zwanger worden via IUI

20-09-2007 17:34 628 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

half oktober ga ik proberen zwanger te worden middels IUI.

Het is voor mij de eerste keer dat ze het gaan proberen, maar ik vind het erg spannend. Middels LH-testen ga ik nu testen voor "het" moment.

Heb op internet al heel veel gelezen over hoe het precies gaat, maar nog nergens gelezen hoe een vrouw de behandeling ervaart.

Doet het pijn? Hoe bereidt je je voor als het zover is?

Hoe voel je je na de behandeling? Neem je iemand mee? Ik ben/word BAM-moeder, en ga zwanger proberen te worden van een donor in een donorcentrum.

Ik ben erg benieuwd na hoeveel pogingen iemand zwanger is.

Eigenlijk zijn alle reacties van harte welkom.

Groet,

Erica
Hallo Molentje,

Ik zou dat niet kunnen beantwoorden, ik spuit geen pregnyl, maar wellicht dat iemand anders je kan helpen. Groot gelijk dat je het even vraagt.

Laika, tibor, gorgi, jusa, allemaal heel veel succes. Spannend toch weer he, inderdaad wordt het weer eens tijd voor goed nieuws.

Tussenstandje voor het hele echo verhaal, morgen mag ik weer. Tot nu toe zien ze vooral dik baarmoederslijmvlies en restant (denken ze) van een follikel van 24-27 mm groot.. Geen idee. Ben nu weer in de hele heftige fase van mijn menstruatie. (Ik had vanmiddag een lunch buiten de deur, stond op en voelde het bloed lopen langs mijn benen.. niet fijn. Ik verlies ook echt hele grote stolsels, waardoor het zwaarste van t zwaarste maandverband niet helpt. Sorry voor t vieze praatje)

Ik ben echt heel benieuwd hoe ze verder gaan. Wat ik lees is dat het lastig zwanger raken is met dik baarmoederslijmvlies. Niet te veel internetten dus denk ik dan maar

Doeg, ik hou jullie op de hoogte

Nickiee
quote:molentje17 schreef op 18 februari 2008 @ 19:47:

dames,

ik heb even een informatieve vraag. Ik heb afgelopen vrijdag en vandaag de follikelmeting gehad. Mijn follikel is vandaag 16mm. Met de gyn afgesproken dat ik morgenavond de pregnyl spuit laat zetten en dan is de inseminatie donderdagmorgen. De gyn vroeg of ik de eisprong altijd voel, maar dat is niet zo, althans soms wel soms niet. Nu merkte ik net bij het afvegen na toilet bezoek dat ik nu al meer slijm heb. Nu ben ik bang dat ik de eisprong al eerder heb (voor de pregnyl spuit). Kan dat? Moet het follikel altijd groter zijn dan 18 mm voor een natuurlijke eisprong? En is het zo dat als je de pregnyl spuit hebt gehad de eisprong altijd 36 later is of kan dat ook eerder zijn, m.a.w. kan de inseminatie dan ook wel eens te laat zijn? Het is voor ons de eerste keer dus ik weet niet zo goed het allemaal werkt... ben benieuwd naar jullie antwoord.

liefs molentje

Ik kan denk ik je vragen wel beantwoorden. Dat je vruchtbaar slijm verliest is niet gek. Een paar dagen voor je eisprong wordt je afscheiding dunner omdat je juist de dag voor je ovulatie het vruchtbaarst bent. Dus in een normale situatie betekend het vrijen bij de konijnen af. Een follikel groeit gemiddeld 2 mm per dag, en vanaf 18mm kunnen ze barsten. Dus in principe ben je met de pregnyl morgen op tijd. Als je Pregnyl spuit heb je je ovulatie tussen de 36 tot 40 uur, maar het komt voor dat je follikel eerder springt. Als het vlak voor de IUI gebeurd is er niks aan het handje, want een eicel is 12 uur te bevruchten en de zaadcellen doen er met IUI een paar minuten over om de eileiders te bombarderen. Ik weet niet of je een gestimuleerde cyclus hebt, zo ja dan zal ik me niet te druk maken over een te vroege ovulatie, dat komt bijna nooit voor. Met 16mm zit je tegen de ondergrens aan, dus donderdag ben je mooi op tijd.

Succes.
Hoi allemaal,

Hier zijn de regels maandag gearriveerd. Ik had ze wel verwacht, dus ja..was niet echt een shock. Ik heb besloten om nog wel 1 keer te proberen met IUI. Dat wordt dan wel mijn 4e IUI. Ik begin vrijdag met het slikken van clomid-pilletjes en een week later heb ik mijn uitgangsecho.

Wanneer komt hier nou weer goed nieuws,he....

Allemaal heel veel succes!

Groet,

Gorgi
Toch jammer Gorgi! Laten we hopen dat bij jou 4 keer scheepsrecht is, dan maar! Jij begint dus op dag 5 met clomid? Ik moet altijd op dag 3 beginnen maar ik weet dat dat inderdaad per ziekenhuis anders kan zijn.

Ik heb mijn vijf dagen clomid weer gehad. Ben gisterennacht alleen heel erg ziek geworden (lijkt op een buikgriepvirusje) waardoor ik niets meer binnenhield...Nadat ik de clomid had geslikt heb ik echter niet meer overgegeven dus volgens mij is dat wel goedgegaan. Vrijdag naar het zkh voor de fm. Toch wel weer spannend.
hallo allemaal,

mooncatcher bedankt voor je reactie, heeft me wel weer wat minder ongerust gemaakt. Deze eerste IUI voor ons vind plaats in mijn natuurlijke cyclus, dus daarom twijfelde ik ook wat of die eisprong ook al eerder kon plaatsvinden. Maar goed, ik heb de afgelopen dagen wel het gevoel in mijn buik gehad dat ik altijd heb voor de eisprong, dus het zal wel goed getimed zijn.

Vanochtend heb ik (hebben we) mijn eerste inseminatie gehad. Het viel hartstikke mee. De gyn die het deed was erg aardig (we hadden hem nog niet eerder gehad). En nu is het dus twee weken wachten! Ik heb nu een goed en positief gevoel, maar tegelijkertijd wil ik ook niet te veel hoop hebben omdat het anders straks zo tegen valt als het niet gelukt is.

andere dames: hoop op goede berichten voor jullie.
Ik heb het ook altijd gedacht, niet teveel hopen anders val je straks zo hard. Nou die gedachte laat ik nu helemaal vallen!!!!! Het heeft me niet veel geholpen en je krijgt toch een emotionele klap als blijkt dat het niet gelukt is. Ik ga deze laatse keer al mijn positiviteit gebruiken die ik in me heb. Ik laat me door niets en niemand tegenhouden, ik wil dolgraag dat het lukt en daar ga ik nu voor!
Hear, hear, Tibor! Wat goed van je dat je er nu zo over denkt! Van positief denken is no nooit iemand slechter geworden, sterker nog, er is zelfs wetenschappelijk aangetoond van positieve mensen langer leven dus wie weet wat het je allemaal brengt. En of je nu positief denkt of niet, als je toch ongesteld wordt, komt de klap toch wel, daar heb je volgens mij helemaal gelijk in. Ik ga met je meedoen (waarschijnlijk maandag de iui...)!
Helemaal mee eens, gewoon maling aan de mislukte pogingen we gaan voor het lukken.

Hier voorlopig geen inseminaties meer, eerst zorgen dat het lijf op orde komt.

Ze gaan me een recept toesturen voor een bepaald hormoon dat er in ieder geval voor zorgt dat het bloeden 2 weken stopt. Daarna krijg je automatisch een bloeding, op de derde dag van die periode moet ik weer komen voor een echo. Dan moet het baarmoederslijmvlies een stuk dunner zijn en de cyste uit mijn eileider verdwenen.

Ik ben benieuwd. Ik hou mijn vingers gekruist voor iedereen..

Succes allemaal.

Nickiee
He dames, nog steeds geen positief nieuws op dit IUI topic. Hoe kan dat toch want de kansen zijn 25% dus dan moet het toch wel ergens op gaan lijken. Wij willen positief testen!!!!!

Zoals ik volgens mij al verteld had was er in het begin van mijn

cyclus een cyste te zien in mijn rechtereierstok. Afgelopen

zondag/maandag kreeg ik het op mijn heupen omdat ik wat eissprong

gerelateerde afscheiding had en wat krampen/zeurende pijn in mijn

onderbuik. Dinsdagochtend ben ik toen voor een echo geweest (lang leve

het inloopspreekuur) en daar was rechts inderdaad een blaasje te zien.

Onduidelijk was of het een in afmeting afgenomen cyste was of een

follikel. Baarmoederslijmvlies zag er nog een beetje afwijkend uit, niet

volgroeid. Vanochtend heb ik weer een echo gehad en daarbij was het

slijmvlies goed ontwikkeld en het follikel 16mm. Groot genoeg voor

inseminatie dus we hebben een afspraak voor IUI5 voor as zaterdag. Was

nog even moeilijk omdat we de 3e die dag zouden zijn en eigenlijk doen

ze maar 2 patienten op een dag.

Vervolgens door naar de gyn. Daar was het allemaal heel duidelijk.

Afnemende zaadkwaliteit maar nog wel boven de 1 miljoen dus we gaan ivf

doen. Oke, zet ons maar op de wachtlijst. De wachtlijst is 4-6 mnd dus

dat zal betekenen dat ik na mijn zomervakantie ga beginnen. Tegen die

tijd krijg ik alle info maar het zal vooral betekenen dat ik 3! weken

hormonen krijg, daarbij ook nog 1 week andere hormonen en eenmalig

pregnyl (wat ik nu ook heb) en na de terugplaatsing nog tabletten of nog

2 keer pregnyl. Hoop rotzooi dus in mijn lijf maar voor een goed doel.

Of we komende maanden door gaan is aan ons. We wachten eerst IUI5 maar

af en dan kijken we hoeveel trek we nog hebben in al dat medische gedoe.

Laten we hopen dat al deze ellende gewoon niet nodig is!

Zaterdag weer duimen voor snelle zaadjes en een bevrucht ei!

Molentje, nog steeds positive feellings? Ik hoop zo dat het gelukt is.

Laika, vast succes voor as maandag!

Nickiee, wanneer begin je met die medicijnen?

Groetjes
Tibor, Laika, Nickieee, Jusa: geweldig dat jullie zo positief zijn! Misschien hebben jullie wel helemaal gelijk... Maar ik was de laatste keer dat ik ongesteld werd zo verdrietig....Ik voel me nu ook goed hoor, komt ook omdat er zo veel lieve mensen met ons mee leven. Mijn zusje die om half elf 's avonds naar me toe kwam om de pregnylspuit te zetten, mijn schoonzusje die een lieve kaart had gestuurd, mijn vriendinnetjes die belden om te vragen hoe de IUI gegaan was, en een paar collega's die ik toch heb moeten vertellen waarom ik steeds naar het ziekenhuis moet, zo leven allemaal mee en dat waardeer ik enorm. Hopelijk helpt hun positieve energie.

allemaal een fijn weekend!
Hoi allemaal,

Hopelijk komt er binnenkort hier goed nieuws.

Heel veel geluk iedereen.

Groetjes,

Gorgi
Hoe je ook denkt en jezelf in bescherming neemt door niet te al te positief te zijn (want dan komt de klap zo hard) verdriet heb je toch als je ongesteld wordt... Ik ga er deze (laatste) keer echt vanuit dat het raak is!!! Dat moet gewoon, ik weet dat ik zwanger kan worden op deze manier dus......

laten we allemaal met deze instelling de komende iui behandelingen ingaan en dan allemaal erna positief testen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hier al 1 positief berichtje: eergisteren had ik al vier redelijk grote follikels tijdens de fm en dus moest ik vandaag opnieuw naar het ziekenhuis voor een nieuwe fm. Als ze allevier gegroeid waren, dan zou de iui niet doorgaan...Maar gelukkig zijn er slechts twee flink gegroeid, de derde maar een beetje en de vierde helemaal niet meer. De iui gaat dus door! Over een uurtje de pregnyl zetten en dan dinsdag om 12 uur de inseminatie. Fingers crossed....
Het enige dat wel vervelend is, is dat de grootste follikel vanochtend al 19 mm was maar ik moet pas vanavond de pregnyl zetten en heb pas dinsdag de inseminatie. Mijn buik voelt nu al helemaal gevoelig dus ik ben heel bang dat ik mijn eisprong te vroeg krijg. Irritant! Maar goed, aangezien het zaad van mijn vriend redelijk goed is, gaan we vanavond waarschijnlijk nog wel even voor de 'natuurlijke' manier...Geen kansen overslaan, natuurlijk!
Toi, toi, Toi, Laika!

Groet,

Gorgi
Laika, ik ga duimen!
Laika, ik duim voor je !!!
Dank je wel meiden, de inseminatie is weer een feit. Het ging super rommelig allemaal, en uiteindelijk werd ik drie kwartier te laat geholpen...De gynaecoloog (niet mijn eigen, want die had krokusvakantie) zei echter dat het geen probleem was omdat opgewerkt zaad nog wel een uur of 6, 7 goed was. mijn vriend heeft er nog 8,8 miljoen goed beweeglijke zaadjes uit weten te persen, wat no wel knap was aangezien hij tien uur eerder ook al had moeten presteren...Ik heb namelijk gisterenavond mijn eisprong al gehad (dat voel ik nogal goed) dus we hebben het er maar op gewaagd. Onze gyn had ons namelijk weleens verteld dat mijn vriend zich niet hoeft te onthouden omdat het zaad geen kwaliteitsverschil tussen 1 of meerdere dagen onthouding. Dat ik gisterenavond mijn eisprong heb gehad was volgens deze gyn wel gunstig omdat de pijn volgens hem ook vooraf kan gaan aan de sprong zelf en dan was het eitje nu nog levend. Nou ja, kan uiteraard nu niets meer doen dan afwachten...(even geknipt en geplakt uit het geduld is een kruid-topic, excuus!)
Hoi Laika3,

Laten we hopen dat het dit keer raak is. En 8.8 mln is echt goed, want je hebt IUI pas bij 1 mln. En je moet maar denken, er is maar 1 zaadcel nodig. Er breken nu echt spannende tijden voor je. Die wachtweken vind ik altijd verschrikkelijk, vooral de 2e week. Hoe ga jij daarmee om?

Groetjes,

Gorgi
Hoi Gorgi,

Ik vind het altijd lastig om met IUI heel veel hoop te hebben. Bij ons is niet bekend wat de reden is waarom het na bijna 3 jaar nog niet gelukt is (behalve dan, dat het zaad van mijn vriend nog weleens kan wisselen van aantal) en dan schijnt IUI niet zo effectief te zijn. Om toch iets te kunnen doen, hebben we in overleg met de gyn er wel voor gekozen om IUI te doen maar ik bescherm mezelf wel een beetje door vooral de feiten voor ogen te houden en dus te weten dat de kans erg klein is dat ik door IUi zwanger raak. Verder heb ik altijd een dag of twee, drie na de eisprong wat korrelige, witte afscheiding en dat betekent volgens de boekjes ook meestal dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden. Aangezien ik ook na IUI 1 en 2 deze afscheiding had, en gewoon ongesteld werd, is bij mij de 'lol' van het wachten er al een paar dagen na de IUI af...Natuurlijk kan er een wonder gebeuren en ben ik tóch zwanger, en uiteraard ben ik altijd heel teleurgesteld dat ik weer ongsteld word, toch is het eigenlijk nooit een verrassing want alles wijst er bij mij al vrij vroeg op dat het niet gelukt is. Ik heb eigenlijk alleen bij IUI 1 het in de tweede week spannend gevonden. Nu zet ik mijn verstand gewoon op nul en wacht rustig mijn ongesteldheid af....Erg eigenlijk he? Ik ben er daarentegen wel dagelijks mee bezig hoor (anders zou ik hier ook niet posten natuurlijk) want ik wil wel heel graag zwanger worden! Denk alleen dat IUI voor ons niet de beste manier is....

Kortom, zelfbescherming in combinatie met feiten en het feit dat ik er bij de eerste keer IUi zo vreselijk gestressed van was, zorgen en nu voor dat ik niet zo hoopvol ben. Wel jammer eigenlijk.
Hoi Laika (en anderen),

Zo herkenbaar je verhaal. De eerste keer IUI vond ik ook heel spannend. Daarna was alles vergelijkbaar en was de spanning eraf. Toen dat inderdaad zo was hadden we nog even hoop dat de IUI zonder spanning misschien ook wel zou lukken maar die vlieger ging niet op.

Voor mij is die korrelige witte afscheiding herkenbaar. Afgelopen IUI had ik maar twee keer en heel weinig vruchtbaar slijm afscheiding. De eerste keer 6 dagen voor de IUI, toen ben ik nog naar het ziekenhuis geweest en zat er nog een follikel (of was het toch een cyste) en de tweede keer was op de ochtend na de pregnyl. Toen we voor de daadwerkelijke IUI gingen had ik de hoop al opgegeven voordat ik geinsemineerd was. Erg eigenlijk.

Op dit moment wordt het alleen maar bevestigd dat de IUI niet gelukt is want ik voel me nog steeds niet anders. Inderdaad jammer om niet hoopvol te kunnen zijn. Laten we dubbel gelukkig zijn als het dan eindelijk gelukt is.

Gorgi, volgens mij moet je meer dan 1 miljoen zaadjes hebben voor de IUI. Bij ons is de kwaliteit ook wisselend maar gelukkig zijn we altijd bij 3-10 miljoen gebleven.

Molentje, Laika al enig idee of het gelukt is?

Groetjes!
ik heb eigenlijk geen idee of het gelukt is, ik moet natuurlijk nog een week wachten. Ik voel eigenlijk niks anders dan ik normaal voel een week voor de menstruatie. Maar ik wist ook niet dat je al aan je afscheiding kan zien of je mogelijk zwanger bent of niet. Betekent jullie verhaal dan ook dat als er wel een bevruchting heeft plaatsgevonden dat je dan meer afscheiding hebt? En waar kan ik daarover meer info vinden??

Ander vraagje: krijgen jullie altijd meteen te horen hoe de kwaliteit van het zaad is geweest bij de IUI? Onze gynaecoloog zei dat we daarvoor na drie dagen moesten bellen naar het ziekenhuis. Mijn husband en ik hebben er voor gekozen om niet te bellen en af te wachten of ik ongesteld word, omdat we bij een slechte uitslag alleen maar meer zouden gaan twijfelen, terwijl je er dan toch niks maar aan kan doen, en bovendien: er hoeft maar één zaadje goed genoeg te zijn toch?

ik wacht gewoon rustig verder af....

liefs Molentje
In het ziekenhuis waar wij zijn, krijgen we voor de inseminatie te horen hoe de kwaliteit/aantal van het semen is. Het sperma is toch bewerkt voor de inseminatie en daar zit een formulier bij met daarop het aantal en de beweeglijkheid etc. Als je het dan wil weten kun je het vragen of soms zeggen ze het gewoon. Ikzelf ben er niet zo geinteresseerd in, nouja eigenlijk wil ik het gewoon niet weten want als het wat minder is dan de andere keren ga ik me alleen maar pessimistisch voelen.... en ik denk ook er hoeft er maar één door te dringen!!!!!
He Molentje,

Hoe vruchtbare afscheiding eruit ziet weet ik niet..... dan was ik al zwanger geweest namelijk.

Omdat bij ons de oorzaak duidelijk bij de mindere spermakwaliteit ligt vragen wij er wel naar. Inderdaad is er bij de inseminatie een formulier aanwezig met aantal en kwaliteit voor en na opwerking. Meer dan beter of slechter dan de vorige/eerste keer hoeven wij niett te weten. Wat wel grappig is dat elke arts zegt dat het goed is. Goed? Het is helemaal neit goed anders was ik allang zwanger geweest.

Nog een week wachten voor mij!

Groetjes
Zwanger worden hangt natuurlijk niet alleen af van de kwaliteit van het sperma maar ik neem aan jusa dat je dat eigenlijk wel weet. Je zegt dat het duidelijk is voor jullie, hoe kun je daar zo zeker van zijn? Kijk bij mij is alles altijd helemaal oké, follikels zijn er , ze groeien goed . ik heb een eisprong, baarmoeder slijmvlies groeit goed en slinkt weer als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden etc. Ook is het sperma van mijn man goed, niks mis mee en toch word ik niet zwanger. Nooit geweest op de natuurlijke manier dan, wel via iui dus ik ben gewoon beniewd hoe jij het weet dat het alleen aan het verminderde spermakwaliteit ligt. Je hoeft er niet wat over te zeggen/schrijven hoor , als je dat niet wilt. Ik hoop in ieder geval voor je dat je snel zwanger bent!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven