Zorgen om veiligheid van kind bij oma.

07-04-2021 17:30 251 berichten
Ik zie er tegenop wanneer mijn kindje gaat kruipen want ze gaat 2 dagen per week naar oma. Dit staat vast en kan niet veranderd worden.

Nou letten ze niet zo op de hygiene en de stofzuiger wordt niet vaak aangeraakt. Maar mijn grote angst is dat ze gaat stikken in iets.

Oma heeft nog 2 andere kleinkids die daar vaak zijn van 6 en 8 jaar en die spelen met poppen (kleine barbieschoentjes je kent ze wel) ze laten van die kleine haribo gummibeertjes of snoepjes op de grond slingeren..

Als mijn kind die in de mond krijgt....

Ook hebben ze een tafel in de woonkamer die helaas erg laag is en waar altijd van alles op ligt. Muntstukken, losse papiertjes, sleuteltjes touwtjes enzovoorts.

Hoe kan ik dit het beste mee omgaan? Ik kan niet tegen die kids zeggen jij mag niet meer spelen met dit of dat. Of snoepjes eten. En ze zijn te jong om alles netjes van de vloer op te ruimen en ze daarop te vertrouwen.

Oma is vaak druk en kan niet elke sec op mijn kind letten.
Knappe vent die mij zou dwingen mijn kind tegen mijn zin in naar zijn moeder te brengen.
Volgens mij kan je in uitzonderlijke situaties toch recht hebben op kinderopvang terwijl jij niet werkt.

Moet je het gesprek aangaan met het ouder kind team uit jouw woonplaats. Soms is dat mogelijk, als ouders zo danig overbelast zijn, om juist erger te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
07-04-2021 19:02
Dat is altijd zo'n flauwe opmerking. Ja, mijn man is daar opgegroeid maar met ons kind hadden we iets anders voor. Oma mocht best eens oppassen maar niet wekelijks een hele dag. (Wilde ze ook niet)

Bij oma draait het huishouden 24/7 door, huis mag niet vies worden. Oma zou de hele dag met doekjes en stofzuiger achter kind hebben aan gelopen. Kind zou heel veel niet hebben gemogen want dat geeft rommel. Dat vonden wij geen fijne plek voor kind.
Vind ik ook. Sowieso, dat iets onveilig is voor een baby wil niet zeggen dat het dus in 100% van de gevallen misgaat, natuurlijk gaat het in veel gevallen toch goed. Doet niets af aan het feit dat er een risico is en dat TO dat risico onaanvaardbaar mag vinden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Utakar schreef:
07-04-2021 19:04
Volgens mij kan je in uitzonderlijke situaties toch recht hebben op kinderopvang terwijl jij niet werkt.

Moet je het gesprek aangaan met het ouder kind team uit jouw woonplaats. Soms is dat mogelijk, als ouders zo danig overbelast zijn, om juist erger te voorkomen.
Wil ze niet, want daarop reageert ze hier niet.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-04-2021 19:05
Wil ze niet, want daarop reageert ze hier niet.
Het enige wat ze wil is morren op oma en vent.

Dan maar heel simpel vaststellen dat man ook volwassen is geraakt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Susan schreef:
07-04-2021 19:04
Vind ik ook. Sowieso, dat iets onveilig is voor een baby wil niet zeggen dat het dus in 100% van de gevallen misgaat, natuurlijk gaat het in veel gevallen toch goed. Doet niets af aan het feit dat er een risico is en dat TO dat risico onaanvaardbaar mag vinden.

Dat vind ik ook. Bovendien zijn we toch een jaar of 30 verder sinds man zelf baby was, oma kan ook in wat opzichten een beetje achteruit gegaan zijn of niet meer helemaal scherp op het netvlies hebben wat de gevaren en risico's zijn bij het oppassen op een kruipende baby.
Nou ja, bedankt voor de reacties iig en het voortschrijdend inzicht. Ik ga op een rustig moment toch maar eens goed met mijn vent praten want eigenlijk is het ook te gek voor woorden en mijn dochters veiligheid is voor mij uiteindelijk wel het allerbelangrijkste.
Rosie12 schreef:
07-04-2021 18:02
Ik ben bezig 4ejaars HBO studie af te ronden maar kan dit grotendeels thuis doen
Als het een voltijd studie is, eb je gewoon met studieverklaring van de duo recht op kot.

Dus hup naar de professionele opvang zou ik zeggen.
gizzmo-returns schreef:
07-04-2021 19:05
Wil ze niet, want daarop reageert ze hier niet.
Pfff.

Dan ben ik: team, je moet niet miepen @TO
Alle reacties Link kopieren
Rosie12 schreef:
07-04-2021 18:21
Ze is ook stil bij haar papa. Maar hij kan niet werken/focussen met haar op zijn schouder. Want ze zit toch te draaien en te brabbelen. En hij is inderdaad vaak weg, maar voor werk/studieprojecten, niet om te ontspannen. Die ontspanningsmomenten zijn voor hem enkel de oma dagjes
Dus hij ziet jullie kind dan nauwelijks als hij altijd weg is op de dagen dat de kleine bij oma is.

Ik vermoed dat jullie best jong zijn, en jij in de war dat je die twee dagen ook best fijn vindt. En dat mag maar nu leg je alles bij jouw vriend.

Ik denk dat jullie verantwoordelijkheid moeten nemen voor jullie beslissing en dat huilen kan ook zijn dat de baby jullie stress voelt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens bedacht dat je kindje overprikkeld kan zijn door de drukke dagen bij oma?
No way dat mijn kind naar oma ging in een onveilige omgeving. Bovendien heeft ze duidelijk iets gemist in de opvoeding van haar zoon dus om haar 2 dagen de opvoeding van jouw kind over te laten nemen lijkt me ook niet zo slim.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet wil praten en niets wil veranderen wordt het een beetje lastig he? Je kan inderdaad nog niet verwachten dat je kind snapt dat ie niks in de mond moet stoppen.

Ik zie een paar opties:
- Je gaat het gesprek niet aan en je blijft baby brengen --> geen verandering, maar hopen dat het goed gaat; lijkt me niet erg gewenst.

- Je gaat het gesprek niet aan en je houdt baby thuis --> je krijgt vragen van oma en van je vriend; je ontkomt dus niet aan het gesprek en beiden zijn waarschijnlijk ook nog eens enigszins gepikeerd

- Je gaat het gesprek wel aan en oma snapt het --> probleem opgelost

- Je gaat het gesprek wel aan en oma wordt boos en wil niet meer oppassen --> andere oplossing zoeken voor baby, maar het is tenminste duidelijk.

- Je gaat het gesprek wel aan, oma wil niets veranderen --> je kiest of je baby blijft brengen of baby thuislaat, maar het is tenminste duidelijk.

In alle gevallen lijkt het gesprek aangaan me beter dan je mond houden.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Boekt ie 1 x per week een hotelletje en gaat hij daar zitten om bij te komen. Of bouw de schuur om tot mencave.
Mijn tweede had ook reflux en huilde ook urenlang.
Alleen als we kind rechtop tegen ons aan hielden werd ze rustig.
Maar met 4 maanden begonnen we met medicijnen en als kinderen kunnen zitten worden de klachten snel minder.
Maar die eerste periode was super heftig. ( Er is zelfs sprake geweest dat kind zou worden opgenomen in het ziekenhuis om ons één nacht rust te geven, maar toen sloeg de medicatie aan).
Wij durfden geen oppas in te schakelen, want we wilden het niemand aandoen om uren rond te hupsen met een ontroostbaar babietje.
Gelukkig had ik gewoon zwangerschapsverlof en kon mijn man ook tijdelijk minder werken en meer vanuit huis.

Met en een fulltime baan en een studie en een huilbaby heb je idd snel teveel hooi op je vork, maar je baby dan ergens achterlaten waar je niet kunt vertrouwen op veiligheid geeft geen rust maar juist extra stress.

Dus TO en man, zoek hulp en begeleiding bij je huilbaby en laat vriend in gesprek gaan op zijn werk over tijdelijk anders inrichten van werkzaamheden en pauzeren van de studie.

En idd zoek uit of je recht hebt op KOT zodat je professionele opvang kunt inschakelen. Dan kun jij de uren dat je kind naar de opvang is ook ontstressen en studeren.

En die tijd samen komt wel weer, over een maandje of 4 , als reflux over is en kind doorslaapt.
Alle reacties Link kopieren
Rosie12 schreef:
07-04-2021 19:08
Nou ja, bedankt voor de reacties iig en het voortschrijdend inzicht. Ik ga op een rustig moment toch maar eens goed met mijn vent praten want eigenlijk is het ook te gek voor woorden en mijn dochters veiligheid is voor mij uiteindelijk wel het allerbelangrijkste.
Kan je man niet 2 dagen bij zijn moeder gaan zitten?
Alle reacties Link kopieren
Vutje schreef:
07-04-2021 19:38
Kan je man niet 2 dagen bij zijn moeder gaan zitten?
Tja, met een stel rondlopende kabalerige kleinkinderen van rond de 6 lijkt mij dat niet echt ideaal als ie wil studeren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Vutje schreef:
07-04-2021 19:38
Kan je man niet 2 dagen bij zijn moeder gaan zitten?
Kijk dat is omdenken.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
07-04-2021 19:41
Kijk dat is omdenken.
👍🏻
Opgelost
gm65 schreef:
07-04-2021 19:49
👍🏻
Opgelost
Nee want partner heeft behoefte aan rust en bij oma is het een drukke boel. Dus niet opgelost. Het probleem lijkt bovendien veel dieper te liggen. Namelijk in het communiceren.
Rosie12 schreef:
07-04-2021 18:25
Maar het meegaan naar oma lijkt mij de beste optie. Dan heb ik geen stress dat er iets gebeurd en kan mijn vent thuis concentreren. Maar ik moet nog goed denken hoe ik dit ga brengen. Is nogal een omslag naar oma toe.
Dus je kan wel 2 dagen bij oma zitten en niet twee dagen gaan werken.

Er klopt iets niet aan je verhaal.
Eurus schreef:
07-04-2021 18:48
En dus breng je als nieuwbakken moeder je piepjonge baby ergens tegen je zin heen. Benieuwd wat voor leuks deze man nog meer in zijn mars gaat hebben. Je laat nu al over je heenlopen.

Nou de baby ging naar oma omdat Rosie het gehuil niet meer aan kon alleen krijgt vriend nu wel de schuld van die beslissing.
Kijk maar naar haar eerdere topic over dat de baby haar niet moest als moeder.
Utakar schreef:
07-04-2021 19:08
Als het een voltijd studie is, eb je gewoon met studieverklaring van de duo recht op kot.
Het hoeft geen voltijd studie te zijn. Ook deeltijd betekent recht op kot, als het een erkende opleiding is. En je hebt ook geen studieverklaring nodig. Het is super simpel.
Alle reacties Link kopieren
Zon klein kindje. Draagzak, op je buik of rug en je zult zien, rustiger. Een kindje vraagt ook inspanning van een papa hoor. Afschuiven op een oma is de makkelijke weg. Oma zegt, natuurlijk jongen, ik ontzie je. Zeker bij reflux helpt dit.

Een lage tafel of minder stofzuigen zou bij mij geen probleem zijn, zolang een oma maar alert is. In een huishouden met 4 kinderen, mogen tenslotte ook alle kinderen spelen en eventueel nog huisdieren rondlopen die er al zijn. Evenals in de opvang (minus de huisdieren) vaak.
Als jij ook studeert kun je gewoon kinderopvangtoeslag krijgen. Een baby vanaf 4 weken oud iedere week 2 dagen naar oma doen, terwijl je thuis zit. Ik vind het vreemd, en ergens als ik je andere topic lees, vraag ik mij af of dat misschien niet ook kan meespelen bij je andere probleem.

Daarnaast heb je als ouder gewoon je verantwoordelijk te nemen. Hij heeft nu nog geen burnout zeg je, maar als hij dat excuus erg vaak gebruikt om onder bepaalde dingen uit te komen dan zou ik absoluut niet accepteren dat hij geen hulp zoekt. Een burnout is geen kattenpis, dat kan je hele gezin tijdelijk ontwrichten.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
07-04-2021 20:07
Het hoeft geen voltijd studie te zijn. Ook deeltijd betekent recht op kot, als het een erkende opleiding is. En je hebt ook geen studieverklaring nodig. Het is super simpel.
Precies dit! Je hebt als (deeltijd) student recht op 5 dagen opvang per week.
Kortom, schrijf je in bij de kinderopvang voor 3 dagen opvang of meer en regel de kinderopvangtoeslag. Doe desnoods eerst een proefberekening op toeslagen.nl en dan zal je zien dat de kosten erg meevallen.

Man meer ontspannen, jij minder op je tenen lopen en tijd om je studie af te ronden. Wie weet huilt de kleine dan ook minder omdat er minder studie/werk/zorg stress thuis is omdat ze dan meedraait in het strakke regelmaat van de kinderopvang.

Tegen oma geef je gewoon aan dat je haar wil ontzien en ook niet van haar wil verlangen dat ze de boel spic en span heeft omdat ze al zo druk is met de grotere kleinkinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven