zwangerschap afgeraden door hellp
dinsdag 30 november 2010 om 11:32
ik ben bevallen met twee keer hellp en de tweede keer met zwangerschaps diabetes en hoe egoistische het ook klinkt, maar wij wilden altijd graag drie kindjes. nu is ons een zwangerschap afgeraden op na controlle door de gynaecoloog de internist vond dit wel iets te hij zei dat de suikers prima onder controlle te houden waren en dat ik nog jong was.
ik ben echt opzoek naar erkenning van mama's die dit herkennen of het zelfde hebben mee gemaakt.
ik ben echt opzoek naar erkenning van mama's die dit herkennen of het zelfde hebben mee gemaakt.
dinsdag 30 november 2010 om 11:36
dinsdag 30 november 2010 om 11:38
sorry ja wilde het kort maken maar zal het even wat duidelijker toelichten, ik ben in 2007 bevallen van een dochter met pe nu in 2010 bevallen van een dochter ook met pe en zwangerschapsdiabetes ik was erg ontregeld had eens een suikers van 32,4 mijn onderdruk van 110 en bovendruk was 180 ik lag aan de magnesium en met 34,4 week werd besloten een ks te doen, onbegrijpelijk mischien maar we hoopten op ooit een derde kindje maar wat heb je eraan als je je kindjes en je man in de steek laat? wat heb je er aan als je dingen van je kindjes niet meer mee mag maken omdat je zelf zo egoistische was om nog een kindje te willen toch zit diep in ons hart een wens voor ooit nog een kindje, en idd de gynaecoloog raade ons een volgend zwangerschap af maar de internist vond het nog wel een beetje mee vallen en ik was jong en zou dan heel goed ingesteld worden op suikers. beetje dubbel he
groetjes
groetjes
dinsdag 30 november 2010 om 11:42
Bij een volgende zwangerschap komt een PE of Hellp bijna altijd later en/of minder ernstig. Ik had bij mijn eerste een PE met 36 weken, bij de 2e begon pas bij 39 weken mijn bloeddruk te stijgen. En als je internist zegt dat hij je suilers in de gaten zal houden, zou ik nog een zwangershap best aandurven, zeker omdat je onder verscherpte controles komt te staan.
Wat vreemd dat je dat afgeraden is. Ik ben 1xmet pre-eclampsie bevallen en 1x met hellp, met 30 weken en een belachelijk hoge bloeddruk. Bij mij werd juist gezegd dat ze een zwangerschap vrijwel nooit afraden, en dat ze met strenge controles, medicijnen vooraf en tijdens een zwangerschap, en zorgen dat je zo gezond en goed mogelijk een zwangerschap ingaat best nog een goede kans op een goede zwangerschap gaven.
Ik durf en wil dat zelf niet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het zó sterk afgeraden wordt.
Bij mij gaven ze aan dat ze me een goede kans gaven om tot een week of 35/36 te komen, en dat zou eigenlijk prima zijn. (vergeleken met 30 weken). Maar toch het kán ook veel eerder mis gaan, en dat durf ik dus niet te gokken. Ik héb twee gezonde kinderen, er is niets mis met ze en alles is wonder boven wonder helemaal goedgekomen, maar nóg een keer die gok wagen zou voor mij een beetje de goden verzoeken zijn.
Maar ik vind het niet gek dat een ander die wens wél heeft en het er wél op gokt.
Ik durf en wil dat zelf niet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het zó sterk afgeraden wordt.
Bij mij gaven ze aan dat ze me een goede kans gaven om tot een week of 35/36 te komen, en dat zou eigenlijk prima zijn. (vergeleken met 30 weken). Maar toch het kán ook veel eerder mis gaan, en dat durf ik dus niet te gokken. Ik héb twee gezonde kinderen, er is niets mis met ze en alles is wonder boven wonder helemaal goedgekomen, maar nóg een keer die gok wagen zou voor mij een beetje de goden verzoeken zijn.
Maar ik vind het niet gek dat een ander die wens wél heeft en het er wél op gokt.
dinsdag 30 november 2010 om 11:46
Je internist gaat alleen over het gedeelte wat betreft je suiker.
Als ik het goed begrijp dan ziet hij geen problemen met dit gedeelte. Dus een volgende zwangerschap hoeft geen probleem te zijn wat je zwangerschapsdiabetes betreft.
Een gynaceoloog gaat over het hele zwangerschapsgedeelte en kijkt dus verder dan alleen je suiker. Alles in aanmerking genomen vind hij/zij dus dat het voor jouw lichaam niet verstandig is nog een zwangerschap te doorstaan. Ik zou het advies van de gyneacoloog veel zwaarder laten wegen dan het advies van de internist omdat hij naar een groter geheel kijkt dan de internist.
Je zou voor een second opinion kunnne gaan maar als die gyneacoloog het ook afraad dan zou ik het bij twee kindjes laten.
Als ik het goed begrijp dan ziet hij geen problemen met dit gedeelte. Dus een volgende zwangerschap hoeft geen probleem te zijn wat je zwangerschapsdiabetes betreft.
Een gynaceoloog gaat over het hele zwangerschapsgedeelte en kijkt dus verder dan alleen je suiker. Alles in aanmerking genomen vind hij/zij dus dat het voor jouw lichaam niet verstandig is nog een zwangerschap te doorstaan. Ik zou het advies van de gyneacoloog veel zwaarder laten wegen dan het advies van de internist omdat hij naar een groter geheel kijkt dan de internist.
Je zou voor een second opinion kunnne gaan maar als die gyneacoloog het ook afraad dan zou ik het bij twee kindjes laten.
dinsdag 30 november 2010 om 11:48
Misschien kun je nog eens een goed gesprek aangaan met je gynaecoloog? Hij/zij raadt een volgende zwangerschap af maar als de internist dit eigenlijk tegenspreekt dan zou ik de redenen van de internist met de gynaecoloog bespreken.
Je wens voor een derde is heel groot en waarschijnlijk wil je niets liever dan dat. Op dat moment is het heel verleidelijk om de negatieve aspecten opzij te zetten en vooral te luisteren naar de internist. Maar zoals je terecht al zegt wil je toch ook je kinderen zien opgroeien en hebben je kinderen veel meer aan een gezonde moeder dan een zieke (of helemaal geen moeder). Ik zou dus zeggen, bespreek alles nog eens goed met je gynaecoloog!
Je wens voor een derde is heel groot en waarschijnlijk wil je niets liever dan dat. Op dat moment is het heel verleidelijk om de negatieve aspecten opzij te zetten en vooral te luisteren naar de internist. Maar zoals je terecht al zegt wil je toch ook je kinderen zien opgroeien en hebben je kinderen veel meer aan een gezonde moeder dan een zieke (of helemaal geen moeder). Ik zou dus zeggen, bespreek alles nog eens goed met je gynaecoloog!
dinsdag 30 november 2010 om 11:49
Mijn gynaecoloog vertelde me dat ze een zwangerschap niet snel afraden vanwege eerdere PE of Hellp. Wordt het bij jou afgeraden vanwege de suiker? Want dat is natuurlijk een ander verhaal en daar zou een internist dan weer wel wat van weten.
Maar goed, ik denk dat je je heel goed moet laten voorlichten en dan een keuze moet maken. Maar wat al eerder gezegd is; er zijn wel twee kleintjes die afhankelijk van je zijn.
Ik snap trouwens je angst wel. Ik ben van mijn eerste bevallen na PE. De schrik zit er nog steeds zo in (ze is nu 14 maanden) dat ik nog helemaal niet weer zwanger durf te worden.. Terwijl de artsen heel positief zijn over een evt. tweede zwangerschap.
Maar goed, ik denk dat je je heel goed moet laten voorlichten en dan een keuze moet maken. Maar wat al eerder gezegd is; er zijn wel twee kleintjes die afhankelijk van je zijn.
Ik snap trouwens je angst wel. Ik ben van mijn eerste bevallen na PE. De schrik zit er nog steeds zo in (ze is nu 14 maanden) dat ik nog helemaal niet weer zwanger durf te worden.. Terwijl de artsen heel positief zijn over een evt. tweede zwangerschap.
dinsdag 30 november 2010 om 11:49
Qua suikers kan een internist een zwangerschap heel goed wel of niet afraden, de gyneacoloog overziet het gehele plaatje, al heeft die weer stuk minder verstand van zwangerschapsdiabetes. Als je heel graag de wens hebt voor een derde, zou ik nog eens goed gaan praten met de gyneacoloog en samen met je man de afweging maken. Dat kunnen jullie alleen samen doen.
dinsdag 30 november 2010 om 12:24
dinsdag 30 november 2010 om 12:25
dinsdag 30 november 2010 om 12:26
dinsdag 30 november 2010 om 12:27
quote:Tuorrebout schreef op 30 november 2010 @ 12:25:
Ik vind het wel egoistisch van je. Je hebt 2 kinderen en tegen het advies in wil je weer zwanger worden. Dan is de wens dus groter dan de liefde voor je kinderen. Snap ik niet.
Zou een zorgverzekering dit eigenlijk wel vergoeden als tegen het advies van de arts in gaat?gelukkig wel. Zou wat zijn als ze het niet zouden vergoeden, dan zou de helft van de patienten in het ziekenhuis vandaag nog naar huis gestuurd kunnen worden. Die volgen namelijk ook niet het advies op van hun arts.
Ik vind het wel egoistisch van je. Je hebt 2 kinderen en tegen het advies in wil je weer zwanger worden. Dan is de wens dus groter dan de liefde voor je kinderen. Snap ik niet.
Zou een zorgverzekering dit eigenlijk wel vergoeden als tegen het advies van de arts in gaat?gelukkig wel. Zou wat zijn als ze het niet zouden vergoeden, dan zou de helft van de patienten in het ziekenhuis vandaag nog naar huis gestuurd kunnen worden. Die volgen namelijk ook niet het advies op van hun arts.