Zoontje net 4 en moeilijke start school

15-06-2019 22:19 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk om een titel te vinden die de lading helemaal dekt.

Maar goed mijn zoontje zit sinds 2 weken in groep 1 en het gaat niet heel goed.
Inmiddels al 2 gesprekken gehad, ib'er er ook al bij betrokken.
Het komt er op neer dat het veel te veel prikkels zijn, concentreren niet gaat, keuzes maken niet lukt. En als het dus teveel wordt dan rent hij weg of raakt helemaal overstuur.

Ik was hier al bang voor, op het kdv ging het ook niet denderend. Daar ook al hulp in geroepen, maar dat duurde allemaal zo lang voordat het op gang was en 1 observatiemoment waarin het best ok ging en daarbij was het heel moeilijk om de vinger te leggen op wat niet goed ging.

Maar goed nu op school wederom problemen, en eigenlijk is het niet te doen voor de juf met hem erbij. Nu alleen ochtenden naar school (ben alleenstaand, dus zie dat maar te regelen, los van dat ik begrijp dat het beter is) en de ochtend klassenassistent er bij. Observatie al geweest...En ook al uitgesproken dat ze zich afvragen of hij op school kan blijven.

Ik heb nu eigenlijk niet een specifieke vraag, wil vooral van me afpraten en ervaringen horen.
Alle reacties Link kopieren
Madelief, mijn inziens is zijn gehoor wel goed. Herhaalt ook woorden die anderen zeggen.
Heeft ook nooit last van oorontstekingen gehad. Maar het is nooit extra getest.
Alle reacties Link kopieren
Soumis, alleskits is de organisatie waar ik het over had.
Gister vergeten te vermelden: Zij streven ernaar om binnen 3 maanden een diagnose te hebben en hebben de lijntjes kort en je hebt 1 aanspreekpunt.

Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel frikandelspeciaal! Heb er naar gekeken, maar is net niet mijn regio.

Wel een update.
Het advies gekregen om naar speciaal onderwijs te gaan en verder onderzoek te doen. Is al een plekje voor hem tot de zomer, alleen nog geen duidelijkheid voor na de vakantie, dus dat vind ik wel vervelend.
Hopelijk snel contact met degene die ik moet hebben om kort te kunnen sluiten.
Goed nieuws dat er snel plek voor hem is. Hopelijk komt hij op die andere school beter tot zijn recht.
Alle reacties Link kopieren
Dan gaat het denk ik om een observatie plek? Om echt te kunnen starten op het SO is er een toelaatbaarheidsverklaring oftewel TLV nodig. En om die te krijgen is er dossier nodig.
Ik werk zelf op het SO (cluster 3) en wij krijgen nu nog aanmeldingen voor augustus. Ook van kleuters die op het kdv opvielen en mijn ervaring is dat er eerder te laat dan te vroeg wordt doorverwezen. Zoals iemand al zei: het kan ook heel goed dat kleuteren op het SO hem voldoende helpt om alsnog de overstap naar het regulier te maken later.
Je klinkt als iemand die eerlijk naar haar kind kijkt en een goede afweging maakt van wat de professionals zeggen en je eigen gevoel.
Ik hoop dat de school waar hij nu heengaat kan helpen!
Alle reacties Link kopieren
Van wie heb je het advies gekregen?
Hij zal vast geplaatst worden op een observatieplek. Niet fijn dat niet duidelijk is wat er na de zomervakantie gebeurt, maar ik zou deze kans aanpakken. Met beide handen. Op het sbo zit zoveel meer expertise en is er zoveel meer ruimte/tijd per kind dan in een volle groep 1/2. Is het bij jullie in de buurt?

Er komt vast een boel op je af. Sterkte en succes voor je zoontje!
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt is een observatieplek, mag hij max 10 maanden blijven (als hij dus ook na de zomervakantie daar weer terecht kan.

Dankjewel voor je lieve woorden Sanne! En ja dat hoop ik ook, mocht hij langer blijven op het so, dat hij uiteindelijk wel weer naar regulier kan. Het lijkt nu echt een gedragsding, dus hoop dat we daar meer handvatten in krijgen en we hem kunnen helpen.

Hertjehertje advies is gekomen van degene die hem heeft geobserveerd in de klas, in samenspraak met ib'er.

Ja school is best wel in de buurt. Denk een minuut of 10 verder fietsen dan naar zijn school nu. Schooltijden zijn gelijk, dus dat is even wat meer passen en meten, maar oudste gaat gelukkig al vaker alleen naar school. Alleen halen wordt even zoeken, vooral als ze met vriendjes willen spelen en bso is even lastiger....Maar goed daar ga ik mijn weg wel in vinden.
je doet het goed soumis
sterkte ,zorg ook goed voor jezelf
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er snel gereageerd wordt, hopelijk kan hij er ook na de vakantie blijven, anders schiet je er weinig mee op.

Sterkte en succes! En gelukkig dat de nieuwe school redelijk in de buurt is.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
15-06-2019 22:32
Ik vind het ook allemaal wat gek.
Ja, maar ook wel gek dat hij wegrent bij een nee.
Heeft hij dat thuis ook?
Ligt zijn gedrag in de lijn met eerder vertoont gedrag? Is er gekeken naar de thuissituatie en jullie interactie of is er vermoeden van een latente stoornis bij je kind?
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
16-06-2019 00:19
Nog even wat antwoorden op vragen die ik in de laatste reacties voorbij heb zien komen.

Opa en oma doen al heel veel en zijn ook voor hem een hele veilige, fijne plek. Maar die werken beiden ook nog, dus beperkt mogelijkheden.

Thuis laat hij dit gedrag ook zien, maar kan ik het denk ik sneller inperken door een knuffel of zijn eigen kamer waar hij zelf heen gaat en tot rust komt en na een minuut of 10 weer komt met de mededeling dat hij weer rustig is.
Maar ook ik heb momenten dat ik de wanhoop nabij ben hoor.

Scheiding heeft hem zeker spanning gegeven, zal ik niet ontkennen. Zijn vader heeft ook moeite met zijn gedrag en om zijn weg daarin te vinden (Ik overigens ook soms, maar denk dat ik daar makkelijker mijn weg in vind),, wat misschien tussen hun 2 ook meer spanning geeft.

Morgen weer meer...ga ook maar proberen te slapen.

Dank voor de knuffels, steunende woorden meedenkende adviezen en verdiepende vragen. Helpt me ook om alles op een rijtje te zetten.
Wat knap van een kind van 4.
Geeft hij zelf aan dat hij rustig is na die 10 minuten?
Als hij dat kan, misschien kan hij dan ook wel uitleggen wat het is wat hem zo rustig maakt? Wat hij nodig heeft?
Ik vind het zelf echt verbazingwekkend hoor, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Redhat schreef:
22-06-2019 04:09
Wat knap van een kind van 4.
Geeft hij zelf aan dat hij rustig is na die 10 minuten?
Als hij dat kan, misschien kan hij dan ook wel uitleggen wat het is wat hem zo rustig maakt? Wat hij nodig heeft?
Ik vind het zelf echt verbazingwekkend hoor, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ja thuis geeft hij dat wel aan. Hij wordt boos en rent naar zijn kamer. Als hij blijft huilen ga ik wel naar hem toen, maar er zijn ook momenten dat hij gaat spelen (bouwen) en na een tijdje zijn kamer af komt en zegt dat hij weer rustig is.
Het is zo ontstaan, ik denk dan weer niet dat hij bij machte is om zelf aan te geven wat hij op zo'n moment nodig heeft. Daar is hij verbaal nog niet goed genoeg in.

Om op je andere vragen in te gaan. Ik onderschat de thuissituatie ook niet. Scheiding ouders, met de nodige spanning geweest, ook een periode rondom zijn broer. Nu denk ik bij mij wel meer rust (hij woont grotendeels bij mij, om het weekend naar vader) maar ik zal ook niet ontkennen dat ik niet helemaal gelukkig ben en moeilijke momenten heb, wat zijn weerslag zeker zal hebben.
Voor mezelf ben ik sinds kort ook aan de slag gegaan om gelukkig te worden met dit leven en het te leren accepteren.
Daarnaast is verder onderzoek ook een advies of er ook van iets onderliggends sprake is, en daar sta ik ook open voor.
Geen tips, wel een compliment en een knuffel voor jou, omdat je écht een geweldige moeder bent voor je zoons. Zoveel maken jouw posts in dit topic wel duidelijk.
:heart: :hug: :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ikbedoelhetgoed, wat een lieve reactie, dankjewel! Zo voelt het helaas niet altijd, voel me heel schuldig naar mijn zoontje, heb heel vaak het gevoel dat ik niet genoeg kan bieden in wat hij nodig heeft. Ik kan niet echt concretiseren wat, is een gevoel.
Ik voel me schuldig dat ik niet volledig gelukkig ben samen met alleen mijn kinderen.
Lieve Soumis,
Volgens mij ben jij veel te streng voor jezelf. En natuurlijk is het moeilijk om je gelukkig te voelen zo vlak na een scheiding en met een kindje dat zo worstelt met school. Maar uit alles wat jij schrijft spreekt zoveel liefde voor jouw jongetjes. En zoveel eerlijkheid en realiteitszin. Koester dat, lieve Soumis. Dat is echt bijzonder. En die eigenschappen helpen jou en jouw jongste nu bovendien om heel snel vooruit te komen. School trekt aan de bel en helpt en jij accepteert die hulp. Ik weet niet of ik de situatie zo eerlijk onder ogen zou durven zien als jij doet.
:heart:
Soumis schreef:
23-06-2019 10:38
Ikbedoelhetgoed, wat een lieve reactie, dankjewel! Zo voelt het helaas niet altijd, voel me heel schuldig naar mijn zoontje, heb heel vaak het gevoel dat ik niet genoeg kan bieden in wat hij nodig heeft. Ik kan niet echt concretiseren wat, is een gevoel.
Ik voel me schuldig dat ik niet volledig gelukkig ben samen met alleen mijn kinderen.

Je hoeft je niet schuldig te voelen als je niet kunt bieden wat hij nodig heeft. Bij sommige kinderen is dat nou eenmaal zo. Bij hen gaat het niet automatisch.

Fijn dat hij nu geobserveerd gaat worden. Dat kan je mogelijk snel handvatten bieden.
Alle reacties Link kopieren
Andersom, ook al zo'n lieve reactie, dankjewel!
Zo heb ik het nog nooit bekeken, mooi om jouw reactie weer eens te lezen als ik twijfel aan mezelf. :redrose:
Soumis schreef:
23-06-2019 20:31
Andersom, ook al zo'n lieve reactie, dankjewel!
Zo heb ik het nog nooit bekeken, mooi om jouw reactie weer eens te lezen als ik twijfel aan mezelf. :redrose:

Tja het is heel wat als iets dat zo simpel lijkt, niet vanzelf gaat. Een vierjarige die naar school gaat, zo gaan er jaarlijks duizenden kinderen met school. Het zal je kind maar zijn waarbij het niet lukt.

School heeft ook al jaren lang kinderen zien komen en eens in de zoveel jaar komt er een kindje binnen als het jouwe, waar school het ook even niet mee weet. Heel lastig om die boodschap te brengen en om direct door te pakken zodat er een observatie komt, maar voor jullie en jullie zoon en heel heftige gebeurtenis.

Heel veel sterkte de komende weken, met alles wat op jullie pad gaat komen.

Vorig schooljaar speelde iets vergelijkbaars op onze school. Kind ook overgeplaatst om langdurig geobserveerd te worden. Inmiddels is kind terug op school, met diagnose en plan van aanpak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven