kwamen we dan in een situatie zoals jij omschrijft, dat je moet samenwerken met een andere klasgenoot, en dan voelde ik me wel even kwetsbaar ja. Maar dat was ik al gauw weer vergeten als ik weer gewoon bij mn vriendinnen was.

Ik denk dat zolang hij die goede vrienden heeft, er niet zoveel aan de hand zal zijn. Zij hebben elkaar, dikke kans dat het vriendschap voor het leven is.
Ze zullen misschien ook wel 'klitten' waardoor de rest van de klas hen misschien niet goed kent en daarom negeert en niet met ze samen wil werken?

Dit. En eerder reageerde er nog iemand met een dergelijk verhaal.
Misschien heeft zoon wel een erg sterk karakter en heeft hij populair zijn bij zijn klasgenoten helemaal niet nodig om zich lekker te voelen. Misschien heeft hij de kracht om zijn eigen plan te trekken, zijn eigen keuzes te maken los van wat anderen daarvan vinden.
Ik denk alleen wel dat het belangrijk is dat hij zijn vrienden blijft houden.
Wat ik even niet begrijp is waarom hij niet bij zijn vrienden kon aansluiten voor dat projectje in de klas.

Ik vind het naar om te lezen dat er mensen zijn die proberen TO een schuldgevoel aan te praten. Dat haar zoon niet zo populair is daar kan zij helemaal niets aan doen.
En dat loepen vind ik helemaal absurd.
Waarom loepen, wat heeft dat voor meerwaarde?
Alle reacties Link kopieren
Cecilie schreef:
21-01-2021 17:41
Dit. En eerder reageerde er nog iemand met een dergelijk verhaal.
Misschien heeft zoon wel een erg sterk karakter en heeft hij populair zijn bij zijn klasgenoten helemaal niet nodig om zich lekker te voelen. Misschien heeft hij de kracht om zijn eigen plan te trekken, zijn eigen keuzes te maken los van wat anderen daarvan vinden.
Ik denk alleen wel dat het belangrijk is dat hij zijn vrienden blijft houden.
Wat ik even niet begrijp is waarom hij niet bij zijn vrienden kon aansluiten voor dat projectje in de klas.

Ik vind het naar om te lezen dat er mensen zijn die proberen TO een schuldgevoel aan te praten. Dat haar zoon niet zo populair is daar kan zij helemaal niets aan doen.
En dat loepen vind ik helemaal absurd.
Waarom loepen, wat heeft dat voor meerwaarde?
Hij kon niet bij zijn vrienden aansluiten omdat het groepjes van 2 moesten zijn.

En blijkbaar gaat hij met zijn vrienden niet de docent uitdagen door een groep van 3 te vormen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Ik denk dat ik mijn bezorgdheid wel zou uiten, al is het alleen al omdat ze tegenwoordig op de middelbare school veel in groepen aan projecten werken. Je moet dus leren samenwerken en dan vind ik mensen buitensluiten not done.

Wat me wel opvalt als ik dit verhaal vergelijk met hoe het bij mijn dochter (4 vwo) eraan toe gaat, bij haar willen de kinderen juist graag samenwerken met klasgenoten die goed zijn op school, of die nou populair zijn of niet. Je zegt dat je zoon de beste van de klas is, zou er dan nog meer spelen?
Ik zou er als moeder wat mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er niet zo veel aan de hand.
jongeren zeggen "haten" voor alles waar ze geen zin in hebben.

En uw zoon lijkt er niet veel last van te hebben.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Het klinkt wel een beetje of hij het heel begrijpelijk vindt dat ze hem haten, dat vind ik wel zorgelijk. Je kunt buiten de groep vallen, of gepest worden, maar je moet wel altijd blijven beseffen dat dat niet oké is.
Alle reacties Link kopieren
Het woord "haten" heeft veel aan kracht verloren door de tekenfilms van de smurfen.
Moppersmurf "haatte" alle vervelende dingen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
21-01-2021 15:55
Jeetje, ik heb je even geloept.
Wat vals
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
21-01-2021 14:38
Je helpt je zoon niet doordat jij in een slachtofferrol kruipt.
Jemig zeg to vraagt toch heel normaal advies, waarom die verwijtend toon weer? Ik begrijp heel goed dat ze ermee zit.

TO ik denk ook dat je een onafhankelijk persoon met hem moet laten praten.
Het kan ook zijn dat hij jullie niet wil belasten of dat hij thuis als veilige plek ziet waarbij hij niet aan bepaalde dingen wil denken.
Ik zou dit toch laten checken.
Maar ik snap heel goed dat dit je pijn doet. Je zou zelf een keer met iemand erover kunnen praten, al is het maar iemand die jou nog van vroeger kent.
Of je man.
docotrandus schreef:
21-01-2021 19:58
Het woord "haten" heeft veel aan kracht verloren door de tekenfilms van de smurfen.
Moppersmurf "haatte" alle vervelende dingen.
En in het Engels is de betekenis ook meer alledaags.

En door kreten als haters gonna hate heeft het ook meer de betekenis van iets dat je van je af moet laten glijden.

Dat gezegd hebbende is het niet leuk dat iemand zelfs voor het maken van een opdracht wordt buitengesloten.
Alle reacties Link kopieren
Walvis schreef:
21-01-2021 16:22
Sorry maar wat reageer jij naar zeg. Ik denk dat iedere moeder hier mee zou zitten. De een misschien meer dan de ander.

:wtf:

Ehhh.. ik stel een vraag. Ik ben ook moeder, zij het niet van een puber. Lees de rest van mijn reacties ook even.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
21-01-2021 16:24
Naar? Doe niet zo sneeuwvlokkerig zeg. Als er iemand nou nooit naar reageert is het Pergamon wel.

Het was ook helemaal niet vervelend bedoeld, gewoon echt als serieuze vraag om de situatie in te schatten. Verbaas me echt over de reactie, als ik eerlijk ben.
Pergamon schreef:
21-01-2021 20:37
Het was ook helemaal niet vervelend bedoeld, gewoon echt als serieuze vraag om de situatie in te schatten. Verbaas me echt over de reactie, als ik eerlijk ben.
Nou ik snap het wel. Want wie ziet zichzelf nou als een curling moeder, wat voor antwoord verwacht je als je een vraag op die manier stelt? “Oh ja, ik ben vreselijk overbezorgd, ik verstik mijn kind helemaal”.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
21-01-2021 21:55
Nou ik snap het wel. Want wie ziet zichzelf nou als een curling moeder, wat voor antwoord verwacht je als je een vraag op die manier stelt? “Oh ja, ik ben vreselijk overbezorgd, ik verstik mijn kind helemaal”.

Oh, ik ga ruiterlijk durven toegeven dat ik best neigingen heb daartoe. Man houd me met beide benen op de grond en dat is heel goed voor ons allemaal. Je hebt toch zelfreflectie? Niet alles hoeft negatief te zijn aan zo'n vraag. Ik doe het zelf bijvoorbeeld erg goed als ik weer even een spiegel wordt voorgehouden. 'ohja ik sla weer door', dat idee. Geen enkele moeder is perfect en weten waar je valkuilen liggen (en die durven toegeven) maakt je (naar mijn idee) een betere ouder.
Pergamon schreef:
21-01-2021 21:58
Oh, ik ga ruiterlijk durven toegeven dat ik best neigingen heb daartoe. Man houd me met beide benen op de grond en dat is heel goed voor ons allemaal. Je hebt toch zelfreflectie? Niet alles hoeft negatief te zijn aan zo'n vraag. Ik doe het zelf bijvoorbeeld erg goed als ik weer even een spiegel wordt voorgehouden. 'ohja ik sla weer door', dat idee. Geen enkele moeder is perfect en weten waar je valkuilen liggen (en die durven toegeven) maakt je (naar mijn idee) een betere ouder.
Ja, maar ik vind het wat anders om toe te geven of in te zien dat je op punten tekortschiet, dan om jezelf als een curling mom te beschrijven.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
21-01-2021 20:04
Wat vals
Wat is daar vals aan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
pluisje1978 schreef:
21-01-2021 15:19
ja maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op, hij zei ik weet het niet , ik merk dat gewoon.
En hoe merkt hij dat dan?

Schakel professionele hulp voor hem in waarmee hij kan praten.
Dit wordt alleen maar erger als je er niets op uit doet en over 3 jaar wil je niet denken had ik maar hulp voor hem gezocht....
docotrandus schreef:
21-01-2021 18:02
Volgens mij is er niet zo veel aan de hand.
jongeren zeggen "haten" voor alles waar ze geen zin in hebben.

En uw zoon lijkt er niet veel last van te hebben.
Ik begin te begrijpen waarom er zoveel jongeren tegenwoordig psychische problemen hebben.
Ik heb nog nooit van een jongere in mijn wijde omgeving gehoord dat hij/zij gehaat werd.
Maar als iedereen denkt van wel en dat er niet zo veel aan de hand is en zo laconiek ermee omgaat snap ik dat jongeren steeds meer depressies krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Vergis je niet, ik werd erg gepest op school en voelde me er ontzettend onveilig en niet welkom. Ik had wat vriendinnetjes in andere klassen en twee of drie klasgenoten waar ik enigzins mee om kon gaan. Als iemand mij daarover iets zou vragen zou ik ook zeggen dat ik me prima voelde en dat het me niets uitmaakte omdat ik toch wel vriendinnen buiten de klas om had. Maar het heeft achteraf een flinke impact gehad en heb het pas aan mijn ouders verteld toen ik een jaar of 25 was die erg geschokt waren want 'ik was toch altijd zo vrolijk en gelukkig'. Pijn verbergen achter een glimlach en een vrolijk masker is makkelijker dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
noahscottia schreef:
22-01-2021 14:17
Vergis je niet, ik werd erg gepest op school en voelde me er ontzettend onveilig en niet welkom. Ik had wat vriendinnetjes in andere klassen en twee of drie klasgenoten waar ik enigzins mee om kon gaan. Als iemand mij daarover iets zou vragen zou ik ook zeggen dat ik me prima voelde en dat het me niets uitmaakte omdat ik toch wel vriendinnen buiten de klas om had. Maar het heeft achteraf een flinke impact gehad en heb het pas aan mijn ouders verteld toen ik een jaar of 25 was die erg geschokt waren want 'ik was toch altijd zo vrolijk en gelukkig'. Pijn verbergen achter een glimlach en een vrolijk masker is makkelijker dan je denkt.
Ik ben niet veel gepest, maar ik vond het niet raar als andere scholieren mij niet leuk vonden.
Dus ik denk dat ook om die reden kinderen niet snel zoiets vertellen.

Wij weten hier niet of de situatie ernstig is.
Is er misschien een leraar van pergamoms zoon op het forum? :flag:

Normaal zou mijn advies zijn: laat je kind vooral leuke dingen doen.
Als hij/zij bij scouting/paardrijden/jeugdcircus/bergbeklimmen het naar zijn zin heeft, komt het vast wel goed.

En verder: ga niet emotioneel worden als je zoon iets vertelt dat je niet leuk vindt.
En ga geen oplossing opdringen, hij kent de situatie beter.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
22-01-2021 15:15
Ik ben niet veel gepest, maar ik vond het niet raar als andere scholieren mij niet leuk vonden.
Dus ik denk dat ook om die reden kinderen niet snel zoiets vertellen.

Wij weten hier niet of de situatie ernstig is.
Is er misschien een leraar van pergamoms zoon op het forum? :flag:

Normaal zou mijn advies zijn: laat je kind vooral leuke dingen doen.
Als hij/zij bij scouting/paardrijden/jeugdcircus/bergbeklimmen het naar zijn zin heeft, komt het vast wel goed.

En verder: ga niet emotioneel worden als je zoon iets vertelt dat je niet leuk vindt.
En ga geen oplossing opdringen, hij kent de situatie beter.

Mijn zoon is 13 maanden, dus die leraar ga je niet vinden. Hoogstens de gastouder. Lief mens, heel blij mee. Geen idee verder waarom je iemand wil horen die betrokken is bij mijn kind?
Alle reacties Link kopieren
noahscottia schreef:
22-01-2021 14:17
Vergis je niet, ik werd erg gepest op school en voelde me er ontzettend onveilig en niet welkom. Ik had wat vriendinnetjes in andere klassen en twee of drie klasgenoten waar ik enigzins mee om kon gaan. Als iemand mij daarover iets zou vragen zou ik ook zeggen dat ik me prima voelde en dat het me niets uitmaakte omdat ik toch wel vriendinnen buiten de klas om had. Maar het heeft achteraf een flinke impact gehad en heb het pas aan mijn ouders verteld toen ik een jaar of 25 was die erg geschokt waren want 'ik was toch altijd zo vrolijk en gelukkig'. Pijn verbergen achter een glimlach en een vrolijk masker is makkelijker dan je denkt.
Juist precies. To trekt veel te snel de conclusie dat er niks met zoon is terwijl hij het logisch(!!) vind dat hij gehaat word.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Het is niet helemaal hetzelfde, maar wel een beetje herkenbaar. Hier een zoon van dezelfde leeftijd, die naar ons idee sociaal wel sterk is. Echter vorig jaar kwam hij in een nieuwe klas, en het lukte helemaal niet met vrienden maken. De mentor heeft ons meerdere keren hierover benaderd, dat hij zich daarover zorgen maakte. Zoon heeft echter buiten de klas wel een aantal vrienden, en voelde totaal geen behoefte om er met de mentor over te praten of zelfs maar ‘in de verdediging’ te gaan over dat hij verder wel vrienden had en zich niet eenzaam voelde. Hij maakte er wel grappen over thuis (“Mama! Er heeft iemand tegen me gepraat vandaag!”).

Ikzelf geloofde toch echt wel dat hij er niet écht mee zat, hoewel ik weet dat kinderen soms een masker op kunnen zetten. Maar ik denk echt niet dat het bij hem speelde.

Hij zit inmiddels weer in een andere klas, en hij is ineens weer hartstikke populair. Vanaf dag 1 ging het gewoon goed.

Wat ik hiermee wil zeggen: is een andere klas een optie voor je zoon? Het werkt natuurlijk niet altijd, maar soms heb je gewoon geen klik. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn zoon nooit het idee heeft gehad dat klasgenoten hem haatten. En dat ze niet met hem samen willen werken vindt hij volstrekt logisch gezien zijn inzet >:-(
Alle reacties Link kopieren
Lastig TO, ik zou hem laten merken dat hij altijd met je mag praten, maar hem verder (voorlopig) met rust laten.
Als hij zelf opnieuw uitingen doet over opmerkingen van anderen, zou je zijn gevoel kunnen erkennen (niet direct met oplossingen komen!) en kijken of er dan vanuit hem nog verdere info komt. Je zou dan ook kunnen polsen of hij het fijn zou vinden om er iemand bij te betrekken, die mee kan denken in de situatie.

Want mocht hij zelf geen therapie willen, dan gaat dat echt niet werken hoor, alleen omdat bv z'n moeder of een paar forummers willen dat hij weerbaarder wordt. Hij moet het zelf willen..
.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-01-2021 17:13
Mijn zoon is 13 maanden, dus die leraar ga je niet vinden. Hoogstens de gastouder. Lief mens, heel blij mee. Geen idee verder waarom je iemand wil horen die betrokken is bij mijn kind?
sorry, ik bedoelde leraar van pluisje's zoon (pluisje = TO).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven