Zou je dit melden bij de kinderbescherming?

21-09-2020 15:41 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jongen van 6, loopt iets achter in de ontwikkeling, vertoond seksueel afwijkend gedrag naar andere buurkinderen, wordt hardhandig aangepakt door zijn ouders (denk aan stevig bij de arm vastgrijpen met blauwe plekken tot gevolg of in een wurggreep houdgreep op schoot houden tot hij stil is - wat rustig een half uur kan duren), wordt afgebekt door zijn ouders, plast nog steeds in bed en wordt na schooltijd gedumpt bij anderen of voor de tv.

Vader is aan het werk. Moeder ligt 's ochtends vaak in bed en doet verder ook niks in / om het huis (als in: geen werk, huishouden ligt bij vader, opvoeding kind ligt bij vader).

Is dat iets om te melden ergens?

Wat zeg jij?

Totaal aantal stemmen: 115

Ja (78%)
Nee (22%)
fitssprits wijzigde dit bericht op 21-09-2020 17:02
Reden: Typo
1.29% gewijzigd
*Sally* schreef:
21-09-2020 16:31
Hij vroeg haar of ze mee ging de bosjes in (hij zal niet “de bosjes” hebben gezegd, maar in ieder geval ergens waar de volwassenen niet waren zeg maar- het was op een speelplein) zodat hij zijn piemel kon laten zien (want die is heel groot). Dus dochter wist waar ze aan begon. Man zei toen nog: nee jongens, blijf maar lekker hier spelen. Maar een minuut later waren ze toch vertrokken.

Ik vond het wel een grappig verhaal inderdaad en moet nog steeds lachen als ik er aan denk.
Ik vind het niet zo grappig eigenlijk.
Wij zijn heel ruimdenkend en zeker niet preuts. Ik zou het ook niet als iets enorm alarmerends zien maar welzeker iets om op te letten en in goede banen te leiden.
Er om lachen vind ik raar. Vertellen dat dat niet zo hoort is een veel betere reactie.
ardni schreef:
21-09-2020 16:38
Ja ik, maar niet seksueel overschrijdend, niet zeer overschrijdend, maar wel onwenselijk en overschrijdend.
Dit dus. Niet erg, niet buitenissig en nooit voorkomend maar zeker niet normaal.
*Sally* schreef:
21-09-2020 16:41
Hoezo is dat onwenselijk en overschrijdend dan? Kinderen op die leeftijd vinden dat gewoon interessant, maar verbinden het nog niet met seks. Dat doen de volwassenen.
Heeft niets met verbinden met seks te maken. Wel met grenzen van fatsoen en wat je privé houd en wat niet. Op die leeftijd moeten kinderen dat toch eigenlijk wel al een beetje doorhebben.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
21-09-2020 16:47
Ik vind het niet zo grappig eigenlijk.
Wij zijn heel ruimdenkend en zeker niet preuts. Ik zou het ook niet als iets enorm alarmerends zien maar welzeker iets om op te letten en in goede banen te leiden.
Er om lachen vind ik raar. Vertellen dat dat niet zo hoort is een veel betere reactie.
Mijn keurig opgevoede buurjongetje van 7 wilde ook zijn piemel laten zien laatst, en hij wordt echt niet misbruikt hoor. En mijn zoon van 8 is ook bezig met seksualiteit, volgens mij is dat heel normaal. Het is niet wenselijk, maar wel normaal.
FitsSprits schreef:
21-09-2020 16:47
Nou, laat ik het anders formuleren: de vader verteld gewoon dat zijn zoon in bed plast en onhandelbaar is. En vervolgens wat hij doet om zijn zoon weer in het gareel te krijgen. Dus niks geen aannames of 'zelf een bevestiging zoeken'.
En wat zeg jij dan?
“Goh buurman, weleens aan opvoedondersteuning gedacht? Zal ik eens kijken of ik een telefoonnummer voor jullie kan bemachtigen?”
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
21-09-2020 16:46
Ik zou het niet zo erg geslaagd vinden als mijn kleuter zijn piemel laat zien aan een andere kleuter of andersom. Ik zou toch vertellen dat dat niet helemaal de bedoeling is. Maar afwijkend seksueel gedrag is het ook nou ook weer niet.

Allereerst heb ik niet gezegd dat een kleuter zijn piemel laat zien. Dat is de invulling die je er zelf aan gegeven hebt. Het gaat wel om wat meer.
Marelyse schreef:
21-09-2020 16:46
Een aantal dingen die je noemt vind ik nogal categorie roddel en achterklap.

Wanneer is iets roddel en achterklap? Misschien het punt dat de moeder de hele dag in bed / voor de tv zit en haar kind dumpt. Alle andere dingen zijn feitelijke zaken die door tenminste één van de ouders verteld worden. Dat is weinig roddel en achterklap lijkt me.
Marelyse schreef:
21-09-2020 16:46
Ja, sommige kinderen van zes plassen nog in bed. Dat deed de mijne ook. Het is niet dat er een plasknop op zit he.
4-5 dagen per week? Ik vind dat niet normaal.
Marelyse schreef:
21-09-2020 16:46
Verder zou je gewoon eens met die mensen kunnen praten.
Dat hebben we al gedaan.
strings-attached schreef:
21-09-2020 16:50
Heeft niets met verbinden met seks te maken. Wel met grenzen van fatsoen en wat je privé houd en wat niet. Op die leeftijd moeten kinderen dat toch eigenlijk wel al een beetje doorhebben.
Welnee. Juist dat experimenteren is heel normaal.
Maar goed, je ziet dus al dat mensen geen idee hebben wat allemaal bij een normale seksuele ontwikkeling hoort.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
21-09-2020 16:52
En wat zeg jij dan?
“Goh buurman, weleens aan opvoedondersteuning gedacht? Zal ik eens kijken of ik een telefoonnummer voor jullie kan bemachtigen?”
Tja... Buurvrouw werkte vroeger met moeilijk opvoedbare kinderen. Denk aan kinderen uit achterstandsgezinnen, etc. Buurman heeft haar heel erg hoog zitten en staat niet open voor advies van buitenstaanders. Hij was wel verrast dat wij nog nooit dit bij de hand gehad hadden.
FitsSprits schreef:
21-09-2020 16:53
Allereerst heb ik niet gezegd dat een kleuter zijn piemel laat zien. Dat is de invulling die je er zelf aan gegeven hebt. Het gaat wel om wat meer.


Wanneer is iets roddel en achterklap? Misschien het punt dat de moeder de hele dag in bed / voor de tv zit en haar kind dumpt. Alle andere dingen zijn feitelijke zaken die door tenminste één van de ouders verteld worden. Dat is weinig roddel en achterklap lijkt me.


4-5 dagen per week? Ik vind dat niet normaal.


Dat hebben we al gedaan.
Laat je plaat eens niet zo hangen joh. Als je je er even in verdiept, zal je zien dat het pas vanaf een jaar of 9 behandeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
21-09-2020 16:53
Maar goed, je ziet dus al dat mensen geen idee hebben wat allemaal bij een normale seksuele ontwikkeling hoort.
Ik zie vooral dat je er zelf niet normaal mee omgaat.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
21-09-2020 16:54
Laat je plaat eens niet zo hangen joh. Als je je er even in verdiept, zal je zien dat het pas vanaf een jaar of 9 behandeld wordt.
Klopt, maar ik lees ook dat men het heeft over bedplassen op het moment dat een kind van 5 nog 2-3x per maand in bed plast. Dit is gewoon een kind van bijna 7 dat 4-5x per week in bed plast. Dat het pas vanaf 9 jarige leeftijd behandeld wordt heeft hele andere redenen.
FitsSprits schreef:
21-09-2020 17:01
Klopt, maar ik lees ook dat men het heeft over bedplassen op het moment dat een kind van 5 nog 2-3x per maand in bed plast. Dit is gewoon een kind van bijna 7 dat 4-5x per week in bed plast. Dat het pas vanaf 9 jarige leeftijd behandeld wordt heeft hele andere redenen.
En wat moet Veilig Thuis met zoiets dan?
FitsSprits schreef:
21-09-2020 16:47
Nou, laat ik het anders formuleren: de vader verteld gewoon dat zijn zoon in bed plast en onhandelbaar is. En vervolgens wat hij doet om zijn zoon weer in het gareel te krijgen. Dus niks geen aannames of 'zelf een bevestiging zoeken'.
Het is je niet bekend dat heel veel zesjarigen nog in bed plassen?

En heb je vader al gevraagd of er iets in beeld is van hulpverlening?

Het klinkt mij namelijk helemaal niet in de oren als misbruik, mishandeling en meer van dat fraais, eerder als handelingsverlegenheid. Mijn zoon (ADHD en zo) is nu zestien en vrij leuk aan het opdrogen maar een paar jaar geleden moest ik hem wel eens tackelen en bovenop hem gaan liggen als ie een driftbui had en zichzelf, zijn huisgenoten en de huisraad dreigde te slopen. Zal vast een vreselijke aanblik zijn geweest, maar het alternatief (hem zijn gang laten gaan) was nog minder wenselijk. En natuurlijk hadden we hulp, maar ook daarmee zijn de driftbuien niet ineens als bij toverslag verdwenen.
strings-attached schreef:
21-09-2020 16:50
Heeft niets met verbinden met seks te maken. Wel met grenzen van fatsoen en wat je privé houd en wat niet. Op die leeftijd moeten kinderen dat toch eigenlijk wel al een beetje doorhebben.
Daarom deden ze het ook in de bosjes, zodat niemand er aanstoot aan zou kunnen nemen :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
21-09-2020 17:01
Klopt, maar ik lees ook dat men het heeft over bedplassen op het moment dat een kind van 5 nog 2-3x per maand in bed plast. Dit is gewoon een kind van bijna 7 dat 4-5x per week in bed plast. Dat het pas vanaf 9 jarige leeftijd behandeld wordt heeft hele andere redenen.
Ik ken een gezin waarbij alle dochters tot zeker 10 jaar in bed plasten, alledrie.
Is gewoon over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Wikka schreef:
21-09-2020 16:30
Bij 1/3 wordt het beter, bij 1/3 slechter, bij 1/3 blijft het gelijk.
Dus nee, het wordt niet meestal beter door melden bij Veilig Thuis / Jeugdzorg....
uit welk onderzoek blijkt dat?
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
21-09-2020 17:02
En wat moet Veilig Thuis met zoiets dan?
Het kan een symptoom zijn. Het is immers bekend dat bedplassen een teken kan zijn van stress en angst. Dat wil niet zeggen dat het hier ook het geval is. Als bedplassen het enige punt was, dan had ik dit topic ook niet geschreven.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 15:47
meestal wordt het wel beter, er zijn enkele gevallen, die fout gaan, en dat is volkomen kut
Interventie of zelfs uithuisplaatsing maakt je in de kern kapot. De schade is al aangericht en gaat er nooit meer uit. De band met de biologische ouders is je basis, en de goede dingen die een biologische ouder geeft, (hoe futiel ook) zullen nooit geëvenaard kunnen worden door een surrogaat ouder of instantie.
Damned if I don’t
4-5 dagen per week in bed plassen, ja die weken had mijn zoon ook. Inmiddels is hij een zeer gezonde puber, voor zover relevant. Ik heb ook nog een dochter en die was met drie dag en nacht zindelijk. Dezelfde ouders. Dus, niet bedplassen heeft werkelijk niets met briljante opvoedskills te maken.

Het kan een momentopname zijn, dat die vader zijn hart bij je lucht. En door gelijk met veilig thuis te gaan dreigen help je hem toch niet. Er zijn zoveel andere manieren waarop je kunt helpen. Bijvoorbeeld door zijn zoontje af en toe wel welkom te laten zijn om te spelen.
anoniem_395252 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 17:14
22.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bovendien vind ik het ook getuigen van arrogantie om de opvoeding die je zelf hanteert, leidend te maken voor de rest.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
21-09-2020 16:53
Maar goed, je ziet dus al dat mensen geen idee hebben wat allemaal bij een normale seksuele ontwikkeling hoort.
ja ,maar niet elk kind doet dat, zijn dat allemaal afwijkende kinderen?

Dat is wel een hele bijzondere benadering denk ik.
ardni schreef:
21-09-2020 17:11
ja ,maar niet elk kind doet dat, zijn dat allemaal afwijkende kinderen?

Dat is wel een hele bijzondere benadering denk ik.
Nee dat zeg ik ook helemaal niet.
ardni schreef:
21-09-2020 17:11
ja ,maar niet elk kind doet dat, zijn dat allemaal afwijkende kinderen?
Nee, dat betekent alleen maar dat beide uitersten volkomen normaal zijn.
FitsSprits schreef:
21-09-2020 17:08
Het kan een symptoom zijn. Het is immers bekend dat bedplassen een teken kan zijn van stress en angst. Dat wil niet zeggen dat het hier ook het geval is. Als bedplassen het enige punt was, dan had ik dit topic ook niet geschreven.
Nou ja, dat hoeft dus niet, en zeker als ze ook nog een wat tragere ontwikkeling hebben. Dat zou wel kunnen zijn als hij eerst zindelijk was en toen ineens niet meer. Hoewel dat ook kan komen door iets als
Sinterklaas of een nieuwe juf. Je denkt dan echt niet meteen aan mishandeling of misbruik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven