Zoontje net 4 en moeilijke start school

15-06-2019 22:19 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk om een titel te vinden die de lading helemaal dekt.

Maar goed mijn zoontje zit sinds 2 weken in groep 1 en het gaat niet heel goed.
Inmiddels al 2 gesprekken gehad, ib'er er ook al bij betrokken.
Het komt er op neer dat het veel te veel prikkels zijn, concentreren niet gaat, keuzes maken niet lukt. En als het dus teveel wordt dan rent hij weg of raakt helemaal overstuur.

Ik was hier al bang voor, op het kdv ging het ook niet denderend. Daar ook al hulp in geroepen, maar dat duurde allemaal zo lang voordat het op gang was en 1 observatiemoment waarin het best ok ging en daarbij was het heel moeilijk om de vinger te leggen op wat niet goed ging.

Maar goed nu op school wederom problemen, en eigenlijk is het niet te doen voor de juf met hem erbij. Nu alleen ochtenden naar school (ben alleenstaand, dus zie dat maar te regelen, los van dat ik begrijp dat het beter is) en de ochtend klassenassistent er bij. Observatie al geweest...En ook al uitgesproken dat ze zich afvragen of hij op school kan blijven.

Ik heb nu eigenlijk niet een specifieke vraag, wil vooral van me afpraten en ervaringen horen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
15-06-2019 23:38
Ik krijg een beetje het gevoel dat je hem zelf ook niet echt de kans geeft te wennen, ook omdat je bij het intakegesprek al aangeven hebt dat je je twijfels had.
Ik heb niet gezegd dat ik twijfels had. Maar dat er op het kdv wel problemen waren, en dat ik het daarom wel spannend vond hoe het op school zou gaan.
Ik vind ook dat ik daar eerlijk over moet zijn over hoe het op de opvang is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Vader is matig betrokken.
Hij pakt een middag op (met de nodige bezwaren, waar ik niet zoveel mee kan, onze relatie is helaas moeizaam).
Hij gaat om het weekend naar zijn vader, die woont niet om de hoek.
Alle reacties Link kopieren
Goldmember en lunchlover, ik begrijp jullie reactie niet zo goed.

Juf ziet een kind dat veel moeite heeft op school, kan hem niet geven wat hij nodig heeft (want zoon van TO is niet de enige in de klas), en vraagt IB-er om expertise en overlegt met moeder over hoe ze het beste met zoon kan omgaan.

TO: zit hij in een combigroep 1/2? Dan is de start na de zomervakantie waarschijnlijk veel rustiger, omdat de groep 2-erg dan doorgestroomd zijn. Zou dat prettig zijn voor zoon, of maakt het aantal kinderen niet zoveel uit?
Misschien kan school een terugtrekplek regelen, waar hij mag zitten als hij overstuur raakt. Of heeft hij meer begeleiding nodig op zo’n moment?
Cazandra schreef:
15-06-2019 22:40
Misschien is hij meer op zijn plek op speciaal onderwijs, in een rustiger omgeving waar meer een-op-een-aandacht kan worden geboden. In dat geval zou je wel snel procedures in gang moeten zetten om ervoor te zorgen dat hij na de zomervakantie daar kan beginnen. Daarvoor moet de basisschool waar je zoon nu op zit ook rapportages maken.

Mijn advies is goed in contact blijven met de school en snel de knoop doorhakken.
Dit meen je niet toch?
Kind zit 2!!!! Weken op school
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
15-06-2019 23:45
TO: zit hij in een combigroep 1/2? Dan is de start na de zomervakantie waarschijnlijk veel rustiger, omdat de groep 2-erg dan doorgestroomd zijn. Zou dat prettig zijn voor zoon, of maakt het aantal kinderen niet zoveel uit?
Misschien kan school een terugtrekplek regelen, waar hij mag zitten als hij overstuur raakt. Of heeft hij meer begeleiding nodig op zo’n moment?
Ja hij zit in een combigroep.
Na vakantie beginnen zou misschien idealer zijn qua grootte groep, aan de andere kant op het kdv zat hij met 15 kindjes en liepen ze ook tegen dingen aan. Dus weet niet of dat perse de oplossing is.
Een terugtrekplek zou zeker een oplossing kunnen zijn, heb ik ook aan gedacht, hoewel ik dan wel twijfel of hij dat op zo'n moment nog kan bedenken, maar dat is misschien ook oefenen, daar zou de klassenassistent misschien bij kunnen helpen bedenk ik nu.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hoor, TO. Ik kan me zo voorstellen hoe je hier verdrietig en gespannen van bent.
Wat denk je zelf eigenlijk? Als je goed naar je zoon kijkt, hoe hij is. Heb je het vertrouwen dat het goed komt met tijd, of juiste begeleiding? Of heb je twijfels?
Hoe gaat het thuis met hem? Nu dus druk, maar dat is logisch met het beginnen op school. Hoe ging het eerder thuis?
Hoe gaat het op de bso? Is dat dezelfde plek als het kdv, of een heel andere opvang? Als het daar wel goed gaat, misschien valt er daar dan iets te leren over hoe ze het doen?
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat hem triggert? Is dat geluid, is dat aanwezigheid van anderen, kan hij moeilijk omgaan met regels, heeft hij te weinig structuur? Of is dat onduidelijk?
Alle reacties Link kopieren
Vind het op zich raar dat ze nu nog kleuters in laten stromen, een paar weken voor de zomervakantie. De kleutergroepen zitten overvol, kinderen zijn toe aan vakantie, juffen dag, reisje, sportdag eindfeest dus geen regelmaat maar wel veel drukte.

Wat vonden ze op het kinderdagverblijf van je zoon, zij kennen hem al langer? Is het een stuiterbal, is hij juist teruggetrokken, reageert hij juist op prikkels? Hoe is hij thuis? Heeft hij vriendjes? Hoe gaat hij samenet broer? Heeft die de zelfde problemen, is de scheiding en alle perikelen erom heen een factor? Of is hij van baby af aan al " anders" lastig?

Zijn er oma s die iets kunnen betekenen? En kan vader zich meer inzetten voor zoon?

Voor jou sterkte! Volgens mij loop je op je toppen..
Alle reacties Link kopieren
Moeizame relatie met ex-man. Kind krijgt dat mee. Moet om het weekend naar pa die maar matig betrokken is. Hallo!

Kind heeft stress. Kinderen zuigen alles op. Zorg dat er rust en stabiliteit in je leven is!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in de berichten van TO eigenlijk niet dar zij niet snapt dat IB ingeschakeld is. Ze lijkt zelf goed in te zien dat haar zoontje bijzonder gedrag laat zien.

En iedereen die roept over wentijd geven: kun je nagaan hoe opvallend het gedrag is, dat ze zo snel al hun zorgen aangeven! Ik vind het alleen maar heel goed van TO dat ze hierin meegaat!

Wat ik niet zo goed snap, is dat als je je zorg al uitgesproken hebt, school niet geadviseerd heeft na de vakantie te beginnen i.p.v. deze overvolle, onrustige periode. Dan was zijn start rustiger geweest. Maar goed, dat is nu niet zo.

Hoe gaat het thuis met hem? Laat hij dit gedrag daar ook zien? Lijkt me als alleenstaande ouder ontzettend pittig en vermoeiend! Zeker als hij maar een weekend per 2 weken bij vader is en jij even bij kunt tanken.

Is het een idee eens bij jeugd en gezin aan te kloppen? Zij kunnen meekijken of er ergens hulp voor nodig is en wie dat kan bieden.

Succes, het zal vast heel pittig zijn voor je, al hou je zielsveel van hem!
Louise70 schreef:
15-06-2019 23:59
Moeizame relatie met ex-man. Kind krijgt dat mee. Moet om het weekend naar pa die maar matig betrokken is. Hallo!

Kind heeft stress. Kinderen zuigen alles op. Zorg dat er rust en stabiliteit in je leven is!

Zo fijn, zo'n diagnose :fortune:
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
15-06-2019 23:57
Vind het op zich raar dat ze nu nog kleuters in laten stromen, een paar weken voor de zomervakantie. De kleutergroepen zitten overvol, kinderen zijn toe aan vakantie, juffen dag, reisje, sportdag eindfeest dus geen regelmaat maar wel veel drukte.

....
Ik vraag me af hoe dat wettelijk zit. Mag je een kind van 4 nog stelselmatig naar het kdv sturen? Krijg je dan nog kinderopvangtoeslag?

Ik weet wel dat een school een kind van 3 niet mag laten starten met school, vanwege verzekeringstechnische redenen. Een aantal keer wennen mag wel, maar niet stelselmatig.
Maar of dat andersom ook zo geldt weet ik dus niet.
Stefke schreef:
16-06-2019 00:00
Ik lees in de berichten van TO eigenlijk niet dar zij niet snapt dat IB ingeschakeld is. Ze lijkt zelf goed in te zien dat haar zoontje bijzonder gedrag laat zien.

En iedereen die roept over wentijd geven: kun je nagaan hoe opvallend het gedrag is, dat ze zo snel al hun zorgen aangeven! Ik vind het alleen maar heel goed van TO dat ze hierin meegaat!

Wat ik niet zo goed snap, is dat als je je zorg al uitgesproken hebt, school niet geadviseerd heeft na de vakantie te beginnen i.p.v. deze overvolle, onrustige periode. Dan was zijn start rustiger geweest. Maar goed, dat is nu niet zo.

Hoe gaat het thuis met hem? Laat hij dit gedrag daar ook zien? Lijkt me als alleenstaande ouder ontzettend pittig en vermoeiend! Zeker als hij maar een weekend per 2 weken bij vader is en jij even bij kunt tanken.

Is het een idee eens bij jeugd en gezin aan te kloppen? Zij kunnen meekijken of er ergens hulp voor nodig is en wie dat kan bieden.

Succes, het zal vast heel pittig zijn voor je, al hou je zielsveel van hem!

Dit!
Zo'n juf ziet jaar in jaar uit verschillende kinderen starten op school, die heeft daarin al heel veel gezien en meegemaakt. Nu komt er een kindje waarbij ze het zelf direct even niet weet, logisch dat ze hulp vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat hem triggert, ik denk de overvloed aan mogelijkheden, alles vindt hij leuk en interessant. Onverwachte bewegingen en geluiden leiden hem af.
Structuur heeft hij wel behoefte aan lijkt me.
En iets anders moeten, terwijl hij net iets doet wat hij leuk vindt is ook lastig, dus verandering.

Maar thuis moet ik ook zeggen dat ik heel vaak niet snap waarom hij boos wordt en helemaal uit zijn dak gaat.

Wel is hij vrij laat gaan praten en sinds een jaar kan hij zich echt pas goed verstaanbaar maken (loopt qua uitspraak nog wel achter). Soms denk ik dat vanuit daar ook een soort frustratie is gekomen. In gedrag uitdrukken omdat met taal nog niet lukte.

Bso gaat hij nu 3 weken heen, andere lokatie dan opvang, wel zelfde organisatie.
Kan daar nog niet goed een oordeel over geven, zij kijken ook al met een gekleurde bril door de verhalen van de opvang.
Alle reacties Link kopieren
He, wat een zorgen... Nog een dikke knuffel voor het slapengaan! Ik blijf je topic volgen.
Alle reacties Link kopieren
In juni instromen?

Het staat mij bij dat onze basisschool geen kinderen liet instromen in juni en december, vanwege de drukke periodes en oververmoeide kinderen.

Het kapot maken heb ik bij mijn zoon gezien. Hij werd na de overgang van groep 0 naar groep 1 ineens agressief in de klas. Hij smeet thuis zelfs met zijn knuffel (die in een pan soep belandde), en bleek ontroostbaar.

Door stiekem een kwartiertje eerder naar school te gaan en door het raam te koekeloeren, zag ik dat hij geschopt en geknepen werd door een ander kind,vals de juf niet keek. Juf ziet alleen de reactie van zoon, en zoon was dus stout. Je zou om minder "agressief" worden als vier-jarige.

Volgens mij kun je je zoon het beste nog even thuishouden, en een frisse start maken na de vakantie in een kleinere klas, omdat er nog maar weinig ingestroomd is op dat moment.

Succes!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die zegt laat het kind wennen leest dus niet goed. Dit gedrag vertoonde hij ook al op KDV. De juf kan toch niet de hele dag achter 1 kind aanzitten? Mijn kind zit met 30 kinderen in de klas zou wat zijn.
KDV is echt maar tot 4 jaar dus dat advies heeft to ook niks aan.

Goed dat jullie er zo mee bezig zijn. Misschien een intake bij speciaal onderwijs vragen? Of inderdaad een terug trek plaats
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
16-06-2019 00:05
Ik vraag me af hoe dat wettelijk zit. Mag je een kind van 4 nog stelselmatig naar het kdv sturen? Krijg je dan nog kinderopvangtoeslag?

Ik weet wel dat een school een kind van 3 niet mag laten starten met school, vanwege verzekeringstechnische redenen. Een aantal keer wennen mag wel, maar niet stelselmatig.
Maar of dat andersom ook zo geldt weet ik dus niet.
Mijn dochter is destijds met 3 gestart, is in september jarig en school startte half augustus, anders had ze in een groep gestart die net vier weken draaide. Ze mocht alleen niet oefenen voor de vakantie.

Je krijgt gewoon kinderopvangtoeslag als kind net vier is en nog niet kan starten op school. Een kind wat eind juli jarig is, kan immers ook niet naar school.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
16-06-2019 00:05
Ik vraag me af hoe dat wettelijk zit. Mag je een kind van 4 nog stelselmatig naar het kdv sturen? Krijg je dan nog kinderopvangtoeslag?

Ik weet wel dat een school een kind van 3 niet mag laten starten met school, vanwege verzekeringstechnische redenen. Een aantal keer wennen mag wel, maar niet stelselmatig.
Maar of dat andersom ook zo geldt weet ik dus niet.
Mijn dochter is destijds met 3 gestart, is in september jarig en school startte half augustus, anders had ze in een groep gestart die net vier weken draaide. Ze mocht alleen niet oefenen voor de vakantie.

Je krijgt gewoon kinderopvangtoeslag als kind net vier is en nog niet kan starten op school. Een kind wat eind juli jarig is, kan immers ook niet naar school.
Alle reacties Link kopieren
Nog even wat antwoorden op vragen die ik in de laatste reacties voorbij heb zien komen.

Opa en oma doen al heel veel en zijn ook voor hem een hele veilige, fijne plek. Maar die werken beiden ook nog, dus beperkt mogelijkheden.

Thuis laat hij dit gedrag ook zien, maar kan ik het denk ik sneller inperken door een knuffel of zijn eigen kamer waar hij zelf heen gaat en tot rust komt en na een minuut of 10 weer komt met de mededeling dat hij weer rustig is.
Maar ook ik heb momenten dat ik de wanhoop nabij ben hoor.

Scheiding heeft hem zeker spanning gegeven, zal ik niet ontkennen. Zijn vader heeft ook moeite met zijn gedrag en om zijn weg daarin te vinden (Ik overigens ook soms, maar denk dat ik daar makkelijker mijn weg in vind),, wat misschien tussen hun 2 ook meer spanning geeft.

Morgen weer meer...ga ook maar proberen te slapen.

Dank voor de knuffels, steunende woorden meedenkende adviezen en verdiepende vragen. Helpt me ook om alles op een rijtje te zetten.
soumis wijzigde dit bericht op 16-06-2019 00:22
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Slaap lekker!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oh ja? Toch gestart toen ze nog geen vier was? Wat prettig dat dat toch kon. Want instromen in een groep die een paar weken draait is wel een valse start vind ik.

Ben gewoon benieuwd hoe het wettelijk zit met kdv en 4-jarigen.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
16-06-2019 00:22
Oh ja? Toch gestart toen ze nog geen vier was? Wat prettig dat dat toch kon. Want instromen in een groep die een paar weken draait is wel een valse start vind ik.

Ben gewoon benieuwd hoe het wettelijk zit met kdv en 4-jarigen.
Als je kind in mei/juni/juli/aug 4 jaar wordt en nog niet mag starten op school, mag het gewoon nog naar het kinderdagverblijf en krijg je tot het naar school gaat gewoon kinderopvang toeslag.

Veel basis scholen laten na 1 mei geen kleuters meer instromen ivm te grote groepen en rommelige laatste weken.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
15-06-2019 23:43
Ik heb niet gezegd dat ik twijfels had. Maar dat er op het kdv wel problemen waren, en dat ik het daarom wel spannend vond hoe het op school zou gaan.
Ik vind ook dat ik daar eerlijk over moet zijn over hoe het op de opvang is gegaan.
Wat vond het kinderdagverblijf van zijn ontwikkeling? Het consultatiebureau? Liep hij achter? Emotioneel? Hoe gaat hij om met veranderingen? Behoeft e aan structuur?

Een optie terug naar kinderdagverblijf en na de grote vakantie op nieuw starten in een kleinere groep?
Alle reacties Link kopieren
Buiten dat ik vind dat school erg snel conclusies trekt, snap ik eerlijk gezegd niet dat jij je kind nu hebt laten starten. Aan het eind van t schooljaar is t super druk met van alles, klassen zijn enorm groot en je wist al dat hij op t kdv al t een en ander aan bijzonderheden liet zien. .volgens mij moet je m laten starten na de zomervakantie en nog n paar maandjes naar t kdv laten gaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven