Zoontje verbieden met vriendje te laten spelen?

07-04-2021 20:33 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik woon samen met mijn zoontje in een kinderrijke buurt. heel gezellig, maar er zit 1 buurjongen bij van 6 met wie het niet zo botert. Mijn zoontje heeft regelmatig aanvaringen met deze buurjongen (zoontje is jonger dan hem) en komt vaak huilend terug, zegt dat buurjongen hem pijn heeft gedaan. Met andere vriendjes heeft mijn zoontje echt nooit dit soort aanvaringen, ik probeer daarin wel objectief te zijn en ook niet het beeld te scheppen dat mijn zoontje heilig is ofzo. Ik heb het wel eens geobserveerd en zie dan dat ze gewoon graag met elkaar stoeien maar dat die andere jongen altijd net te ver gaat en inderdaad mijn kind pijn doet. Dan grijp ik in en las ik in een pauze in, zeg dat de buurjongen beter even naar huis kan gaan. Maar het is nu al 3 of 4 keer gebeurd dat mijn kind dus huilend thuis kwam en dat buurjongen hem pijn had gedaan, zonder dat ik erbij was. Als ik het er met zijn ouders heb, zeggen die toe het in de gaten te houden en met hun zoon er over te hebben.
Ik kom nu op een punt waarop ik niet meer weet wat ik moet doen, maar er naar neig mijn zoontje zeer sterk te ontmoedigen of zelfs te verbieden met deze jongen te spelen. Doorslag hierin was dat mijn zoontje gister thuiskwam met de mededeling dat de buurjongen tegen hem had gezegd ‘als jij niet met mij wil spelen duw ik je voor een auto’.
Ik ben toen ogenblikkelijk met de buurjongen gaan praten om te vragen of dit klopt. Hij erkende het en ik heb toen gezegd dat hij dit nooit meer mag zeggen, dat hij het niet in zijn hoofd moet halen om dit te doen en of hij wel beseft wat hij eigenlijk zegt en dat dat mijn zoontje bang maakt. Ik wil het er ook met zijn ouders over hebben, dat is tot nu toe niet gelukt.
Maar eigenlijk zegt mijn gevoel dat ik mijn zoontje moet beschermen tegen deze jongen. Mijn zoontje zelf staat er nogal wisselend in. Soms wil hij niet met deze jongen spelen (stiekem stimuleer ik dat), maar soms ook zoekt hij hem zelf op. Ik vind dit erg lastig, maar de veiligheid van mijn kind staat voorop. WAt zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
07-04-2021 23:22
Mijn dochter 4 en buurjongen 6 zijn onafscheidelijk maar soms ook heftige ruzies en dan gebeuren er ook wel nare dingen. Ze hadden ooit ruzie op de glijbaan geen van beiden wijken natuurlijk buurjongen stond boven en trapte flink naar beneden in t gezicht van dochter.

Ik heb hele fijne buren zitten goed op 1 lijn houden ze beiden redelijk in t zicht met spelen. Gaat het hier mis breng ik buurjongen even thuis met uitleg van mij gaat het daar mis brengen zij dochter even thuis met uitleg. Geven dan geen straf maar gewoon even pauze.

Moet zeggen dat toen we hier twee jr geleden kwamen wonen ze veel sturing nodig hadden met spelen en vaak ruzie was maar nu de laatste tijd gaat het heel goed en is t soms maar even moeilijk vaak lossen ze dat zelf al op

Zo zou ik t ook oplossen. Het lijkt me, los van grensoverschrijdende dingen, ook goed dat kinderen het in 1e instantie zelf leren oplossen, lukt dat niet, dan ga je naar de ouders
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
07-04-2021 22:03
Als je naar aanleiding van een soortgelijk voorval bruut genegeerd wordt, zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen (nu wellicht niet meer, maar destijds direct na het voorval) om zelf even aan de ouders uit te leggen wat er gebeurd is. Wel zo netjes en voorkomt misverstanden. Natuurlijk is het mondelinge verslag van het betreffende kind niet een waarheidsgetrouwe versie van de objectieve feitelijke gebeurtenis.
Eens, maar als ik naar de ouders was gegaan met mijn verhaal hadden ze me ook genegeerd. Ik ken de moeder en zij voelt zich heel snel persoonlijk aangevallen. Helemaal wanneer het over opvoeding of haar kind aankomt. Ze is na elk 10 minuten gesprek met de juf al zwaar beledigd (dan krijgt het hele schoolplein te horen hoe een verkeerde inschatting de juf maakt etc).
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
08-04-2021 07:54
Eens, maar als ik naar de ouders was gegaan met mijn verhaal hadden ze me ook genegeerd. Ik ken de moeder en zij voelt zich heel snel persoonlijk aangevallen. Helemaal wanneer het over opvoeding of haar kind aankomt. Ze is na elk 10 minuten gesprek met de juf al zwaar beledigd (dan krijgt het hele schoolplein te horen hoe een verkeerde inschatting de juf maakt etc).
Ja, die mensen zijn moeilijk om mee te praten. Dan zou het waarschijnlijk niet zo veel verschil hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
07-04-2021 23:38
Geen schokkende dingen? Als je niet met mij wil spelen duw ik je voor een auto? Kind is hartstikke koekkoek, op welke leeftijd dit ook gezegd wordt.
Tegen mijn zoontje is gezegd dat “ hij hem voorgoed zou laten slapen” ze zijn 8... Dit was niet het eerste incident en dat jongetje heeft ook hulp. Maar mooi dat ik die moeder even goed de waarheid heb gezegd, laaiend was ik. Is hij niet goed ofzo om zoiets te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
09-04-2021 21:35
Tegen mijn zoontje is gezegd dat “ hij hem voorgoed zou laten slapen” ze zijn 8... Dit was niet het eerste incident en dat jongetje heeft ook hulp. Maar mooi dat ik die moeder even goed de waarheid heb gezegd, laaiend was ik. Is hij niet goed ofzo om zoiets te zeggen.
Ik vind dit soort dingen altijd wat moeilijk te plaatsen... Op een gegeven moment zei mijn zoon ook gekke dingen tegen een vriendje ( mijn zoon: groot en lomp, verbaal sterk, leuk maar niet echt schattig. Vriendje: heel klein, zacht stemmetje, het schattigste jongetje van de school)
Dus ik corrigeer mijn zoon en die vader van dat jochie: ach joh, laat gaan...
Ik:????????
Hoor ik dat schatje net zulke rare dingen terug zeggen tegen zoon! Gewoon beide met rustige stem, ze hadden ook geen ruzie of iets...
En die vader is ook gewoon een brave vent, nooit iets geks aan gemerkt... ( Hij is nota bene mijn fysio)

Maar het ging echt over elkaars ogen in brand steken en zo....
Ik zou niet naar de ouders gaan, maar beter op mijn eigen kind letten. En hem uitleggen wat hij kan doen of alleen bij mijn eigen huis laten spelen met de buurjongen zodat er toezicht is. Wamt ze zijn nog erg jong. Irritant gedoe, dat ouders er meteen bovenop zitten en elkaar boos aanspreken. Ouders blijven vaak langer boos, krijgen blijkbaar zelfs ruzie, terwijl de kinderen allang weer samen spelen.
Alle reacties Link kopieren
TO, als jij je kind tegen dit jongetje wil beschermen moet je dat vooral gewoon doen.
Als ik gewoon een vervelende invloed van een ander kind bemerk hoef ik niet zo nodig de pedagoog of bemiddelaar te zijn.
Ik laat mijn kinderen zelf hun vrienden kiezen, dat absoluut! maar ooit heb ik één meisje echt bewust uit mijn huis en uit de buurt van mijn kinderen geweerd.
Ik vond haar vreemd, onberekenbaar en een dwingeland.
Ze kon tijdens het spelen een kind bevelen geven en chanteren: "jij moet nu bij jouw moeder snoep gaan halen voor mij, anders maak ik deze barbie stuk!"
Met een club kinderen in een zwembadje op een zomerdag, vlogen opeens zwembroeken en badpakken in het rond, bleek dat dit van haar moest, iedereen bloot, of anders liet ze het water weglopen.
Altijd dat soort dingen totdat ik echt zei,, sorry, maar opgerot met dat k#t kind.
Tja, het was echt beter en ik plaats mijn eigen kinderen toch echt boven het kind van een ander hoor..
Alle reacties Link kopieren
(ik heb geen kind, ik ben geen expert)

Als uw zoontje alleen met een etterbak speelt, leert hij niet hoe normale kinderen spelen.

Dan leert hij ook niet dat hij beter niet meer met de etterbak kan spelen.

Dus soms moet de ouder zulke beslissingen nemen.
Maar dat lijkt mij hier niet het geval.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 00:38
TO, als jij je kind tegen dit jongetje wil beschermen moet je dat vooral gewoon doen.
Als ik gewoon een vervelende invloed van een ander kind bemerk hoef ik niet zo nodig de pedagoog of bemiddelaar te zijn.
Ik laat mijn kinderen zelf hun vrienden kiezen, dat absoluut! maar ooit heb ik één meisje echt bewust uit mijn huis en uit de buurt van mijn kinderen geweerd.
Ik vond haar vreemd, onberekenbaar en een dwingeland.
Ze kon tijdens het spelen een kind bevelen geven en chanteren: "jij moet nu bij jouw moeder snoep gaan halen voor mij, anders maak ik deze barbie stuk!"
Met een club kinderen in een zwembadje op een zomerdag, vlogen opeens zwembroeken en badpakken in het rond, bleek dat dit van haar moest, iedereen bloot, of anders liet ze het water weglopen.
Altijd dat soort dingen totdat ik echt zei,, sorry, maar opgerot met dat k#t kind.
Tja, het was echt beter en ik plaats mijn eigen kinderen toch echt boven het kind van een ander hoor..
Mijn zoon kan ook ineens zoiets bedenken, iedereen bloot... Maar zodra een ander kind niet mee wil doen, gebeurt het niet... Zijn vriendjes zijn gelukkig anderhalf tot twee jaar ouder dus die geven wel tegengas als zoons ideeën niet in goede aarde vallen...
Iets als: ' als jij geen snoep vraagt dan maak ik dit speelgoed kapot' zal hij niet snel zeggen gelukkig... Maar hij is wel vaak de jongen met de ideeën ( gelukkig meestal goed, maar soms wat ongelukkig ;)) een vriendje had een keer iets gezegd dat als hij de hut niet mocht slopen, hij zijn vriend niet meer zou zijn... Dat vond hij toen héél erg....
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel jonger is jouw zoontje dan? Dan ga je toch voortaan mee totdat hij wat ouder is en wat beter voor zichzelf op kan komen?

4 / 5 jarigen zijn toch ook wel een beetje te jong om alleen buiten te spelen toch, of ligt dat aan mij....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven