Zoon van 16 laks

12-02-2019 11:07 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn zoon van 16 zit in zijn examenjaar. Hij heeft veel gemist de laatste weken vanwege medische problemen, maar staat voor alle vakken voldoende. Hij moet nog een aantal opdrachten doen maar hij vertikt het. Hij is zo ontzettend makkelijk en het interesseert hem niet. Komt regelmatig te laat. Word eruit gestuurd . TEr wijl zijn leraren aan alle kanten willen helpen.
Zijn vader heeft zoiets van laat het hem uitzoeken hij is 16 dan slaagt ie maar niet. Maar ik kan dat niet dus zit hem aardig op de huid. De sfeer in huis is om te snijden. Moet ik het laten gaan ?
Alle reacties Link kopieren
Ja.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tenzij hij spijbelt, rare dingen doet, je niet weet waar hij uithangt, verkeerde vrienden heeft, zou ik het inderdaad loslaten. Hij is 16, moet het zelf doen. En anders moet hij volgend jaar nog een keer.

Hoe meer jij trekt, hoe harder hij de andere kant op trekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem idd op zijn bek laten gaan, hij is 16, geen 12... Het is zijn eigen verantwoordelijkheid en niet meer die van jou.

Eigenlijk is het toch fijn dat hij ondanks die medische problemen toch voldoende staat, heeft hij mooi gefixt!
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat het hem niet interesseert. Is dat echt zo? Of is dat een houding, omdat hij bijv niet precies weet wat er van hem verwacht wordt, of omdat hij bang is dat hij het niet kan?
Heeft hij zelf het gevoel dat hij de gemiste stukken nog kan inhalen?

Ik zou hem niet zo op zijn huid zitten, maar wel proberen uit te vinden waarom het niet lukt.
Laks is een term die ik niet zo geloof, daar zit meestal iets onder.

Ik zou persoonlijk meer belang hechten aan de sfeer in huis dan aan een diploma. Desnoods doet ie het gewoon volgend jaar over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat hij regelmatig te laat is en er vaak uitgestuurd wordt. Daar zou ik wel alert op blijven, dat dat verbetert. Maar probeer er een gesprek over aan te gaan, waarom dat is en wat er dan gebeurt, hoe hij zich voelt, in plaats van er bovenop te zitten. Meestal zijn dit soort dingen geen signaal van laks zijn, maar van niet lekker in zijn vel zitten.

Maar qua huiswerk: laat het gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hij spijbelt heel af en toe . Het eerste uur is hij bijna altijd te laat ;') En idd ben ook blij dat ie overal voldoende op staat . Maar als hij die achterstallige opdrachten niet maakt mag hij geen examen doen.
Ik zou het zo zonde vinden dat ie daarom het niet red.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat ie de laatste tijd niet lekker in zijn vel zit. De vervolgopleiding die hij wou doen kan hij niet doen. Nu hebben we open dagen bezocht en hij heeft een keus gemaakt. Hij heeft zijn best gedaan om overal voldoende op te staan. En hij verpest het nu om 2 boekverslagen. Heeft een hekel aan lezen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hij is 16 geen 6.. de gevolgen zijn dat hij zakt en jaar over moet doen en niet door kan naar zijn vervolgopleiding , dus nog langer op die k * t school (woorden van mijn eigen kind).. Kortom.. eigen verantwoordelijkheid.

Spijbelen , eruit gestuurd ... Ik zou daar niet bovenop gaan zitten.. echt niet..

Dat jij het zonde vind is voor hem geen motivatie .
Alle reacties Link kopieren
Zijn het niet gewoon de naweeën van die medische problemen? Het zal niet om iets kleins gaan als hij zoveel heeft gemist, is het niet gewoon wat veel voor hem, ziek te zijn geweest en dan meteen daarna zo moeten aanpoten voor het examen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hebben de medische problemen wellicht ook psychische gevolgen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Loslaten inderdaad. Misschien, als hij dat ziet zitten en jullie het kunnen betalen, iets van huiswerkbegeleiding voor hem regelen. Dat kun je leuk verkopen maar daar moet hij wel zelf ook wel achter staan! Een derde / buitenstaander werkt vaak meer motiverend. Op die leeftijd als ouder er bovenop gaan zitten heeft juist vaak een averechts effect, zeker als er al een gespannen sfeer omheen hangt. (Voor de goede orde: ik heb zelf nog geen kinderen, maar werk in het voortgezet onderwijs).
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan hij de vervolgopleiding die hij wil doen niet doen?

Is de reden daarvoor op de ene of andere manier op te lossen zodat het toch kan?

Dan zal hij ook weer gemotiveerder worden.

Verder zou ik hem wel achter de vodden aanzitten.

Zakken omdat je 2 boekverslagen niet doet is zonde. En op 16 jarige leeftijd kan je nog niet echt je toekomst overzien.
Alle reacties Link kopieren
Hij is slechthorend. Heeft altijd al problemen gehad met zijn oren. Heeft sinds kort in beide oren een gehoorapparaat. En zijn gehoor gaat alleen maar slechter worden. Dat is hem natuurlijk niet in de koude kleren gaan zitten. De medische problemen van de laatste tijd zijn bijna elke dag extreme bloedneuzen die zo een half uur tot uur duren. Daarna is ie bleek en duizelig. Dus kreeg regelmatig telefoon van school. De aders zijn nu dichtgebrand en het gaat nu redelijk heel af en toe nog een bloedneus . Misschien dat ik dit later weg haal is allemaal wel heel herkenbaar zo
Alle reacties Link kopieren
los laten, niet te veel zijn straatje vegen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
En nee sugarmiss hij moet een medische keuring doen voor de opleiding die hij wou. En daar komt ie niet doorheen
Alle reacties Link kopieren
zijn die boeken heel toevallig misschien verfilmd?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Als ik lees dat hij niet de vervolgopleiding kan gaan doen die hij wil, zou ik me zomaar voor kunnen stellen dat dat zijn motivatie niet ten goede komt.
Is dat al langer duidelijk? Of pas recent?
Mss heeft hij sowieso niet het gevoel dat hij iets waardevols kan gaan doen met zijn handicap?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Met hem op zijn huid zitten, bereik je niks. Motivatie moet uiteindelijk vanuit hemzelf komen. Het zit er dik in dat hij het op het laatste nippertje laat aankomen. Veel mensen, met name pubers, hebben die spanning van een deadline nodig om aan de slag te gaan.

Je kan eventueel wel proberen om hem aan het werk te zetten dmv grenzen stellen en belonen. Wie weet voer je zo de druk op die hij nodig heeft. Maar zelf zou ik daar niet voor kiezen.

Hij weet wat er van hem verwacht wordt, is zestien, dit is zijn verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat hij gewoon nog niet helemaal zichzelf is en er moeite mee heeft alles terug op de rit te krijgen nadat hij zo'n rare tijd achter de rug heeft.

Ik zou niet op voorhand al zeggen dat hij dat examen volgend jaar ook wel mag halen, want als hij pas volgend schooljaar weer echt iets gaat doen dan is het tegen die tijd wellicht nóg moeilijker om weer in het ritme te komen, maar ik zou wel stilzwijgend voor mezelf accepteren dat het dit jaar misschien niet gaat lukken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
12-02-2019 11:27
zijn die boeken heel toevallig misschien verfilmd?
Of beschikbaar als luisterboek, misschien scheelt dat al.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sinds kort gehoorapparaten lijkt mij genoeg om niet bezig te kunnen zijn met schoolwerk. Laat die jongen een jaar overdoen en zit hem niet zo op de huid
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft nu drie maanden zijn gehoorapparaten. Maar dat hij slechthorend is weten we al langer. Verleden van buisjes testen en noem maar op. Maar elke keer was zijn gehoor nog te goed voor gehooraparaten . Sinds vorig jaar dus niet meer
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft dus ook even veel op zijn bordje. Accepteren dat hij een beperking heeft, dat de beperking gevolgen heeft voor zijn toekomst. Snap best dat zijn motivatie even ver te zoeken is.

Er bovenop zitten en pushen gaat hem niet helpen.
Vraag hem wat je wel kunt doen om hem te helpen even door te bijten op die boekverslagen. In zulke situaties, als ik best kan begrijpen dat het even moeilijk is, stel ik nog wel eens iets in het vooruitzicht wat kind graag wil. ‘Ik snap dat het nu even niet vanzelf gaat en het je moeite kost. Als je de verslagen af hebt, gaan wij samen sushi eten’, ofzo.
Dus niet het versloffen afstraffen, maar het doorzetten belonen.
Wat een tegenslag voor je zoon! Ik begrijp wel dat zijn motivatie om dingen te doen die hij toch al niet leuk vond nu even naar een nulpunt gezakt is.

Het is voor hem balen als hij niet slaagt om iets kleins als een boekverslag, en zonde ook van zijn goede resultaten (hij zal zich volgend jaar wel vervelen als hij zakt), maar het is ook geen wereldramp als hij een jaartje langer op de middelbare school zit, zeker gezien de omstandigheden en het wegvallen van zijn toekomstideaal. Misschien heeft hij het nodig om zichzelf opnieuw te leren kennen. Laat het dus de sfeer thuis niet bederven.

Heb je al geprobeerd samen te lezen, te helpen met boeken uitzoeken die wel nog enigszins interessant voor hem zijn (misschien eerst samen de verfilming kijken?)

In de praktijk zie ik het trouwens heel weinig dat een leerling geen examen mag doen door achterstanden in opdrachten terwijl hij / zij wel overal een voldoende voor staat. Meestal komt dat "vanzelf" goed (vaak: ze doen het op het laatste moment toch).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven